2018-12-17, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Är du på riktigt??? Alltid klämmor och säkerhetsbalkar eller van passare. Det finns endast en riktigt farlig basövning och det är bänkpress. Säkerheten först!

Aldrig någonsin kört med klämmor under mina 10 år som seriös gymmare, har oftast inte någon som passar heller eller några säkerhetsstångar och jag har då aldrig skadat mig när jag kört bänkpress.

DU kan väl förklara varför man alltid ska ha klämmor? kör du hyffsat rakt så finns ingen risk att vikter glider av och kör du inte rakt så får du sänka vikterna och träna mer på lättare vikter.
Senast redigerad av qirtero 2018-12-17 kl. 14:45.
Citera
2018-12-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Aldrig någonsin kört med klämmor under mina 10 år som seriös gymmare, har oftast inte någon som passar heller eller några säkerhetsstångar och jag har då aldrig skadat mig när jag kört bänkpress.

DU kan väl förklara varför man alltid ska ha klämmor? kör du hyffsat rakt så finns ingen risk att vikter glider av och kör du inte rakt så får du sänka vikterna och träna mer på lättare vikter.

Tänkte samma först. Men så tänkte jag att han kanske tränar på ett lite mindre källargym med starkare typer som bänkar tungt. Har aldrig sett någon skada sig i bänkpressen under de 12 åren jag hade gymkort. Men kan tänka mig att erfarenheter skiljer sig åt.
Citera
2018-12-17, 15:24
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Bänkpress är ju självklart överskattad. Visst en jättebra övning, men militärpress är bättre övning. I militärpress står man upp och använder hela kroppen, dessutom kan man inte förkorta lyftvägen genom att brygga skitmycket. Bänk är en muskel i princip och en del bryggar så lyftvägen blir några cm. Alla vet vad bänk är, det är den första övningen man lär sig namnet på. Men hur funktionell är den egentligen? Hur ofta ligger man ner och pressar? Känns som den är populär bara pga det är en tävlingsgren.

Här har vi en som inte vet vad han pratar om. Bänkpress är en övning för hela överkroppen, verkligen inte bara en muskel. Bänkpress aktiverar en större del av kroppen än militärpress.

Citat:

Varför inte ha klämmor? Jag har alltid klämmor, men sedan bänkar jag i en eleiko-ställning och har bra passare. Kör man ensam så bör man nog inte ha klämmor dock, om man inte kör i eleiko-ställning givetvis. Då är det bättre att ha klämmor för att vikterna inte ska kunna glida av om man börjar snepressa eller håller på att faila.
Senast redigerad av DrOutlaw 2018-12-17 kl. 15:26.
Citera
2018-12-17, 15:31
Avslutad
Citat:

Jag tycker att det är en bra vana att alltid ha viktlås eller klämmor på, men visst var man viktskivor som inte rör sig lätt så kan man köra utan, tex under uppvärmningen. Men i arbetsseten vill man ha max stabilitet. Även en rörelse på några millimeter kan påverka lyftet. Det är en principsak.

Att aldrig träna ensam utan antingen säkerhetsbalkar, i en power cage eller med vana passare kan vara potentiellt livsfarligt.

https://youtu.be/rgYDfporX00
Denna stackare avled tydligen av skadorna.
Citera
2018-12-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Här har vi en som inte vet vad han pratar om. Bänkpress är en övning för hela överkroppen, verkligen inte bara en muskel. Bänkpress aktiverar en större del av kroppen än militärpress.

Varför inte ha klämmor? Jag har alltid klämmor, men sedan bänkar jag i en eleiko-ställning och har bra passare. Kör man ensam så bör man nog inte ha klämmor dock, om man inte kör i eleiko-ställning givetvis. Då är det bättre att ha klämmor för att vikterna inte ska kunna glida av om man börjar snepressa eller håller på att faila.
Han vet antagligen bättre än du vad han har för mål med träningen och vad som då gynnar honom bäst.
Hur långt är ett snöre?
Vill du bygga bröst ja då är bänkpress givet.
Vill du aktivera axlarna mera och bli bra på att lyfta saker överhuvudet så är militärpress givet.

Militärpress är förövrigt mer funktionellt och mer överförbart till olympiska lyft eller strongman moment.

När det gäller muskelaktivering så ger en stående miltärpress aktivering i fler muskelgrupper för den gemene gymnissen än en bänk såvida vi inte snackar om en duktig tyngdlyftare som använder rygg, ben, bål och rumpa under sina lyft.

Min personliga åsikt är dock att båda är för bra för att ignoreras.
De är väldigt bra som komplement till varandra.

Ons..

När det gäller klämmor så finns det inget rätt eller fel utom specifika situationer.
Min personliga erfarenhet av klämmor var att jag fick rådet att inte använda dem när jag började träna på lyftarklubb för att lära mig lyfta bättre.
Varför? Jo för om skivorna börjar glida så lyfter man som in i helvete fel och bör sänka vikten.
Ingen använde klämmor på klubben såvida man inte maxade, men då hade man i regel 1-2 passare och säkerhetsarmar.
Kör man själv så är det självfallet att man kör utan klämmor och absolut inte maxar.
Hände aldrig att vikterna började glida för någon på klubben.
Möjligen att de flyttades några cm för de som var nya som jag själv som hade börjat köra bänk med klämmor.

Enda gången jag sett vikter glida av helt för folk på vanligt gym är några nötter lagt på för mycket på ena sidan...
Senast redigerad av Regnpojken 2018-12-17 kl. 17:36.
Citera
2018-12-18, 15:13
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Han vet antagligen bättre än du vad han har för mål med träningen och vad som då gynnar honom bäst.
Hur långt är ett snöre?
Vill du bygga bröst ja då är bänkpress givet.
Vill du aktivera axlarna mera och bli bra på att lyfta saker överhuvudet så är militärpress givet.

Militärpress är förövrigt mer funktionellt och mer överförbart till olympiska lyft eller strongman moment.

När det gäller muskelaktivering så ger en stående miltärpress aktivering i fler muskelgrupper för den gemene gymnissen än en bänk såvida vi inte snackar om en duktig tyngdlyftare som använder rygg, ben, bål och rumpa under sina lyft.

Ons..

När det gäller klämmor så finns det inget rätt eller fel utom specifika situationer.
Min personliga erfarenhet av klämmor var att jag fick rådet att inte använda dem när jag började träna på lyftarklubb för att lära mig lyfta bättre.
Varför? Jo för om skivorna börjar glida så lyfter man som in i helvete fel och bör sänka vikten.
Ingen använde klämmor på klubben såvida man inte maxade, men då hade man i regel 1-2 passare och säkerhetsarmar.
Kör man själv så är det självfallet att man kör utan klämmor och absolut inte maxar.
Hände aldrig att vikterna började glida för någon på klubben.
Möjligen att de flyttades några cm för de som var nya som jag själv som hade börjat köra bänk med klämmor.

Enda gången jag sett vikter glida av helt för folk på vanligt gym är några nötter lagt på för mycket på ena sidan...

Som vanligt kommer ytterligare ett idiotinlägg av regnpojken. Om du nu hade förmågan att läsa så hade du sett att det inlägg jag citerade pratar allmänt och påstår att militärpress är en bättre övning än bänkpress som endast aktiverar en muskel osv.

Vad kan du om muskelaktivering? Med tanke på att du inte kan ett skit om fysiologi så bör man varna folk här att du antagligen inte kan ett skit om muskelaktivering och anatomi heller. Varför ska man köra militärpress korrekt och bänkpress inkorrekt? För annars upprepar du endast det jag skrev. Är det enda sättet för dig att för en gångs skull säga någonting som är rätt?

Dina anekdoter om klämmor är ingen intresserad av.
Citera
2018-12-18, 17:03
Medlem
rootswallers avatar
Citat:

Jag tycker bänkpress är bra komplement till press. När jag kört mycket bänk brukar jag öka några kilo i press, inte tvärtom dock.

För övrigt menar nästan alla press (= stående press) när de säger militärpress. Egentligen är militärpress en variation av press där hälarna nuddar varandra o.s.v.
Citera
2018-12-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Jag tycker bänkpress är bra komplement till press. När jag kört mycket bänk brukar jag öka några kilo i press, inte tvärtom dock.

För övrigt menar nästan alla press (= stående press) när de säger militärpress. Egentligen är militärpress en variation av press där hälarna nuddar varandra o.s.v.
För mig är miltärpress en press med skivstång överhuvudet.
Citera
2018-12-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Som vanligt kommer ytterligare ett idiotinlägg av regnpojken. Om du nu hade förmågan att läsa så hade du sett att det inlägg jag citerade pratar allmänt och påstår att militärpress är en bättre övning än bänkpress som endast aktiverar en muskel osv.

Vad kan du om muskelaktivering? Med tanke på att du inte kan ett skit om fysiologi så bör man varna folk här att du antagligen inte kan ett skit om muskelaktivering och anatomi heller. Varför ska man köra militärpress korrekt och bänkpress inkorrekt? För annars upprepar du endast det jag skrev. Är det enda sättet för dig att för en gångs skull säga någonting som är rätt?

Dina anekdoter om klämmor är ingen intresserad av.
Men snälla hur lättkränkt och långsint är du människa?😀

Ja enligt honom är militärpress en bättre övning då den enligt honom är en mer funktionell övning.
Dvs vad som är viktigt ur hans perspektiv om vad som är viktigt.
Sen att man typ bara aktiverar en muskel som han beskriver det är en felaktig beskrivning är en annan fråga.

Ehmm varför måste man köra ”inkorrekt” bänkpress.
Jag påpekade bara att se flesta inte lyfter som en tyngdlyftare och därför inte får någon större kroppsaktivering.
Du är förresten medveten om att en byggare och en tyngdlyftare kör bänkpress på olika sätt va?
Frågan är ju vad syftet med övningen är för respektive individ.
https://m.youtube.com/watch?v=FV2stv8Iplk
Ja det är överdrivet men du hajar poängen.
Följande utförande hade jag inte rekommenderat om syftet är att lägga på sig massa i bröst/axlar/triceps som det i regel är för den vanliga styrketränade individen.
Senast redigerad av Regnpojken 2018-12-18 kl. 19:00.
Citera
2018-12-19, 05:04
Medlem
Roidberts avatar
Förstår verkligen inte varför folk ser bänkpressen som så farlig och tycker att man behöver passare. Misslyckas man med ett lyft kan man helt enkelt rulla stången över magen ner till benen. Ogillar själv att bli passad och tackar endast ja till det om det är någon erfaren gymmare. De flesta är benägna att hjälpa till alldeles för lättvindigt.
Citera
2018-12-19, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Förstår verkligen inte varför folk ser bänkpressen som så farlig och tycker att man behöver passare. Misslyckas man med ett lyft kan man helt enkelt rulla stången över magen ner till benen. Ogillar själv att bli passad och tackar endast ja till det om det är någon erfaren gymmare. De flesta är benägna att hjälpa till alldeles för lättvindigt.
Beror ju till och börja med huruvida man kör tunga lyft 1-3or eller ”lätta”15+ sedan så är det ironiska att ju starkare och bättre du blir på bänk desto mindre sjunker förmågan att kunna rulla av den från bröstet eftersom man helt enkelt kommer upp i såpass höga vikter att det blir allt mer svårhanterligt.
Senast redigerad av Regnpojken 2018-12-19 kl. 07:29.
Citera
2018-12-19, 14:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Beror ju till och börja med huruvida man kör tunga lyft 1-3or eller ”lätta”15+ sedan så är det ironiska att ju starkare och bättre du blir på bänk desto mindre sjunker förmågan att kunna rulla av den från bröstet eftersom man helt enkelt kommer upp i såpass höga vikter att det blir allt mer svårhanterligt.

Självklart. Men det lär först hända när man har kommit upp i riktigt höga vikter, typ 150kg+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in