Citat:
Ursprungligen postat av
DrOutlaw
Här har vi en som inte vet vad han pratar om. Bänkpress är en övning för hela överkroppen, verkligen inte bara en muskel. Bänkpress aktiverar en större del av kroppen än militärpress.
Varför inte ha klämmor? Jag har alltid klämmor, men sedan bänkar jag i en eleiko-ställning och har bra passare. Kör man ensam så bör man nog inte ha klämmor dock, om man inte kör i eleiko-ställning givetvis. Då är det bättre att ha klämmor för att vikterna inte ska kunna glida av om man börjar snepressa eller håller på att faila.
Han vet antagligen bättre än du vad han har för mål med träningen och vad som då gynnar honom bäst.
Hur långt är ett snöre?
Vill du bygga bröst ja då är bänkpress givet.
Vill du aktivera axlarna mera och bli bra på att lyfta saker överhuvudet så är militärpress givet.
Militärpress är förövrigt mer funktionellt och mer överförbart till olympiska lyft eller strongman moment.
När det gäller muskelaktivering så ger en stående miltärpress aktivering i fler muskelgrupper för den gemene gymnissen än en bänk såvida vi inte snackar om en duktig tyngdlyftare som använder rygg, ben, bål och rumpa under sina lyft.
Min personliga åsikt är dock att båda är för bra för att ignoreras.
De är väldigt bra som komplement till varandra.
Ons..
När det gäller klämmor så finns det inget rätt eller fel utom specifika situationer.
Min personliga erfarenhet av klämmor var att jag fick rådet att inte använda dem när jag började träna på lyftarklubb för att lära mig lyfta bättre.
Varför? Jo för om skivorna börjar glida så lyfter man som in i helvete fel och bör sänka vikten.
Ingen använde klämmor på klubben såvida man inte maxade, men då hade man i regel 1-2 passare och säkerhetsarmar.
Kör man själv så är det självfallet att man kör utan klämmor och absolut inte maxar.
Hände aldrig att vikterna började glida för någon på klubben.
Möjligen att de flyttades några cm för de som var nya som jag själv som hade börjat köra bänk med klämmor.
Enda gången jag sett vikter glida av helt för folk på vanligt gym är några nötter lagt på för mycket på ena sidan...