Citat:
Ursprungligen postat av
lucifersatan
Bänkpress är ju självklart överskattad. Visst en jättebra övning, men militärpress är bättre övning. I militärpress står man upp och använder hela kroppen, dessutom kan man inte förkorta lyftvägen genom att brygga skitmycket. Bänk är en muskel i princip och en del bryggar så lyftvägen blir några cm. Alla vet vad bänk är, det är den första övningen man lär sig namnet på. Men hur funktionell är den egentligen? Hur ofta ligger man ner och pressar? Känns som den är populär bara pga det är en tävlingsgren.
Och hur ofta pressar du saker rakt ovanför huvudet? Förutom när du gör det genom skivstång eller hantlar. Och det folk säger vara militärpress är oftast pushpressar- Kanske det du menar när du säger att det används så mkt av kroppens muskler för att utföra övningen.
Är väl sen olika vad man tränar för. En del vill kunna lyfta mkt på gymmet, tävling, sen finns det ju folk som vill vara bra på bära matkassar, lyfta stenar i skogen, ja jag vettefan vad nu folk ska vara starka för. Sen finns det dom som jag, som enbart vill bygga muskler. Det genom lyfta tungt, men med muskelkontakt. Och då är bänkpress en superövning för överkropp.
Fast måste ju ändå skriva att bänkpress är överskattad. Inte för att det är en dålig övning. Men det är ju den ENDA övning ALLA vet vad det är för något lyft och det ENDA folk vill veta vad man maxar i.
Men det är inte max som är det intressanta för mig, träna med maxvikter.
Började med 100kg två blå 20kg på varje sida.
Kinesbänk 110kg tre gulingar på varje sida.
lätt svenskbänk 120kg två gula en blå på varje sida.
Tung svenskbänk 130kg två blå en gul på varje sida.
Ja vad ska man kalla 140kg? tre blå på varje sida. Är här man börjar överjävligt grov vid bra utförande och runt 8or. Sen för att når till dessa kör man små rödingar
Mitt mål är fyra blå på varje sida dvs 180kg. Men kommer nog aldrig reppa 8or på det. Men huvudsaken man är grov.