2017-03-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Något som jag tycker är underskattat för övre bröst är bänkpress med omvänt grepp. Jag har aldrig riktigt trivts med lutande pressar, men den här tycker jag ger annorlunda kontakt. Det blir ungefär samma rörelse som många gör i cable crossen, typ en upper chest fly eller vad det kan kallas, fast bredare och med skivstång. Testa gärna den, för man ser den väldigt sällan. Håll bara koll på att ha tummen så stången inte halkar ur händerna.

Hur brett håller man då, låter som man bör hålla rätt smalt.
Citera
2017-03-30, 17:54
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Hur brett håller man då, låter som man bör hålla rätt smalt.
Nej, håll ungefär så brett du brukar.
Citera
2017-04-10, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Men allt som sagt, är det onödigt att köra Lutande pressar om man ändå inte kan forma övre bröstet?

Jodå! kör du planbänk hela livet får du stor höjd på bröstet typ mitt på, men med snedbänk/pullover bygger du där uppe också. Stor skillnad.
Citera
2017-04-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BcaaEngine
Jodå! kör du planbänk hela livet får du stor höjd på bröstet typ mitt på, men med snedbänk/pullover bygger du där uppe också. Stor skillnad.

Trollar du? Har du bildexempel? Låter som du kollat för mycket på youtube.
Citera
2017-04-10, 07:57
Medlem
Det ar bara folk som vill verka lite mer avancerade som snackar sadan har skit.

Jag tycker bank ar sjukt najs. far helt galen kontakt. ett misstag manga idioter gor , ca 60% ar att halla for smalt i banken och det kan acksa vara en faktor.

Snebank. dar har du en skitovning dock for brost. iom att axlarna kommer hjalpa till och axlarna kommer vara flaskhalsen.
Senast redigerad av Sourgrape 2017-04-10 kl. 07:59.
Citera
2017-04-10, 09:34
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourgrape
Det ar bara folk som vill verka lite mer avancerade som snackar sadan har skit.

Jag tycker bank ar sjukt najs. far helt galen kontakt. ett misstag manga idioter gor , ca 60% ar att halla for smalt i banken och det kan acksa vara en faktor.

Snebank. dar har du en skitovning dock for brost. iom att axlarna kommer hjalpa till och axlarna kommer vara flaskhalsen.
Jag håller "för smalt" enligt många, så troligtvis dig också. Varför är jag en idiot för det?

"ett misstag manga idioter gor" när det gäller pressar på lutande bänkar är att ha för mycket lutning. Lagom mycket lutning i min värld är en 20-25 kg kaka under.

Bänkpress är överskattat i många syften, men också underskattat.. Allt beror på ens mål med övningen helt enkelt.
Citera
2017-04-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Jag håller "för smalt" enligt många, så troligtvis dig också. Varför är jag en idiot för det?

"ett misstag manga idioter gor" när det gäller pressar på lutande bänkar är att ha för mycket lutning. Lagom mycket lutning i min värld är en 20-25 kg kaka under.

Bänkpress är överskattat i många syften, men också underskattat.. Allt beror på ens mål med övningen helt enkelt.

Uppenbarligen håller du inte för smalt. Han syftar nog på de som inte får ut så mycket av bänkpress. Finns ju många i tråden som inte verkar ha så bra koll på bänkpress... Vet man inte ens vilket ställe som aktiveras av en övning så blir det ju inte heller lätt att göra rätt i övningen. De som tror bänkpress inte tar i övre delen av bröstet lär inte heller spänna muskelfibrerna så bra i det området. Men ingen ide att försöka lära folk för de verkar redan bestämt sig. Rätt uppenbart att folk håller fast vid sina åsikter när en sådan här tråd ligger på 13 sidor...
Citera
2017-04-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BcaaEngine

Men man träffar ju övre muskelfibrer av bänkpress också? Det borde dock finnas en anledning varför så många program bodybuilders kör Lutande så det kanske stämmer.
Citera
2018-12-17, 09:05
Medlem
Personligen så tycker jag att det är vansinne att köra bänkpress utan säkerhetsbalkar.
Det känns bara extremt onödigt, eftersom det är väldigt lätt att ställa in säkerhetsbalkarna så att de är på en skyddande nivå och samtidigt inte är i vägen ett enda dugg - jag är fortfarande "amatör" inom styrketräning (ett år med ett ganska kasst hemsnickrat schema och 2-3 månader med StrongLifts) och till och med jag kan utan problem ställa in balkarna så att de skyddar mig tillräckligt bra och samtidigt tillåter mig att sänka skivstången hela vägen ned till bröstet, och om jag klarar att hitta den balansen så vore det ju ganska otroligt om inte erfarna styrketränare skulle klara det.
Man kan till och med justera sin höjd i relation till säkerhetsbalkarna med tiondelars mikrometerprecision genom att lägga kollegieblock under stolen.

Men jag antar att en del styrketränare gillar att "leva farligt" och ta onödiga risker;
en del av dem verkar ju för fasen försöka göra allting så riskabelt som möjligt, och kör "suicide grip" utan vare sig inkritade händer, säkerhetsbalkar eller spotter.

Säkerhetsbalkar är bänkpressens motsvarighet till bilbälte när man kör bil.
Senast redigerad av Mikael861 2018-12-17 kl. 09:23.
Citera
2018-12-17, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Personligen så tycker jag att det är vansinne att köra bänkpress utan säkerhetsbalkar.
Det känns bara extremt onödigt, eftersom det är väldigt lätt att ställa in säkerhetsbalkarna så att de är på en skyddande nivå och samtidigt inte är i vägen ett enda dugg - jag är fortfarande "amatör" inom styrketräning (ett år med ett ganska kasst hemsnickrat schema och 2-3 månader med StrongLifts) och till och med jag kan utan problem ställa in balkarna så att de skyddar mig tillräckligt bra och samtidigt tillåter mig att sänka skivstången hela vägen ned till bröstet, och om jag klarar att hitta den balansen så vore det ju ganska otroligt om inte erfarna styrketränare skulle klara det.
Man kan till och med justera sin höjd i relation till säkerhetsbalkarna med tiondelars mikrometerprecision genom att lägga kollegieblock under stolen.

Men jag antar att en del styrketränare gillar att "leva farligt" och ta onödiga risker;
en del av dem verkar ju för fasen försöka göra allting så riskabelt som möjligt, och kör "suicide grip" utan vare sig inkritade händer, säkerhetsbalkar eller spotter.

Säkerhetsbalkar är bänkpressens motsvarighet till bilbälte när man kör bil.

Nja riktigt så allvarligt är det inte, sålänge du inte har på klämmor på stången så kan du bara välta skivstången åt sidan om du nu skulle fastna längst ner.
Men säkerhetsbalkar är riktigt bra om man kör tungt och kanske bara ska göra en 3a-4a, annars kör jag oftast utan då det endast finns en bänk på mitt gym me sådana balkar och den brukar va upptagen.
Citera
2018-12-17, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Nja riktigt så allvarligt är det inte, sålänge du inte har på klämmor på stången så kan du bara välta skivstången åt sidan om du nu skulle fastna längst ner.
Men säkerhetsbalkar är riktigt bra om man kör tungt och kanske bara ska göra en 3a-4a, annars kör jag oftast utan då det endast finns en bänk på mitt gym me sådana balkar och den brukar va upptagen.

Är du på riktigt??? Alltid klämmor och säkerhetsbalkar eller van passare. Det finns endast en riktigt farlig basövning och det är bänkpress. Säkerheten först!
Citera
2018-12-17, 14:37
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Enkelt svar: Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in