Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Professor Göran Einarsson KTH
Professor Lars G. Franzén GU
Professor David Gee UU
Professor Krister Holmberg CTH
Professor Bo Jönsson LU
Professor Sten Kaijser UU
Professor Wibjörn Karlén UU
Professor Jan-Olov Liljenzin CTH
Professor Torbjörn Norin KTH
Professor Magnus Nydén CTH
Professor Göran Petersson CTH
Professor CG. Ribbing UU
Professor Anders Stigebrandt GU
Professor Peter Stilbs KTH
Professor Anders Ulfvarson CTH
Professor Gösta Walin GU
Docent Tage Andersson fd SMHI
Docent Sven G Gustafsson fs Ericsson Radar
Docent Olov Einarsson fd ABB
Docent Thomas Hellström LTH
Varför avfärdar du Lars Bern? Han refererar ju bara till officiell statistik. Enligt flera av de alarmister som fortfarande är i ropet skulle ju redan Florida och flera kustnära städer runt om i världen sedan flera år tillbaks ligga under vatten. Det är ett budskap som de förmedlat under över 20 års tid. Av detta har vi kunnat se noll och ingenting. SVT och övriga media hejar på budskapet som nyttiga idioter. Så fort det inträffar ett oväder, köldknäpp, eller värmebölja någonstans runt om i världen så anses det bero på växthuseffekten. Det känns verkligen inte seriöst.
Dokumentet från 2008
Jag rekommenderar att du läser igenom dokumentet som dom skrivit under. Delar av det, t.ex.
"att den observerade uppvärmningen under 1900-talet inte ger anledning till oro" kan jag i viss mån hålla med om. Det är ju inte den uppvärmning som varit under 1900-talet som främst är anledningen till oro, det är ju senare och kommande uppvärmning. Tillsammans med tidigare uppvärmning.
I dokumentet, från 2008, står det också bl.a.:
"Innan samhället fattar långtgående beslut rörande klimatpolitiken bör vi se till att stå på en säkrare vetenskaplig grund än den vi har idag."
Vi vet idag, 2018, betydligt mer än vad vi visste 2008. Vilka beslut som bör eller ska fattas kan diskuteras, men för mig är det en uppenbar nödvändighet, av flera orsaker, att vi måste minska beroendet av fossila bränslen.
Gubbarna...
Jag utgår från din lista och kompletterar lite.
Professor Göran Einarsson KTH - Pensionerad, f. 1934 (84 år), f.d. professor i teletransmissionsteori.
Professor Lars G. Franzén GU - Tidigare professor i Naturgeografi, död 2013.
Professor David Gee UU - Pensionerad Geofysiker, f. 1937 (81 år)
Professor Krister Holmberg CTH - Organisk kemi och ytkemi, f. 1946, (72 år).
Professor Bo Jönsson LU - Pensionerad, f. 1933 (85 år) Teoretisk kemi.
Professor Sten Kaijser UU - Pensionerad, f 1940 (78 år) matematiker.
Professor Wibjörn Karlén UU - Pensionerad naturgeograf, f. 1937 (82 år).
Professor Jan-Olov Liljenzin CTH - Pensionerad kärnkemist, f. 1936 (83 år)
Professor Torbjörn Norin KTH - Organisk kemist, f. 1933 (85 år)
Professor Magnus Nydén CTH - Kemist på Akzo Nobel? Tidigare material och ytkemi. f. ?
Professor Göran Petersson CTH - Pensionerad kemist, f. 1941 (77 år).
Professor CG. Ribbing UU - Fasta tillståndets fysik, f. 1942, död 2015.
Professor Anders Stigebrandt GU - Pensionerad oceanograf, f. 1942 (76 år)
Professor Peter Stilbs KTH - Pensionerad kemist, f. 1945 (73 år)
Professor Anders Ulfvarson CTH - Pensionerad, marin konstruktionsteknik, f. 1943 (75 år).
Professor Gösta Walin GU - Pensionerad oceanograf, f. 1938 (80 år).
Docent Tage Andersson fd SMHI. F.d. radarexpert på SMHI, f. 1932, död 2014.
Docent Sven G Gustafsson fs Ericsson Radar
Docent Olov Einarsson fd ABB, F. 1934 ()
Docent Thomas Hellström LTH, Företagsekonom?
1. Jag hittar ingen här som har någon kompetens inom klimatlära. Närmast är kanske Tage Andersson som en gång var radarexpert på SMHI.
2. Det låter kanske nedvärderande att kalla dessa äldre herrar för föredettingar, men jag noterar ändå att ingen av dom ägnat sig åt klimatvetenskap de senaste tio åren eller tidigare. Frågan är om dom ens (dom som fortfarande lever) skulle skriva under dokumentet i dag?
3. Att referera till dessa som
"20 av de främsta vetenskapsmännen inom KTH" är ju uppenbart felaktigt. I synnerhet om man anser att kompetens inom klimatområdet har betydelse. Det tycker jag. Vad tycker du?
–