Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 12:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Rent objektivt förstår du inte sambandet mellan CO2-utsläpp och den globala uppvärmningen
Det har du bevisat i 1000-tals inlägg i tråden där din okunnighet om grundläggande fysik ofta lyser igenom.

Du får fortsätta att argumentera helt enkelt.
Citera
2018-12-16, 12:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Valfri skulle jag vilja säga. Det är bara att Googla.

Nu får du skärpa till dig lite. Nu skriver du om andras inlägg. Väldigt ohederligt. Vi tar länken igen och det handlar om Lars Berns kommentarer till COP25 och #FakeNews från SVT om det:

https://youtu.be/ldAwhOh3eyA

Lars Bern är en bluff
Att Lars Bern är en bluff utan någon som helst kompetens inom klimatområdet har framkommit tydligt under de senaste dagarna i tråden.

Hoppar du över allt läsbart som inte passar din smala och trångsynta agenda?
Du förefaller utgå från din trångsynta agenda, du förnekar fakta och vetenskap, skapar "egna sanningar" och "egna teorier" om sådant som du uppenbarligen inte vet något om och sedan upphöjer du dina egna påhittade sanningar till lag. Det finns ett ord för sådant...

Citera
2018-12-16, 12:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Lars Bern är en bluff
Att Lars Bern är en bluff utan någon som helst kompetens inom klimatområdet har framkommit tydligt under de senaste dagarna i tråden.

Hoppar du över allt läsbart som inte passar din smala och trångsynta agenda?
Du förefaller utgå från din trångsynta agenda, du förnekar fakta och vetenskap, skapar "egna sanningar" och "egna teorier" om sådant som du uppenbarligen inte vet något om och sedan upphöjer du dina egna påhittade sanningar till lag. Det finns ett ord för sådant...

Som att Rockström är klimatforskare för att han har lånat ut sitt namn till en avhandling.
Citera
2018-12-16, 12:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skulle det vara ett argument mot växthuseffektens existens?

IPCC:s rapporter är en bra utgångspunkt. Vill du ha en historisk bild av hur forskningen utvecklats har du:
https://history.aip.org/history/climate/index.htm

Jag vill inte ha en historisk exposé kring forskning, åsikter och politik. Jag vill ha fakta.
Citera
2018-12-16, 12:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad dillar du om? Vad är det som inte hänger ihop? Jag är tämligen säker på att jag är mer skolad i användande av diagram än vad du är, jag har lite utbildning i naturvetenskapliga ämnen, det har inte du, det är därför du köper desinformation, det är du som inte kan genomskåda vad som sägs.
Här är ett annat exempel på hur man vilseleder:

Cumulative CO2 emissions by region

The chart below shows cumulative emissions of CO2 by region. This is given as the cumulative emissions since 1751, and is based on territorial (production-based) accounting, meaning it does not account for emissions embedded in trade.

https://ourworldindata.org/grapher/cumulative-co2-emissions-region

Det borde du se med din utbildning.
Citera
2018-12-16, 13:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Rent objektivt förstår du inte sambandet mellan CO2-utsläpp och den globala uppvärmningen
Det har du bevisat i 1000-tals inlägg i tråden där din okunnighet om grundläggande fysik ofta lyser igenom.

Grundläggande fysik är väl ofta det som lyser med sin frånvaro bland alarmisterna. Agronomer, artister, kändisar, politiker och journalister som alla tror att vi står inför en nära förestående klimatkatastrof.

Lars Bern refererar ju till 20 av de främsta vetenskapsmännen inom KTH m.m. som säger att växthuseffekten orsakad av CO2 är en bluff, eller åtminstone gravt överdriven. Tycks vara så att stora länder som Ryssland, USA och Kina ser igenom bluffen. Här i Sverige däremot tas "sanningen" om den stora hemska globala uppvärmningen som en 100 procentig sanning utan någon vidare kritisk analys, trots att vi nu troligen går mot en ny istid i norra Europa. Det är faktiskt rätt anmärkningsvärt. Jag tror "växthuseffekten" kommer gå till världshistorien som den största bluffen genom tiderna.

Lars Bern känns lite som Nicolaus Copernicus i sammanhanget.
Citera
2018-12-16, 13:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får fortsätta att argumentera helt enkelt.

Att presentera fakta och vetenskapliga resultat är inte att argumentera
OK, men glöm inte bort den stora skillnaden mellan dig och mig:
– Jag utgår från en solid grund av naturvetenskaplig kunskap, mest relevant här kanske från matematik och fysik, men även från meteorologi och klimatvetenskap.
– Du utgår från din politiska agenda, struntar i grundläggande fysik och torgför åsikter om klimatet och hur det utformas som inte står på vetenskaplig grund, men som passar din agenda.

Om du läser och förstår detta så kommer du att inse att det här med sambandet mellan CO2-utsläpp och den globala medeltemperaturen inte är så svårt. Om det ändå är något som du tycker är svårt, eller för mycket förenklat, så kan du väl berätta så att någon kan förklara för dig?
Växthuseffekten
Att delta i en diskussion om klimatet utan att förstå växthuseffekten är ungefär som att köra bil utan ratt och pedaler. Man kör ner i diket.

För att förstå växthuseffekten är det några grundläggande fysikaliska begrepp och fakta från termodynamik och om elektromagnetisk strålning som man måste känna till:
– Energiprincipen. Energin bevaras i alla slutna system.
– Energi kan överföras med elektromagnetisk strålning.
– Strålning från Solen består mest av kortvågig strålning, som synligt ljus.
– Strålning från Jorden består mest av långvågig IR-strålning.
– Jordens atmosfär släpper igenom det mesta av strålningen från Solen.
– Det mesta av strålningen från Jorden tas upp eller skickas tillbaka till Jorden av atmosfären.
– Det är atmosfärens sammansättning som bestämmer dess transparens för olika sorters strålning.

Energi, effekt och effekttäthet
Effekt är energi per tidsenhet.
Effekttäthet är effekt per ytenhet.

Effekttätheter
Från solen, utanför Jordens atmosfär: 1366 W/m^2

I medeltal, per kvadratmeter jordyta, fortfarande utanför atmosfären: 341,5 W/m^2

Utan växthuseffekt
Om vi räknar med att 64% av den effekten värmer Jorden så blir det: 218,5 W/m^2

I atmosfären, med dess nuvarande sammansättning, så vet vi att ca 69% av solstrålningen når ner till Jorden.
Som Jorden ser ut nu, så vet vi att den har ett albedo på ca 0,29.
Om vi räknade med dessa siffror så skulle ca 49% av solstrålningen värma Jorden.
Om det är rejält kallt på Jorden och vi har en atmosfär utan växthuseffekt och som är nästan fri från vatten så kommer en betydligt större andel än 69% ner till Jorden. Jag uppskattar andelen till nära 100%. En betydligt kallare Jord är till stor del täckt av is eller snö. Kanske ner/upp till 45°N/45°S? I så fall är ca 29% av Jorden täckt av is eller snö, mot nuvarande ca 10%. Då ökar albedot från nuvarande 0,29 till kanske 0,36?

Vi räknar med att Jordens emissivitet är 0,91.

När Jordens medeltemperatur antagit värdet 255,1°K, (ca -18°C) så är utstrålningen och instrålningen i balans, utan växthuseffekt.

Med växthuseffekt
Det är samma effekttäthet utanför atmosfären: 1366 W/m^2
Vi delar med fyra för att få vad som "teoretiskt" kan värma jorden: 341,5 W/m^2
Atmosfären reflekterar och tar upp: 107 W/m^2
Återstår, som når ner till jordytan: 234,5 W/m^2
Jordens albedo, ca 0,29 gör att "bara" 71% värmer jorden: 166,5 W/m^2

Nu ska vi ta hänsyn till atmosfären och växthuseffekten.
Vi gör en förenklad kalkyl för atmosfären. Den är inte exakt, men för att den ska bli förståelig så skiljer vi mellan kortvågig och långvågig strålning.

Kortvågig strålning:
In mot atmosfären, från Solen: 341,5 W/m^2
Reflekteras av atmosfären, tillbaka till rymden: 79 W/m^2
Tas upp av atmosfären och värmer denna: 78,5 W/m^2
Reflekteras av Jorden, tillbaka till rymden: 23 W/m^2
Tränger igenom atmosfären och tas upp av och värmer Jorden: 161 W/m^2
Netto: 78,5 W/m^2 värmer atmosfären.
Netto: 161 W/m^2 värmer Jorden.

Långvågig strålning
Ut från Jorden, "In" mot atmosfären (15°C, emissivitet 0,91): 396 W/m^2
In mot Jorden, ut från mot atmosfären ("växthuseffekt"): 333 W/m^2
Ut från atmosfären, mot världsrymden: 238,5 W/m^2
Netto: Atmosfären avger 175,5 W/m^2. Av detta kom 78,5 W/m^2 från solen.

Atmosfären avger alltså 175,5 W/m^2 och tar upp 78,5 W/m^2 från solen. Återstår 97 W/m^2.

Var kommer den effekten från?
80 W/m^2 tillförs atmosfären genom vattenånga. Värmen tas upp vid förångningen och avges vid kondensationen i atmosfären.
De återstående 17 W/m^2 tillförs atmosfären från Jorden genom konvektion.

Effektflöde till- och från Jorden
Kortvågig strålning från solen: 161 W/m^2.
Långvågig strålning från atmosfären (växthuseffekt): 333 W/m^2.
Netto tillförd energi: 494 W/m^2.
Långvågig strålning från Jorden: 396 W/m^2
Värme som åtgår för förångning: 80 W/m^2
Värme som lämnar Jorden genom konvektion: 17 W/m^2
Netto energi som lämnar Jorden: 493 W/m^2

Sammanfattning
Det här är en sammanfattning av varför Jordens medeltemperatur skulle vara ca -18°C utan växthuseffekt och varför den är ca +15°C med den växthuseffekt som vi har nu. Skillnaden, 33°K (eller 33°C) finns som en följd av växthuseffekten. CO2 är tillsammans med H2O den viktigaste växthusgasen i atmosfären. Mängden H2O som finns där är en följd av mängden CO2, eftersom CO2 gör att atmosfären får en temperatur och temperaturen bestämmer hur mycket H2O atmosfären kan bära. Detta resulterar i en positiv återkopplingseffekt.

Här är en bild som sammanfattar de energiflöden (eller egentligen effekttätheter, energin får man genom att ta effekten gånger tiden) som jag skrivit om ovan:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/imgheat/eebal.gif
Bilden finns här:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/Earthebal.html

Jag har använt spectralcalc.com's kalkylator för att beräkna strålning från Jorden:
http://www.spectralcalc.com/blackbody_calculator/blackbody.php

Validering
Med reservation för att siffrorna ovan inte är exakta, så är dom ändå "nära nog" för att kunna verifieras med mätningar av olika slag. Detta görs också eller har gjorts med atmosfärens nuvarande sammansättning.
Det gäller bl.a.:
– Kortvågig och långvågig strålning.
– På Jordens yta, i atmosfären och i rymden.
– Inkommande och utgående strålning.
Citera
2018-12-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill inte ha en historisk exposé kring forskning, åsikter och politik. Jag vill ha fakta.
Fakta är att jordytan strålar ut mycket mer energi än vad den tar emot från solen. Kan du förklara det utan någon växthuseffekt?
Citera
2018-12-16, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Grundläggande fysik är väl ofta det som lyser med sin frånvaro bland alarmisterna. Agronomer, artister, kändisar, politiker och journalister som alla tror att vi står inför en nära förestående klimatkatastrof.

Lars Bern refererar ju till 20 av de främsta vetenskapsmännen inom KTH m.m. som säger att växthuseffekten orsakad av CO2 är en bluff, eller åtminstone gravt överdriven. Tycks vara så att stora länder som Ryssland, USA och Kina ser igenom bluffen. Här i Sverige däremot tas "sanningen" om den stora hemska globala uppvärmningen som en 100 procentig sanning utan någon vidare kritisk analys, trots att vi nu troligen går mot en ny istid i norra Europa. Det är faktiskt rätt anmärkningsvärt. Jag tror "växthuseffekten" kommer gå till världshistorien som den största bluffen genom tiderna.

Om du inte hittar på så kan du väl bevisa det?
För att det jag fetat ovan inte ska framstå som påhittat flum kan du väl redovisa vilka dessa är?

Vad är det som faktiskt görs på KTH och SU?
Jag kan berätta kort vad som finns på KTH och SU och jag kan garantera att där finns inga som stöder Lars Berns flum. Lars Bern har ingen kompetens inom klimatområdet och han gör ändå kategoriska uttalanden långt utanför sitt kompetensområde.

Om du kan hitta en enda person på KTH eller SU som förnekar AGW eller som uttalar sitt stöd för Lars Bern så skulle du överraska mig!

Vill du veta lite mer om vad som faktiskt händer på KTH och SU?

Då kan du börja här:
https://www.kth.se/en/itm/inst/energiteknik/forskning
https://www.kth.se/forskning/forskningsplattformar/energy
https://www.kth.se/om/miljo-hallbar-utveckling/miljo-och-hallbar-utveckling-1.448091
https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/energimiljo/energi-och-miljo-civilingenjor-300-hp-1.56362
https://www.su.se/om-oss/2.37923/klimat-hav-och-miljö
https://www.su.se/sok-kurser-och-program/mo1004-1.413076
https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/experter/klimat-och-klimatförändringar-experter-vid-stockholms-universitet-1.388493
https://www.su.se/sok-kurser-och-program/nmoko-1.411565

Är Lars Bern en messias för religiösa klimatförnekarfanatiker?
Är det en ny religion vi ser växa fram här?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-16 kl. 14:20.
Citera
2018-12-16, 13:29
Medlem
Citat:
Lars Bern refererar ju till 20 av de främsta vetenskapsmännen inom KTH m.m. som säger att växthuseffekten orsakad av CO2 är en bluff, eller åtminstone gravt överdriven.
Eftersom jag inte orkar lyssna igenom den charlatanen kanske du kan tala om vilka dessa 20 forskare är och vilken klimatrelevant forskning de bedrivit och vilka argument de har?

Är det den typen av argument so imponerar på dig har du annars en bunt nobelpristagare som skrivit på ett upprop om riskerna med AGW här:
http://www.mainaudeclaration.org/
Citera
2018-12-16, 13:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Hur definierar du "alarmister"?

Om du har invändningar mot att hot överdrivs så kan du väl framföra det, med exempel och varför det är överdrivet?

Om du har invändningar mot påståenden som att t.ex. en höjning av den globala medeltemperaturen med 2-3°C utgör ett stort hot mot många på Jorden eller att en höjning av havsnivåerna med 6-10 meter får allvarliga konsekvenser får många människor så kan du väl säga det.

Citera
2018-12-16, 13:35
Medlem
Citat:
Om du kan hitta en enda person på KTH eller SU som förnekar AGW eller som uttalar sitt stöd för Lars Bern så skulle du överraska mig!
Du har uppenbarligen inte jobbat på dessa platser där du kan hitta alla åsikter, även de mest knäppa, representerade. Jag var t ex på ett seminarium där en professor förklarade hur gravitation egentligen var en repellerande kraft. Forskare är kreativa, det hör till jobbet, och ibland slår det slint. Jag är övertygad om att du kan hitta folk på KTH som inte tror på AGW. Folk av samma typ som Bern och Stilbs som aldrig studerat ämnet men i alla fall tror sig veta bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in