Citat:
Ursprungligen postat av
cyTs
Inte är du väl så korkad att du inte vet att det som finns på Wikipedia är källbelagt i botten av artikeln?
När och hur är det korkat att använda Wikipedia?
Notera att detta inte gällde Wikipedia generellt, utan Wikipedia som källa för information om något över gymnasienivå.
Jag hoppas att du skiljer mellan att använda texten i Wikipedia som källa och att använda något som Wikipedia länkar till och som kan vara en användbar källa om det är referentgranskat?
Jag är i det här fallet lika korkad som KTH och SU som generellt förbjuder eller avråder från att Wikipedia används som referens.
Tur att du vet bättre än KTH och SU...
Här är en typisk formulering från KTH:
"Exempel på fackgranskade källor är saker vars namn slutar med "University press", "Läkartidningen", IEEE-tidskrifter (som IEEE Transactions on Cloud Computing). Det viktiga är att någon annan, högt kvalificerad person, än artikelförfattaren ska kritiskt ha granskat och godkänt innehållet. Dagstidningar är inte acceptabla, inte heller Wikipedia, men i dagstidningar och Wikipedia (och till och med i kvällstidningar) kan det finnas referenser till acceptabla källor (alltså fackgranskade källor)."
Notera speciellt det fetade ovan!
Fler exempel på formuleringar från KTH och SU:
Wikipedia är en tveksam källa för information...
Att använda Wikipedia som källa kanske inte ses som ett bra alternativ...
Sedan bör man kanske undvika Wikipedia som källa då man inte vet om informationen...
Det är alltid lite riskabelt att använda Wikipedia som källa.
...avstå från sådana källor som Wikipedia och Susning...
Jag använder själv regelbundet Wikipedia, men när det kommer till lite mer avancerade artiklar finns det ofta viktiga fel. Om jag ska rekommendera en gräns så är det ungefär gymnasienivå. Enklare artiklar på lägre nivå är genomgående av högre kvalitet.
Ofta är engelska artiklar bättre än svenska.
–