2018-12-14, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
En mittback som gärna får vara vänsterfotad, högerback/högerwingback (om Emil lämnar) och en innermittfältare. Sen är ju Wernersson ensam på vänstervingen efter att Billy lämnat, oklart om någon från akademin flyttas upp eller ifall någon ny tas in. Beror väl hur man värderar 'Werner' - han är helt okej men fungerar mindre bra i en fyrbackslinje så det beror på formation.

Vissa vill ha en anfallare men jag tycker nog att vi är tillräckligt bra rustade för det vi kommer att eftersträva nästa säsong - att hänga kvar. Söder, Giorgi, Abraham, Ohlsson, Nygren och Paka kan väl också räknas in där. Det får vara ett riktigt kanonnamn som av nån anledning vill spela för en rimlig lön hos oss i så fall.

Så minst tre startspelare, men kanske en fem stycken (beroende på vem man frågar).
Ok, tack för svar.
Citera
2018-12-14, 19:38
Medlem
Dennis Olsson tackar nej till Sundsvall.
Inget större tapp enligt mig.
Citera
2018-12-14, 20:35
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enlegendikostym
Dennis Olsson tackar nej till Sundsvall.
Inget större tapp enligt mig.
Myrestam eller ger de Morre chansen?
Tycker inte heller det är något större tapp men då måste vi ha täckning på den positionen, vi har inga från U19 som kan få en utveckling och vara 2a där.
Citera
2018-12-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Myrestam eller ger de Morre chansen?
Tycker inte heller det är något större tapp men då måste vi ha täckning på den positionen, vi har inga från U19 som kan få en utveckling och vara 2a där.

Jag tror Myrestam tar vänstern och Pirtijoki tar mitten med Gracia
Citera
2018-12-14, 22:12
Medlem
bagarn29s avatar
Inga pengar att värva för – då gör IFK Göteborg så här

Citat:
Mittfältaren David Batanero, Gif Sundsvall, är för dyr och kantspelaren Piotr Johansson, Gefle, valdes bort (ser ut att hamna i Kalmar FF) troligen också av ekonomiska skäl. Nä, IFK Göteborgs transferbudget är högst begränsad. Återstår att se om pengarna räcker till för Astrit Ajdarevic, som avslutat kontraktet med AEK Aten.
I stället meddelade IFK Göteborg under fredagskvällen att man lyfter upp fem spelare från akademiverksamheten: försvararen Rasmus Wikström, 17 och yttermittfältaren Emil Holm, 18, har båda skrivit A-lagskontrakt över tre år.

Trion Edvin Edvin Dahlqvist, försvarare/mittfältare, 19, Victor Olofsson, mittfältare, 19, och Erik Gunnarson, försvarare, 19, har skrivit på ettåriga lärlingskontrakt.

Vilken av dessa spelare har ni högst förhoppningar på?
Citera
2018-12-14, 23:05
Medlem
Eldarn.s avatar
a.e.g, hört något angående David Accam till AIK? Florerar små, svaga rykten på Twitter angående honom men väljer, som vanligt när det är okända människor som sprider, att ta det med en rejäl skopa salt.

Ryktas nu alltså om:
> Haksabanovic
> Lustig
> Rakip
> Hrgota
> Accam

Kan inte riktigt se var Accam ska spela i vårt spelsystem. Rakip vore en osannolik drömvärvning! Perfekt anpassad till vårt spelsystem om han tar Olssons roll.
Senast redigerad av Eldarn. 2018-12-14 kl. 23:09.
Citera
2018-12-14, 23:13
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
a.e.g, hört något angående David Accam till AIK? Florerar små, svaga rykten på Twitter angående honom men väljer, som vanligt när det är okända människor som sprider, att ta det med en rejäl skopa salt.

Ryktas nu alltså om:
> Haksabanovic
> Lustig
> Rakip
> Hrgota
> Accam

Kan inte riktigt se var Accam ska spela i vårt spelsystem. Rakip vore en osannolik drömvärvning! Perfekt anpassad till vårt spelsystem om han tar Olsson roll.
Osannolik drömvärvning? Tycker inte han stack ut så mycket i Malmö och han besitter knappast K.Olssons spetskvalité. Säger inte att han skulle göra det dåligt, men han lär inte komma upp i det som Kris levererat i år.

Men med tanke på vad han uträttat och att han fått chansen på riktigt i landslaget så verkar intresset va svalt.
Citera
2018-12-15, 00:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Osannolik drömvärvning? Tycker inte han stack ut så mycket i Malmö och han besitter knappast K.Olssons spetskvalité. Säger inte att han skulle göra det dåligt, men han lär inte komma upp i det som Kris levererat i år.

Men med tanke på vad han uträttat och att han fått chansen på riktigt i landslaget så verkar intresset va svalt.

Jag skulle nog säga att Rakip är mer lik Adu än Olsson. Om intresset är svalt så tror jag att det beror på dels att det finns en uppsjö mittfältare ute i Europa och dels att han kanske överskattas av oss svenskar.
Citera
2018-12-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Jag kan inte hitta någon mer skräddarsydd ersättare i min mentala databas. Det skulle dessutom svida rejät om han gick till er.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag skulle nog säga att Rakip är mer lik Adu än Olsson. Om intresset är svalt så tror jag att det beror på dels att det finns en uppsjö mittfältare ute i Europa och dels att han kanske överskattas av oss svenskar.
Alltså va?! Att Rakip skulle vara lik Adu är bland det märkligaste jag läst.
Citera
2018-12-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vilken av dessa spelare har ni högst förhoppningar på?

Av dessa är det nog Edvin som ligger närmast att få speltid, blir nog backup till Werner. Sedan finns det ju även killar som Adil Titi och Jake Weisbrod. Weisbrod kan nog kanske få speltid, högerback, har några A-lags matcher på kontot redan men Titi är väl den det snackats mest om.

Edit: Korta summeringar från Alf om ett par av dessa...

Tom Amos (Född -98), målvakt
"En bra målvaktstyp som är lugn och fin och bra i igångsättningsspelet".

Edvin Dahlqvist (Född -99), försvarare
"Honom har vi ju haft med länge. En frejdig spelartyp som är en offensivt balanserad ytterback. Med sina låga tyngdpunkt har han intressanta egenskaper".

Andreas Öhman (Född -98), försvarare/mittfältare
"Han är väldigt mångsidig. Han har väldigt bra touch på bollen, en rätt robust spelare. Vi använder honom som ytterback här och det klarar han väl, men kan användas i fler positioner. Kan vara lite loj en och annan gång, om man ska säga något negativt, men i andra änden har han lyft sig i det avseendet. Har varit i A-truppen sedan juli, och vi har inte permanentat honom där än, men han har klarat sig väldigt bra".

Adil Titi (Född -99), mittfältare
"En duellstark och rejäl spelare med fin fot och bra huvudspel. Han har en bra verktygslåda".

Erik Gunnarsson (Född -99), försvarare
"En spelintelligent mittback och en bra huvudspelare. Dessutom vänsterfotad, vilket inte skadar".

Måns Saebbö (Född -00), anfallare
"Han är en bra avslutare, en stark spelare som är bäst rättvänd mot mål".
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-12-15 kl. 01:15.
Citera
2018-12-15, 02:09
Medlem
Eldarn.s avatar
Herregud, Rakip är den största drömvärvningen som AIK kan göra denna vinter och självklart är Wesström och Ackerman medvetna om det, annars hade det inte ryktats om honom.

Ledsen bagarn, men att påstå att Rakip liknar Adu mer än vad han liknar Olsson är som att påstå att Ronaldo är bättre som mittback än som anfallare. Den dagen Adu chippar in en kasse utanför straffområdet köper jag att Rakip är lik Adu - inte en dag innan. Och det är bara en av flera skillnader mellan de två som fotbollsspelare.

https://youtu.be/Z61RjzImRok
För de som inte förstår vad jag syftar på.

ZlatanMania, jag tror inte du förstår hur perfekt Rakip skulle vara i Olssons roll. Lägg därtill att han lirat många matcher med Adu på mittfältet sedan tidigare och är bekant med Norling. Om det står mellan Rakip och Haksabanovic tar jag den förstnämnde nio gånger av tio men självklart behåller jag helst Olsson i laget.

Köper att du inte är helt frälst på tanken om Rakip, jag kände själv så när just Olsson kom till klubben men gick ju fint ändå.
Citera
2018-12-15, 07:47
Medlem
mishimas avatar
Rakip är inte i närheten av Olssons spelintelligens och speluppfattning.

Bäst har han varit när han varit yttermittfältare som gått i djupled och fyllt på i straffområdet. Det var så han gjorde flera av sina mål 2017. Han ska verkligen inte vara speluppbyggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in