2018-12-15, 08:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Varför släpper man DBW i det här läget? Såväl trupp- som ekonomimässigt.

Som du skriver har han kanske inte dominerat men det är ändå en någorlunda habil mittback med en, vad jag förstår det som, klart överkomlig lön.

Framförallt har han rutinen och det är ju något som klart saknas i truppen. Greken i all ära men det är ju ingen ledare på det sättet. DBW kan klubben och staden på ett helt annat sätt och hade ju köpt att inte vara ordinarie.
Det är ingen spelare som lyfter backlinjen, men vem har gjort det iår? Dock hade det varit en bra gubbe att, med en tämligen låg lön, ha i truppen vilket han garanterat köpt.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur ser kontraktsituationen i Göteborg ut inför 2019.
Hur många startspelare behöver man (inom rimlighetens gränser) värva?

Emil går ju så där måste ju en ny in. Sedan lämnade DBW som sagt och han spelade ändå mycket under hösten så det kan ju diskuteras om han är startspelare men där behöver nån gå in.

Tobbe var ju inte ordinarie med tanke på skadorna dock så startspelare som ersättare där är svårt att säga men en anfallare vore nyttigt.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
En mittback som gärna får vara vänsterfotad, högerback/högerwingback (om Emil lämnar) och en innermittfältare. Sen är ju Wernersson ensam på vänstervingen efter att Billy lämnat, oklart om någon från akademin flyttas upp eller ifall någon ny tas in. Beror väl hur man värderar 'Werner' - han är helt okej men fungerar mindre bra i en fyrbackslinje så det beror på formation.

Vissa vill ha en anfallare men jag tycker nog att vi är tillräckligt bra rustade för det vi kommer att eftersträva nästa säsong - att hänga kvar. Söder, Giorgi, Abraham, Ohlsson, Nygren och Paka kan väl också räknas in där. Det får vara ett riktigt kanonnamn som av nån anledning vill spela för en rimlig lön hos oss i så fall.

Snackar vi "rena" forwards är det ju bara Söder och Nygren. Giorgi, Abraham, Ohlsson och PaKa har alla andra offensiva platser som sina bästa. Dom tre första mer åt kanten till och PaKa i en roll på mitten strax bakom anfallarna.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Inga pengar att värva för – då gör IFK Göteborg så här

Vilken av dessa spelare har ni högst förhoppningar på?

Titi och Weisbrod som nämns av Eagle är ytterligare två som lär få träna mycket med a-laget under året. Lite förvånad över att Titi inte fick ett lärlingskontrakt ens.
Det är iaf glädjande att vi börjar med lärlingskontrakt igen, det var ett tag sedan.

Öhman är redan uppe i a-truppen och är väl tänkt som ersättare/backup på Emils gamla plats.
Med tanke på hur många försvarare vi lyfter upp har vi fått en förklaring till varför man valde att göra som man gjorde med DBW (även om jag fortsatt tycker det är synd).
Förhoppningsvis får några av killarna sitt genombrott under 2019, jag fasar för att se Da Graca som "given" i en backlinje.

Nygren är ju redan uppflyttad men även Saebbö som nämns kan säkert få chansen till speltid, om inte annat bör väl han och Nygren ha lirat ihop i ungdomslagen.

Det hela är iaf en klar markering att vi kommer satsa på ungdomarna framöver och vi lär ju ha den yngsta truppen i hela serien.
Citera
2018-12-15, 10:42
Medlem
Har inte Adil och Weisbrod typ lärlingskontrakt redan? Dom skrev ju på något slags kontrakt förra vintern... har för mig att det var på 3 år.

Yngsta truppen lär vi absolut ha, vi hade näst yngsta truppen förra året, och nu tappar vi 3 riktiga veteraner och ersätter med typ juniorer hehe.
Citera
2018-12-15, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
a.e.g, hört något angående David Accam till AIK? Florerar små, svaga rykten på Twitter angående honom men väljer, som vanligt när det är okända människor som sprider, att ta det med en rejäl skopa salt.

Ryktas nu alltså om:
> Haksabanovic
> Lustig
> Rakip
> Hrgota
> Accam

Kan inte riktigt se var Accam ska spela i vårt spelsystem. Rakip vore en osannolik drömvärvning! Perfekt anpassad till vårt spelsystem om han tar Olssons roll.
Själv hoppas jag på Ofori och Accam isåfall.. Accam kan spela forward
Citera
2018-12-15, 13:53
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Själv hoppas jag på Ofori och Accam isåfall.. Accam kan spela forward
Var hade du tänkt att Ofori skulle spela?
Citera
2018-12-15, 14:54
Avslutad
Citat:
Var hade du tänkt att Ofori skulle spela?
Olssons ersättare
Citera
2018-12-15, 16:53
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Olssons ersättare
Intressant, själv ser jag dock Ofori som en mer defensiv mittfältare. Han lirade ju i balansrollen, det vill säga där Adu spelar nu, när han var här senast. Tror att Ofori skulle vara en bra ersättare till Adu om han lämnar men skulle vilja se en mer offensivt utpräglad mittfältare som ersättare till Olsson.
Citera
2018-12-15, 17:27
Avslutad
Kul för Giffarna att Halenius förlänger. Hela 5 år dessutom.
Citera
2018-12-15, 17:50
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Intressant, själv ser jag dock Ofori som en mer defensiv mittfältare. Han lirade ju i balansrollen, det vill säga där Adu spelar nu, när han var här senast. Tror att Ofori skulle vara en bra ersättare till Adu om han lämnar men skulle vilja se en mer offensivt utpräglad mittfältare som ersättare till Olsson.

Då fattar jag ännu mindre varför du ser Rakip som en perfekt ersättare. Som central mittfältare är Rakip som bäst i den defensiva rollen.

I matcher då vi spelade med Lewicki och Rakip centralt var vårt centrala mittfältare väldigt händelselöst.
Citera
2018-12-15, 18:40
Avslutad
Citat:
Tror Ofori skulle göra det riktigt bra högre upp i planen
Citera
2018-12-15, 20:12
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Då fattar jag ännu mindre varför du ser Rakip som en perfekt ersättare. Som central mittfältare är Rakip som bäst i den defensiva rollen.

I matcher då vi spelade med Lewicki och Rakip centralt var vårt centrala mittfältare väldigt händelselöst.
Jag tror inte att du sett AIK tillräckligt mycket i år för att förstå hur Rakips roll skulle se ut.

Det är inte konstigt att ett centralt mittfält på två man inte är kreativt när Oscar Lewicki sitter på en av platserna. Han måste vara en av de sämsta innermittarna offensivt sett till nivån han oftast spelar, och har spelat, på. Defensivt är han ju en av de bästa i Allsvenskan.

Citat:
Tror Ofori skulle göra det riktigt bra högre upp i planen
Jag är inte helt med dig där. Ofori mådde bra av det lägre tempot och den lägre pressen från motståndare som uppstår när man står närmare eget mål. För att ersätta Olsson kommer Ofori behöva visa prov på offensiv skicklighet match efter match och jag tror inte att han har det i sig. Jag minns bara en gång som han faktiskt tog en lyckad offensiv löpning som slutade i mål/assist och det var mot Bajen borta 2016. Å andra sidan startade Bajen med Saetra och Magyar...

https://youtu.be/g-lYUo58twY
2:47 i videon.
Senast redigerad av Eldarn. 2018-12-15 kl. 20:18.
Citera
2018-12-15, 20:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jag tror inte att du sett AIK tillräckligt mycket i år för att förstå hur Rakips roll skulle se ut.

Det är inte konstigt att ett centralt mittfält på två man inte är kreativt när Oscar Lewicki sitter på en av platserna. Han måste vara en av de sämsta innermittarna offensivt sett till nivån han oftast spelar, och har spelat, på. Defensivt är han ju en av de bästa i Allsvenskan.

Men du vill ha en utpräglad offensiv mittfältare som ersättare till Olsson och tycker Rakip är perfekt. Då tror jag inte du såg tillräckligt mycket av MFF 2017.

Jag tycker inte att Rakip är en särskilt bra spelare, men Magnus Pehrsson hittade en bra roll för honom. Han ska inte spela centralt utan hålla till på kanten, pressa bollhållare, ta djupledslöpningar och fylla på i straffområdet. Ingen som man bygger ett spel runt. Centralt är han allt annat än en konstruktiv spelare.
Citera
2018-12-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, han lämnade ju inte er "frivilligt" heller utan tvingades flytta p.g.a. sin sjuka son. Helt rätt beslut givetvis, familjen och ens barn ska ju ALLTID gå före såklart.

Vi är tunna bakåt nu och tanken på att tvingas se Da Graca spela mer än iår gör en galen...
Enligt Poya så är Da Graca den största talang han sett. Så då kan man räkna maed att Da Graca är ordinariare då säsongen drar igång.
Eller är det bara snack ännu e gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in