2018-12-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vill inte förringa det faktum att folk naturligtvis tyvärr blir dåligt bemötta av sjukvården ibland, det händer definitivt. Säkert för ME-sjuka och säkert för andra sjukdomar. Det sker 68 miljoner sjukvårdsbesök i Sverige varje år (2015).

Men bortsett från att töserna inte kunde erbjudas botande behandling för ME, vad talar för att dessa flickor med vältaliga föräldrar - i vart fall Oskar var bevisligen sådan - upplevde att de blivit illa bemötta från sjukvården?
Flickorna har fått diagnoser - något som en del patienter beskriver att de fått vänta väldigt länge på. För att sätta diagnosen ME krävs väldigt stora och omfattande utredning, så det har barnen nog gått igenom. Flickorna har fått specialintyg och de har beviljats och fått närmast unikt inrättade av adnexskolor i hemmet. Från bägge skolor. Föräldrarna kunde jobba hemifrån.
Enligt polisens pressmöte 11/12 hade bägge barnen vårdplaner inrättade och således planerad uppföljning.

Det är naturligtvis fel att sjukvården bemöter en hjälpsökande dåligt. Men det är inte alltid som likamedstecken på dåligt bemötande inträffar när en patient inte får sina krav uppfyllda.
Numera får sjukvården lägga ner väldigt mycket tid på rent tjafs om varför inte vissa kan slippa betala patientavgifter när de ”bara vill ha lite hjälp” eller varför inte rena skönhetsingrepp bekostas av det allmänna. Mycket tid läggs också på sjukskrivningsdiskussioner där det numera finns tydliga riktlinjer som vården måste följa. Att det finns ett flödesschema hur saker och ting ska utredas och handläggas skapar också mycket irritation hos dem som direkt kräver stor utredning av allt.
Av många kallas det här för ”dåligt bemötande”.

Så min fråga är- har vi fått minsta indikation på att just Agnes och Moa bemöttes dåligt av sjukvården.

Jag har stor behållning av dina inlägg, och kommer med egna synpunkter.

Vem blir bemött trevligt nu förtiden? Och vad har det med saken att göra?

Det saknar relevans vad andra gör, eller hur de bemöter oss. Det handlar alltid om hur vi reagerar på ett otrevligt bemötande och våra reaktioner i övrigt i stort och smått. Livet består av det vi kan påverka och det vi inte kan påverka, och hur vi gillar läget.

I detta fall har familjen blivit väl bemötta av skolan och Oscar visste hur man äskar resurser. Sjukvården har gett honom det han ville ha; intyg. Att det inte gick att bota all denna trötthet, har med med att vem skulle inte bli uttröttad av att leva mad en stridslysten galning som Oscar?

Jag var ute direkt i tråden med psykopat/sociopat varning på den "förträfflige" Oscar som snöat in sig på något så banalt och trist som moms. Det kryllar av folk som honom i korridorerna på olika lärosäten, och genom utnötningsteknik stiger de i graderna. Filurer som Oscar brukar föreläsa mycket och blir därför "populära" hos kollegor, som sen kan ägna sig åt forskning och annat mer meningsfullt än att nöta in repetitivt tjafs i studenterna. Professor blev han inte än. Men hade han levat så hade han förr eller senare blivit det, när turen inträffat med ingen annan sökande på någon tjänst.

Ingen människa har rätt att ta någon annans liv, eller ens ha åsikter om andra människors livskvalite. Det gäller allas rätt till liv, oavsett ålder och tillstånd. Vi har hört om sjukvårdspersonal som visat sig vara massmördare, som avlivar gamlingar och patienter. Det är avskyvärt och skrämmande.

Detta fall är vidrigt just för att det handlar om barn som blir mördade av sina föräldrar. Det strider mot allt som har med mänsklighet att göra. Det som skrämmer mig är att agerandet "förstås", "förklaras" och till och med ses på som en rationell handling, då vi andra inte förstår hur hemskt ME är, och hur andra svåra sjukdomar och syndrom är att leva med. Fy faan, för dessa resonemang! Men skriva i tråden och agitera för förståelse orkar de som har en ME agenda.

Ingen sjukdom eller handikapp och bemötande av samhället är en förklaring, just för att flickorna var begåvade med ett utvecklingspotential. Inga inlärningssvårigheter eller sociala problem är kända. Bara en svaghet som inte riktigt kan diagnostiseras.

Jag jämför Oscar med herr Goebbles som också hade full kontroll över frun och barnen, och hade åsikter om andra individers rätt at leva eller mening med livet. Typ att det är inte ett liv värt att leva för barnen, om inte Hitler styr då tredje riket upphör. Samma syn om livskvalitet har Oscar, till den grad att det inte är värt att leva om man inte är så frisk som Oscar själv tycker man ska vara för att ha rätt att bli vuxen och ha rätt till sin eget liv. Det handlar ytterst om Oscar förakt för svaghet, där det var han som var feg och ond.
Citera
2018-12-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det saknar relevans vad andra gör, eller hur de bemöter oss. Det handlar alltid om hur vi reagerar på ett otrevligt bemötande och våra reaktioner i övrigt i stort och smått. Livet består av det vi kan påverka och det vi inte kan påverka, och hur vi gillar läget.

I detta fall har familjen blivit väl bemötta av skolan och Oscar visste hur man äskar resurser. Sjukvården har gett honom det han ville ha; intyg. Att det inte gick att bota all denna trötthet, har med med att vem skulle inte bli uttröttad av att leva mad en stridslysten galning som Oscar?

Jag var ute direkt i tråden med psykopat/sociopat varning på den "förträfflige" Oscar som snöat in sig på något så banalt och trist som moms. Det kryllar av folk som honom i korridorerna på olika lärosäten, och genom utnötningsteknik stiger de i graderna. Filurer som Oscar brukar föreläsa mycket och blir därför "populära" hos kollegor, som sen kan ägna sig åt forskning och annat mer meningsfullt än att nöta in repetitivt tjafs i studenterna. Professor blev han inte än. Men hade han levat så hade han förr eller senare blivit det, när turen inträffat med ingen annan sökande på någon tjänst.

Ingen människa har rätt att ta någon annans liv, eller ens ha åsikter om andra människors livskvalite. Det gäller allas rätt till liv, oavsett ålder och tillstånd. Vi har hört om sjukvårdspersonal som visat sig vara massmördare, som avlivar gamlingar och patienter. Det är avskyvärt och skrämmande.

Detta fall är vidrigt just för att det handlar om barn som blir mördade av sina föräldrar. Det strider mot allt som har med mänsklighet att göra. Det som skrämmer mig är att agerandet "förstås", "förklaras" och till och med ses på som en rationell handling, då vi andra inte förstår hur hemskt ME är, och hur andra svåra sjukdomar och syndrom är att leva med. Fy faan, för dessa resonemang! Men skriva i tråden och agitera för förståelse orkar de som har en ME agenda.

Ingen sjukdom eller handikapp och bemötande av samhället är en förklaring, just för att flickorna var begåvade med ett utvecklingspotential. Inga inlärningssvårigheter eller sociala problem är kända. Bara en svaghet som inte riktigt kan diagnostiseras.

Jag jämför Oscar med herr Goebbles som också hade full kontroll över frun och barnen, och hade åsikter om andra individers rätt at leva eller mening med livet. Typ att det är inte ett liv värt att leva för barnen, om inte Hitler styr då tredje riket upphör. Samma syn om livskvalitet har Oscar, till den grad att det inte är värt att leva om man inte är så frisk som Oscar själv tycker man ska vara för att ha rätt att bli vuxen och ha rätt till sin eget liv. Det handlar ytterst om Oscar förakt för svaghet, där det var han som var feg och ond.

Goebbels fru var nazist, men hon visste med stor säkerhet att barnen skulle dödas/torteras/våldtas eller allt det. Plus se sina föräldrar möta liknande öde. Där var en giftkapsel nog inte bara fanatism. Även om de var fanatiska också. Att vara ett litet nazibarn i Hitlerbunkern när ryssarna kom var inte ngt drömscenario. Även om vissa av barnen kanske lyckats smita och överleva.
Citera
2018-12-14, 14:01
Medlem
Om jag inte minns fel, men framkom det inte tidigt i tråden att det fanns en plan för återgång till skolan för Agnes? Så hemskt sjuk var hon kanske inte? Spekulationen då var att detta kan ha bidragit till att utlösa morden.
Citera
2018-12-14, 14:05
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det fetade: Håller med helt, denna förståelse bygger förhoppningsvis på en naiv syn på hur mycket föräldrar månar om sina barns bästa och alltid sätter barnen först. Detta är ett exempel på den totala motsatsen.

Men jag tror mer på influens ifrån modern när det gäller motiv och planering. Jag tycker så mycket kring det här fallet tyder på kvinnligt tillvägagångssätt även om själva strypningarna med största sannolikhet utförts av Oskar. Jag ska motivera mina misstankar mer utförligt i ett längre inlägg framöver. Det är lätt att misstänka mannen men vi har sett ett flertal exempel på när mannen i familjen utför mord av den här typen och då brukar han inte bemöda sig om att få kvinnan på sin sida i planering och utförande. Det är det som verkligen skiljer detta fallet åt ifrån andra familjemord. Samförståndet mellan föräldrarna och den långvariga planeringen som föregick morden.
Citera
2018-12-14, 14:20
Medlem
harperlees avatar
Vi är nog flera som inte är förvånade. Jag hade tvärtom blivit mer förvånad om inget fysiskt våld förekommit utan man verkligen hade till exempel använt fentanyl. Jag har sagt sedan i våras att jag tror att de kvävde barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu var ju inte barnen med på det hela överhuvudtaget. Men visst har du rätt. Dock är gift, som inte plågar en, väldigt svårt att få tag på. Vad gäller sömntabletter så krävs det väldigt många för att ta död på en. Jag pratar inte 10 eller 20. Utan snarare 40-50 st per vuxen.

Jag tror att samtliga av oss är väldigt förvånade av att barnens död blev så våldsam som vi tror den blev, pga styrpning och kvävning.

Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ärligt talat är jag inte alls förvånad. Det är brist på fakta kring föräldrarnas personlighet men vad vet vi? De har i samförstånd planerat och utfört dubbelmord på sina egna barn med lång planering och lång tid på sig att ändra beslutet, att komma till sans. Varför blir folk förvånade över det brutala tillvägagångssättet? Jo antagligen för att de lever med tvångstanken att föräldrar alltid vill sina barns bästa och sätter sina barns välmående först. Vad man istället bör tänka är att föräldrar (i stort sett) alltid vill ge intrycket av just detta. Vad som försiggår på insidan, medvetet och omedvetet, är ofta något helt annat. Enkel logik: Vill man sina barns bästa så mördar man de inte....

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja jag tycker att det är viktigt att man håller i tanken att det är svårt att mörda någon på ett "fint och stillsamt" sätt och att det är mycket möjligt både att barnen förstått vad som var på väg att hända och att det krävts någon typ av fysiskt våld för att barnen verkligen skulle dö.
Senast redigerad av harperlee 2018-12-14 kl. 14:23.
Citera
2018-12-14, 14:29
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Nej alltså jag tyckte allt var så bisarrt upplagt med hur polisens talesman uttryckte sig med eventuellt lagbrott och fel som kan ha begåtts. De har haft lång tid på sig att kolla upp allt detta i förtid men hon fick det att låta som om de haft några dagar på sig att hafsa ihop någonting.
Håller med dig om det med tvekan och jag tror någon av de behövt övertalas. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag starkt på att den andra diagnosen är manipulerad och med facit i hand så måste även den första diagnosen ifrågasättas. Även när det gäller det du skriver om motiv så är jag inne på samma linje och jag skulle även vilja gå så långt som att påstå att det är mycket osannolikt att ME är det egentliga motivet. Visst spelar det in, om nu diagnos1 är korrekt, men om jag skulle peka ut en enskild faktor så skulle jag välja: en person med narcissistiskt kontrollbehov som levt i långvarig depression och utvecklat en stark vilja att ta livet av sig, eventuellt två personer med liknande problematik men det känns sannolikare med att det börjat hos den ena. Som det är planlagt och som hur utvecklingen kring diagnoser osv sett ut så tror jag modern varit "det onda fröet". Men självklart är det väldigt spekulativt.

Rekommenderar den ganska nya serien "Mindhunter" som handlar om uppkomsten av FBI´s avdelning kallad Behavioral analasys unit, finns på Netflix. Väldigt hög kvalite imo. Samma omdöme får serien om UNA-bomber, även den finns på Netlix. Sen kan man söka sig fram på Youtube med lämpliga sökord.

Verkligen, med all tid de har haft att förbereda morden så säger det ganska mycket om deras syn på barnen. Faktum är att det skriker hat, i alla fall som jag ser det. Allra minst likgiltighet. Men jag tror en av föräldrarna byggt upp ett hat mot barnen och deras livskraft som försökts kvävas med diagnoser, medicinering, isolering etc. Projicerat självhat riktat mot barnen. Typiskt för en narcissist att inte kunna "ta ansvar" för sin egen depression och misär, någon annan måste hållas ansvarig.

Intressanta synpunkter! Varför tror du mamman var den som var det ruttna äpplet så att säga?

Vi har ju spekulerat tidigare i tråden om till exempel Munchausen vilket definitivt är vanligare hos kvinnor. Jag tycker dock att det här fallet är väldigt atypiskt för dels var barnen såpass stora och dels verkar pappan ha varit överlägset mest aktiv i vårdkontakterna.

Pappan uppvisar dessutom enligt mig klara drag av narcissism. Mamman vet vi nästan ingenting om och det är flera i tråden som sagt att de tror att hon var den drivande men ingen har kunnat riktigt motivera varför? Men jag får för mig att du har ett resonemang kring det.

Det som jag möjligen tycker mig kunna utläsa av mamman är ångestproblematik.
Citera
2018-12-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Goebbels fru var nazist, men hon visste med stor säkerhet att barnen skulle dödas/torteras/våldtas eller allt det. Plus se sina föräldrar möta liknande öde. Där var en giftkapsel nog inte bara fanatism. Även om de var fanatiska också. Att vara ett litet nazibarn i Hitlerbunkern när ryssarna kom var inte ngt drömscenario. Även om vissa av barnen kanske lyckats smita och överleva.

Du är felinformerad i ämnet historia. Du lever i en villfarelse om nazibarnens öden och äventyr när Hitler besegrades. De barn som överlevde kriget kunde fortsätta med sina liv. Oftast som om ingenting har hänt. Vissa har till och med kommit upp sig i de högaste av kretsar, där de lever goda liv i demokratiska samhällen som Sverige.

Om vad som hade skett med ryssarna i bunkern är också spekulationer. Sen så uppkommer ju frågan om varför Goebbles hade de små barnen med sig i bunkern, och utsatte dem för fara. Fru Goebbles äldsta son överlevde, just för att han inte var utsatt för föräldrarnas idiotier om att samla familjen i bunkern.

De andra nazisterna i bunkern hade sina barn hemma och i säkerhet. Det blir också en likhet med detta fall, genom att involvera barnen i vuxen problem, typ pappas jobb. Om det är krig eller moms, skit samma! Barnen lever inte självständiga liv där de äger sina egna liv. Det handlar om vuxna som inte skyddar sina barn och tar hand om dem.

Det är många föräldrar som inte orkar med barnen av olika skäl. Samhället placerar ut dessa barn i fosterhem, eller erbjuder olika stödåtgärder. Att döda sina egna barn strider mot naturen och allt som definierar en förälder.
Citera
2018-12-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Intressanta synpunkter! Varför tror du mamman var den som var det ruttna äpplet så att säga?

Vi har ju spekulerat tidigare i tråden om till exempel Munchausen vilket definitivt är vanligare hos kvinnor. Jag tycker dock att det här fallet är väldigt atypiskt för dels var barnen såpass stora och dels verkar pappan ha varit överlägset mest aktiv i vårdkontakterna.

Pappan uppvisar dessutom enligt mig klara drag av narcissism. Mamman vet vi nästan ingenting om och det är flera i tråden som sagt att de tror att hon var den drivande men ingen har kunnat riktigt motivera varför? Men jag får för mig att du har ett resonemang kring det.

Det som jag möjligen tycker mig kunna utläsa av mamman är ångestproblematik.
Det som kan upplevas som konstigt och tala emot mamman (och för hennes roll i dåden) är hur tyst det varit om henne här och på sociala medier. En vanlig, svensk medelålders tjej skulle ha tio-tals, om inte hundratals, "vänner" som uttryckt sin sorg, kärlek, och ilska offentligt. Men förutom någon enstaka kortfattat kollega har man inte hört någonting.

De som hyllat O i sociala medier måste väl rimligtvis ha trott att H legat bakom, eller?
Senast redigerad av bazaar 2018-12-14 kl. 14:47.
Citera
2018-12-14, 14:46
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Absolut, förstod att inlägget inte var till mig. 😊👍 Jag undrade bara vad du menade med det understrukna. Alltså betyder det att du tror att det skulle kunna vara så att Oskar sysslade med kritisk forskning som skulle kunna rubba system som mäktiga (kapitalister? Politiker?) vill bevara? Att han blev mördad för att tystas?

“VAT and Virtual Reality: How Should Cryptocurrencies Be Treated for VAT Purposes?“. O Henkow. 2015. lup.lub.lu.se VAT/GST in a Global Digital Economy.

https://blockchainlibrary.org/2017/10/most-cited-cryptocurrency-publications/

https://lup.lub.lu.se/search/person/busi-ohe
Citera
2018-12-14, 14:49
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx73
“VAT and Virtual Reality: How Should Cryptocurrencies Be Treated for VAT Purposes?“. O Henkow. 2015. lup.lub.lu.se VAT/GST in a Global Digital Economy.

https://blockchainlibrary.org/2017/10/most-cited-cryptocurrency-publications/

https://lup.lub.lu.se/search/person/busi-ohe

https://skatterattsnamnden.se/publiceradeforhandsbesked/2013/handelmedbitcoins.5.14dfc9b0163796ee3e777b4c.html

Sök Henkow på sidorna
Citera
2018-12-14, 14:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det som kan upplevas som konstigt och tala emot mamman (och för hennes roll i dåden) är hur tyst det varit om henne här och på sociala medier. En vanlig, svensk medelålders tjej skulle ha tio-tals, om inte hundratals, "vänner" som uttryckt sin sorg, kärlek, och ilska offentligt. Men förutom någon enstaka kortfattat kollega har man inte hört någonting.

De som hyllat O i sociala media måste väl rimligtvis ha trott att H legat bakom, eller?

Vare sig Hannas eller Oskars vänner eller familj har ju uttalat sig någonstans på några sociala medier. De enda som har uttalat sig offentligt är Oskars kollegor. En av hyllningarna till Oskar var anmärkningsvärt olämplig dagen efter att han mördat sina barn.

Jag tänker att en narcissistisk person får sitt lystmäte bland beundrande kollegor och är duktig på att få svagare individer att känna sig utvalda så att dessa dyrkar honom (och "inte kan andas" när han dör).

Föräldrarna var ju av allt att döma båda med på detta så båda måste förstås ha fungerat avvikande. Jag är inte emot att mamman kan ha varit den mest avvikande men jag vill gärna få en solid motivering till varför.
Citera
2018-12-14, 14:56
Medlem
Två jurister som tillsammans planerar att utplåna familjen och sen utför det på detta brutala sätt...
Någonting måste ha gått galet i deras denna fantasi plan och de tog till metoder i panik? Och som få skulle utsätta dess värsta fiender för...
Vad gick snett trots kunskap och så kallad planering? Något oväntat hände som rubbade planeringen?
En av döttrarna hade avslöjat planen i förtid?
Tja, som vi noterat finns det inte mycket logik varken före, under eller efter dådet.
En panikartad handling som gick överstyr?
Märkligt att anhöriga gick med på att offentliggöra just fakta kring hur flickorna bragts om livet. Sen kan vi fortsätta spekulera i vad som är "sant" eller inte.
Annars påminner denna grymhet mycket om galne Peter Mad*** handlingar.
Inte långt från Bjärred till Köpenhamn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in