Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
I en av facebooktrådarna, där den verkliga diskussionen pågår, hävdar Dan Hörnings gotländske polare att Margareta Eklund intervjuats i trean eller i fyran, att hon bara avbröt spaningen mot SCs lägenhet, då han inte var hemma, och att det nog var för egen räkning mer än som befäl.

Blir till att gräva fram en del där.

Välbekante Juan Esposito kommenterar vidare:

Gällande 1. så är detta min uppfattning också. Margareta Eklund var "endast" en del i den spaningsgrupp som höll koll på Cedergrens bostad..

Chefen för narkotikaroteln Helge Eriksson var på semester och var då ersatt av en Åke Lundström. Således borde det väl vara denne som var ansvarig för narkotikaspaningarna denna kväll?

Men om denne(Åke) var införstådd med att spaningsgruppen mot Cedergren, la ned redan efter 22:00 är frågan?

Nej Facebooktrådarna är inget som tillför något av värde. Där pågår inga verkliga diskussioner uta skåpmat tuggas om med ganska låg intensitet.

Den kommentaren är inte värd särskilt mycket och uppvisa stor okunskap kring hur sådant här gick till. Spaningen i fråga var stor, mycket dyr och samordnad där man täckte Sigges rörelser utifrån hans hem och Oxen med två syften. Kartlägga handeln via löpare och hitta hans gömställen för knarket samt att hitta hans kran och ta hela kedjan. Det fanns en anledning att så många var i tjänst en fredagkväll. Man hade garanterat bemannad post vid bostaden och patruller till fots och i fordon beredda. Eftersom Grands telefon utnyttjades hade man kanske någon i närheten där också. Sådant här utvecklar sig ofta hastigt med snabba beslut om tillslag (se filmen skomakarligan) Knarkspaning är inte direkt vardagar 9-5 utan prio är när det är ruljans. Buggningen av Sigges hem var inget som vilade någonsin. Påståenden att det kan avbrytas eller avbrytas till en del för att spanarna upplever att det är kallt, tråkigt eller fredag kväll är löjeväckande. Span är ofta just av den karaktären. Det är normalt. Att avbryta är onormalt och kostsamt. Det finns inte heller oberoende delar av en sådan spaning. Dels har man inte verksamheter som kan krocka, dels är själva iden samordning och samverkan med en operativ chef som tar besluten. Dessutom har man med all sannolikhet kontakt med uniformerna i området. Vill man ha en löpare gripen kan man skicka uniformerna utan att röja sig.

Har Eklund sagt något sådant kan man nog ta det som försök att slingra sig ur situationen men nya lögner och det indikerar medveten lögn och/eller helt ofattbar inkompetens.

Men tydligen lurar det några naiva individer

Eklund: "Nej grabbar, det händer inget en fredagkväll efter 22... vi bryter och ni missar 5 timmar av övertiden så kör vi måndag morgon istället, då är det säkert mer action."

Så behändligt att hävda det med tanke på Sigges iakttagelser. Hur många tjejer fanns där aktiva i området?
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-13 kl. 10:27.
Citera
2018-12-13, 10:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
I en av facebooktrådarna, där den verkliga diskussionen pågår, hävdar Dan Hörnings gotländske polare att Margareta Eklund intervjuats i trean eller i fyran, att hon bara avbröt spaningen mot SCs lägenhet, då han inte var hemma, och att det nog var för egen räkning mer än som befäl.

Blir till att gräva fram en del där.

Välbekante Juan Esposito kommenterar vidare:

Gällande 1. så är detta min uppfattning också. Margareta Eklund var "endast" en del i den spaningsgrupp som höll koll på Cedergrens bostad..

Chefen för narkotikaroteln Helge Eriksson var på semester och var då ersatt av en Åke Lundström. Således borde det väl vara denne som var ansvarig för narkotikaspaningarna denna kväll?

Men om denne(Åke) var införstådd med att spaningsgruppen mot Cedergren, la ned redan efter 22:00 är frågan?
Intressanta uppgifter värda att ta på allvar, men om det sedan var så är en annan historia. Framträdde Margareta Eklund före eller efter Ture Nässéns död?
Citera
2018-12-13, 11:34
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressanta uppgifter värda att ta på allvar, men om det sedan var så är en annan historia. Framträdde Margareta Eklund före eller efter Ture Nässéns död?

Jag kan ju svara på både ditt och Bobos svar direkt, jag kan inget om det här.

Men Erik Engström och Juan Esposito kanske skulle kunna gå in och kommentera vad dom egentligen menar.

Intervjun med ME borde ju kunna återfinnas om Erik har sett den till exempel? Den är ju en bättre källa än hans minnesbild av intervjun.
Citera
2018-12-13, 11:59
Medlem
Citat:
Jag kan ju svara på både ditt och Bobos svar direkt, jag kan inget om det här.

Men Erik Engström och Juan Esposito kanske skulle kunna gå in och kommentera vad dom egentligen menar.

Intervjun med ME borde ju kunna återfinnas om Erik har sett den till exempel? Den är ju en bättre källa än hans minnesbild av intervjun.

Juan Esposito är ett alias för någon anonym antar jag eller är det alter egon eller affärskompisen KSA? Verkar som det är en liten klubb som komersialiserar det här. Hörning mfl samt Sanningskomissionens Erik Engström och den mystiske Juan i symbios. Alla i mina ögon rookies i det här. Vill gärna ha källor.

Eklund hörs först i april vad jag vet. Väl medveten om att Sigge hörts. Då med uppgifter om Mäckelinna från April månad. Där nämns inget om knarkspaning som avbrutits.

Hörning som misslyckad fantasyförfattare hittade en bra inkomstkälla som poddare. Grattis. Spänn så brett som möjligt för att få så många inkomstbringande följare som möjligt.
Citera
2018-12-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Det gick en serie någon gång i våras som hette Palme, träsket och mordrättegångarna

https://viaplay.se/serier/palme-trasket-och-mordrattegangarna

Så det var ett tag innan Thures död.

https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-thure-nassen-dod-blev-83-ar/
Citera
2018-12-13, 12:10
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Juan Esposito är ett alias för någon anonym antar jag eller är det alter egon eller affärskompisen KSA? Verkar som det är en liten klubb som komersialiserar det här. Hörning mfl samt Sanningskomissionens Erik Engström och den mystiske Juan i symbios. Alla i mina ögon rookies i det här. Vill gärna ha källor.

Eklund hörs först i april vad jag vet. Väl medveten om att Sigge hörts. Då med uppgifter om Mäckelinna från April månad. Där nämns inget om knarkspaning som avbrutits.

Hörning som misslyckad fantasyförfattare hittade en bra inkomstkälla som poddare. Grattis. Spänn så brett som möjligt för att få så många inkomstbringande följare som möjligt.

Jag går inte i god för deras slutsatser, men att dom är nu levande varsina individer är helt säkert. Den ene snackar luddig gotlänska, den andre verkar fullkomligt knivskarp, tror du hade gillat hans analys av sekundrarna efter mordet.
Senast redigerad av SGDF 2018-12-13 kl. 12:15.
Citera
2018-12-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det gick en serie någon gång i våras som hette Palme, träsket och mordrättegångarna

https://viaplay.se/serier/palme-trasket-och-mordrattegangarna

Så det var ett tag innan Thures död.

https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-thure-nassen-dod-blev-83-ar/

OK så inga nyheter då utan från programmet där man pratar om manipulationerna kring CP.
Citera
2018-12-13, 12:24
Medlem
Citat:
OK så inga nyheter då utan från programmet där man pratar om manipulationerna kring CP.

Jag hoppas att jag minns rätt, såg den i våras när man kunde se den gratis på Viafree
Citera
2018-12-13, 12:38
Medlem
Citat:
Jag går inte i god för deras slutsatser, men att dom är nu levande varsina individer är helt säkert. Den ene snackar luddig gotlänska, den andre verkar fullkomligt knivskarp, tror du hade gillat hans analys av sekundrarna efter mordet.

Hörning affärskompanjon har varit officer på Gotland ett antal år och slutade på HKV innan han gick till det civila.

Jag har lyssnat på palmemordsanalytikern som verkar stukturerad mer än de flesta. Gotlänningen vet jag inte att jag hört. Jag är hälsosamt skeptisk och försiktig mot nya aktörer. Det räcker ju att se hur AJ havererat för moroten och piskan eller hur Dammegård och en räcka journalister hoppat in på bananskal.

I vilket fall tycker jag nog att analysen av vad som bröts och inte är luddig. Mycket tyder på att det bröts som bäst strax innan mordet med mycket liten marginal men uppgifterna är spretiga minst sagt.
Citera
2018-12-13, 16:47
Medlem
Basfaktas avatar
Noterar att det är möjligt att ME endast var ansvarig för delen som handlade om Sigge C på Tegnérgatan och att den delen avslutades 22.30.

Att övrig knarkspaning pågick när mordet skedde antyder följande lilla schema:

WT-männen

2 Norra Latins skolgård 22.30-23
Okänt antal - kodad radiotrafik i city 22.30-23.30
1 Drottninggatan (i polisbil) 23.00
2 Johannesgatan 23.10
1 Brunkebergstorg 23.10-23.15
1 Hötorgets t-bana 23.15
2 Regeringsgatan/David Bagares gata 23.15
4 Apelbergsgatan 23.15-23.20
1 Dekorima 23.18-23.19
1 Tunnelgatan/Olofsgatan ca 23.23
1 Oxtorgsgatan/Sveavägen 23.25
3 Hamngatan 23.30
2 radiotrafik (Åke M) 23.30

Kan även ha varit andra civilklädda personer som tillkom efter 22.30.

Civilklädda män utöver WT-männen

3 Holländargatan (springande söderut) 23.07-23.10
1 Grand/möbelaffären 23.07-23.17
1 Sveavägen/AF kyrkogata (går över gatan) 23.20
1 Sveavägen 44 (går söderut) 23.20
2 Olofsgatan/Tunnelgatan (springande västerut) 23.22-23.23
1 Olofsgatan (springande norrut) 23.22-23.23
1 Sveavägen (lång ljus går söderut) 23.22-23.23
1 Barnhusgatan (springande västerut) 23.25
1 Regeringsgatan (går norrut) 23.25
1 Luntmakargatan (springande norrut) 23.25
1 Döbelnsgatan (springande norrut) 23.25

+ GM Tunnelgatan/Sveavägen 23.21

Dag A granskade 2016 ett 80-tal vittnesförhör rörande WT-män.

Almblad berättade att ett 30-tal av WT-iakttagelserna gällde Sveavägen nära mordminuten.

Säpo granskade 400 särskilt intressanta förhör och kom fram till att Palme var övervakad av en liten grupp (3+GM) från bostaden till Grand och vidare till mordplatsen.

Rekryteringsförsök GM

Företagaren i Luleå (Wall)
MH (Neilberg)
DK (LKB)
"Morgan" (Birchan)

Södermötet, Norrköpingsmötet, de 5 som besökte Enerström, tipset till KG Bäck om 5 män i konspirationen, TN:s envisa försök att få CP fälld, det vanvettiga PKK-spåret, den förljugna GMP, Dahlstens försök att mörka, Säpomännens hemliga övervakning av Palme, tipset till Ståhl etc.

Om jag vore engelsman skulle jag nu slå vad om vilket uppslag som är det mest intressanta för KP och hans utredare. Jag sätter mina pengar på detta komplex.
Senast redigerad av Basfakta 2018-12-13 kl. 16:50.
Citera
2018-12-13, 19:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ingen rök utan eld?
Kanske fanns det en grupp spanare Helge Eriksson tappat kontrollen över, en "baseballiga" på spansidan. Det skulle kunna förklara om det är viktigare för knarkspanarna att hålla tätt än att hjälpa palmeutredningen med iakttagelser.

Finns det några källor på detta tipsande till Malmgren och på denna öststatare (med polskt amfetamin?)?

Lite kuriosa: Jag har tänkt på Bengt T Bengtssons ansiktsuttryck i vårens tevedokumentärer (SVT UG och TV3/Hylin). Ser han verkligen ut så eller är det en hållning han antar för att han får frågor om så sjuka omständigheter?

Nej inga skrivna källor. Det rör sig om tålmodiga samtal med poliser som är försiktiga med att berätta vad dom vet. Jag har också funderat i banorna att öststatarn kan ha koppling till uppgiften att polskt "fultjack" kommittéen i Stockholm 1986. Sigge Cedergrens position ska ha varit i gungning vid denna.

Norrortspolisen jag pratade med berättade bland annat om samordnad knarkspaning på Sonny Malmgren utmed E20 från Stockholm till Jönköping. I Sveriges Jerusalem skulle en av Stockholms bilar hålla koll på SM, men lyckades på ett närmast oförklarligt klantigt sätt. När SM lämnade platsen efter att av allt att döma levererat knark vinkade han retfullt till de förföljande norrortsspanarna. Ska ha rått upprorsstämning hos dessa efter det misslyckade tillslaget.
Citera
2018-12-13, 19:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Du menar som du gör I detta fall är det nog en revolver som ser nästan exakt ut som ett orginalvapen fast naturligtvis inte av samma kvalite. Pluggat enbart är en överdrift. Materialet håller ej för skjutning med skarp ammunition. Ammunitionen är lös. Ollonskott som betäckning användes av t ex hobbex som betäckning på vissa lösa skott oftast 6 mm och när det gäller leksaksvapen. Ollonskott är något allmänheten använder felaktigt. Olloskott är antingen till ollonpistoler dvs bara en knallsats i plastförpackning eller i verkligheten beteckning lös ammunition utan projektil DEn är avsedd för vapen med trumma för just lös ammunition dvs det går inte att sätta i en skarp patron av säkerhetsskäl. Oftast också med annan kaliber. Det går att skjuta lösa skott i riktga vapen i några fall med det är inte bra för vapnet om man avser att använda skarp ammunition efteråt. Det finns också sk lösplugg som användes av militären till t ex Kpisten med en tillsats på pipan för låtsaskrig. Orsaken är just att man inte vill skada patronläget när man använder lösplugg. Lös ammunition skulle kunna göra det.

Det här är inte vapen avsedda som den ofta felaktigt använda termen startpistol antyder utan det är vapen som används för vid träning av hundar och polishästar t ex.

Det råder mycket begreppsförvirring där.

Riktiga vapen var dock inte så vanliga bland kriminella som idag. Alternativet var ofta att hålla sig med något som såg ut som ett riktigt vapen vid rån etc. Vem ifrågasätter?

Att en random polis skulle smussla undan vapnet är en skröna av konspirationsteoretiker. Det förutsätter en enorm konspiration och att denne visste att det var mordvapnet. Långsökt!

Här har du fel, denna tillverkare tog skarpa pistoler och pluggade dem, ingen kvalitéskillnad. Sen hade ju denna tillverkare en dålig kvalité men det är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in