Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 19:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Noterar att det är möjligt att ME endast var ansvarig för delen som handlade om Sigge C på Tegnérgatan och att den delen avslutades 22.30.

Att övrig knarkspaning pågick när mordet skedde antyder följande lilla schema:

WT-männen

2 Norra Latins skolgård 22.30-23
Okänt antal - kodad radiotrafik i city 22.30-23.30
1 Drottninggatan (i polisbil) 23.00
2 Johannesgatan 23.10
1 Brunkebergstorg 23.10-23.15
1 Hötorgets t-bana 23.15
2 Regeringsgatan/David Bagares gata 23.15
4 Apelbergsgatan 23.15-23.20
1 Dekorima 23.18-23.19
1 Tunnelgatan/Olofsgatan ca 23.23
1 Oxtorgsgatan/Sveavägen 23.25
3 Hamngatan 23.30
2 radiotrafik (Åke M) 23.30

Kan även ha varit andra civilklädda personer som tillkom efter 22.30.

Civilklädda män utöver WT-männen

3 Holländargatan (springande söderut) 23.07-23.10
1 Grand/möbelaffären 23.07-23.17
1 Sveavägen/AF kyrkogata (går över gatan) 23.20
1 Sveavägen 44 (går söderut) 23.20
2 Olofsgatan/Tunnelgatan (springande västerut) 23.22-23.23
1 Olofsgatan (springande norrut) 23.22-23.23
1 Sveavägen (lång ljus går söderut) 23.22-23.23
1 Barnhusgatan (springande västerut) 23.25
1 Regeringsgatan (går norrut) 23.25
1 Luntmakargatan (springande norrut) 23.25
1 Döbelnsgatan (springande norrut) 23.25

+ GM Tunnelgatan/Sveavägen 23.21

Dag A granskade 2016 ett 80-tal vittnesförhör rörande WT-män.

Almblad berättade att ett 30-tal av WT-iakttagelserna gällde Sveavägen nära mordminuten.

Säpo granskade 400 särskilt intressanta förhör och kom fram till att Palme var övervakad av en liten grupp (3+GM) från bostaden till Grand och vidare till mordplatsen.

Rekryteringsförsök GM

Företagaren i Luleå (Wall)
MH (Neilberg)
DK (LKB)
"Morgan" (Birchan)

Södermötet, Norrköpingsmötet, de 5 som besökte Enerström, tipset till KG Bäck om 5 män i konspirationen, TN:s envisa försök att få CP fälld, det vanvettiga PKK-spåret, den förljugna GMP, Dahlstens försök att mörka, Säpomännens hemliga övervakning av Palme, tipset till Ståhl etc.

Om jag vore engelsman skulle jag nu slå vad om vilket uppslag som är det mest intressanta för KP och hans utredare. Jag sätter mina pengar på detta komplex.

Mycket bra fakta, visar bla en koncentration runt mordplatsen redan innan paret lämnat bion.
Citera
2018-12-13, 19:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Här är min uppfattning av ollonskott

https://www.google.se/search?q=ollonskott&client=ubuntu&hs=BoF&source=ln ms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjY7eWHqZvfAhWSl4sKHecX A28Q_AUIDigB&biw=1307&bih=601

men det kan ju vara så att just till den revolver som uppgavs i protokollet så såg skotten mer ut som riktiga patroner av kaliber 38.

hmm, ja det är ollonskott, de finns i alla kalibers tex .38:
https://www.sportec.se/image?path=Articles/SGY2317508/sgy2317508.jpg&height=400&maxWidth=400&makeSquare= true
men de ser vsom påpekats väligt annorulnda ut om man plockar ut dem ur trumman. Annars är de lika en riktig patron.
Citera
2018-12-13, 19:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Polisbefälet på plats tog ut 5 patroner ur trumman och det borde vara det mest synliga skiljetecknet om revolvrarna i övrigt var helt lika.

Enligt artikeln

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMNnNqc0tDQzYtNGs/view

har inte startpistoler så lång pipa heller, c:a 1 dm...?

Ollonpistoler finns i replica-utförande för de flesta modeller även med lång pipa (dock alltid pluggad).
Citera
2018-12-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Här har du fel, denna tillverkare tog skarpa pistoler och pluggade dem, ingen kvalitéskillnad. Sen hade ju denna tillverkare en dålig kvalité men det är en annan sak.

Du spånar som vanligt fritt utan kunskaper. Bara påstår. Sk Startevolvrar är som regel tillverkade av vapentillverkare om vi inte räknar rena leksakspistoler. Startrevolvrar är däremot av sämre kvalitet med mycket likt utseende eftersom de inte utsätts för samma krafter.

Här kan du se hur det ser ut. De ser liknande ut men pipan är av helt annan konstruktion och i annat material och även trumman. Skarpa vapen har 6 skotts trumma och motsvarande startpistoler 9 mm bara 5. Du kan inte sätta in ett skarpt skott i trumman av säkerhetsskäl.

Många tokar tror att man kan borra upp pipan på en startrevolver men det är inte så.

pausa videon så ser man hur pipa och trumma ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=kh9Fa_8iax8
Citera
2018-12-13, 21:19
Medlem
SGDFs avatar
Basfakta! Jag skulle vilja att du för in dina WT efter den här mallen. Vill du det?

Klockslag/ungefärlig tid:
Signalement/Identitet:
Plats:
Uppgiftslämnare:
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats:
Web-/källhänvisning:

Skriv din signatur under! Hade du ett tiotal?

Här är mitt insomnade försök att få till lite seriöst samarbete i tråden :

Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Klockslag/ungefärlig tid: 20.00-21.00, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Man vid port, svart WT, delvis utanför jackan. Efter kl tio var han borta.
Plats: Hörnet Tunnelgatan-Olofsgatan
Uppgiftslämnare: Margarethe A., samt hennes son (båda har sett mannen)
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Mitten av mars -86, vidare hörd av PU hösten -88.
Web-/källhänvisning: G. Wall; s. 191; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: 20.30, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Två män och en kvinna, en av männen har WT.
Plats: Apelbergsgatan, ett kvarter från mordplatsen, men på östra sidan av Sveavägen.
Uppgiftslämnare: Vittnet Folke.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: Ungefär 20.30 (Ordagrant ungefär samtidigt som vittnet Folke, ovan).
Signalement/Identitet: En man med WT.
Plats: 50 meter in på Tunnelgatan, västerut från Sveavägen räknat.
Uppgiftslämnare: Vittnet Hugo.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: 23.23, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: En man med WT, ser svensk ut, men uttrycker sig på ett främmande språk, möjligen nederländska eller schweizertyska, mannen säger bl a något som låter som "das Auto, das Auto."
Plats: Korsningen Tunnelgatan-Olofsgatan.
Uppgiftslämnare: "Skelleftehamnsmannen"
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Brevledes med PU tidigt, vid ett flertal tillfällen, PU efterlyser vittnet i en komuniké via TT den 11 mars; den 12 mars skriver man ånyo att det anonyma vittnet har hört av sig (kopior på komunikéerna får man fram genom att googla "Skelleftehamnsmannen").
Web-/källhänvisning: G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.
http://1.bp.blogspot.com/-tdAk6gu8he4/VbNzlVLaAtI/AAAAAAAAaUY/UUu96zheDO4/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B1.png
http://2.bp.blogspot.com/-mnyoHM0WENQ/VbNzsKyvW5I/AAAAAAAAaUg/ibe9rX158b8/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B2.png
Senast redigerad av SGDF 2018-12-13 kl. 21:21.
Citera
2018-12-13, 21:23
Medlem
hehehos avatar
Favvo i repris för tvärsäkra experter, speciellt vapenexperter:
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw
Citera
2018-12-13, 21:24
Medlem
SGDFs avatar
Kanske kan någon skapa en egen tråd för det här, jag är ingen hacker.
Citera
2018-12-13, 21:34
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, då kommer två här:

[b]Klockslag/ungefärlig tid: 19-19.30 mordkvällen.
Signalement/Identitet: Svensk, ljushårig, kortklippt, 20-30 år, 180 cm lång. Höll i WT.
Plats: Vid paret Palmes bostad på Västerlånggatan i Gamla stan. I gathörn vid en gränd.
Uppgiftslämnare: Leif Kahlbom
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: mars 1987.
Web-/källhänvisning: Granskningskommissionen sidan 250.

Klockslag/ungefärlig tid: kl 10-10.30 26 februari 1986.
Signalement/Identitet: Storväxt man med WT. "Halmgult hår". Gav "uniformt intryck". Såg ut att vara österrikare eller tysk.
Plats: Vid paret Palmes bostad på Västerlånggatan i Gamla stan. Mycket nära porten till paret Palmes bostad.
Uppgiftslämnare: Mare R.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: I slutet av mars 1986.
Web-/källhänvisning: Granskningskommissionen sidan 249.

En gång i tiden började vi spåna ser jag!
Citera
2018-12-13, 21:55
Medlem
SGDFs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?p=66113141&posted=1#p66113141

Välkomna alla, att bidra i WT-listan!
Citera
2018-12-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Favvo i repris för tvärsäkra experter, speciellt vapenexperter:
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw

Jodu. Sonny "vapenexperten" hade sina brister kan man säga. Han har uteslutit konverterade 38r, omladdat till 38:hylsor och pipa om mindre ä 4". Ändå hade skyttekompisen CGÖ gjort just en sådan konvertering (inte själv men uppdragit åt en vapensmed att göra det)

De som inte har en aning kanske skall ta det ännu varligare att försöka dra slutsatser om än mer komplicerade saker

Minns hur jag skakade på huvudet är Sonny. Ändå var han expert hos PU hela vägen. Märkligt!
Citera
2018-12-13, 22:09
Medlem
ieshos avatar
Så som det utvecklade sig hade LJ i dubbel bemärkelse en strategiskt viktig position:

- han hade uppsikt över området bakom barackerna och längs Luntmakargatan;
- han var i position att kunna fria och fälla Christer Pettersson.

Om LJ i tingsrätten hade sagt att han såg att det inte var den honom bekanta Christer Pettersson, så hade en fällande dom blivit omöjlig, i varje fall om inte LJ framstod som direkt opålitlig. Kanske LJs vittnesmål borde ifrågasättas?

Dessutom tycks han ju ha promenerat parallellt med LOP för att sedan bevittna hur Palme föll in i hans synfält. Det är sammantaget ganska mycket som ska gälla för att vara tillfälligheter. Kanske var "grejen" i hans axelremsväska en WT?
Senast redigerad av iesho 2018-12-13 kl. 22:27.
Citera
2018-12-13, 22:56
Medlem
hehehos avatar
Kommentar på obskyrt videoforum:

Han heter inte CG Holm. Han heter CG Holm.På den tiden var han en karismatisk och mycket omtyckt person bland DA:s medlemar. Mannen med sprängdegen under sängen hette Gregor von der Hayde, om det inte var ett alias namn. Det fanns flera olika grupperingar. Några var militärer och poliser. Andra var vi ungdomar som gillade USA och Israel. Och den baltiska gruppen var äldre och höll sig ofta för sigsjälva, med möjligtvis polischefen från söder. Jag tror att han hette Kjell i förnamn. När den här polismannen talade om Palme så började han dreggla. Jag tyckte det var märkligt att man kunde reagera så kraftigt på en person att man dregglade. Och han var inte ensam om att dreggla när Palme kom på tal. Angående rökbomben så var det en medlem i DA som uteslutits p.g.a extremism. Christofer Julin kom ut med boken"Vänstervridningen i Sverige. Och jag hämtade en låda nypressade böcker utanför DA på Appelbergsgatan 56 ur Christofers händer. Jag minns att han undrade vad för kuf jag var. Han ville antagligen inte lämna lådan med hans böcker uppe i lokalen. När jag tänker tillbaka på Anders Larsson så var han "hemlig" på något underligt sett. Långt senare fick jag ryktesvägen veta att Larsson blivit portad från amerikanska ambassaden p.g.a att han hade ryska kontakter, men det vet jag inte om det stämmer. Vid ett tillfälle kom en SÄPO polis och besökte DA.s lokaler på Appelbergsgatan, men det var också den sista gången jag såg någon SÄPO polis.

Vor year
Russel Selmer
Russel Selmer
Äntligen ! Under 70-talet var jag som tonåring mycket på DA s lokaler och sålde märken på Sergels torg under lördagar. Först låg Demokratisk Allians på Brunnsgatan 4, ungefär 200 meter från mordplatsen. !974, tror jag, flyttade de till Appelbergsgatan 56, tror jag de var.Ungefär tvåhundra meter från mordplatsen. Som vilsen förvirrad tonåring blev DA s lokaler som ett andra hem efter skolan. Vi snorungar fick vara med och göra motaktioner mot FNL demonstrationer och fick lära oss att använda molotov coktails. (men jag var inte bra på det). Jenne Fonda går med i en demostration och får en flaska rödfärg över huvudet, minns jag. Och då firade vi på lokalen. Det var en ung judisk flicka som utförde attentatet. Lite senare samma år kastas en brandbomb in i lokalen på Appelbergsgatan 56. Det skulle rör sig om en ung nazist som ville hämnas på en poliskonstapel som var chef på en polisstation på Söder. Han skadades något. Anders Larsson var trevlig mot oss ungdomar om inga andra vuxna fanns i närheten. Jag hade en bra relation till honom, men jag märkte redan då att det var någonting som inte stämde. Man kunde känna på luften att det fanns kraftiga motsättningar inom organisationen. En gruppering var balterna. De höll sig på sin kant. När du nämner namnet Arvo, så tror jag mig minnas honom. När jag nu lyssnat på youtube kanalen om Palme mordet, så blev jag faktiskt glad. Jag blev glad för att jag kände att jag kanske hade några pusselbitar som passar in i ditt pussel. Hör gärna av dig så att vi kan ses, om du vill.

Vor year
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in