2018-12-12, 19:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det verkar vara svårt att komma vidare i diskussionerna genom att enbart analysera det som hände i huset kring den 9 januari i år. Det vore intressant att veta hur det var långt innan: hur föräldrarna var som personer, hur familjen levde, vilka värderingar och drömmar man hade, hur stresskänsliga alla i familjen var, och så vidare. Familjens historia, de enskilda individernas historia.. Men sådana frågor får vi nog inga svar på.

Men jag undrar i alla fall hur skolsituationen såg ut för flickorna alldeles innan hemundervisningen startade?

Hade det varit en lång och jobbig period när A fick mer och mer frånvaro från skolan?

Växlade måendet så att hon vissa dagar kunde gå i skolan, och andra dagar inte alls? Klarade hon ibland att vara i skolan en del av dagen men tvingades gå hem efter några lektioner? Lämnade föräldrarna i så fall sina arbeten för att störta hem och vara tillsammans med sitt barn?

Innan man visste vad det var som flickan led av, måste det ju ha funnits en mycket stor oro och undran hos föräldrarna: "vad är det med vårt barn? Vågar vi lämna henne ensam? Vad kan hända?"

Fanns det gott om morgnar då familjen övervägde där hemma: ska A kunna gå till skolan idag eller inte? Och A fick känna efter: "kan jag eller kan jag inte gå?" Blev föräldrarna ibland försenade till sina arbeten på grund av sådan morgonvånda?

Blev det en ohållbar situation för föräldrarna, när de tvingades avbryta det som de höll på med på jobbet, och kasta sig hem för att ta hand om A som plötsligt blivit sämre under skoldagen? Blev arbetet lidande? Och blev skolgången för "hattig" för A? Tänkte man sig att med hemundervisning så skulle det i alla fall bli kontinuitet? Kontinuitet både för barnet och för föräldrarna.

Det har skrivits mycket om att föräldrarna var "drivande" för att barnen skulle få hemundervisning. Var det inte självklart att hemundervisning var det enda alternativet? Fanns det olika alternativ att överväga?

Hade man tänkt sig att hemundervisngen skulle vara till hjälp bara under en begränsad tid, "tills A blev bättre?"

Nej, hemundervisning var inte enda alternativet. Skolan hade anpassade skoldagar med få lektioner, gjort i ordning vilorum där hon kan lägga sig ibland. Har inte detta framkommit i tråden tidigare?
Citera
2018-12-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag vet inte men det är väl svårt att tänka sig att man kan bli så galet negativt påverkad av ens barns sjukdomar om man är en psykiskt stark människa från början?

Depressioner kan drabba alla, några går under radarn. I det här fallet blev det katastrof eftersom familjen gjorde precis som deprimerade gör, de isolerade sig och höll masken på jobbet. Kanske O ändå pratade...?
Citera
2018-12-12, 19:56
Medlem
Citat:
Det verkar vara svårt att komma vidare i diskussionerna genom att enbart analysera det som hände i huset kring den 9 januari i år. Det vore intressant att veta hur det var långt innan: hur föräldrarna var som personer, hur familjen levde, vilka värderingar och drömmar man hade, hur stresskänsliga alla i familjen var, och så vidare. Familjens historia, de enskilda individernas historia.. Men sådana frågor får vi nog inga svar på.

Men jag undrar i alla fall hur skolsituationen såg ut för flickorna alldeles innan hemundervisningen startade?

Hade det varit en lång och jobbig period när A fick mer och mer frånvaro från skolan?

Växlade måendet så att hon vissa dagar kunde gå i skolan, och andra dagar inte alls? Klarade hon ibland att vara i skolan en del av dagen men tvingades gå hem efter några lektioner? Lämnade föräldrarna i så fall sina arbeten för att störta hem och vara tillsammans med sitt barn?

Innan man visste vad det var som flickan led av, måste det ju ha funnits en mycket stor oro och undran hos föräldrarna: "vad är det med vårt barn? Vågar vi lämna henne ensam? Vad kan hända?"

Fanns det gott om morgnar då familjen övervägde där hemma: ska A kunna gå till skolan idag eller inte? Och A fick känna efter: "kan jag eller kan jag inte gå?" Blev föräldrarna ibland försenade till sina arbeten på grund av sådan morgonvånda?

Blev det en ohållbar situation för föräldrarna, när de tvingades avbryta det som de höll på med på jobbet, och kasta sig hem för att ta hand om A som plötsligt blivit sämre under skoldagen? Blev arbetet lidande? Och blev skolgången för "hattig" för A? Tänkte man sig att med hemundervisning så skulle det i alla fall bli kontinuitet? Kontinuitet både för barnet och för föräldrarna.

Det har skrivits mycket om att föräldrarna var "drivande" för att barnen skulle få hemundervisning. Var det inte självklart att hemundervisning var det enda alternativet? Fanns det olika alternativ att överväga?

Hade man tänkt sig att hemundervisngen skulle vara till hjälp bara under en begränsad tid, "tills A blev bättre?"

Väldigt bra formulerat, jag undrar samma. Skulle verkligen veta mer om hur familjemedlemmarna var för personer, vilka egenskaper de hade innan de fick det jobbigt och om och hur man kunde se att de påverkades av flickornas sjukdom.

Jag undrar också jättemycket över hur året sett ut för Moa och om hon blev drastiskt försämrad under hösten trots att man satte in hemundervisning på bara tre dagar i veckan. Den bild som tecknades i pm om att flickorna låg och kved i sina sängar och knappt kunde gå undrar jag vem som haft info om.
Citera
2018-12-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men Tey... Stehlitz är avstängd och kan inte svara. Du citerar ett väldigt gammalt inlägg.

Jag missade. Hade inte läst alla dagens inlägg som jag brukar innan jag skrev. Jag blev helt förvirrad och tagen av gårdagens info. Förstår inte hur jag kunde vara så oförberedd trots alla scenarior som diskuterats. Ska samla ihop mig och hänga med bättre i tråden framöver!
Citera
2018-12-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Nej jag har inte hört eller sett något av det. Jag har uppfattat Oskar som en välmående man.
Det betyder såklart att det ändå kan ha funnits annat bakom kulisserna. Och om inte annat så den sista tiden måste det ha varit så med tanke på vad som hände.

Värt att reflektera över också. "Den sista tiden förtjänade inte du" har nog med allt som hände runt O att göra. Hanna mådde nog inte särskilt bra, frågan är ju om hon var den som kvävde ena dottern till döds och sedan blev det kaos i hemmet. Kanske var det hennes plan som sattes i verket, där O blev medaktör i ett senare skede. Helt otroligt ändå att ingen förälder kunde peka på alternativ för den andre. De blev som en sekt därinne...
Citera
2018-12-12, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Tror du att det blir enklare att förstå för att du bestrider vederlagda fakta?
Debattforum. Mord på barn, inte förväntat att de mördades på ett groteskt sätt, inte ens drogade - väcker funderingar kring föräldrar.
Förstår du?
Citera
2018-12-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag minns att någon skrev här tidigare att A hade remiss till BUP men föräldrarna tackade nej.

Hanna var med Agnes på BUP, men Hanna uttryckte att dom inte fick någon hjälp (enligt Missan - så bedöm trovärdigheten själv). Missan hade stött på henne någonstans.
Citera
2018-12-12, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, jag håller helt med dig.
Det var lite det jag ville visa i resonemanget ovan. jag tror inte att det går att klandra sjukvården på de uppgifter vi har idag.
Min tanke med att utreda det hela, är snarare att jag är fundersam över att fr a barnet Moa kunde få en ME- diagnos så snabbt.
Dessutom kan det ju vara bra att se över hur om kriterierna för hur dessa diagnoser sätts är uppfyllda.

Som tredje skäl är det ett sätt att få tyst på misstankarna att något gått fel. En intern utredning kommer ju möjligen - kanske troligen - visa att allt skötts rätt från sjukvårdens sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det skulle finnas ME-experter och adekvat behandling idag inom svensk sjukvård ställer jag mig ytterst tveksam till.

Du kanske kan berätta vad du baserar det på för underlag?
LU har tidigare (2016) fått kritik för att dom brister vad gäller just ME.

Var i mitt inlägg står det ME-experter?? Eller adekvat behandling??

Tror du att läkare bara är experter på en enda sjukdom var?

Jag tror och hoppas att barnen varit hos pediatriker eller barnneurologer - och säker haft kontakt flera andra specialiteter - röntgen, fysiologen, klin kem etc. innan de slutligen uteslutits lida av allt möjligt annat och fått ME-diagnosen.
Citera
2018-12-12, 20:08
Medlem
Citat:

Läste ditt svar till Stehlitz från i våras och det du skrev då är tänkvärt. Vad gör man som kollega till någon som uttrycker att den inte mår bra? Att ha nära vänner och nära anhöriga är viktigt, men då gäller det ju att de inte fördömer eller tar (narcissistiskt) avstånd. Nu tror jag inte att H och O lämnades ensamma, men de gjorde kanske precis som deprimerade gör, när de valde att isolera sig. De orkade inte hålla masken mer än på jobbet och Oskar var ju hemma mycket under hösten, liksom Hanna. De var i en nedåtgående spiral.

Hur följer man upp föräldrar till de hemmasittande barnen? För att barnen ska bli bättre måste även föräldrarna må bra och en del behöver kanske själva ta itu med sin egen uppväxt och sitt sätt att hantera motgångar och svårigheter. Jag har mer än en gång sett att föräldrar flyr från barn som inte mår bra/blir svårt sjuka i psykiatriska diagnoser, en del har föräldrarna själva haft. Saker kan gå i arv.

Tror ändå att mycket har hänt i just Bjärred. Skolan har insett att de är en viktig kontaktpunkt för både barn och föräldrar, men tyvärr är det ju stigmatiserande att få socialen på halsen. Därför håller man nog tyst om hur man mår. Att förlora vårdnaden tillfälligt skulle förstås vara ett dråpslag.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-12 kl. 20:12.
Citera
2018-12-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
ME är i sig en omstridd diagnos. Hur kommer det sig att det inte funnits ME i Sverige exempelvis för femtio- hundra år sedan, eller att det idag inte förekommer till exempel i Afrika? Eller är det så folk faktiskt led av i ME i Sverige även tidigare och att det just nu finns människor i Afrika som lider av oupptäckt ME och som inget annat vill än att avsluta sina liv eller sina barns liv just på grund av de själva eller deras i övrigt friska och välgödda barn lider av kronisk trötthet och andra diffusa symtom?
Hur det än förhåller sig så anser jag att de välutbildade och välbärgade föräldrarna i Bjärred hade ingen rätt att bestämma sig att ta livet sina barn oavsett att de tänkte att familjen (det vill säga föräldrarna) inte skulle få något bra framtid. De kunde ha tagit sina egna liv om de var så besvikna för att deras liv skulle mer kretsa kring barnen än deras egna karriärer. De kunde ha låtit sina barn leva. Det finns ingenting som talar för att barnen inte skulle kunnat bli av med sina symtom helt eller delvis medan de växte upp. Dessutom hade barnen kanske velat leva ändå, även om de inte blivit av med sina symtom.
Tror du att cancer eller hjärtinfarkt inte fanns innan man lyckades diagnostisera och benämna det? Välgödda barn och i övrigt friska barn som lider av kronisk trötthet? Har du ens försökt ta till dig symptomen för ME/CFS? De drabbade skulle vara riktigt glada om det bara var trötthet.....
Citera
2018-12-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, hemundervisning var inte enda alternativet. Skolan hade anpassade skoldagar med få lektioner, gjort i ordning vilorum där hon kan lägga sig ibland. Har inte detta framkommit i tråden tidigare?

Ja, du har alldeles rätt: informationen om vilrum (med flera åtgärder) har funnits med i tråden tidigare. Jag tänkte mer så här: prövade man med dessa anpassningar så länge som det bara gick - och till sist var det kört? A blev för sjuk för att ens kunna ta sig till skolan, och därmed var skolans anpassningar och tillrättalägganden "förbrukade." Och då återstod endast hemundervisningen.

Eller hade det gått att finna ytterligare varianter av anpassningar i skolmiljön, som med mycket tålamod från alla inblandade, skulle ha visat sig fungera - om man haft ork att härda ut och testa...

Om A orkade med att ha enskild undervisning i sitt hem, så hade man kanske kunnat ordna med en "hemlik miljö" i skolan, där elev och lärare fick hålla till - ungefär på samma sätt som i villan där hemma. Fördelen skulle i så fall ha varit att det alltid fanns en möjlighet att slussa kompisar in och ut, och det kunde ha funnits en liten, liten chans till att A fick träffa vänner under dagen.

Fast kanske skulle morgonrutinerna (klä på sig, transportera sig till skolan och så vidare) ta för mycket kraft från A, så att hon därför inte skulle få krafter över till själva undervisningen när hon väl kommit till skolan?
Citera
2018-12-12, 20:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det har jag missat.

Polisen delgav att föräldrarna hade stora doser lugnande i kroppen men inte så mycket att dom inte kunnat agera.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11956845
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in