2018-12-12, 18:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skulle vilja veta vad IVO skulle utreda i det här fallet. Jag menar ansvaret för morden på dem ligger ju enbart på GM.

Allt annat är absurt. Tänk efter litet; Ska en läkare avstå från att ställa vissa diagnoser eftersom föräldrarna annars riskerar mörda patienten?

Ja, jag håller helt med dig.
Det var lite det jag ville visa i resonemanget ovan. jag tror inte att det går att klandra sjukvården på de uppgifter vi har idag.
Min tanke med att utreda det hela, är snarare att jag är fundersam över att fr a barnet Moa kunde få en ME- diagnos så snabbt.
Dessutom kan det ju vara bra att se över hur om kriterierna för hur dessa diagnoser sätts är uppfyllda.

Som tredje skäl är det ett sätt att få tyst på misstankarna att något gått fel. En intern utredning kommer ju möjligen - kanske troligen - visa att allt skötts rätt från sjukvårdens sida.
Citera
2018-12-12, 18:37
Medlem
WHERE.iS.MY.MiNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag reagerade på hans felsägning men GW är ointresserad i motiv.
Men det var klart helt felaktigt då bristen på behandling för ME utgjort en bidragande orsak till att brottet skedde.

Instämmer! Bland annat därför detta felaktiga uttalande är väsentligt att uppmärksamma.
Citera
2018-12-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Detta var testamentet och bouppteckning som postaren ”Rockkungen” postade.
Som framgår av bouppteckningen anses alla fyra ha avlidit samma datum.

...

Borde inte bouppteckningen och testamentet läggas in i trådstarten. Det är en väldig rundgång i tråden när nya postare börjar diskutera saker som avhandlats gång på gång.

Av någon anledning kom inte länkarna med. Jag försöker igen.
Citera
2018-12-12, 18:43
Medlem
Citat:
Detta var testamentet och bouppteckning som postaren ”Rockkungen” postade.
Som framgår av bouppteckningen anses alla fyra ha avlidit samma datum.

Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf

Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf

...

Nytt försök!
Citera
2018-12-12, 18:44
Medlem
Citat:
Det var lite det jag ville visa i resonemanget ovan. jag tror inte att det går att klandra sjukvården på de uppgifter vi har idag.
Min tanke med att utreda det hela, är snarare att jag är fundersam över att fr a barnet Moa kunde få en ME- diagnos så snabbt.
Dessutom kan det ju vara bra att se över hur om kriterierna för hur dessa diagnoser sätts är uppfyllda.

Som tredje skäl är det ett sätt att få tyst på misstankarna att något gått fel. En intern utredning kommer ju möjligen - kanske troligen - visa att allt skötts rätt från sjukvårdens sida.
Jo det vore intressant att följa vårdkedjan för barnen men det blir kanske svårt.
Citera
2018-12-12, 18:46
Medlem
Som jag skrivit tidigare - Ett fall som detta berör.

Nu är verkligheten den att människor ganska ofta tar livet av sig. Cirka 1500 personer begår självmord varje år i Sverige. Ibland är omgivningen, precis som i detta fall, oförstående till varför man väljer att göra som man gör. Ibland,även det som i detta fall, tar man livet av sig tillsammans.

Oftast lämnar dessa människor fler frågor än svar efter sig. Om man tror sig kunna få någon djupare sanning avslöjad för sig genom att detaljstudera fallet, blir man nog besviken.
Citera
2018-12-12, 18:47
Bannlyst
Citat:
Jag skulle vilja veta vad IVO skulle utreda i det här fallet. Jag menar ansvaret för morden på dem ligger ju enbart på GM.

Allt annat är absurt. Tänk efter litet; Ska en läkare avstå från att ställa vissa diagnoser eftersom föräldrarna annars riskerar mörda patienten?

Skulle du säga att det har betydelse om det på intyget stod, förutom diagnos ME/CFS en uppmaning om hemundervisning och om man därtill inte hade en tillräckligt god vårdplan och uppföljning från sjukvården?
Citera
2018-12-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Skulle du säga att det har betydelse om det på intyget stod, förutom diagnos ME/CFS en uppmaning om hemundervisning och om man därtill inte hade en tillräckligt god vårdplan och uppföljning från sjukvården?
Nej jag tror inte att man kan anse "hemundervisning" varande en vårdskada. Men jag kan ha fel, jag har ofta fel. . .. . . .
Citera
2018-12-12, 18:50
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det kanske var så deprimerande för barnen att de kände att de inte någonsin skulle kunna leva ett liv i egentlig mening?

Nej de orden tror jag var enbart föräldrarnas.

Barnen kände säkert en hopplöshet och förvivlan, i synnerhet eftersom attityden i hemmet tydligen lutade åt att människor med sjukdomar och funktionsvariationer som hindrar dem från att leva som andra inte bör få leva alls. Jag kan tänka mig att det är särskilt påfrestande att ha föräldrar som så envetet är inställda på att det enda acceptabla alternativet är bot att de är beredda att utföra ett våldsbrott.

Ett barn i tidiga tonåren eller inte ens det har en långt ifrån färdigt utvecklad hjärna och jag tycker det vore närmast absurt att anta att de kan ta in alla dimensioner av vad ett beslut att avsluta sitt liv skulle innebära. Givetvis skall man ta det på stort allvar om ett barn mår så dåligt att det säger att det inte vill leva mer men alla normala människor vet ju att man ringer BUP, inte stryper barnen.

Med det som framkommit om tillvägagångssätt och formuleringar i avskedsbrevet så är jag ännu mer trygg i min uppfattning om att det var ett djupt dysfunktionellt föräldrapar som fattade ett narcissistiskt drivet beslut baserat på sina egna upplevelser, åsikter och känslor med mycket liten hänsyn till sina barn.
Senast redigerad av harperlee 2018-12-12 kl. 18:54. Anledning: Ändrade ett ord
Citera
2018-12-12, 18:51
Bannlyst
Citat:
Som jag skrivit tidigare - Ett fall som detta berör.

Nu är verkligheten den att människor ganska ofta tar livet av sig. Cirka 1500 personer begår självmord varje år i Sverige. Ibland är omgivningen, precis som i detta fall, oförstående till varför man väljer att göra som man gör. Ibland,även det som i detta fall, tar man livet av sig tillsammans.

Oftast lämnar dessa människor fler frågor än svar efter sig. Om man tror sig kunna få någon djupare sanning avslöjad för sig genom att detaljstudera fallet, blir man nog besviken.

I det här ärendet pratar vi om minst två mord på två barn. Det är inte så vanligt. Ännu ovanligare är det, för att inte säga unikt, att två föräldrar är mördarna.
Citera
2018-12-12, 18:51
Medlem
Citat:

Att det skulle finnas ME-experter och adekvat behandling idag inom svensk sjukvård ställer jag mig ytterst tveksam till.

Du kanske kan berätta vad du baserar det på för underlag?
LU har tidigare (2016) fått kritik för att dom brister vad gäller just ME.
Citera
2018-12-12, 18:52
Medlem
Citat:
I det här ärendet pratar vi om minst två mord på två barn. Det är inte så vanligt. Ännu ovanligare är det, för att inte säga unikt, att två föräldrar är mördarna.
Javisst men det är ju inte direkt ägnat att ge mer klarhet för det och utvidgade självmord är inte helt ovanliga.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-12-12 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in