2018-12-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Nytt försök!
Den första filen fick jag röda flashar med utropstecken att filen var skadlig.
Citera
2018-12-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det skulle finnas ME-experter och adekvat behandling idag inom svensk sjukvård ställer jag mig ytterst tveksam till.

Du kanske kan berätta vad du baserar det på för underlag?
LU har tidigare (2016) fått kritik för att dom brister vad gäller just ME.
LU? Lunds universitet? Vad menar du att dom har fått kritik för?
Citera
2018-12-12, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej de orden tror jag var enbart föräldrarnas.

Barnen kände säkert en hopplöshet och förvivlan, i synnerhet eftersom attityden i hemmet tydligen lutade åt att människor med sjukdomar och funktionshinder som hindrar dem från att leva som andra inte bör få leva alls. Jag kan tänka mig att det är särskilt påfrestande att ha föräldrar som så envetet är inställda på att det enda acceptabla alternativet är bot att de är beredda att utföra ett våldsbrott.

Ett barn i tidiga tonåren eller inte ens det har en långt ifrån färdigt utvecklad hjärna och jag tycker det vore närmast absurt att anta att de kan ta in alla dimensioner av vad ett beslut att avsluta sitt liv skulle innebära. Givetvis skall man ta det på stort allvar om ett barn mår så dåligt att det säger att det inte vill leva mer men alla normala människor vet ju att man ringer BUP, inte stryper barnen.

Med det som framkommit om tillvägagångssätt och formuleringar i avskedsbrevet så är jag ännu mer trygg i min uppfattning om att det var ett djupt dysfunktionellt föräldrapar som fattade ett narcissistiskt drivet beslut baserat på sina egna upplevelser, åsikter och känslor med mycket liten hänsyn till sina barn.

Att man inte stryper barn som mår psykiskt och/eller fysiskt dåligt? Nej, det har du rätt i. Lika självklart som att man inte sätter eld på hyreshus eller åker till en ö och skjuter ihjäl politiska ungdomar. Med andra ord, behöver det verkligen sägas?

Att barn blir deprimerade så till den grad att de inte vill leva längre förekommer dock och en handfull tar livet av sig varje år.
Citera
2018-12-12, 19:00
Medlem
Jaha då undrar jag ska man vänta ett halvår till innan det kommer fram nåt nytt?
Det som framkom igår var alltså hur resp person dog och hittades, barnen hade ME-diagnos och Polisen anser att båda föräldrarna var överens. Ni som sitter på info, kläm fram den!
Citera
2018-12-12, 19:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Men polisen sa ju att hon inte hade tillräckligt för att bli medvetslös.

Det har jag missat.
Citera
2018-12-12, 19:04
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Att man inte stryper barn som mår psykiskt och/eller fysiskt dåligt? Nej, det har du rätt i. Lika självklart som att man inte sätter eld på hyreshus eller åker till en ö och skjuter ihjäl politiska ungdomar. Med andra ord, behöver det verkligen sägas?

Att barn blir deprimerade så till den grad att de inte vill leva längre förekommer dock och en handfull tar livet av sig varje år.

Jag vet att det händer att barn tar livet av sig. Dessa två barnen tog dock inte livet av sig så jag förstår inte varför det är relevant? Vad är din poäng?

Min poäng är och har varit hela tiden att föräldrarna brast i sin förmåga, med största sannolikhet genomgående genom sitt föräldraskap, och att de aldrig verkar ha hittat några fungerande strategier för att hjälpa sina barn.

Ingen här kan veta om något av barnen var suicidal eller inte men det krävs ingen vidare förmåga att mentalisera för att komma fram till att de säkert var ledsna över sin situation.
Citera
2018-12-12, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men det är ju inte direkt ägnat att ge mer klarhet för det och utvidgade självmord är inte helt ovanliga.

Det finns fem fall/år dokumenterade filicide och familjecide med en gärningsman de senaste 30 åren. Det finns ett (1) dokumenterat fall av föräldrarna gemensamt planerat familiecide i Sverige – någonsin.
Citera
2018-12-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det finns fem fall/år dokumenterade filicide och familjecide med en gärningsman de senaste 30 åren. Det finns ett (1) dokumenterat fall av föräldrarna gemensamt planerat familiecide i Sverige – någonsin.
Ja men det är fortfarande inte ägnat att kunna avslöja mer, vad gäller de agerandes bevekelsegrunder.
Citera
2018-12-12, 19:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Vadå dö om de har ont i halsen?

Det är INTE smärtfritt att dö av strypning, tyvärr.

Har blivit utsatt för strypförsök själv och det gör ont.
Nej, sannerligen icke! Det lär vara ett helvetes lidande innan det är över.
All denna gräsliga fysiska smärta plus all obeskrivlig dödsångest, all skräck och panik.
Hade inte de stackars flickorna fått lida innan så fick de verkligen göra det nu.

Citat:
– Dödsorsakerna är följande. Ett av barnen har dött av strypning eventuellt i kombination av kvävning, andra barnet har dött av kvävning. Mamman har dött av kvävning eventuellt strypning. Pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig, säger Stefan Svensson.
Kvävning indikerar möjligheten av att en kudde till exempel kommit till användning.
Pressats över ansiktet och luftvägarna. Innebär förvisso ett icke ringa lidande det också om
detta nu hänt.

Citat:
Det finns inget som tyder på att barnen förstod att de skulle dö, enligt Stefan Svensson.
Jag tillåter mig att tro att dessa två flickor ville fortsätta vara i livet trots den här sjukdomen
de ska ha lidit av.
Men deras pappa och mamma tyckte något annat. Och så mördades de i sina sängar för snart
ett år sedan. Läste att bara hos ena flickan hade man påträffat lugnande preparat.
Förmodligen den av döttrarna som dödades sist. "Bedövats" för att hon inte skulle reagera
medan systern togs av daga med det sannolika oväsen som uppstår i samband med att så sker.
Det går liksom inte helt stilla till när en människa förhindras från att kunna andas och kämpar
allt vad hon förmår för att kunna frigöra sig från den som traktar efter hennes liv.

Hade jag varit religiös så skulle jag påstått att det finns en särskild plats i helvetet för dom
som mördar sina barn.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/
Citera
2018-12-12, 19:18
Medlem
MeggieClearys avatar
När man läser gamla inlägg av Stehlitz så ser man nu hur mycket rätt hon hade, bl.a avskedsbrevet och hur det var utformat. Läser man alla hennes inlägg så får man en bra bild hur det troligtvis var.
Citera
2018-12-12, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet att det händer att barn tar livet av sig. Dessa två barnen tog dock inte livet av sig så jag förstår inte varför det är relevant? Vad är din poäng?

Min poäng är och har varit hela tiden att föräldrarna brast i sin förmåga, med största sannolikhet genomgående genom sitt föräldraskap, och att de aldrig verkar ha hittat några fungerande strategier för att hjälpa sina barn.

Ingen här kan veta om något av barnen var suicidal eller inte men det krävs ingen vidare förmåga att mentalisera för att komma fram till att de säkert var ledsna över sin situation.

Fast nu är du dum. Det var du som skrev att barnen levde i en deprimerande tillvaro. När jag bekräftade och underströk det började du protestera...

Men skit i det. Föräldrarna orkade inte härbärgera barnens fysiska och psykiska bördor. Även om dessa var större än de flesta får erfara, är det något som föräldrar har till uppgift att göra. Det är deras plikt. På detta område brast föräldrarna – grovt.
Hade barnen däremot inte blivit så sjuka, psykiskt och/eller fysiskt, hade sannolikt hela familjen levt idag eftersom föräldrarna inte blivit så pass utmanade i sina klena anpassningsstrategier. Barnen kanske hade haft föräldrar som inte var de bästa, men det är det många barn som har. Barn är generellt väldigt robusta för sina föräldrars tillkortakommanden och skola och samhället i övrigt uppväger ofta för olikheter i föräldrars kompetens.

Som jag ser det krävdes tre saker för att denna katastrof skulle kunna bli möjlig -
1. Föräldrarnas tillkortakommanden.
2. Barnens sjukdomar.
3. Samhällets oförmåga att kompensera för 1 och 2.
Citera
2018-12-12, 19:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jaha då undrar jag ska man vänta ett halvår till innan det kommer fram nåt nytt?
Det som framkom igår var alltså hur resp person dog och hittades, barnen hade ME-diagnos och Polisen anser att båda föräldrarna var överens. Ni som sitter på info, kläm fram den!

Varför skulle någon vilja delge information när det leder till påhopp och anklagelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in