2011-03-04, 17:05
Medlem
Pappersvargens avatar
Någon gång har jag också gjort en grymt god pastarätt där jag ångkokar färsk broccoli i några minuter tillsammans med hackad chili och vitlök. På med citron på slutet. Yum!
Citera
2011-03-04, 21:42
Medlem
Har tidigare tagits upp en variant och detta är väl lite dito, men "Pasta Puttanesca" (stavning?)

(Och även om sardeller kanske inte ingår i ett basingrediensregister tycker jag gott att det kan hållas för minimalistiskt. Det är väl antalet ingredienser som avses, inte vilka? Det torde vara svårt att avgöra vilka man bör begränsa sig till i ett sådant fall, då alla kylar inte är likadant fyllda.)

Hacka upp sardeller och fräs i olivolja med ett par tunt skivade vitlöksklyftor
Om så finnes: Släng i en klick tomatpuré
Häll över en burk/kartong (400-500 g) krossade tomater
(Om så orkas: tillsätt fräst bacon)
salta/peppra och krydda med valfria örtkryddor.
Släng över din färdigkokta pasta.

Enkelt, gott och i mina ögon (om man tar bort de oerhört luxuösa tillvalen) minimalistiskt.
Citera
2018-12-03, 21:32
Medlem
japanskbruds avatar
https://www.zeta.nu/recept/pasta-lin...-och-zucchini/ <- det där är ganska lätt , och bevisar att citron passar i pasta. .. Gör det ungefär en gång i månaden. ..ringlar man lite olivolja ovanpå så blir det ännu bättre

https://www.youtube.com/watch?v=ynli7ZlpOPA <- den italienska verisionen är ännu enklare och funkar om man vill komma undan billigare .. vad fan har hon för kläder btw ?
Senast redigerad av japanskbrud 2018-12-03 kl. 21:37.
Citera
2018-12-11, 22:57
Medlem
Gnocchi med Salvia och bryntsmör.
Endast 7 råvaror som harmonisera perfekt. Potatis, mjöl, ägg, salt och blanda degen. Skär ca 1cm långa, och lägg dom i saltat vatten och koka tills dom flyttet upp. Bryn sedan smör och lägg i salvia bland samt lite limejuice. Tar max 15min och du får en riktigt gourmerätt.
Citera
2018-12-12, 18:18
Medlem
TraXzmans avatar
Koka pasta

Lägg 1 kg fryst kycklinglår i en kastrull med lock salta och peppra och grilla i ugnen tills det är klart (sköter sig självt). Häll av såsen skyn som bildas av kycklingen i en annan kastrull

Nu har du mycket skyfett av kycklingen... tillsätt det du gillar, grädde, kryddor, fond, det du gillar puttrar du under lock och smakar av ofta, red med maizena på slutet

Bena ur kycklingen och kapa dom i mindre bitar och blanda i ärtor, majs, paprikabitar från en fryspåse med pastan. Häll över såsen och ev riven ost på pastan, blanda, klart gott och minimaliskt enkelt
Citera
2018-12-12, 18:39
Medlem
Bbobis avatar
Pasta, creme freische, spenat, cocktail-tomat, kallrökt lax.

Gillar den kombinationen men det går ju att byta ut laxen mot exakt viljet kött som helst.

Behöver knappast berätta hur det ska tillagas.
Citera
2018-12-12, 19:01
Medlem
Ociviliserads avatar
One pot pasta! Enkelt att göra och minimaliskt med disk. Bara att slänga i saker man tycker är gott + pasta, på med vatten och koka tills pastan är klar/vattnet dunstat.

I mitt fall brukar jag ha spaghetti, körsbärstomater, champinjoner, svarta oliver, färsk vitlök och basilika, svartpeppar och salt!
Citera
2018-12-12, 22:47
Medlem
JerryCottons avatar
Blir knappast enklare än dessa tre klassiker, googla tillvägagångssätt. Klassiska pastarätter brukar oftast vara minimalistiska och enkla att tillaga.

Cacio e Pepe

Spaghetti
Smör eller olivolja
Svartpeppar
Parmesan eller pecorino
Pastavatten

Spaghetti aglio, olio e peperoncino

Spaghetti
Olivolja
Vitlök
Peperoncino eller chiliflakes
Persilja

Spaghetti al pomodoro e basilico

Spaghetti
Färska körsbärstomater alt. bra konserverade
Färsk basilika
Vitlök
Olivolja
Salt och peppar
Senast redigerad av JerryCotton 2018-12-12 kl. 23:20.
Citera
2018-12-13, 00:09
Medlem
madtops avatar
Förvånad att ingen ännu har nämnt pesto.
Basilika, vitlök, pinjenötter, parmesan, olivolja.

https://www.bonappetit.com/recipe/li...with-spaghetti
Citera
2018-12-13, 00:20
Medlem
Pasta (orecchietti), vitlök, ricotta, spenat och citron ev. lite muskot. Blanda allt och käka till lax/rökt fisk...
Citera
2018-12-13, 00:31
Medlem
Gullegubbens avatar
En kompis gjorde en grå pesto på olja, parmesan, vitlök och kronärtskocksbottnar. Värt ett försök. Dekorera med något grönt efter att ha haft på extra parmesan.
Citera
2018-12-16, 23:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Brukar göra en variant på den maträtten du beskrev om jag vill piffa den lite.
Peperoncino (chili), vitlök, olivolja, salt, svartpeppar och vitt vin.
Riv i parmesan på slutet och blanda runt.

Annars, om du kokar spaghettin perfekt så funkar det med lite olivolja och havssalt.

Enkelt och låter gott.
Ska provas.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in