2011-03-04, 17:05
Medlem
Pappersvargens avatar
Ngon gng har jag ocks gjort en grymt god pastartt dr jag ngkokar frsk broccoli i ngra minuter tillsammans med hackad chili och vitlk. P med citron p slutet. Yum!
Citera
2011-03-04, 21:42
Medlem
Har tidigare tagits upp en variant och detta r vl lite dito, men "Pasta Puttanesca" (stavning?)

(Och ven om sardeller kanske inte ingr i ett basingrediensregister tycker jag gott att det kan hllas fr minimalistiskt. Det r vl antalet ingredienser som avses, inte vilka? Det torde vara svrt att avgra vilka man br begrnsa sig till i ett sdant fall, d alla kylar inte r likadant fyllda.)

Hacka upp sardeller och frs i olivolja med ett par tunt skivade vitlksklyftor
Om s finnes: Slng i en klick tomatpur
Hll ver en burk/kartong (400-500 g) krossade tomater
(Om s orkas: tillstt frst bacon)
salta/peppra och krydda med valfria rtkryddor.
Slng ver din frdigkokta pasta.

Enkelt, gott och i mina gon (om man tar bort de oerhrt luxusa tillvalen) minimalistiskt.
Citera
2018-12-03, 21:32
Medlem
japanskbruds avatar
https://www.zeta.nu/recept/pasta-lin...-och-zucchini/ <- det dr r ganska ltt , och bevisar att citron passar i pasta. .. Gr det ungefr en gng i mnaden. ..ringlar man lite olivolja ovanp s blir det nnu bttre

https://www.youtube.com/watch?v=ynli7ZlpOPA <- den italienska verisionen r nnu enklare och funkar om man vill komma undan billigare .. vad fan har hon fr klder btw ?
Senast redigerad av japanskbrud 2018-12-03 kl. 21:37.
Citera
2018-12-11, 22:57
Medlem
Gnocchi med Salvia och bryntsmr.
Endast 7 rvaror som harmonisera perfekt. Potatis, mjl, gg, salt och blanda degen. Skr ca 1cm lnga, och lgg dom i saltat vatten och koka tills dom flyttet upp. Bryn sedan smr och lgg i salvia bland samt lite limejuice. Tar max 15min och du fr en riktigt gourmertt.
Citera
2018-12-12, 18:18
Medlem
TraXzmans avatar
Koka pasta

Lgg 1 kg fryst kycklinglr i en kastrull med lock salta och peppra och grilla i ugnen tills det r klart (skter sig sjlvt). Hll av ssen skyn som bildas av kycklingen i en annan kastrull

Nu har du mycket skyfett av kycklingen... tillstt det du gillar, grdde, kryddor, fond, det du gillar puttrar du under lock och smakar av ofta, red med maizena p slutet

Bena ur kycklingen och kapa dom i mindre bitar och blanda i rtor, majs, paprikabitar frn en fryspse med pastan. Hll ver ssen och ev riven ost p pastan, blanda, klart gott och minimaliskt enkelt
Citera
2018-12-12, 18:39
Medlem
Bbobis avatar
Pasta, creme freische, spenat, cocktail-tomat, kallrkt lax.

Gillar den kombinationen men det gr ju att byta ut laxen mot exakt viljet ktt som helst.

Behver knappast bertta hur det ska tillagas.
Citera
2018-12-12, 19:01
Medlem
Ociviliserads avatar
One pot pasta! Enkelt att gra och minimaliskt med disk. Bara att slnga i saker man tycker r gott + pasta, p med vatten och koka tills pastan r klar/vattnet dunstat.

I mitt fall brukar jag ha spaghetti, krsbrstomater, champinjoner, svarta oliver, frsk vitlk och basilika, svartpeppar och salt!
Citera
2018-12-12, 22:47
Medlem
JerryCottons avatar
Blir knappast enklare n dessa tre klassiker, googla tillvgagngsstt. Klassiska pastartter brukar oftast vara minimalistiska och enkla att tillaga.

Cacio e Pepe

Spaghetti
Smr eller olivolja
Svartpeppar
Parmesan eller pecorino
Pastavatten

Spaghetti aglio, olio e peperoncino

Spaghetti
Olivolja
Vitlk
Peperoncino eller chiliflakes
Persilja

Spaghetti al pomodoro e basilico

Spaghetti
Frska krsbrstomater alt. bra konserverade
Frsk basilika
Vitlk
Olivolja
Salt och peppar
Senast redigerad av JerryCotton 2018-12-12 kl. 23:20.
Citera
2018-12-13, 00:09
Medlem
madtops avatar
Frvnad att ingen nnu har nmnt pesto.
Basilika, vitlk, pinjentter, parmesan, olivolja.

https://www.bonappetit.com/recipe/li...with-spaghetti
Citera
2018-12-13, 00:20
Medlem
Pasta (orecchietti), vitlk, ricotta, spenat och citron ev. lite muskot. Blanda allt och kka till lax/rkt fisk...
Citera
2018-12-13, 00:31
Medlem
Gullegubbens avatar
En kompis gjorde en gr pesto p olja, parmesan, vitlk och kronrtskocksbottnar. Vrt ett frsk. Dekorera med ngot grnt efter att ha haft p extra parmesan.
Citera
2018-12-16, 23:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Brukar gra en variant p den matrtten du beskrev om jag vill piffa den lite.
Peperoncino (chili), vitlk, olivolja, salt, svartpeppar och vitt vin.
Riv i parmesan p slutet och blanda runt.

Annars, om du kokar spaghettin perfekt s funkar det med lite olivolja och havssalt.

Enkelt och lter gott.
Ska provas.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in