2011-02-24, 10:58
Medlem
Bertil85s avatar
Pasta al limone r riktigt gott.
Har dock inget recept men med s f ingredienser r det svrt att misslyckas.

Pasta (helst bucatini).
Grdde.
Parmesan.
Citron (Brukar sjlv skippa zest och kr enbart p saft frn citronen).

Mvh Bertil85
Citera
2011-02-24, 17:55
Medlem
Grainger-13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Pasta al limone r riktigt gott.
Har dock inget recept men med s f ingredienser r det svrt att misslyckas.

Pasta (helst bucatini).
Grdde.
Parmesan.
Citron (Brukar sjlv skippa zest och kr enbart p saft frn citronen).

Mvh Bertil85

Folk verkar tycka det r gott men jag knner mig vldigt skeptisk till kombinationen citron och pasta.
Recepten p pasta al limone i mina kokbcker inkluderar ingen grdde utan dr anvnder man olivolja istllet som rrs ner i citron och parmesanmixen.
Har helt enkelt inte provat eftersom jag tror att det kommer att vara en dlig kombo men bde tilltalas och cklas.
Citera
2011-02-24, 18:21
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grainger-13
Folk verkar tycka det r gott men jag knner mig vldigt skeptisk till kombinationen citron och pasta.
Recepten p pasta al limone i mina kokbcker inkluderar ingen grdde utan dr anvnder man olivolja istllet som rrs ner i citron och parmesanmixen.
Har helt enkelt inte provat eftersom jag tror att det kommer att vara en dlig kombo men bde tilltalas och cklas.

"Receptet" kanske passar bttre i trden Tv eller fler ingedinser som inte passar ihop!

N skmt sido jag tyckte frst att det var en udda kombination citron och pasta men efter att ha tit det s ndrades min sikt.

Att byta ut grdden mot olivolja har jag aldrig gjort och rligt talat s tror jag att det passar bttre med grdde.
Citera
2011-02-24, 18:23
Medlem
LucNNs avatar
Som en del redan sagt:

Hl upp en bra omgng god olivolja i pannan och frs tv fete hakkade vitlk + hackat frsk chili. Slng ner al dente kokt pasta i pannan och frs det i chili/vitlksoljan och slng i salt efter behag (t.ex. rkt salt r gott). Stek i runt 5 min vid medel till hg vrma. Till slut slnger man i en god omgng frsk basilikum.

Nr pastan serveras kan man hlla p lite chili och vitlksolja m. basilikum. Det grs genom att man hakkar vitlk+chili fint och slnger det i en liten kop med god jongfruolivolja, tillstter en god omgng salt + frsk krydda. Oljan hller hur lnga som helst i kylen, och det passar till allt. Och ven fast pastan redan r stekt i samma, s ger det bra smak d ingrediensen i oljan r frska.

Skit ltt och god mat, men inget som br spisas ofta. Kanske som en snabb fik p eftermiddagen. Frutom den frska chilioljan d, den funkar ju till allt.
Citera
2011-02-24, 19:22
Medlem
Hyxxs avatar
Farsan hlsade p mig igr, och d lagade han denna goda pastartt!

Koka pasta, helst fusilli.
Hacka en burk soltorkade tomater i olja till sm bitar.
Hacka 2-4 vitlksklyftor i sm bitar.
Blanda vitlkshacket och tomathacket i en skl tillsammans med en skvtt balsamvinger, frsk hackad basilika, olja frn tomaterna, olivolja, salt och peppar.

Nr pastan kokat klart, vl avrunnen, blanda det med tomathacksrran. Riv ner en massa smakrik ost om du vill lyxa till det!

Serveras direkt, antingen som ensamrtt eller tillsammans med nn god korv.

Tips; rostade pinjentter r gudagott att ha i
Citera
2011-02-24, 22:41
Medlem
wuus avatar
Koka pasta
Slng i broccoli i lagom stora bitar den sista tiden
Durkslag
Blanda i finhackade frska tomater
Slng i en eller ngra ggulor, salt peppar och parmesan

Du kan blanda ggulorna med lite crme fraiche eller ngot annat om du vill, och krydda.
Anvnd krsbrstomater p vintern, de smakar i alla fall ngot.
Skala och "fila" (fan vad jag hatar det ordet p grnsaker) tomaterna om du r krsen.

Edit:
Pasta med gremolata r ju fantastiskt gott.

Persilja
Citronskal
Vitlk
Olivolja

t med pasta och parmesan om du vill.
Senast redigerad av wuu 2011-02-24 kl. 22:45.
Citera
2011-02-25, 04:28
Medlem
r det bara jag eller knns inga av dessa recept ni nmner som minimalistiska?

Minimalistiskt fr mig r nr det r snt de flesta garanterat har hemma, dvs 3-5 basingredienser inget mer. Vem fan har frsk basilika, sardeller eller soltorkade tomater hemma?

Carbonara.

Pasta
svartpeppar salt
Creme Fraiche
Bacon
gg

Koka pasta, stek bacon, hll av vattnet och tillbaka med pastan ner i grytan, i med creme fraiche i varma pastan, blanda runt, ner med salt peppar, smaka av. Ner i skl, knaprig bacon ver och sedan en ggula p toppen. Valfri ost p toppen (optional).
Citera
2011-02-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Carbonara.

Pasta
svartpeppar salt
Creme Fraiche
Bacon
gg
Nej shr gr jag.

Svartpeppar
Grdde
Valfri mgel ost
Salt
Purjolk
Bacon

Frs p bacon + purjon i en stekpannna, Sen hller du i alltsamman i en kastrull.
Sl p en 2a grdde och vnta till det kokar upp tilstt sedan resten av ingredienserna.
Blir gott som fan!
Citera
2011-02-25, 20:23
Medlem
Disco Moskvas avatar
Tack s mycket fr alla fina recept, keep em coming. Ska fylla p med ngra egna recept vid tillflle.
Jag r personligen lite skeptisk till grdde och andra mejeriprodukter i pastartter, tycker att det blir s jkla stabbigt.
Citera
2011-02-26, 15:09
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Nej shr gr jag.

Svartpeppar
Grdde
Valfri mgel ost
Salt
Purjolk
Bacon

Frs p bacon + purjon i en stekpannna, Sen hller du i alltsamman i en kastrull.
Sl p en 2a grdde och vnta till det kokar upp tilstt sedan resten av ingredienserna.
Blir gott som fan!

Blir skert gott som fan, men frstr inte riktigt vad du sger nej till. Det blir ju ingen carbonara av det. Det blir ju i och fr sig inte det du svarade p heller, men det r ngot nrmare om man byter ut crme frache mot parmesan/pecorino som verkligen r ett mste i carbonara.

Bacon (eller hellre pancetta, men det r inget jag har hemma s ofta) r klart OK i en carbonara. Har i rlighetens namn aldrig ens sett guanciale i en charkuteridisk hromkring (Vtterns sdra strand).
Citera
2011-03-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Blir skert gott som fan, men frstr inte riktigt vad du sger nej till. Det blir ju ingen carbonara av det. Det blir ju i och fr sig inte det du svarade p heller, men det r ngot nrmare om man byter ut crme frache mot parmesan/pecorino som verkligen r ett mste i carbonara.

Bacon (eller hellre pancetta, men det r inget jag har hemma s ofta) r klart OK i en carbonara. Har i rlighetens namn aldrig ens sett guanciale i en charkuteridisk hromkring (Vtterns sdra strand).
Har du provat mitt recept???
Citera
2011-03-04, 17:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Ibland gr jag en pastass p creme fraiche och grdddelost. Jag mixar ihop det och vrmer i en kastrull, kryddar med lite svartpeppar. ts med pasta och lite grnt, till exempel bladspenat och tomater eller vad man nu knner fr.

Mycket gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in