2018-12-04, 21:05
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har en liten globalkniv som min gode vän förstörde eggen på genom att på ett vårdslöst sätt använda ett rundbryne! Har en liten globalslip, men eggen verkar behöva en grundligare slipning! Var kan man göra det i gbg trakten?
Man ska kunna lämna in på valfri Cervera-butik så sköter knivbrev det.
Citera
2018-12-04, 22:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har en liten globalkniv som min gode vän förstörde eggen på genom att på ett vårdslöst sätt använda ett rundbryne! Har en liten globalslip, men eggen verkar behöva en grundligare slipning! Var kan man göra det i gbg trakten?

Classe har börjat med knivslipning.
https://www.clasohlson.com/se/c/Knivslipning/knivslip
Har dock noll-koll på kvalitén på arbetet.

Edit: Glöm inte ange att du ska ha "japansk slipning". Jag har en bekant som lämnade i sin japanare till knivbrev och fick tillbaka den med västerlänsk slipning. Han blev arg...
Senast redigerad av madtop 2018-12-04 kl. 23:00.
Citera
2018-12-07, 19:13
Medlem
Global SAI-knivar säljes med en fri "fabriksomslipning"
varmed man kan öva sig själv på slipa den och sedan
lämna in den för få tillbaka som ny .

MVH
Citera
2018-12-07, 23:32
Medlem
Paul har en fråga om prisvärdhet.

Jag köpte en global gs5:a för 500kr (har en sen innan fast den med olivslipning i knivväskan) och tä kte ha den här hemma. Tycker du det är en schysst deal?
Citera
2018-12-08, 01:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend

Jag köpte en global gs5:a för 500kr (har en sen innan fast den med olivslipning i knivväskan) och tä kte ha den här hemma. Tycker du det är en schysst deal?

Nä han hatar helstålknivar - speciellt Global. Samma här. Jag har köp ett set Tamagahane San Kyoto suveränt tycker jag men DePaul tycker det är överpris (pga vga-kvalitet) hursom fick jag nyss en skalkniv av min sambo, jävligt trevlig tysk kniv wüsthof, rekommenderas skarpt. (hoppas verkligen vår guru gillar tyskt stål nu)
Citera
2018-12-08, 08:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend

Global har ju i den här tråden (och otaliga andra) diskuterats sönder och samman.

Personligen har jag genom åren inte varit förtjust i detta märke. Huvudsakligen handlar det om för högt pris i förhållande till vad man får. Dessutom är ergonomin tveksam.

Hur den nya serien är vet jag inte eftersom jag inte testat den ännu.

~Paul~
Citera
2018-12-08, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
(hoppas verkligen vår guru gillar tyskt stål nu)
Stålet är det evinnerliga tyska Thyssen/Krupp 4116 (DIN X50CrMoV15). Det är ett main stream stål som påminner om AISI 440A. Det tyska stålet har dock lite högre kromhalt och annan värmebehandling.

Hårdheten är låg, brukar ligga på mellan 54 - 56 HRC. Med andra ord så kan du inte räkna med att eggen håller sin skärpa speciellt länge. Du bör vara beredd på att slipa/bryna ofta .

~Paul~
Citera
2018-12-10, 22:38
Medlem
Pumpkings avatar
Halli hallå

Jultider och tjejen frågade vad jag önskade mig, och då slog det mig, jag behöver >något< att slipa köksknivarna med! Min primära kniv är så slö att den knappt tar sig igenom en tomat och det hade varit trevligt med ett köksredskap eftersom jag, mina slöa knivar till trots, lagar en hel del mat.

Så vad bör jag ge henne för ingångsvärden? Jag tänker mig något i rimlig prisklass men som ändå fyller sin funktion. Brynstål? Sten? Eller vad ska jag önska mig?
Citera
2018-12-11, 00:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Halli hallå

Jultider och tjejen frågade vad jag önskade mig, och då slog det mig, jag behöver >något< att slipa köksknivarna med! Min primära kniv är så slö att den knappt tar sig igenom en tomat och det hade varit trevligt med ett köksredskap eftersom jag, mina slöa knivar till trots, lagar en hel del mat.

Så vad bör jag ge henne för ingångsvärden? Jag tänker mig något i rimlig prisklass men som ändå fyller sin funktion. Brynstål? Sten? Eller vad ska jag önska mig?

Eftersom du har slöa knivar så drar jag slutsatsen att du inte är så van eller road av att slipa knivar - och det utesluter stenar.

Sharpmaker ger ett bra resultat även för den ovane
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail
Citera
2018-12-12, 01:20
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Eftersom du har slöa knivar så drar jag slutsatsen att du inte är så van eller road av att slipa knivar - och det utesluter stenar.

Sharpmaker ger ett bra resultat även för den ovane
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail

Som motvikt lägger jag till att du för mindre pengar kan få tag på en 1000 grit/kombi slipsten och försöka lära dig att slipa på stenar. Det är rätt enkelt att få till en bra egg med lite övning även om din ingångspunkt är helt ovan.

Dock skall sägas att jag helt klart är partisk och inte har provat många sorters system.

Sharpmakern har fått väldigt goda omdömen av många väl ansedda folk (De Paul t.ex. brukar ju tala varmt om den).

Sharpmakern verkar lättanvänd och ge ett bra resultat.

Stenar är jämfört med de system jag testat mer flexibla, billigare och räcker i en evighet om man bara slipar för hemmabruket.

Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Halli hallå

Vad är "rimlig prisklass"?

brynstål slipar inte knivar utan rätar bara upp eggen. Keramiska brynen och liknande kan ha viss slipande effekt men används inte för slipning.
Senast redigerad av HugSeal 2018-12-12 kl. 01:23.
Citera
2018-12-12, 01:36
Medlem
Swan65s avatar
Nån som har koll på Torbjörn Lundströms knivar? 40års present till en knivnörd är tanken
Citera
2018-12-12, 09:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nån som har koll på Torbjörn Lundströms knivar? 40års present till en knivnörd är tanken
Visst, har du råd så .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in