Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Eftersom du har slöa knivar så drar jag slutsatsen att du inte är så van eller road av att slipa knivar - och det utesluter stenar.
Sharpmaker ger ett bra resultat även för den ovane
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail
Som motvikt lägger jag till att du för mindre pengar kan få tag på en 1000 grit/kombi slipsten och försöka lära dig att slipa på stenar. Det är rätt enkelt att få till en bra egg med lite övning även om din ingångspunkt är helt ovan.
Dock skall sägas att jag helt klart är partisk och inte har provat många sorters system.
Sharpmakern har fått väldigt goda omdömen av många väl ansedda folk (De Paul t.ex. brukar ju tala varmt om den).
Sharpmakern verkar lättanvänd och ge ett bra resultat.
Stenar är jämfört med de system jag testat mer flexibla, billigare och räcker i en evighet om man bara slipar för hemmabruket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pumpking
Halli hallå
Jultider och tjejen frågade vad jag önskade mig, och då slog det mig, jag behöver >något< att slipa köksknivarna med! Min primära kniv är så slö att den knappt tar sig igenom en tomat och det hade varit trevligt med ett köksredskap eftersom jag, mina slöa knivar till trots, lagar en hel del mat.
Så vad bör jag ge henne för ingångsvärden? Jag tänker mig något i rimlig prisklass men som ändå fyller sin funktion. Brynstål? Sten? Eller vad ska jag önska mig?
Vad är "rimlig prisklass"?
brynstål slipar inte knivar utan rätar bara upp eggen. Keramiska brynen och liknande kan ha viss slipande effekt men används inte för slipning.