Citat:
Ursprungligen postat av
Guesswhoiam
1. Jag skulle säga att kniven behöver vara hyfsat tålig och gärna riktigt vass.
2. Mcusta kniven tycker jag ser riktigt läcker ut men den är också något över budget.
3. Yaxell Ran har ett mycket snyggt mönster men den är också 15mm längre och det kanske blir lite för långt?
4. Mcusta Zanmai - Är den rent kvalitativt bättre än den du länkade?
1. Kolstål är generellt tåligare än rostfritt (utom förstås ur rosttröghets-aspekten). Däremot behöver en sådan kniv avsevärt mer skötsel än en kniv med rostfritt blad.
Alla de modeller du listar plus den jag föreslog är gjorda i samma kärnstål (VG-10) och med en yttre kappa i mjukare damaskerat stål. Av denna anledning är de i stort sett lika tåliga.
Alla moderna knivar levereras vassa. Problemet kommer när skärpan väl är borta. Då är en tunnbladig/tunn intill eggen-kniv lättare att återställa skärpa på. Också när det gäller denna detalj så är de listade knivarna tämligen lika.
Önskar man ett blad där tjockleken precis bakom eggen är tunn så får man själv genom slipning ta bort en del material. Detta är en åtgärd som jag gör i princip alla mina köksknivar. Varför? För att en kniv med uttunnad slipfas är avsevärt mer skäreffektivt.
2. OK, visste inte att du var så pass flexibel. Hade jag vetat det så hade jag utökat mina sökkriterier

.
3. Det är snarare en vanesak. Personligen tycker jag inte att 25-26 cm i bladlängd är för mycket. Dock bör man ta hänsyn till den teknik man använder oftast.
Jag kör till största delen på den så kallade push-cut-tekniken, dvs knivens främre del ligger dikt an mot brädan och hälen gör arbetet:
https://beta-static.photobucket.com/images/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Push-Cut.gif
I samband med push-cut är ett långt blad avsevärt effektivare än ett kortare blad. Använder man däremot ett så kallat lift-cut så kan ett kortare blad vara att föredra.
4. Nja, jag tror inte att du skulle märka någon skillnad i samband med praktiskt arbete i köket. Den viktigaste detaljen är som sagt bladets profil/geometri. På den punkten är de ganska lika.
Du gör som du vill men undertecknad hade sparat sina slantar eller eventuellt satsat på en kniv med ett ännu "finare" stål, typ SG2/SRS-15.
~Paul~