2018-12-11, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är det så "Fogelram"?
Att Agnes och Moas sjukdomsdiagnoser inte var ställda i Sverige?

Dock måste de nog fått hemundervisningen på svenska läkarintyg till skolan.
Är rätt kostsamma arrangemang att hemundervisa barn och nog inget som kommunen/skolledningen arrangerar och bekostar enbart på utländska intyg från icke kontrollerbara källor.

Dem är inte ställda i Sverige....
hoppas någon har ork att hjälpa anhöriga
så hela sanningen kommer fram.....
Citera
2018-12-11, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Jag förstår inte vad du menar. Fick inte vad i Sverige? Diagnosen?

Barnen fick inte diagnosen i Sverige......!
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, då var han väldigt berörd och djupt deprimerad över sin situation hemma,
samtidigt som han kunde prestera enormt på jobbet.

Att kunna prestera så på jobbet, samtidigt som han var i djup sorg,
kan ju varit ett sätt att fly från det hemma?

Det låter som han har haft två delar i sig.
Han har gått och burit på det där, samtidigt som han varit högfungerande på jobbet?

Även om han själv inte hade någon diagnos så låter det psykopatiskt faktiskt.
Kanske ett autistiskt drag?

Antagligen var han inte så välfungerande som förälder och det var där problematiken låg? Detta kan ju ha skapat problemen hos tjejerna också?

Familjen levde väldigt isolerat också va?
Funderat på det samma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om Oskar strypt Hanna, eller möjligen kvävt henne, har han sannolikt klös- och rivmärken på kroppen.
Det är vanligt att man automatiskt kämpar emot när man inte får luft, även vid en del suicidhängningar när medvetslöshet inte inträder direkt.
Det är svårt att få ett så fast hårt tag med händerna kring en vuxen hals att blodflödet från/till hjärnan stoppas och medvetslöshet inträder. Vanligen blir det en blandning mellan blodbrist och syrebrist. Då får den döende lufthunger, ångest och kämpar emot.

Jag ska söka i litteraturen på hur många fall det finns där någon bett om att få bli strypt/ kvävd till döds. Jag tror knappt att det förekommer. Kvävningssex ja, men det är ju inte tänkt att döda.

För att ha planerat det hela så noga med avskedsbrev, testamenten och begravningsinstruktioner har de varit påfallande oplanerade kring mordtillvägagångssätten.
Inga djupt drogade barn, ingen mördas utan ångest, misslyckat självmord av Hanna(?) och sannolikt har den fysiske mördare flera avvärjningsskador.

Ang. strypning. Det är svårt att stoppa blodflöde med händerna ja, men om man kör ett "dödsgrepp" eller "death choke" så svimmar man av på några sekunder (https://www.thoughtco.com/thmb/oJxD0n_bT9gn8B23QRy8fgjGabc=/400x400/filters:no_upscale()/BJJ_Rear_Naked_Choke_6-56a5ffaf3df78cf7728ad364.jpg)
Citera
2018-12-11, 20:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack sheele!

En mycket sorglig historia som fått sitt slut och tråkigt nog så var den information du och några till hade direkt efter att tragiken uppdagades helt sann.

Djävligt trist att du/ni blev tystade så fort av mobben som vägrade lyssna men så är det på Flashback ibland, en bizarr jakt på sin egna sanning som tystar de som sitter på lite mer fakta.

De anhöriga har fått alla detaljer och med det lär väl alla få nöja sig, nu kommer fallet att officiellt avslutas och bli en fotnot i svensk kriminalhistoria, tror inte att det kommer att bli så värst mycket mer sagt men min åsikt kvarstår, utred sjukvården och det bemötande familjen fick där, där finns nyckeln till tragedin.

Hade familjen nån kontakt med sjukvården, menar du ? Vilken och var ? Menar du kliniken i Tyskland ?
Citera
2018-12-11, 20:44
Medlem
Har läst en del av det som rapporterats i media idag och även då och då i tråden här. Vad jag förstått har modern och barnen dött av kvävning/strypning och att mannen sen hängt sig. Lugnande medel/muskelavslappnande läser jag här i tråden. Finns det källa på det? Har media bekräftat det?

Det har även spekulerats i om de dödade var sitt barn. Är detta fastställt? Eller bara en teori i tråden?

Vad har ni för tankar om att kvinnan dött av kvävning/strypning? Är inte det ett konstigt sätt att begå självmord på att be mannen om hjälp att bli strypt? Vore inte de mest logiska att tex begå självmord genom mediciner eller genom att hänga sig såsom mannnen gjorde?
Citera
2018-12-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
[/b]
Jag har haft den sidan uppe länge i dag och skulle nyss uppdatera den, då är den nedsläckt, "Page not found" står det.

Men vad skönt. Äntligen har polletten trillat ned i hur olämplig den där hyllningen var.
Citera
2018-12-11, 20:45
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Barnen fick inte diagnosen i Sverige......!

I Tyskland?
Citera
2018-12-11, 20:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stilnoct har mycket snabb effekt och försvinner fort ur kroppen. Muskelpåverkande. Medicinerats med dessa. Ben och armar blir totalt kraftlösa snabbt. Skall intas i sängläge. Ger snabbt djup sömn.

Men påverkan är individuell. Om det används (liten dos) på barnen?... plus en kudde, gissar jag det skulle varit helt smärtfritt. En vuxen i vardera barnrum så skulle barnen troligen dö samtidigt. Dödsorsak Kvävning. Mördad av båda föräldrarna.

Receptbelagt och utskrivs ej för användning till barn, narkotika-klassad.
https://fass.se/LIF/product?nplId=19940128000064
Ena flickan hade en liten dos lugnande i kroppen, den andra flickan ingenting. Det här handlar om ett tillvägagångssätt som är förenat med dödsångest och starka kroppsliga reaktioner och som pågår i minuter.
Smärtfritt hade det inte varit om så än flickan hade getts större mängd sederande.

Hur resonerar du kring att nämnda preparat skulle försvinna fort ur kroppen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sammanfattningsvis hände alltså följande:

Dottern Agnes blev diagnostiserad med ME/CFS 2015 och hennes hemskolning började 2016.

Dottern Moa blev diagnostiserad med ME/CFS under 2017 och hennes hemskolning började 2017.

Någon gång under hösten 2017 började föräldrarna Oskar och Hanna enligt ett efterlämnat avskedsbrev, styrkt av digital kommunikation mellan dem båda under hösten, planera för att hela familjen skulle dö.

Båda föräldrarna arbetar dock på som vanligt under hösten med undantag för att pappan i november ansöker om, och beviljas, en tillfällig sänkning av sin heltid med 10 procent. Båda föräldrarnas chefer har uttalat sig i media om att föräldrarna hade möjlighet att arbeta hemifrån, vilket de utnyttjade. Pappan ansökte under hösten om att bli befordrad till professor.

Enligt skolan fungerade hemundervisningen bra och det var aldrig några problem med flickorna. Man upplevde samarbetet med föräldrarna som gott och även om man såg en familj i kris så upplevde man ingen oro för deras situation.

Den 9 januari skulle Oskar ansvara för en konferens på sin arbetsplats på universitetet. När han inte dök upp blev hans chef orolig och försökte sedan regelbundet under dagen kontakta både Oskar och Hanna utan att få något svar. Till slut kontaktar han polisen som tar hans oro på allvar och sänder en patrull.

När första poliserna anländer till villan är gardinerna neddragna men de kan genom en glipa se en hängd man på nedervåningen (Oskar). De bryter sig då in i villan och upptäcker en död kvinna (Hanna) i sin säng på nedervåningen och barnen döda i sina sängar på ovanvåningen. I huset återfinns även ett avskedsbrev, ett testamente och ett dokument med instruktioner till de efterlevande. Testamentet har delats i den här tråden och är underskrivet av båda föräldrarna samt bevittnat. Det specificerar i tur och ordning vem som skall ärva rättigheterna till en lärobok Oskar skrivit, att Oskars syster skall ärva hans företag och att övriga tillgångar skall ärvas av föräldrarnas respektive syskon.

Den 19 januari går poliserna ut med informationen att föräldrarna handlat i samförstånd och att avskedsbrevet beskriver att man inte ser någon framtid med livskvalitet. Polisens utredning dröjer sedan men den 11 december 2018 håller man en presskonferens där man redovisar i grova drag resultatet av förundersökningen. Detta görs i samförstånd med de anhöriga.

Den information man delger är följande:
Det fanns tre dokument enligt ovan.
Föräldrarna var överens och hade planerat morden sedan hösten 2017, detta anges i brevet och är styrkt genom digital kommunikation mellan föräldrarna som påträffats i telefoner och datorer.
Ett barns dödsorsak är kvävning. Det andra barnet och mamman har dött genom strypning och/eller kvävning. Pappan har dött genom hängning.
Pappan och mamman hade större men ej livshotande mängder lugnande medicin i kroppen. Ett av barnen hade en mindre mängd lugnande medicin i kroppen. Ett av barnen hade inga spår av lugnande medicin i kroppen.
I brevet stod bland annat "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening".
Det är oklart exakt vilken eller vilka datum de respektive familjemedlemmarna har dött. Den 5 januari är sista livstecknet för Oskar. Fredag kväll den 5 januari skickar föräldrarna sms till varandra.

Vilket jobb!

Kag vet inte om polisen bara sa att Oskar skickade ett sms. Sa han något om hon svarade?

Oskar ansökte själv om befordran i slutet av september och uppgav två referenser.

Så bra, jag ser att du nämnt, ordagrant, vad polisen kallade den information som föräldrarna lämnade efter sig. Fortfarande förstår jag inte varför de inte skulle våga säga ”film/video”. Om det nu inte fanns en film förstås MEN att den inte bar inspelad av båda föräldrarna. Inget som kunde användas för att styrka två mördare?
Citera
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Har läst en del av det som rapporterats i media idag och även då och då i tråden här. Vad jag förstått har modern och barnen dött av kvävning/strypning och att mannen sen hängt sig. Lugnande medel/muskelavslappnande läser jag här i tråden. Finns det källa på det? Har media bekräftat det?

Det har även spekulerats i om de dödade var sitt barn. Är detta fastställt? Eller bara en teori i tråden?

Vad har ni för tankar om att kvinnan dött av kvävning/strypning? Är inte det ett konstigt sätt att begå självmord på att be mannen om hjälp att bli strypt? Vore inte de mest logiska att tex begå självmord genom mediciner eller genom att hänga sig såsom mannnen gjorde?
Om det är det jag skrev om sömntabletter så är det en egen tolkning av fallet och det är inget som är bekräftat.
Citera
2018-12-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk

Att dö genom överdos är inte så lätt som man kan tro. Man kräks ofta och har sig, risken är stort att man bara får dras med en kvaddad lever. I övrigt håller jag med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in