2018-12-11, 15:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberkartan
Nej, inte längre. Men hon är aktiv inom v i H-fors.
https://bergslagen.etc.se/inrikes/skarp-kritik-mot-arbetsmiljo-pa-hallefors-folkhogskola

Så du känner henne?
Citera
2018-12-11, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om någon skulle röva bort henne med bil så är risken stor att det
blir ett jävla hallå med skrik å stök innan GM får kontroll över henne.
Varför stanna redan vid planket?

Tycker fortfarande att det stämmer bättre om LW har följt efter någon
som hon bryr sig om och som har lämnat bostaden i upprört tillstånd.

Det går mycket snabbt. Kanske är de flera. Varken rövare eller bortrövad har tid att stänga dörren.
De stannar inte "redan" vid planket. De åker mot Vivalla och ut på motorvägen där och kommer sen till planket på motorvägssidan där brottet sker så att Dalaan kan höra skriken. Det viktiga är tydligen att ta sig via Vivalla.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man fick inte upp något spår därför att man i det här fallet inte sökte. Har du inte läst tråden?

Det kan väl vem som helst räkna ut att det är en stor chans att GM är bekant med offret.

Enligt Prof. Persson så söker man alltid från den plats där försvunne försvann från. Det står inte någonstans att man inte började där.

Du tycker 50% är en stor chans? Vet inte om du vet vad % betyder men 100% betyder att GM är bekant med offret. Med 50% brukar man mena fifty-fifty. Det är lika stor chans att de inte är bekanta.

Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Jag har också funderat på det här med en bil. Parkeringsfickan bredvid gaveln ligger bra till. Det ringer på dörren, Lena öppnar och blir övermannad av två personer. Hon dras in i bilen och körs iväg.
Daalan med sambo vaknar av de blodisande skriken. De upplever dem så hemska att de stiger upp och kör ut för att leta. De letar instinktivt på sin sida av motorvägen, men hittar inget.
När polisen får veta att Lena är försvunnen, misstänker de genast människorov och går ut med namn och bild i pressen.
Fyra dagar senare hittas Lenas kropp. När hamnade den på FP? Jag frågar återigen; har det varit lika många bilbränder i somras i Örebro, som i andra städer?

Bravo. Lite utanför boxen.

Citat:
Om vi antar att två personer får kontroll på LW, får in henne i en bil, åker ner
till planket, och där låter henne skrika intervallvis i upp till fem minuter, det
går inte ihop.
Å varför skulle dom överhuvudtaget stanna vid planket?

Ja, det vet vi ju inte men LW visste var hon var och var det var bästa stället att hoppa ur bilen. Nämligen när de kommer till FP på motorvägen vid färd västerut.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ett scenario som bör beaktas är:

En som känner LW kommer med bil till hennes gata, men parkerar nere vid planket. Han går till LW:s bostad och står ett tag utanför och tittar (stämmer enligt MV).
Han knackar på eller gör LW uppmärksam på hans närvaro. LW öppnar dörren och dom för en dialog, eller snarare monolog. Han är upprörd över hennes val i livet och att han lämnas utanför detta, han ville vara mer än kompis och har svårt att förstå varför han gav upp så mycket.
Där och då kan ett slag utdelats (eventuella blodspår som nämnts), och han avviker, riktigt arg.
Med eller utan slag, så är det en LW som nu vet att hon sårat någon väldigt mycket. Hon går efter, antingen för att förklara eller få en förklaring (dörr lämnas).
Han går nedåt gatan till sin bil, LW följer efter (vittnesmål om röster).
Övriga detaljer lämnar jag.

Till MV: Är det inte så att det finns en mobil som tagit sig in och ut ur mastområdet vid denna tidsperiod?

Blodspår och röster är inte konstaterade. Varför i fridens dagar skulle han/de parkera annat än vid huset?

Lite märkligt i tråden att om någon kommer upp med ett troligt skeende så är vissa snabbt framme och menar att så kan det inte vara för det stämmer inte på MGM. Notera att jag skriver GM/GMarna.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-12-11 kl. 16:17.
Citera
2018-12-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På inlägget: Skulle kunna död...
Svarar hon:
2005-09-01 18:54:32
men, ella. svartsjuk eller?

På hans inlägg "Det är inget som vi inte kan lösa. käleken är oändlig" svarar hon:

2005-09-14 09:53:11
jo, det löser sig alltid, darling. förresten har jag kommit lite närmre örebro nu. har bosatt mig i uppsala för att plugga landskapsarkitekt på slu. mycket framochtillbaka men nu tror jag att jag stannar här ett tag. trivs hittills som fisken i vattnet. förutom att det inte finns nåt vatten, bara fyrisån som ringlar genom staden. hur går det med huset?

pok m*j*

-------

Hon verkar inte ogilla honom... Bor idag i Hällefors, jobbar som lärare på Folkis som har en filial vid Våghustorget - även känt som ett torg där SD hållit geoevent- i Örebro. Hon har ett hjärta för att hjälpa asylsökanden (likt LW). Är vän med paret D*v*dsson på Facebook. Kanske hon har kontakt med SD än idag?
Var det denna konversation som någon i tråden menade att det var ett skämt inom dykkretsar?

Verkar som SD var otrogen redan på den tiden!?
Citera
2018-12-11, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var det denna konversation som någon i tråden menade att det var ett skämt inom dykkretsar?

Medinsyn 24/8:

"[...]Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...[...]

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898
Citera
2018-12-11, 16:38
Medlem
Crime passionnel, avgjort motiv. Gränsöverskridande erotik, moralisk vandel som leder till för tidig död. En blandning av kroppsvätskor, tårar, svett, säd, sekret, spänning och dekadens.

Lena visste inte, att domen kommer ifatt, och att utfall varierar. Inte ens pastorskragen är ett skydd. Överraskad blev hon av hettan, eldslågor kan brännas, för den med gott minne och självbevarelsedrift. Banemannen hyste nog förhoppningar men hon gav nog också förhoppningar när de träffades i smyg. Mördare leker ibland med bytet, men denna gången: sårad självkänsla.

Starka, eller obstinata kvinnor och kontrollerande herrar med maktanspråk. I det umgänget är inte avvisande en lysande idé.

Så vem är nu mördaren?, kavaljererna och fruarna tycks så många, att polisen drunknar i utredningsarbetet .
Citera
2018-12-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Någon har förklarat att det är en dotter till någon han känner och att de hade någon form av syskonrelation till varandra..
Citera
2018-12-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Någon har förklarat att det är en dotter till någon han känner och att de hade någon form av syskonrelation till varandra..

Hm, leka syster och bror. Undrar vilken lek han har med JG - brorsa eller älskare? Eller är JG den evige Hjälpredan?
Citera
2018-12-11, 17:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det är sannolikt den avgörande skillnaden mellan mord och dråp här.

Och följdakligen anledningen att också jag efter tvekan varje gång utelämnat ordet "dråp" i mina poster.
Det går att framställa uppsåtet varit att tysta LW och att gärningsmannen inte haft avsikt att offret ska dö trots MVs nu mer omtvistligt personligt präglade uppgifter om viss (tillhygges?) planering.

Att hen inte skulle handla som nu skett också om GM var säker på att offret skulle dö. Bör tilläggas att om dödandet sker utan planering leder det numer inte längre automatiskt till att brottet rubriceras som dråp men ses som en förmildrande omständighet.

Tänk tanken gärningsmannen själv stegat in på polishuset Örebro och anmält sig utfört avdagatagandet som en i hastigt mod tragedi? Givet daalans uppgifter har GM under beaktansvärd tid visat likgiltighet också om daalans tidsuppgift kan ifrågasättas som starkt emotionellt påverkad.

2018-05-20, 18:57
dalaan 64103297
Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. Vindstilla, extremt lite trafik och ett bullerplank som hjälpte till att studsa ljudet mot oss."

"För att uppsåt till effekten eller omständigheten skall anses föreligga krävs dock likgiltighet inte endast till risken utan också till förverkligandet av effekten eller förekomsten av omständigheten."
https://lagen.nu/begrepp/Likgiltighetsuppsåt

"Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
https://faktabanken.nu/morddrapvall.htm
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-11 kl. 17:50.
Citera
2018-12-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det något du vet eller bara spekulation?
Jag vet inte, men spekulerar inte heller.
Citera
2018-12-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...
Blodspår och röster är inte konstaterade. Varför i fridens dagar skulle han/de parkera annat än vid huset?

Lite märkligt i tråden att om någon kommer upp med ett troligt skeende så är vissa snabbt framme och menar att så kan det inte vara för det stämmer inte på MGM. Notera att jag skriver GM/GMarna.
Spekulationen kring bil parkerad i svängen, längst ned på gatan, närmast BP/FP är väl inget som varken styrker eller stryker MGM? Bara en ren spekulation... more or less.

Att man parkerar där är ganska naturligt. Om man är brädad av någon och har starka känslor, så parkerar man inte utanför. Man parkerar en bit bort, går fram och ser om det är fritt fram eller om rivalen är närvarande. När man tror att hon är ensam så knackar man på.
Citera
2018-12-11, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vet inte, men spekulerar inte heller.

Aha, något du hört och vill veta om det stämmer?
Citera
2018-12-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ett scenario som bör beaktas är:

En som känner LW kommer med bil till hennes gata, men parkerar nere vid planket. Han går till LW:s bostad och står ett tag utanför och tittar (stämmer enligt MV).
Han knackar på eller gör LW uppmärksam på hans närvaro. LW öppnar dörren och dom för en dialog, eller snarare monolog. Han är upprörd över hennes val i livet och att han lämnas utanför detta, han ville vara mer än kompis och har svårt att förstå varför han gav upp så mycket.
Där och då kan ett slag utdelats (eventuella blodspår som nämnts), och han avviker, riktigt arg.
Med eller utan slag, så är det en LW som nu vet att hon sårat någon väldigt mycket. Hon går efter, antingen för att förklara eller få en förklaring (dörr lämnas).
Han går nedåt gatan till sin bil, LW följer efter (vittnesmål om röster).
Övriga detaljer lämnar jag.
Detta scenario har både jag och Neverhorse beskrivit. Jag har själv råkat ut för exakt en sådan bekant som var säker på att vår gemensamma framtid var lika självklar för mig som för honom. Han blev mycket bestört och började skicka förtäckta hot om kvinnor som förolyckats då de inte tog emot kärlek från en nära. Jag fick polisanmäla, informera grannarna, skaffa hemlig telefon och rörelselarm. Till slut kom en vän med väst hem på kaffe och talade allvar med mannen. Det hjälpte.
Lena hade säkert många beundrare, och hennes generösa och trevliga bemötande kan misstolkas.
Jag har starka misstankar mot JS, pga hans underliga flytt, samarbetsproblem, barnslighet och gnällighet. Han verkar dessutom sakna humor och har ett horn i sidan till SD.
Han kan mycket väl ha börjat med kvällsvanan att stå en stund och betrakta henne genom altanfönstret. Hon stod som på en upplyst scen, och han syntes knappt i mörkret under trädet.
Lena kanske fick syn på honom och blev både förvånad och road.
- "Men Joak*m, varför står du där ute och glor?
Han blir blodröd av skam och stammar fram något. Den ljuva som han drömt om så länge, kanske skrattar och tydligt avslöjar hur komisk och löjlig han är och att hon aldrig i sina dagar har tänkt eller kommer att tänka på honom som annat en en bekant.
Hans heta framtidsdrömmar har i ett iskallt ögonblick slagits i spillror och dessutom känner han en fullständigt tillintetgörande skam.
Eftersom hans narcissistiska, smått autistiska ensamma personlighet gör honom extremt känslig för kränkningar, samtidigt som hans vanligaste känsloreaktion är frustrerade vredesutbrott blir han ursinnig. Och hon är den som svikit och förlöjligat honom och förstört deras framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in