Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Ett scenario som bör beaktas är:
En som känner LW kommer med bil till hennes gata, men parkerar nere vid planket. Han går till LW:s bostad och står ett tag utanför och tittar (stämmer enligt MV).
Han knackar på eller gör LW uppmärksam på hans närvaro. LW öppnar dörren och dom för en dialog, eller snarare monolog. Han är upprörd över hennes val i livet och att han lämnas utanför detta, han ville vara mer än kompis och har svårt att förstå varför han gav upp så mycket.
Där och då kan ett slag utdelats (eventuella blodspår som nämnts), och han avviker, riktigt arg.
Med eller utan slag, så är det en LW som nu vet att hon sårat någon väldigt mycket. Hon går efter, antingen för att förklara eller få en förklaring (dörr lämnas).
Han går nedåt gatan till sin bil, LW följer efter (vittnesmål om röster).
Övriga detaljer lämnar jag.
Detta scenario har både jag och Neverhorse beskrivit. Jag har själv råkat ut för exakt en sådan bekant som var säker på att vår gemensamma framtid var lika självklar för mig som för honom. Han blev mycket bestört och började skicka förtäckta hot om kvinnor som förolyckats då de inte tog emot kärlek från en nära. Jag fick polisanmäla, informera grannarna, skaffa hemlig telefon och rörelselarm. Till slut kom en vän med väst hem på kaffe och talade allvar med mannen. Det hjälpte.
Lena hade säkert många beundrare, och hennes generösa och trevliga bemötande kan misstolkas.
Jag har starka misstankar mot JS, pga hans underliga flytt, samarbetsproblem, barnslighet och gnällighet. Han verkar dessutom sakna humor och har ett horn i sidan till SD.
Han kan mycket väl ha börjat med kvällsvanan att stå en stund och betrakta henne genom altanfönstret. Hon stod som på en upplyst scen, och han syntes knappt i mörkret under trädet.
Lena kanske fick syn på honom och blev både förvånad och road.
- "Men Joak*m, varför står du där ute och glor?
Han blir blodröd av skam och stammar fram något. Den ljuva som han drömt om så länge, kanske skrattar och tydligt avslöjar hur komisk och löjlig han är och att hon aldrig i sina dagar har tänkt eller kommer att tänka på honom som annat en en bekant.
Hans heta framtidsdrömmar har i ett iskallt ögonblick slagits i spillror och dessutom känner han en fullständigt tillintetgörande skam.
Eftersom hans narcissistiska, smått autistiska ensamma personlighet gör honom extremt känslig för kränkningar, samtidigt som hans vanligaste känsloreaktion är frustrerade vredesutbrott blir han ursinnig. Och
hon är den som svikit och förlöjligat honom och förstört deras framtid.