Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
...

Trots det fungerar det lite som du säger, för ju mer de snackar, desto mer snärjer de in sig. Faktum är att Özz och kompani inte kan öppna käften utan att producera motsägelser i förhållande till kända data. Men då gäller det att känna dessa data. När man får denna kännedom är däremot inte så viktigt, det som är publicerat står där det står, att jämföra med i tid och evighet. Hannes Müllers samtal med svågern är ett bra exempel åt det här hållet. Svågern vill snacka sig vit som snö och gör det väl ganska bra, men sedan kommer Ennes vittnesmål om baltbyggare och avsaknaden av tillstånd o.s.v. Så det är alltid bra om de pratar, man ska inte låta sig provoceras av fräckheten. De binder utan undantag ris för egen rygg när de ska rentvå sig. Özz i SvD, Damm på tomten, Debbie i advokatsamfundets protokoll.

Du uttrycker det bra, Sven-Gustaf. Låt dem snacka och snärja in sig. Medan vi här håller oss med faktauppgifterna. Akilovs kontoutdrag hade de (familjen Nüjen) absolut inte räknat med och då spelar ingen som helst roll vilka ursäkter och undanflykter de skrapar ihop. Fakta sparkar.

Folk kanske inte prenumererar på och läser SvD, så kanske ska vi fråga oss varför Hela Gotland låst eller raderat artiklarna om Tingsstäde och Nüjens etablering där. Där skrevs inget om flyktingförläggning eller hotell- och pensionatsverksamhet. Tystnaden i "kvällsmedia" är bedövande. Hur kan Expressen anlita en för ekobrott misstänkt krönikör? Hur korkade är medlemmarna i Advokatsamfundets disciplinnämnd som inte ens varnar eller klandrar en ledamot i samfundet som uppenbarligen ljuger?
Citera
2018-12-11, 13:21
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Men du glömmer en sak. Villa Zetterling var ju avsett som ett asylboende och en säker inkomstkälla i bolaget Othem Omsorg AB. Och med afghanska eller syriska mått så kan det nog betecknas som ett lyxboende.

Tänk dig själv ett lugnt och fridfullt boende med 9 hektar skogstomt runt omkring dig.

Nu var det ju feltänkt från början. Inte fasen hade några asylsökande trivts där, skog betraktas som hotfullt och Tingstäde i sig är en riktig typisk svensk landsortshåla. Men det mesta som rör Nujen/Damm är ju feltänk i nästan världsklass.

Jag är inte så bergis på det. Jag antar att Özz bolag Nujen Media AB var tänkt att vara moderbolag och
att verksamheten på Gotland dotterbolag. Förlusterna i dotterbolaget ( renoveringen ) kan dras mot vinsterna i moderbolaget. I stället för att betala 1 miljon i skatt kan man renovera för dom pengarna.
Efter ett antal år upphör dom artistiska verksamheterna på Gotland och det förblir ett sommarboende
som renoverats gratis.
Citera
2018-12-11, 13:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Följande brev har idag skickats till chefredaktörerna Hans Mattsson (Expressen), Lena K Samuelsson (Aftonbladet) och Peter Wolodarski (Dagens Nyheter):

Angående Svenska Dagbladets publicering av fake news söndagen den 2 december 2018

"Söndagen den 2 december 2018 var i Svenska Dagbladets kulturdel införd en artikel om Özz Nujen författad av komikerkollegan och krönikören Lars Berge. Artikeln omfattar inte mindre än fem helsidor, varav två med helsidesfotografier av Özz Nujen. Artikeln, som bär titeln "Janne Josefsson jiddrade med fel kille", har mer karaktär av beställd hyllningsartikel än kvalitetsjournalistik. Den påannonserades dock på SvD:s förstasida närmast som en Dreyfus-affär under upplösning - med rubriken "Rentvådd efter turbulent tid" placerad i direkt anslutning till en ansiktsbild av Özz Nujen. Detta tilltag är naturligtvis av betydligt allvarligare art än att kulturredaktionen upplåter ett förvånansvärt stort utrymme i kulturdelen åt en ståuppkomikers självbetraktelser.

Samma dag som artikeln publicerades skrev jag därför ett brev till tidningens ansvariga utgivare och påpekade, att Özz Nujen på intet sätt är rentvådd från de anklagelser som har riktats mot honom, och att påståendet på tidningens förstasida inte är sant. Tidningen har därefter i digitalutgåvan ändrat uttrycket "rentvådd" till "fått en viss upprättelse". Även denna rubrik kan givetvis ifrågasättas - upprättelse av vem, av SvD? Enligt vår rättsordning skall misstänkta brott utredas av polis och åklagare och inte av tidningars kåsörer och ansvariga utgivare. Ca 175 000 läsare av SvD:s papperstidning har medvetet delgivits falska nyheter, till råga på allt på tidningens förstasida.

I rent förebyggande syfte översänds här för kännedom fem skrivelser, som tillsammans ger en mer faktabaserad grund för eventuellt fler artiklar i samma ämne i Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter.."

- - -
Jag skall väl tillägga att brevet även har skickats för kännedom till Svenska Dagbladets chefredaktör och ansvariga utgivare Fredric Karén.

Eftersom du är en gammal jurist och i tråden bevisat att du både är skicklig och balanserad vore det intressant att höra din åsikt om fenomenet Hilda och Ruben. Både Dan Eliasson och Anders Danielsson är medlemmar där. Jag utgår från att ÖB är du med dem båda. Jag utgår också från att ÖB är du med chefredaktörerna på våra stora morgon och kvällstidningar samt ansvariga på SVT/TV4 Nyhetskanalerna.

Om Özz och resten av familjen gjort hela eller delar av det vi misstänker i tråden så är det helt osannolikt att ÖB inte skulle känna till det.

Även om selfien med ÖB kan tyckas vara perifert så är det trots det en del av helheten, tillsammans med Advokatsamfundets friande, de fem helsidorsannonserna i SvD, Hela Gotlands mörkande, den till synes undfallenheten från myndigheters sida att utreda brott/grovt brott osv.
Citera
2018-12-11, 13:35
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Folk kanske inte prenumererar på och läser SvD, så kanske ska vi fråga oss varför Hela Gotland låst eller raderat artiklarna om Tingsstäde och Nüjens etablering där. Där skrevs inget om flyktingförläggning eller hotell- och pensionatsverksamhet. Tystnaden i "kvällsmedia" är bedövande. Hur kan Expressen anlita en för ekobrott misstänkt krönikör? Hur korkade är medlemmarna i Advokatsamfundets disciplinnämnd som inte ens varnar eller klandrar en ledamot i samfundet som uppenbarligen ljuger?
Det av mig fetade: Mitt, kanske naiva, antagande var att de där artiklarna plötsligt blev hårdvaluta efter Janne Josefssons intervju med Özz. Från att ha varit föga uppmärksammade trivselreportage blev artiklarna plötsligt klickmagneter, och sådana vill man ha betalt för.

I någon av de artiklarna framgick det att Özz var i högsta grad inblandad i renoverandet. Det var "Jag och min syster har tillsammans i några år arbetat med ..." Om han inte ljög då.

För en fungerande journalist med normalbegåvning och med en nyfikenhet t.o.m. en bra bit under det normala, vore det tillräckligt för att vilja gå vidare. Varför det inte skett kan man ju fundera kring.

Hursomhelst, artikeln jag citerade lite ur minnet ovan, fanns kvar men som låst när jag senast kollade. Åtminstone några dagar efter UG i SVT var den fortfarande öppen. Känner du med säkerhet till att någon artikel raderats?
Citera
2018-12-11, 13:39
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Du uttrycker det bra, Sven-Gustaf. Låt dem snacka och snärja in sig. Medan vi här håller oss med faktauppgifterna. Akilovs kontoutdrag hade de (familjen Nüjen) absolut inte räknat med och då spelar ingen som helst roll vilka ursäkter och undanflykter de skrapar ihop. Fakta sparkar.

Vad det gäller advokatsamfundet vet jag inget men när det kommer till "Hela Gotland" dvs webdelen av Gotlands Tidningar och Gotlands allehanda som har samma ägare Gotland Media AB så är saken glasklar.

Man har för avsikt att inte skriva något om detta. Man vill inte " gå dom mörka krafterna tillmötes"
Glöm inte hur det var på Gotland hösten 2016 när den rullstolsbundna kvinnan blev våldtagen.
Citera
2018-12-11, 14:15
Medlem
Citat:
....

Hursomhelst, artikeln jag citerade lite ur minnet ovan, fanns kvar men som låst när jag senast kollade. Åtminstone några dagar efter UG i SVT var den fortfarande öppen. Känner du med säkerhet till att någon artikel raderats?

Jag är inte så skicklig på internet, men jag minns artiklarna där Özz beskrev hur fint där skulle bli och vilken betydelse de skulle få för kulturen på ön och i samhället. Jag har sökt dessa artiklar igen, men inte haft framgång. Inte ens som låsta artiklar, så då har jag antagit att de är raderade. Åtminstone från nätet.
Citera
2018-12-11, 14:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
En gammal (2017-06-20) artikel som är öppen och som bl.a. berör renoveringen. Svågern var aldrig med i berättelsen på den tiden, trots sin arbetsledande ställning. Han verkar vara en sorts bifigur i Özz medvetande. Systern däremot:

"Det har tagit två år att rusta upp den och tanken är att vi ska ha en teaterscen där. Vi siktar på invigning i sommar, berättar han.

Flera gånger under intervjun återkommer han till den villkorslösa kärleken i familjen, som ger honom en stor trygghetskänsla.

Min storasyster är min idol. Vi ringer varandra nästan dagligen. Hon är familjens överhuvud, ryggrad och krona, vi kan gå till henne med allt, säger han /.../"

https://mobil.helagotland.se/kulturnoje/ozz-berattar-om-karleken-till-gotland-14088319.aspx
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-12-11 kl. 15:03.
Citera
2018-12-11, 15:16
Medlem
Citat:
En gammal (2017-06-20) artikel som är öppen och som bl.a. berör renoveringen. Svågern var aldrig med i berättelsen på den tiden, trots sin arbetsledande ställning. Han verkar vara en sorts bifigur i Özz medvetande. Systern däremot:

"Det har tagit två år att rusta upp den och tanken är att vi ska ha en teaterscen där. Vi siktar på invigning i sommar, berättar han.

Flera gånger under intervjun återkommer han till den villkorslösa kärleken i familjen, som ger honom en stor trygghetskänsla.

Min storasyster är min idol. Vi ringer varandra nästan dagligen. Hon är familjens överhuvud, ryggrad och krona, vi kan gå till henne med allt, säger han /.../"

https://mobil.helagotland.se/kulturnoje/ozz-berattar-om-karleken-till-gotland-14088319.aspx

Det kan vara att tråden redan grundligt behandlat frågan om storleken av de summor som omsatts vid renoveringen av fastigheterna. Jag vill ändå lyfta ett stort frågetecken kring summan en miljon kr som hela tiden tas upp.

När det handlar om helrenovering av stora gamla byggnader till boendestandard som pågått under ett par års tid så måste det omsatt betydligt större belopp. Oavsett om det rört sig om balter och uzbeker.
Citera
2018-12-11, 16:02
Medlem
Citat:

Inte öppen för mig utan man måste vara prenumerant.
Citera
2018-12-11, 16:08
Medlem
Citat:

Ja, det är just den artikeln som någon (och TYVÄRR inte UG researchare) hittade alldeles efter Janne Josefsson intervjun i vilken ha lade över allt på "svågern".

Helagotland har gjort betalsidor av sin web och det har man gjort av helt andra skäl än att undanhålla allmänheten upplysningar om Nujjens.

Skall jag säga något allmänt om alla diskussioner om SVD-artikeln som kommit nu så är det att ganska många skribenter här är ganska inskränkta. Utanför den här flashbacktråden där alltmer underliga personer skriver nämns den här affären med Akilov-Nujjen knappt längre. Det enda jag minns i höst är att babblaren Bert nämnt honom i en pod och Özz får negativa twitterkommentarer. Annars känner jag inte till något och gör någon annan det?

Det är väl inte så konstigt att SVD gör ett reportage om en kulturarbetare som drabbas av en hat-attack som visat sig vara utan grund, enligt en så gott som enigt etablissemang?

(På torsdag-fredag skall jag försöka hitta vad som kommit in till region Gotland och ringa en av de som skulle fått brev. Någon som hittat något eller tror sig hittat ärendenummer får gärna tipsa i mess.)
Citera
2018-12-11, 16:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Inte öppen för mig utan man måste vara prenumerant.
Den är låst igen för mig också nu. De kände av trafiken och vill ha betalt.
Citera
2018-12-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan vara att tråden redan grundligt behandlat frågan om storleken av de summor som omsatts vid renoveringen av fastigheterna. Jag vill ändå lyfta ett stort frågetecken kring summan en miljon kr som hela tiden tas upp.

När det handlar om helrenovering av stora gamla byggnader till boendestandard som pågått under ett par års tid så måste det omsatt betydligt större belopp. Oavsett om det rört sig om balter och uzbeker.

Jo, minst fyra miljoner i renoveringskostnader, tror jag är den allmänna bedömningen bland de som är insatta i vad som skett på fastigheterna. Det här med en miljon kanske nämns då och då men bara som en försiktighetsåtgärd för att garanterat inte överdriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in