Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-07-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag hade tänkt att gårdagens inlägg av mig skulle bli mitt sista här på FB. Jag har ju i princip redan framfört allt jag från början hade för avsikt att säga i affären Nujen/Akilov. Att jag gjort det i form av trettio inägg här på FB istället för en under-strecket-artikel i SvD, beror helt enkelt på att jag är för gammal för att orka med uppståndelsen som skulle följa med en publicering. Dessutom vill jag för min familjs skull fortsätta att vara anonym. Jag skall i ett sista försök på ett pedagogiskt sätt förklara varför denna affär inte som många tycks tro bara handlar om ett skattebrott bland tusentals andra.

Polisens insatser hyllades efter terrordådet på Drottninggatan, kanske mycket beroende på att man lyckades gripa förövaren mindre än ett dygn efter dådet. Men vad hade polisen och SÄPO för del i själva gripandet? Egentligen ingen alls. En privatperson i en bil upptäckte en nerblodad man som betedde sig underligt i buskarna i Märsta och larmade därför polisen. En patrull bestående av de två relativt unga poliserna Emma och Alex bestämde sig för att åka ut på ett rutinuppdrag och omhändertog mannen. Hade polisen ens misstänkt att det kunde röra sig om förövaren på Drottninggatan, så hade hela nationella insatsstyrkan med helikopterstöd och tunga eldvapen först forslats till platsen.

Polisens utredning av terroristbrottet skedde vid sämsta tänkbara tidpunkt då den största omorganisationen någonsin av polisen höll på att genomföras. Brottsutredningen som följde efter gripandet blev också mycket omfattande med ett stort antal utredare från både polisen och säkerhetspolisen. Den fråga du och andra bör ställa är följande: Vad skedde rent utredningstekniskt när man väl upptäckt, att Akilov faktiskt mottagit ett stort penningbelopp från flera personer med efternamnet Nujen? Nöjde sig polisen med att förhöra Akilov själv om saken? Godtog polisen utan vidare Akilovs egen förklaring, att pengarna härrörde från svartarbete på familjens sommarhus på Gotland? Eller överlämnade man denna del av brottsutredningen helt och hållet till SÄPO? Jag påstår att den "heta potatisen" finns att söka just här - i relationen och/eller rivaliteten mellan olika beslutsfattare inom polismyndigheten respektive SÄPO.

I alla länder med en alert och fungerande säkerhetspolis skulle upptäckten av penningtransaktioner mellan en till Sverige från Turkiet inflyttad kurdisk familj med uttalade PKK-sympatier och en islamistisk terrorist från Uzbekistan, som just dödat och skadat ett stort antal människor i ett internationellt uppmärksammat terrordåd, leda till en våg av anhållanden och förhör av alla som kunde misstänkas ha del i eller ekonomiskt stödja terroristens verksamhet. Man skulle också kontrollera allas bankkonton flera år tillbaka i tiden. Men inte i Sverige? Varför?

I Frankrike och Belgien anhöll och förhörde polisen hundratals misstänkta personer i samband med terrordåden där. Och i ett EU-land som Ungern gör lagstiftningen till och med en välkänd finansman och filantrop som George Soros till en misstänkt terrorist. Enligt min uppfattning är det polisiärt och utredningstekniskt en skandal, att (om?) inte medlemmar av familjen Nujen blivit förhörda om orsaken till varför de fört över drygt 85 000 kronor till terroristen Akilov. Det spelar ingen roll om det har varit polismyndighetens eller SÄPO:s uppgift att utreda saken. Det spelar inte heller någon roll om de efter förhör och utredning skulle visa sig vara helt ointressanta för den vidare brottsutredningen. Och enligt min uppfattning är det en ännu större praktskandal om det till slut kommer fram, att underlåtenheten att förhöra medlemmarna av familjen Nujen beror på påtryckningar från politiska makthavare som t ex fått insyn i brottsutredningen via SÄPO:s politiska råd.

Vi får inte vara så naiva som vi fortfarande tycks vara i vårt land, trots att både en statsminister och en utrikesminister har blivit brutalt mördade på öppen gata och trots att vi nu senast upplevt en massaker med många oskyldiga dödade och skadade på Drottninggatan. Det är inte bara bland fattiga asylsökande och deras ätteläggar i våra utanförskapsområden som terrorister rekryteras - kanske främst som jihadoffer eller kanonmat åt Islamiska staten. De som ekonomiskt finansierar terrorism i vårt land har både pengar och sympatier för någon viss terrororganisation.

Jag tycker du sammanfattar hur illa ställt det är i Sverige, som den enda rimliga förklaring till att denna brottslighet inte lett till rättsliga åtgärder och uteslutning från advokatsamfundet.

Det är som du framför, att det inte är fattiglappar som har råd att finansiera terrorism!

Det är fattiga och eländiga stackare som Akilov som genomför terrorhandlingen, med det är fiiint folk som klanen Nujen som finansierar terrorn genom att ge typer som Akilov pengar. Den bitterhet Akilov hade, kanaliserades på oskyldiga människor och inte på de asylbaroner som exploaterar alla de stackare som inget har att förlora. Detta har fått pågå under täckmantel av godhet. När advokaten Nujen hamnar i ett fack som kallas humanjuridik borde måttet vara rågat för vad vi tolererar av brottslighet.

Det spelar faktiskt ingen roll om Nujens finansierat Akilov av ideologiska skäl, eller av ren girighet. Skadan är ofantlig. 5 personer har mördats. Penningtransaktionerna från pappa Nujen och advokaten Debbie Nujen är penningtvätt och skattebrott, där vi nu ser hur dessa lagbrott kom en terrorist till godo.
Citera
2018-07-14, 20:18
Medlem
CapsLock99s avatar
"Terrorist financing is the process by which terrorists fund their operations in order to perform terrorist acts. Terrorists need financial support to carry out their activities and to achieve their goals. There is little difference between terrorists and other criminals in their abuse of the financial system. While different from money laundering, terrorists often exploit similar weaknesses in the financial system." https://www.acams.org/aml-resources/combatting-terrorist-financing/

Både Nujems med nyttjandet av sin svarta arbetskraft där Akilov varit en tungt nyttjad sådan samt Akilov själv har utnyttjat våra system och svagheter för att nå sitt mål.

Nujens mål har varit att bygga om stora byggnader utan att följa regler, förordningar samt därigenom nyttjat svenska skattesystemet och andra myndigheters svagheter.

Akilov har nyttjat samma svagheter i systemet och emottagit stora summor obeskattade betalningar som då de skickats i mindre summor från flera olika personer gått under radarn för myndigheter, svarta intäkter han kunnat samla på hög för att senare genomföra terrordådet på Drottninggatan.

Både Nujens och Akilov har på ett ganska sofistikerat sätt nyttjat samhällets svaga länkar för att gynna deras aktiviteter. Deras vägar möttes, resten är historia.
Citera
2018-07-14, 20:39
Medlem
Citat:
Svar till signaturen vallero:
---
1) Jag har under årens lopp deltagit i utbildningen av både juriststuderande och poliser i just utredningsteknik. Att inte förhöra personer som visat sig ha betalat en misstänkt terrorist stora summor pengar, är givetvis både juridiskt och tekniskt sett oförsvarbart. Men jag antar att polisen kommer att skylla på säkerhetspolisen och vice versa. Det spelar egentligen ingen roll vilken som får skulden för debaclet, det är ju förundersökningsledaren som personligen har det utredningstekniska ansvaret. Jag har redan nu kallat det inträffade en skandal, den kan lätt förvandlas till en praktskandal om det visar sig att politiskt tillsatta personer haft ett finger med i spelet. Statsråd har fått avgå för mindre. Jag förstår inte alls vad du menar med att svaret på alla mina frågor är "jag vet inte". Skulle någon av familjen Nujens familjemedlemmar ha blivit förhörda av polisen, skulle väl detta framgå av förundersökningsprotokollet - även om själva förhören som sådana sekretessbelagts. Har du tagit del av förundersökningsmaterialet?

2) Du undrar hur jag får ihop det att en PKK-anhängare skulle liera sig med en uzbekisk IS-sympatisatör. Svaret är enkelt: jag har aldrig hävdat att de har lierat sig med varandra. I en brottsutredning om misstänkt terrorism eller finansiering av terrorism räcker det emellertid mycket väl med att både PKK och olika islamistiska fraktioner i Uzbekistan faktiskt är klassade som terroristorganisationer. Som bekant krigar dessutom alla mot alla i dessa länder bara det gynnar dem själva.

3) Jag menar givetvis, att den som är beredd att ekonomisk stödja en terroristorganisation både måste ha medel till det och en politisk övertygelse. Vilken sedan denna politiska övertygelse är bryr sig terroristlagstiftningen inte om.

Jag hoppas att svaren du fått på dina frågor är tillräckligt uttömmande.

Enligt Özz Nujen har ingen i klanen blivit kontaktade av polis eller andra myndigheter.

Från DN:

Citat:
"Özz Nûjen till motangrepp efter beskyllningarna: Det är ren och skär lögn"
"– Jag blev chockad över att vakna upp till rapporter om att jag haft koppling till en terrorist. Jag har aldrig haft kontakt, träffat eller pratat med honom. Det har bara fortsatt och både jag och min familj har utkrävts på svar, trots att det här aldrig varit intressant för varken polis eller andra myndigheter. De har aldrig kontaktat mig eller mina anhöriga.
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Om det stämmer, är det obegripligt. Polisen hade närmast en skyldighet att följa upp vad Akilov gjorde på Gotland, vilka han jobbade med, vem som var arbetsgivare och kräva svar från de som betalt honom 85.000 vad betalningen avsåg.

Det finns goda skäl att anta att klanen Nujen blivit särbehandlade, av något skäl.
Citera
2018-07-14, 21:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

En stor och i sammanhanget inte obetydlig skillnad mellan dig och mig är att du har skrivit
mer än 3000 inlägg i olika trådar här på FB medan jag har nöjt mig med 30 i just den här tråden. Vi har därför sannolikt helt olika agendor. Men du har ovan citerat tre passusar och ställt mig lika många frågor. Jag skall gärna besvara dem, men sedan är min medverkan här på FB avslutad.

1) Jag har under årens lopp deltagit i utbildningen av både juriststuderande och poliser i just utredningsteknik. Att inte förhöra personer som visat sig ha betalat en misstänkt terrorist stora summor pengar, är givetvis både juridiskt och tekniskt sett oförsvarbart. Men jag antar att polisen kommer att skylla på säkerhetspolisen och vice versa. Det spelar egentligen ingen roll vilken som får skulden för debaclet, det är ju förundersökningsledaren som personligen har det utredningstekniska ansvaret. Jag har redan nu kallat det inträffade en skandal, den kan lätt förvandlas till en praktskandal om det visar sig att politiskt tillsatta personer haft ett finger med i spelet. Statsråd har fått avgå för mindre. Jag förstår inte alls vad du menar med att svaret på alla mina frågor är "jag vet inte". Skulle någon av familjen Nujens familjemedlemmar ha blivit förhörda av polisen, skulle väl detta framgå av förundersökningsprotokollet - även om själva förhören som sådana sekretessbelagts. Har du tagit del av förundersökningsmaterialet?

2) Du undrar hur jag får ihop det att en PKK-anhängare skulle liera sig med en uzbekisk IS-sympatisatör. Svaret är enkelt: jag har aldrig hävdat att de har lierat sig med varandra. I en brottsutredning om misstänkt terrorism eller finansiering av terrorism räcker det emellertid mycket väl med att både PKK och olika islamistiska fraktioner i Uzbekistan faktiskt är klassade som terroristorganisationer. Som bekant krigar dessutom alla mot alla i dessa länder bara det gynnar dem själva.

3) Jag menar givetvis, att den som är beredd att ekonomisk stödja en terroristorganisation både måste ha medel till det och en politisk övertygelse. Vilken sedan denna politiska övertygelse är bryr sig terroristlagstiftningen inte om.

Özz & familjen skulle teoretiskt kunna vara skyddade av Säpo av helt andra skäl, som ligger mycket längre tillbaka i tiden är något som har med Akilov att göra. Det behöver inte finnas något samband utöver svartjobbet.

Att inte alla som fört över pengar till Akilovs konto blir hämtade till förhör i samband med utredningen är mycket anmärkningsvärt.

Jag har själv blivit inkallad på förhör för att jag hade fört över betydligt lägre summor till en som åtalades för ekonomisk brottslighet. Jag hade legitima själ & blev helt rentvådd. Men jag blev inkallad på förhör & jag antar att alla andra som överfört pengar till denna gubbe också blev inkallade.
Citera
2018-07-14, 21:34
Medlem
valleros avatar
Citat:

En stor och i sammanhanget inte obetydlig skillnad mellan dig och mig är att du har skrivit
mer än 3000 inlägg i olika trådar här på FB medan jag har nöjt mig med 30 i just den här tråden. Vi har därför sannolikt helt olika agendor. Men du har ovan citerat tre passusar och ställt mig lika många frågor. Jag skall gärna besvara dem, men sedan är min medverkan här på FB avslutad.

Nä, inte på något vis. Du svarar ju inte på frågorna i mitt inlägg alls.

Men för att göra det riktigt grovt: Varför tror du att det finns något mer i detta än skattebrott?

Gör det gärna dramatiskt, ditt "absolut" sista inlägg (då vi inte alla har förmågan att uppskatta din djupa visdom så förstår jag att du måste ge upp). Försök att uttrycka dig koncist.
Citera
2018-07-14, 21:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt Özz Nujen har ingen i klanen blivit kontaktade av polis eller andra myndigheter.

Från DN:

(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Om det stämmer, är det obegripligt. Polisen hade närmast en skyldighet att följa upp vad Akilov gjorde på Gotland, vilka han jobbade med, vem som var arbetsgivare och kräva svar från de som betalt honom 85.000 vad betalningen avsåg.

Det finns goda skäl att anta att klanen Nujen blivit särbehandlade, av något skäl.
Akilov fick frågan. Men det verkar som folk i tråden missförstår vad som är två helt separata ärenden.
Terrorbrottet och möjligt skattefiffel. Det förra är ett avslutat ärende. Det senare är en helt annan sak, något som av en ren slump uppdagades och något som kommer utredas helt separat.
Citera
2018-07-14, 21:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nä, inte på något vis. Du svarar ju inte på frågorna i mitt inlägg alls.

Men för att göra det riktigt grovt: Varför tror du att det finns något mer i detta än skattebrott?

Gör det gärna dramatiskt, ditt "absolut" sista inlägg (då vi inte alla har förmågan att uppskatta din djupa visdom så förstår jag att du måste ge upp). Försök att uttrycka dig koncist.
I alla andra länder än Sverige så hade alla som haft dokumenterade affärer med en terrorist blivit inhämtade på förhör av beväpnad polis. Direkt, på studs så fort uppgifterna blivit kända av polisen.
Citera
2018-07-14, 22:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I alla andra länder än Sverige så hade alla som haft dokumenterade affärer med en terrorist blivit inhämtade på förhör av beväpnad polis. Direkt, på studs så fort uppgifterna blivit kända av polisen.
Mja, vet inte om jag håller med om den analysen. Det beror väl i huvudsak på vad transaktionen avsåg.
Jag försvarar verkligen inte Nujens, men har hamnat i polemik med vad jag anser vara ett stickspår.
Yes, Nujens har gjort bort sig. Men de har ingenting att göra med Akilovs terrorbrott i min mening.
Citera
2018-07-14, 22:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Mja, vet inte om jag håller med om den analysen. Det beror väl i huvudsak på vad transaktionen avsåg.
Jag försvarar verkligen inte Nujens, men har hamnat i polemik med vad jag anser vara ett stickspår.
Yes, Nujens har gjort bort sig. Men de har ingenting att göra med Akilovs terrorbrott i min mening.
Jag tror inte heller att det har att göra med Akilovs terrorbrott. Men det hindrar inte att dom kan vara skyddade av helt andra skäl som vi inte känner till.

Som jag nyss skrev så blev jag inkallad på förhör för att ha överfört pengar till en vanlig skattefifflare (som jag helt legitimt köpt en grej av & betalt via Swish). Vilket gör det mer obegripligt att ingen i Nujens ens kallats in på förhör. Något är unket här, även om jag inte vet exakt vad.
Citera
2018-07-14, 22:27
Medlem
Citat:
Akilov fick frågan. Men det verkar som folk i tråden missförstår vad som är två helt separata ärenden.
Terrorbrottet och möjligt skattefiffel. Det förra är ett avslutat ärende. Det senare är en helt annan sak, något som av en ren slump uppdagades och något som kommer utredas helt separat.

Finns ingen detaljerad fråga i FUP:en till Akilov varför han fått de här insättningarna från Nujenklanen.

Det borde vara av yttersta intresse för utredarna att kartlägga vilka Akilov arbetade tillsammans med, han var redan radikaliserad vid tidpunkten han befann sig på Gotland. De som betalat honom skulle självklart ha blivit förhörda.
Vilka var det mer än Akilov som utförde svartjobben ? Uzbeker ? Radikala ? Varför Nujen och hans släkt klarat sig från utredarnas granskning är ytterst märklig.

Ser det som orimligt att Nujenklanen medvetet finansierat ett terrordåd, men när de nu bidragit till Akilovs uppehälle borde de redogöra för hur och varför de anlitade Akilov - samt vilka fler som var inblandade i svartbygget.
I och med att Akilov även ska ha ägnat sig åt att handla med falska dokument, se nedan, borde utredarna checkat upp om det var något liknande som betalningarna avsåg, frånsett svartarbete.

Citat:
Den misstänkte gärningsmannen från attacken på Drottninggatan, Rakhmat Akilov, är inget undantag. Enligt en bekant som Ekot talat med kom han till Sverige med ett köpt polskt visum och erbjöd andra att köpa falska dokument. Och SVT har avslöjat att Scandic Hotel lurades att anställa en person som använde Akilovs personuppgifter. Dessutom bodde han på en adress men var skriven på en annan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6678311
Citera
2018-07-14, 22:34
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte heller att det har att göra med Akilovs terrorbrott. Men det hindrar inte att dom kan vara skyddade av helt andra skäl som vi inte känner till.

Som jag nyss skrev så blev jag inkallad på förhör för att ha överfört pengar till en vanlig skattefifflare (som jag helt legitimt köpt en grej av & betalt via Swish). Vilket gör det mer obegripligt att ingen i Nujens ens kallats in på förhör. Något är unket här, även om jag inte vet exakt vad.
Men hur vet man att de inte blivit kallade till förhör?
Utredningen rörande Akilov lär inte ta hänsyn till Nujens möjliga skattefiffel utan detta lämnas till annan instans.
Där är man nu. Det kan ta tid. Om ingen aktion sker från myndigheter så kommer det otvivelaktligen att tas upp av granskande journalistik. Det verkar finnas en svårighet att förstå skillnaden mellan dessa två saker.
Citera
2018-07-14, 22:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men hur vet man att de inte blivit kallade till förhör?
Utredningen rörande Akilov lär inte ta hänsyn till Nujens möjliga skattefiffel utan detta lämnas till annan instans.
Där är man nu. Det kan ta tid. Om ingen aktion sker från myndigheter så kommer det otvivelaktligen att tas upp av granskande journalistik. Det verkar finnas en svårighet att förstå skillnaden mellan dessa två saker.
Teoretiskt kan det vara så att Özz ljuger när han säger att polisen inte varit i kontakt med dom. Men jag har svårt se poängen med en sådan lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in