2018-12-10, 14:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det visste han garanterat. Tror bara att han så snabbt som möjligt vill replikera på ILs beskyllningar om människorövare m.m. När konkursbouppteckningen kommer om några veckor så anges fordringsägarna svart på vitt. Då blir det lättare för media respektive allmänheten att pröva sannolikheten i ILs påståenden.
Även om HJ inte visste hur personlig konkurs fungerar blev han garanterat informerad av sitt juridiska ombud Johan Carlsson innan konkursansökan. Gissningsvis har han rått HJ att vara tyst tillsvidare, men jag tror också att IL:s alla påståenden om HJ kommer att förbli oemotsagda. Frågan är tex om inte IL gjort sig skyldig till grovt förtal av HJ genom sin blogg. Det kanske kommer en anmälan där så småningom.

Hur var det nu igen? Jag fick inget svar på hur du kan associera Hampus Jarlbo med Peter Madsen.
Jag tycker att det är lite långsökt.
Så vitt jag vet är inte HJ dömd för något bestialiskt mord. Han är inte ens åtalad för något.
Hur tänker du när du jämför mig med "den där besynnerliga användaren"?

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha Tycker nog att det är lite långsökt att ens associera Hampus Jarlbo med Peder Madsen. Hur tänker du?
Citat:
Det blir nog div. svartjobb och alkoholism för HJ i framtiden. Du låter som den där besynnerliga användaren som sitter och försvarar Peter Madsen sida upp och sida ner i Ubåtsmordstråden.
Senast redigerad av DoraF 2018-12-10 kl. 14:15.
Citera
2018-12-10, 16:17
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Även om HJ inte visste hur personlig konkurs fungerar blev han garanterat informerad av sitt juridiska ombud Johan Carlsson innan konkursansökan. Gissningsvis har han rått HJ att vara tyst tillsvidare, men jag tror också att IL:s alla påståenden om HJ kommer att förbli oemotsagda. Frågan är tex om inte IL gjort sig skyldig till grovt förtal av HJ genom sin blogg. Det kanske kommer en anmälan där så småningom.

[/i]?

På vilket sätt skulle BB ha förtalat HJ? Och grovt dessutom?

Jag tror inte en anmälan kommer komma och kommer den kommer den inte leda till ett skit.
Citera
2018-12-10, 17:02
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Hur var det nu igen? Jag fick inget svar på hur du kan associera Hampus Jarlbo med Peter Madsen.
Jag tycker att det är lite långsökt.
Så vitt jag vet är inte HJ dömd för något bestialiskt mord. Han är inte ens åtalad för något.
Hur tänker du när du jämför mig med "den där besynnerliga användaren"?
Jag har aldrig jämfört HJ med PM. Jag tycker bara att ditt något devota försvar av HJ påminner litet om hondåren Merwinas försvar av PM. Inga jämförelser i övrigt alltså. Jag tycker t.ex. att HJ förtjänar en andra chans. Däremot tycker jag inte, uppenbarligen till skillnad mot dig, att PM förtjänar en andra chans.
Citat:
Min inställning är att alla, inkl HJ, är värda fler chanser.
Citera
2018-12-10, 17:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag har aldrig jämfört HJ med PM. Jag tycker bara att ditt något devota försvar av HJ påminner litet om hondåren Merwinas försvar av PM. Inga jämförelser i övrigt alltså. Jag tycker t.ex. att HJ förtjänar en andra chans. Däremot tycker jag inte, uppenbarligen till skillnad mot dig, att PM förtjänar en andra chans.
Du gör bara bort dig själv, bäste Jumalauta, med dina lögner och personangrepp.
Vem dom helst kan kolla att du bara hittar på och att jag inte försvarat styckmördaren Peter Madsen på något sätt. Har jag ens skrivit något i forumet om denne dansk, förutom som svar till dig?

Det glädjer mig dock att du också tycker att HJ förtjänar en andra chans.
Ännu så länge vet vi väldigt lite om hur illa hans situation är egentligen.
Senast redigerad av DoraF 2018-12-10 kl. 17:29.
Citera
2018-12-10, 17:23
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Tyvärr ligger ju Hampus Twitter nere men glädjande finns hans ig kvar.

Många guldkorn där. Bla denna som är en rolig självuppfyllande profetia.

https://www.instagram.com/p/Bm5fJo8lHZ5/

Undra om hans fordringsägare har sett den och om de har distans nog att se det roliga.

In och kika innan den också dör.
Citera
2018-12-10, 17:31
Medlem
Walaroos avatar
https://twitter.com/GSharkweek

Hans nya twitter som han startade någon dag efter att allt kom ut.
Citera
2018-12-10, 17:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
På vilket sätt skulle BB ha förtalat HJ? Och grovt dessutom?

Jag tror inte en anmälan kommer komma och kommer den kommer den inte leda till ett skit.
Genom att hon hängt ut honom på sin blogg, precis som jag skrev. Som du såg var det en fundering från min sida.
Är det försvarligt att hänga ut honom så. HJ framställs väl som klandervärd i inläggen? Har HJ rätt till en privat sfär och vad räknas i så fall till den?
Exempelvis dömdes Ulf Karlsson för grovt förtal efter att under en paneldebatt sagt att han är övertygad om att Zlatan Ibrahimovic har dopat sig.

Men visst, det kanske är helt okej att blogga med mycket stor spridning om att en utpekad person till exempel har stora skulder, samröre med tvivelaktiga element och jagas kriminella. Återstå att se om det till en början blir någon anmälan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...loggen-fortal/
Senast redigerad av DoraF 2018-12-10 kl. 18:07.
Citera
2018-12-10, 18:05
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Nu blandar du ihop alltihop. Självklart befann sig HJ i ett "lönlöst läge" innan han bestämde sig för personlig konkurs. Inget snack om den saken.
Men paradoxalt nog kan den personliga konkursen vara första steget på vägen tillbaka, särskilt för någon som bara är 28 år. Min poäng är att det är möjligt för HJ att komma igen. Han är varken den förste eller siste som ställt till det för sig så här. Kanske har han gjort en del brottsliga handlingar och får straff för det, kanske tom fängelse. Men han måste inte leva på "vatten och bröd " resten av livet och betala av de 30 miljonerna tills han dör.
Han har heller inte bränt alla broar skulle jag tro , utan familj och några vänner finns nog kvar. Den viktigaste faktorn är HJ själv. Han har bevisligen ett driv och det kommer att hjälpa honom att komma tillbaka till ett värdigt liv, hur det nu kommer att se ut.
Min inställning är att alla, inkl HJ, är värda fler chanser.

Privata skulder försvinner inte vid personlig konkurs om inte fordringsägarna går med på det!

Det är inte osannolikt att han får dras med dessa skulder livet ut och att de växer pga ränta och ökar fortare än han kan betala av!
Citera
2018-12-10, 18:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Privata skulder försvinner inte vid personlig konkurs om inte fordringsägarna går med på det!

Det är inte osannolikt att han får dras med dessa skulder livet ut och att de växer pga ränta och ökar fortare än han kan betala av!
Det stämmer att betalningsansvar för skulder inte försvinner vid en personlig konkurs.

Ja, hur det går beror det till en del på hur geldenärerna agerar. Möjligheten finns att skulderna, delvis eller helt, preskriberas så småningom om geldenärerna bedömer att det inte kan få något av HJ. Det behöver ju inte ske nu .
https://www.kronofogden.se/Preskription.html

Förhoppningsvis finns det någon som vet mer om personlig konkurs och har lust att berätta.
Senast redigerad av DoraF 2018-12-10 kl. 18:27.
Citera
2018-12-10, 19:27
Medlem
Walaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yield
Parodikonto

Jaha sorry, my bad! Tyckte ändå att det skulle kunna vara han trots att han driver om sig själv. Vill verkligen att han ska göra ett uttalande eller något, det är på tiden. Men han kommer väl byta efternamn och grotta in sig nånstans.
Citera
2018-12-10, 19:53
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Det stämmer att betalningsansvar för skulder inte försvinner vid en personlig konkurs.

Ja, hur det går beror det till en del på hur geldenärerna agerar. Möjligheten finns att skulderna, delvis eller helt, preskriberas så småningom om geldenärerna bedömer att det inte kan få något av HJ. Det behöver ju inte ske nu .
https://www.kronofogden.se/Preskription.html

Förhoppningsvis finns det någon som vet mer om personlig konkurs och har lust att berätta.

HJ enda utväg här är att efter konkursens avslut (om typ 10 månader) ansöka om skuldsanering.

För att en skuldsanering över huvud taget skall komma på fråga så skall den ansökandes möjligheter till återbetalning bedömas vara i princip obefintliga. Godkänns en skuldsanering så sätts en betalningsplan under 5 år som skall följas(existensminimum), misslyckas detta hävs skuldsaneringen. Det är inte heller bara att ansöka direkt, du måste själv under en tid försökt att få bukt med din ekonomi på egen hand. Skuldsanering finns som en sista utväg för de som fuckat upp totalt men är ingenting som beviljas per automatik.

Att hoppas på att borgenärer skall glömma bort eller missa att avbryta preskriptionstiden när vi pratar dessa belopp är att anses som ej troligt.
Senast redigerad av Smurfanerlite 2018-12-10 kl. 20:28.
Citera
2018-12-10, 20:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Att hoppas på att borgenärer skall glömma bort eller missa att avbryta preskriptionstiden när vi pratar dessa belopp är att anses som ej troligt.
Precis så. HJ är relativt ung. Det finns ett klart potentiellt värde i fordringarna. Det finns seriösa köpare av dåliga fordringar som har tid att vänta. Problemet är att den samlade skulden (samt räntan) är så hög att HJ förmodligen resignerar och ger upp alla försök att återbetala. Någon form av ackord måste till för att HJ ska bli produktiv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in