Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Viktig iakttagelse.
Det är inte under motståndarens tolkningsföreträde man får inflytande. Har man anspråk på att TA makt är det en nödvändighet att det finns konfliktytor. Och makt FÅR man aldrig.
Det är alltså en lycka att det finns ett etablissemang som vill göra ord oanvändbara och tabu. Om verkligheten kräver det och orden har en autentisk innebörd kommer den som äger och använder orden få politisk makt på köpet.
Återvandring, svensk identitet och folkrätt är INTE negativa ord, t ex. Om det inte är en etablerad sanning bland partifunktionärer och sympatisörer, så är det faktiskt ett större problem än larpande edgelords. Att inte stöta bort väljare är inte det tvingande imperativet - utan att dra till sig.
Jo men detta kräver att orden ÄR autentiska och att de, så att säga, är de enda ord man kan använda för att beskriva problemet eller lösningen.
Repatriering är t.ex. ett sämre ord än återvandring, vilket även AFS verkar förstå. Repatriering betyder dock bokstavligen återvandring.
Det är därför vänstern och höger kan prata om samma sak men använda olika ord. Ingen vill t.ex. införa en "stupstock", men högern vill införa en "bortre gräns för sjukförsäkring".
Begreppet återvandring är ju uppenbarligen inte vinnande. Med det sagt kan man ha kvar det i partiprogrammet men helt enkelt inte trycka på just den punkten.
Man måste lära av vad andra länder har lyckats med och deras populistiska ledare (i benämningen "en som följer folkets vilja"). Inte ens Hitler pushade i sina tal innan han blev vald på att skicka ut judar. Han ville bara ta ifrån dem makten. Han påpekade det som folket kunde hålla med om: att judarna i Tyskland på den tiden hade för mycket makt och pengar. Han talade inte om att sätta dem i getton (vad jag vet).
Trump talade i sina tal om att skicka hem
illegala invandrare, och kriminella, och att göra det omöjligt för dem att komma tillbaka.
Det fungerar. Även vårt etablissemang gjorde utspel efter terrorattacken om att skicka hem illegala. Det finns ett folkligt stöd för det.
Men om vi tar USA, så finns det inte lika starkt stöd för att skicka hem s.k. DREAMers, dvs unga som gått i amerikansk skola och växt upp i USA fast de är illegala. Det är väldigt svårt att lyckas få genom ett populistiskt budskap på att utvisa dem.
Det är på detta sätt man bedriver realpolitik.
Man kan visst prata om svensk identitet också men man måste vara försiktig så man inte alienerar alltför många. Jag som t.ex. är född i ett grannland, räknas jag som "svensk"? Då hamnar man i den röran som SD ägnade många år åt att försöka ta sig ur.
Man måste lära av andras misslyckanden istället för att upprepa deras misstag.
När Jeff Ahl säger "Sverige åt svenskarna" kan jag inte undvika att i mitt hjärta fundera över om jag räknas in där. Ändå umgås jag med människor som har en bakgrund i vit makt rörelser och de har inget emot mig. Men kanske Jeff Ahl har? Jag antar inte det, men jag är inte säker. Det är därför ordet "Sverige åt svenskarna" är problematisk.
Finns det någon populist som lyckats bli framgångsrik på det budskapet? Visa mig gärna en sådan.
Trump talar inte om "USA för amerikaner" och man har inte tyskar säga "Deutschland für die Deutsche". Om du flyttade till Tyskland med din familj och skaffade jobb där och satte dina barn i tysk skola, hur skulle du känna om en politiker gick ut och sa att "Tyskland är för tyskar"?