Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Detta hänger väl ihop. Lösmyntheten han utreds för är väl avhängig att han uppfattas som att han vill slå mynt av ärendena han utrett.
Ja, det är klart att det hör ihop. Vi såg ju också i den danska lagen som don't la ut förut, att det straffas mycket hårdare om den åtalade tjänat pengar på sekretessbrottet. Helt riktigt. Vem som helst kan prata bredvid munnen på en fest efter några glas, utan att ha något uppsåt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag ser det som ren avundsjuka via ordvalet, en snyftvals. Han har fått mer uppmärksamhet:
"men også at han tager for meget af æren for at have opklaret drabet."
Han har stått i media dag ut och dag in vilket givetvis ger honom en framflyttad position. Däremot vet jag ingen som tolkat Möller som att han står och bräker om sin egen förträfflighet, nåt sånt framkommer inte i media.
Töntordet "hen" kan du hoppa framöver - jag är en kvinna.
Hur skulle utredning om att ha lämnat ett namn kunna vara likställt med att slå mynt av ärendena?
Du suger.
Förresten så undrar jag varför du inte opponerar dig på den mycket långa artikel om utredningen som Jacob Buch-Jepsen gav som intervju. Väldigt intressant insyn i Madsens narcissism och hur han ämnade sätta dit honom:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Gör du skillnad på vad allmänheten ska ta del av gällande artiklar versus bokform? Om nu ÅK inom en snar framtid ämnar göra en tillbakablick på sina rättsfall som ÅK i bokform när han nu bytt yrke - mår du illa då över att han profiterar?
Det är väl klart att han bräker om sin förträfflighet i media. Han vek som sagt till och med ut sig i en herrtidning - motsvarigheten till svenska Slitz - och det var innan domen hade fallit dessutom. Nu tror jag att Madsen VAR skyldig, men jag tänker, att även om han inte hade varit det, så hade han blivit dömd bara för att han redan var dömd i media. Precis som Betina konstaterade också. Av någon anledning gällde inte reglerna om att man ska vara försiktig med att prata i media innan dom har fallit, åtminstone i första instans, just Madsen.
Här kan man dra en parallell: jag såg en dokumentär om Arbogafallet häromdagen (kan länka om någon frågar efter det), och där tog Björn Hurtig upp samma sak: att vanliga regler av någon anledning inte gällde just CS. Hon namngavs tidigt i utredningen av svensk press, man rotade i hennes privatliv, la ut hennes SMS och diverse foton. Hon blev också, fortfarande enligt Hurtig, dömd i pressen - och då kunde det inte gå annorlunda i domstolarna ens om hon varit oskyldig. (Nu tror jag att Christine VAR skyldig, precis som Madsen, men det hör inte hit.) Expressens reporter från den tiden ställde också upp på intervju, och han sa att han inte heller idag kunde förstå varför Expressen gjort sådana övertramp. Men det blev en masspsykos, och alla tidningar bara tävlade om att hänga ut och dra ner henne.
Nu frågar du inte mig, men jag ser i alla fall en stor skillnad i att han inte tar betalt för intervjun. (Jag vet inte förstås - men det är inte vanligt att dagstidningar betalar för intervjuer.) Det är olämpligt att statstjänstemän talar ut i media på det där sättet, de ska verka men inte synas, de ska vara en funktion, inte en person. Men nu har Jeppe gått över till advokatsidan, och där är det högre i tak när det gäller sådant. Advokater kan göra sig till kändisar, kalla sig själva för "stjärnadvokater", vimla på kändispartyn, berätta om sitt privatliv i tidningar och ge ut självbiografier redan före pension. Vem har inte läst Henning Sjöströms t.ex. - dock var allt han (Sjöström) upplevt i förhållande till sina klienter ordentligt anonymiserat. Det här förstår Jeppe naturligtvis, jag upplever honom som intelligent. Han skulle nog inte ha börjat tala ut i tidningarna redan nu, om han fortfarande varit åklagare.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
I Sverige skulle det kunna bli ett PAN-ärende angående förtroendeskadlig bisyssla oavsett om man faktiskt brutit mot tystnadsplikten eller inte.
Helt rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Självklart kan man det - och kan man inte säga det öppet eller till person så ska man hålla käften. Ränna i pressen som anonym är i klass med Krösa-Maja, dummaste jag hört och det vittnar om att källan vill gnälla istället för att ta tag i saken. Det sker inte ett jävla dugg via att bete sig på det där sättet, det är inte konstruktivt.
Den här vägen leder inte till annat än spekulationer och mer skitsnack i värsta fall. Han är chef för 70 fastanställda (kringpersonal lär det finnas) och det vore rent otroligt om han dög full ut åt alla i den position han har.
Den är inte mer hierarkiskt än att de själva satte dit kapten Klänning i Sverige, en rätt pinsam affär för många.
Resonerar man som dig så bejakar man snarare en förlegad syn, "Whistle blower" är aktuellt, skyddas faktiskt via facklig aspekt för att just ifrågasätta obekväma omständigheter på en arbetsplats som riskerar mörkas av personer i ledande position.
Vilka smaskiga detaljer?
Arbetar du på en skyddad verkstad? Det hjälper inte i praktiken att vi har lagar om anställningstrygghet, fackförbund, arbetsdomstolar... För VILL en chef göra livet surt för en underlydande, så kan han det, och vill en arbetsgivare sparka en anställd, så kan han det. Det finns sätt att flyga under radarn. Och OM ärendet skulle hamna i t.ex. Arbetsdomstolen, och du skulle få några månaders avgångsvederlag... så är du ändå körd på arbetsmarknaden sedan. I alla fall i din bransch. Du blir svartlistad; alla arbetsgivare kommer att se på dig som en besvärlig och riskfylld person att anställa - helt oavsett vem som hade rätt. De vill ha okomplicerade, enkla, problemfria anställda, som flyter in och gör det de ska, och inte krånglar.
Tja, Madsens magröntgen i alla fall. Övriga kanske du kan lägga ut, när du har fått hem boken..?
Lorck igen, då. Han fick som sagt inte till övningen i fri uppstigning som han redan hade bokat in hos norska marinens ubåtsmansutbildning. Alla i teamet utom han tyckte att det var onödigt, typ. Samtidigt som närmaste ubåtsräddningsfartyg som kunnat plocka upp Nautilus från havsbottnen fanns i Karlskoga, och ingen hade heller brytt sig om att kontrollera ifall det fartygets räddningskapsel kunde docka med Nautilus... RML var nog på många sätt en spännande och kreativ miljö, men jag hade nog blivit galen på bristen på säkerhetstänk!
https://www.youtube.com/watch?v=H7IcI4ecVwk
Letade på Youtube efter övningar i fri uppstigning för blivande ubåtsbesättningar förresten, och hittade den här (dock ifrån Norge); det är intressant.