Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Expressens föredetting Mats Olsson var en av de som hyllade "Världens Historia" på Rival.
https://www.instagram.com/p/BqM3pODh2Zd/

Lite anmärkningsvärd kommentar av Olsson, med tanke på Nujenklanens svarta affärer:

"Har förresten aldrig fått en handskriven biljett förut

Troligast är nog att Olsson får en gratisbiljett, men ändå värt att notera.

Det där med handskriven biljett låter väldigt märkligt.

Hm... Alla butiker och torghandlare omfattas av kassalagen. Själva kassamaskinen är förseglad och på något sätt godkänd av SKV. Sitter väl också någon SKV dekal på maskinen som bevis för det.

Den lagen måste väl även gälla i det här fallet. Alla besökare skall så klart registreras. Att det då förekommer "handskrivna biljetter" låter mycket märkligt.

100 besökare registrerade i kassan och 50 som har handskrivna biljetter? Hm....

Vad ver vi om handskrivna biljetter i icke fullsatta salonger? Hur går betalning till?
Citera
2018-12-09, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag vill förtydliga mig litet. I nästa alla länder i hela världen betyder det här med att en statschef, en minister, en domare eller någon annan jag kallat "överhetsperson" låter visa upp sig tillsammans med en känd eller ökänd person precis samma sak som i maffians värld: Det här är min kompis och honom rör ni inte! Det är tydlig signalpolitik Bydén ägnar sig åt - på (s)etablissemangets uppdrag.
Håller helt med. Vi kan förvänta oss mer sådant den närmsta tiden.
Citera
2018-12-09, 10:59
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Till LookingBackInAnger (jag trycket på fel knapp igen)

Annika Strandhäll var den första överhetsperson som trädde fram till familjen Özz försvar redan samma dag som Katerina Janouch på nätet publicerade uppgifterna om att familjen betalat drygt 85 000 kronor till terroristens personkonto. Hon gick ut på Twitter och läxade upp henne, men även Ann Heberlein och Hanif Bali fick sig en släng av sleven.

Jaha. Där ser man. Har inte något twitterkonto (tack och lov).
Citera
2018-12-09, 11:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jag tycker vi skall göra upp en lista på alla som sedan den 30 januari trätt fram till Nujens försvar och därmed försökt hindra rättvisans gång. Jag har i huvudet åtminstone de här namnen:

Annika Strandhäll (socialminister i Sveriges regering)
Anne Ramberg (generalsekreterare i Sveriges Advokatsamfund)
Lennart Weiss (kommersiell direktör i Veibekke Svenska AB)
Micael Bydén (överbefälhavare i Försvarsmakten)

Säkert kan andra i tråden fylla på med fler prominenta namn. Listan kan sedan med jämna mellanrum publiceras här i tråden så att alla vet vilka vi har att göra med. De tittar alla säkert in här då och då och listan blir då en återkommande "stressfaktor" som mycket väl fyller sin funktion.

Kan inte få det till att Bydén försvarar Özz på något sätt.
Är det verkligen så märkligt att han låter sig fotas med en av Sveriges största ståuppare efter att ha sett hans show? Ligger det verkligen en värdering i det eller är det bara vanligt hyfs?
Dessutom ger bilden fina pr-poäng: "Titta mig, hur folklig jag, militären, är!".

.
Citera
2018-12-09, 11:27
Medlem
Strandhälls svar till Heberlein:
Citat:
Ann Heberlein
@AnnHHeberlein
·
Feb 1
Nujenhärvan belyser de ekonomiska intressen som finns av stor invandring: syster Nujen drar in cash som asyladvokat, hennes man driver flyktingboenden och lillebror Özz har gjort karriär på invandrarvänliga skämt. Billig arbetskraft har the Nujens funnit i papperslösa.
94 765 2.5K
-----
Annika Strandhäll
@strandhall
Replying to
@AnnHHeberlein
Har du läst vad din svans skriver, som lektor i etik, vad tycker du?
10:28 PM · Feb 1, 2018 · Twitter for iPad
Citera
2018-12-09, 11:39
Medlem
Artikel från Janouch om Veidekkes försvar av Özz:

Citat:
...
Mvh XX, privatperson

Svar från Veidekke:

Hej XX,

Veidekke har känt till medieanklagelserna mot Özz Nüjen och har fullt förtroende för honom och de uppgifter han lämnat.

Vi ser att Nüjen är utsatt för ett angrepp som liknar det Jimmy Durmaz utsattes för efter Sveriges förlust mot Tyskland i fotbolls-VM. Vi ger inte efter för den typen av påtryckningar.

Özz Nüjen är en av Sveriges bästa moderatorer och vi har haft ett fantastiskt bra samarbete kring Super Tuesday i flera år. Det samarbetet fortsätter även i år.

Det pågår oss veterligen ingen granskning av Özz Nüjen av någon instans av rättsväsendet. Han är alltså inte misstänkt, anklagad, åtalad eller dömd för att ha gjort något fel. Det vore orimligt att säga upp ett avtal på basis av hörsägen.

Skulle det visa sig att Özz Nüjen brustit, eller agerat felaktigt, får vi ta ställning till det då. Veidekke står för sunda och rättvisa villkor och är fortsatt en av de aktörer som hårdast driver motverkan av fusk och svarta löner i byggbranschen hårdast.

Ha en trevlig kväll!

Med vänlig hälsning

Linda Jonsson

Analytiker

Veidekke Sverige AB
Citera
2018-12-09, 12:10
Medlem
Micael Bydén har - precis som i stort sett alla läskunniga personer i Sverige - insett att Özz Nujen och hans familj har fuskat med skatten. Han är inte så korkad, att han inte inser att det då är synnerligen olämpligt för en person i hans ställning att offentligt låta visa upp sig tillsammans med en skattesmitare. Personligen tycker jag inte det är tecken på vad signaturen dofterna kallar "vanligt hyfs". Det enda som eventuellt skulle kunna mildra min bedömning här är, om han faktiskt har gått på den falska nyhet som SvD i söndagens nummer publicerade längst upp på tidningens förstasida intill Nujens porträtt: "Rentvådd efter turbulent tid". Men då skulle jag ju i stället få gå med på att vi faktiskt har fått en ledare för landets samlade försvarsstyrkor som bevisligen är litet korkad.

Alla i komikerns närmaste omgivning har nog insett, att en rättslig prövning av de anklagelser som riktats mot familjen sedan den 30 januari, i synnerhet på sociala medier, skulle vara fullständigt förödande för Özz Nujen, hans syster och svåger. Sedan i somras har därför en kampanj bedrivits för att ändå försöka "rentvå" Özz Nujen - med hjälp av hans under 20 år utvecklade politiska och massmediala kontaktnät: efter att ha uppträtt i Almedalen i somras har han och hans "entourage" under hösten ordnat till flera intervjuer i radio, fått med honom som gäst i flera soff- och underhållsprogram både i SVT och TV4, låtit en komikerkompis lägga ut ett reportage om honom på fem helsidor i Svenska Dagbladet, och nu senast gått ut med bildbevis på att han försvarar landet tillsammans med självaste ÖB - mot rasistmobben får man förmoda. Och allt detta har han själv flitigt rapporterat om på sitt twitterkonto. Men nu är det ju så, att massmedia inte riktigt har befogenheterna vare sig att döma eller att rentvå personer som anklagats för brott. Jag har därför försökt få min son att inleda ett rättsligt förfarande gentemot Svenska Dagbladets ansvariga utgivare, dock utan framgång hittills, så jag får antagligen göra det själv.
Senast redigerad av medianox 2018-12-09 kl. 13:00.
Citera
2018-12-09, 12:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
De 10 000 kronor Mamoste Nujen betalade in till Akilov behöver inte ha något alls med svartarbetet på Gotland att göra. De kan lika bra vara avsedda för att stödja någon revolutionär politisk organisation i Uzbekistan eller Turkiet. Säpo vill av någon anledning inte ta i Nujens med tång.

Den första inbetalningen, 10 000:-, är från Mamoste 13/9 och i utdraget står "överföring".

Tre dagar senare, 16/9, överförs återigen 10 000:- från Debbie o Rickards konto, benämnt "jobb gotl".
http://katerinamagasin.se/varfor-fick-den-terrormisstankte-akilov-85-000-av-ozz-nujens-familj/

Står således inget om att Mamostes inbetalning handlar om Gotland. Betalningarna sker dock samlat under en och en halv månads tid.

I intervjun med Wicklin hävdar Özz att det är vanligt att man betalar först och så kommer fakturan senare. Vilket företag gör så? Inga med rent mjöl i påsen. Wicklin pressar Özz om detta, men Özz hävdar att de aldrig fått några fakturor, och att svågern anlitat nämnda företag tidigare med goda resultat. Sålunda är det inte första gången Nujens betalar svart.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1061915?programid=4772
Citera
2018-12-09, 12:48
Medlem
Misters avatar
Citat:
Jag vill förtydliga mig litet. I nästa alla länder i hela världen betyder det här med att en statschef, en minister, en domare eller någon annan jag kallat "överhetsperson" låter visa upp sig tillsammans med en känd eller ökänd person precis samma sak som i maffians värld: Det här är min kompis och honom rör ni inte! Det är tydlig signalpolitik Bydén ägnar sig åt - på (s)etablissemangets uppdrag.

I andra länder ja. Bydén är en seriefigur eller en marionettdocka. Chef över ett försvar som knappast skrämmer den onde ryssen på flykt. Han går och tittar på den "Folkkäre komikern", killen som gjort karriär med två skämt (och variationer på dem). Det första är att han är en hårig kurd (Wow vilken självdistans han har den hårige kurden), det andra att svenskar är dumma i huvudet (Wow vilken distans till svenskar han har den hårige svenskkurden).

I Josefssons reportage blev det tydligt vilken brist på insikt han har och han har följt upp det väl och i samma anda, inte minst i SvD. Men han är inte dummare än att han vill göra en ekonomisk/politisk poäng av Bydéns besök, han skriver något till bilden om att de två försvarar Sverige (torde vara ett skämt av variant nr 2, "svenskar är dumma i huvudet") Marionetten Bydén, vars egentliga arbetsuppgift är att låtsas vi har ett starkt försvar, tycker väl det är festligt att bli fotograferad med en känd person och tänker inte mer på det. Det är annorlunda med de politiker, t ex Strandhäll, som går ut i sociala medier med ett tandlöst och korkat försvar av något som inte någon borde kunna försvara.

Eller byggkoncernen som tycker Özz är utsatt för rasism precis som fotbollsspelaren, vad han nu heter, och därmed legitimerar uttalanden från sin egen VD att det där med svart arbetskraft och avsaknad av fakturor är något som händer vem som helst. Jo, det "händer" vem som helst, skillnaden är väl att vi andra får Skatteverket på oss. Jag tror tyvärr att Özz kommer gå under radarn även denna gång, det verkar inte som någon myndighet vill ta i det här, inte heller någon journalist vågar göra det. All heder åt Janne Josefsson som gjorde det. Övriga journalister och i synnerhet SvD borde skämmas.
Citera
2018-12-09, 14:39
Medlem
Det här med handskriven biljett har jag svårt att släppa med tanke på kassalagen. Biljettpriset ser ut att vara 649kr för vanligt folk.

Kan det vara så att ÖB med entourage också fått handskrivna biljetter mot att ställa upp på ett foto efteråt?

I så fall finns det en form av motprestation med i bilden och det är inte bra.

Jag har sett SKV göra razzior mot restauranger en lördag kväll för att kolla kassaapparater och personalliggare. Kanske det är lämpligt att göra även mot vissa föreställningar.

Om det är halvfullt i salongen kan det ju vara bra att dryga ut inkomsterna med handskrivna biljetter till halva priset.

Kanske läge att besöka Rival strax innan föreställningen börjar och kolla om man köpa biljett till rabatterat pris förutsatt att man betalar med kontanter eller swishar.
Senast redigerad av Midsommardagen 2018-12-09 kl. 14:41.
Citera
2018-12-09, 14:48
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Det här med handskriven biljett har jag svårt att släppa med tanke på kassalagen. Biljettpriset ser ut att vara 649kr för vanligt folk.

Kan det vara så att ÖB med entourage också fått handskrivna biljetter mot att ställa upp på ett foto efteråt?

I så fall finns det en form av motprestation med i bilden och det är inte bra.

Jag har sett SKV göra razzior mot restauranger en lördag kväll för att kolla kassaapparater och personalliggare. Kanske det är lämpligt att göra även mot vissa föreställningar.

Om det är halvfullt i salongen kan det ju vara bra att dryga ut inkomsterna med handskrivna biljetter till halva priset.

Kanske läge att besöka Rival strax innan föreställningen börjar och kolla om man köpa biljett till rabatterat pris förutsatt att man betalar med kontanter eller swishar.

Tanken är kittlande. Men skådisar/artister brukar ha några friplåtar för varje föreställning. När jag gått på teater och vänner är med i ensemblen har jag ibland fått en lapp med typ "Hej Fia i luckan! Ska skrivas upp på mig /Micke". Så det är nog bara gratisplatser som Özz gladeligen delar ut, PR-värdet att bli fotad med ÖB är stort. Sveriges högsta militär och Sveriges folkkära och numer rentvådda komikerkurd på samma bild.

Däremot kan man fundera på om det är så lämpligt att någon i ÖB:s position ställer upp på bild.
Citera
2018-12-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Jag tror tyvärr att Özz kommer gå under radarn även denna gång, det verkar inte som någon myndighet vill ta i det här, inte heller någon journalist vågar göra det. All heder åt Janne Josefsson som gjorde det. Övriga journalister och i synnerhet SvD borde skämmas.

Nu skall vi inte vara så pessimistiska även om det kan se litet dystert ut just nu. Förr eller senare trillar polletterna ner, som jag uttryckte saken i ett tidigare inlägg. Och det gör inte så mycket om den rättsliga prövningen av Nujen-Akilovärendet dröjer. Preskriptionstiden för de flesta aktuella brotten är fem år eller längre. Under tiden är det bara att fortsätta upplysa och påverka berörda myndigheter. Mitt förslag att regelbundet i tråden publicera en lista på överhetspersoner som stött Özz Nujen tror jag faktiskt kan bidra till att det blir litet svårare att fortsätta i samma stil för (s)etablissemanget. Jag var på min tid en av få förespråkare för att dömda pedofiler i Sverige skulle sättas upp på en sådan offentligt publicerad lista - och fungera just som varnagel.

I Frankrike skulle Özz Nujen inte ha klarat sig undan ens en enda dag efter avslöjandet den 30/1. Säkerhetspolisen skulle direkt ha tagit in honom och hela hans entourage till förhör och sedan noggrant ha utrett saken. Svarta pengar till islamister ser man väldigt allvarligt på här. Jag tror faktiskt att Sverige har mycket att lära av Frankrike, i synnerhet när det gäller respekten för överheten. När 30 procent av landets befolkning redan i en första valomgång förra året klart visade, att de gärna ville ha en välutbildad kvinnlig advokat - alltså Marine Le Pen - som president ingrep (s)etablissemanget och lyckades lansera en motkandidat som verkade vara gift med sin mamma. Det går att se en direkt parallell till Sverige just nu - de etablerade partierna låter hellre landet gå under än ta intryck av att inemot 20 procent av dess befolkning faktiskt har röstat på SD. Just nu upplever vi alla här vad som händer när vanligt folk till slut tröttnar och sätter sig upp mot överheten. Men i Svedala räcker det tydligen inte med att både få en statsminister och en utrikesminister mördade på öppen gata och ett terrordåd på Drottninggatan med många döda och sårade - 80 procent av befolkningen fortsätter att lyda och tro på överheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in