Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag vill förtydliga mig litet. I nästa alla länder i hela världen betyder det här med att en statschef, en minister, en domare eller någon annan jag kallat "överhetsperson" låter visa upp sig tillsammans med en känd eller ökänd person precis samma sak som i maffians värld: Det här är min kompis och honom rör ni inte! Det är tydlig signalpolitik Bydén ägnar sig åt - på (s)etablissemangets uppdrag.
I andra länder ja. Bydén är en seriefigur eller en marionettdocka. Chef över ett försvar som knappast skrämmer den onde ryssen på flykt. Han går och tittar på den "Folkkäre komikern", killen som gjort karriär med två skämt (och variationer på dem). Det första är att han är en hårig kurd (Wow vilken självdistans han har den hårige kurden), det andra att svenskar är dumma i huvudet (Wow vilken distans till svenskar han har den hårige svenskkurden).
I Josefssons reportage blev det tydligt vilken brist på insikt han har och han har följt upp det väl och i samma anda, inte minst i SvD. Men han är inte dummare än att han vill göra en ekonomisk/politisk poäng av Bydéns besök, han skriver något till bilden om att de två försvarar Sverige (torde vara ett skämt av variant nr 2, "svenskar är dumma i huvudet") Marionetten Bydén, vars egentliga arbetsuppgift är att låtsas vi har ett starkt försvar, tycker väl det är festligt att bli fotograferad med en känd person och tänker inte mer på det. Det är annorlunda med de politiker, t ex Strandhäll, som går ut i sociala medier med ett tandlöst och korkat försvar av något som inte någon borde kunna försvara.
Eller byggkoncernen som tycker Özz är utsatt för rasism precis som fotbollsspelaren, vad han nu heter, och därmed legitimerar uttalanden från sin egen VD att det där med svart arbetskraft och avsaknad av fakturor är något som händer vem som helst. Jo, det "händer" vem som helst, skillnaden är väl att vi andra får Skatteverket på oss. Jag tror tyvärr att Özz kommer gå under radarn även denna gång, det verkar inte som någon myndighet vill ta i det här, inte heller någon journalist vågar göra det. All heder åt Janne Josefsson som gjorde det. Övriga journalister och i synnerhet SvD borde skämmas.