2018-12-09, 13:25
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, att H ska höjas på en piedestal och försvaras när hon av allt av döma är barnmöderska är lätt perverst.
Jo men det handlar om utseende, Oskar hade ett utseende som hade passat som pedofil eller sexualförbrytare i en Beckfilm. Hanna hade nog mer fått roller som mamman i Sune eller frun i Svensson Svensson.
Citera
2018-12-09, 13:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jo men det handlar om utseende, Oskar hade ett utseende som hade passat som pedofil eller sexualförbrytare i en Beckfilm. Hanna hade nog mer fått roller som mamman i Sune eller frun i Svensson Svensson.

I början av tråden kom det faktiskt in några inlägg om att man kunde se på O (på bilderna) att han var ensam skyldig till morden på hela familjen.
Citera
2018-12-09, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I början av tråden kom det faktiskt in några inlägg om att man kunde se på O (på bilderna) att han var ensam skyldig till morden på hela familjen.
Eller hur. Det verkar som vi har ett gäng som inte frigjort sig från detta första primitiva intryck och letar sedan dess med ljus och lykta efter tecken att bekräfta det med samtidigt som de blundar för allt som med all önskvärd tydlighet talar emot det.
Silar mygg (testamente, avskedsbrev) och sväljer kameler (trådsagor, projektioner).
Citera
2018-12-09, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack så väldigt mycket ”Fogelram” att du delar med dig av detta.

Har du några datum för när Agnes sågs, var hon på skolavslutningen?
Var Moa på sin skolavslutning?

Det är inget jag vet något om..
så jag kan inte svara på det... kan och svarar bara på sådant ( jag ) kan stå för.

Men Oskars chef Andreas har inte varit hemma och tagit emot polisen....

Läraren borde larmat från början om dem nu
var oroliga... kan ( jag) tycka
Citera
2018-12-09, 14:28
Medlem
Citat:
Eller hur. Det verkar som vi har ett gäng som inte frigjort sig från detta första primitiva intryck och letar sedan dess med ljus och lykta efter tecken att bekräfta det med samtidigt som de blundar för allt som med all önskvärd tydlighet talar emot det.
Silar mygg (testamente, avskedsbrev) och sväljer kameler (trådsagor, projektioner).

Jag tillhör det gäng som du antagligen syftar på - och ja, vi är en del personer som inte har låst fast oss i en bestämd uppfattning. Så länge inte ny, säker fakta har presenterats så är det fritt fram att låta tankarna bölja fram och tillbaka - att tänka "å ena sidan" och "å andra sidan." Att ställa upp hypoteser, att förkasta dem, att börja på ny kula, att ha olika utgångspunkter i olika tankeexperiment. Att tänka fritt. Genom ett sådant tänkande kan man ge varandra nya impulser och nya infallsvinklar.

Den dagen som polisen presenterar hela sanningen och alla fakta (om det nu någonsin kommer att ske - antagligen inte) kommer givetvis alla att acceptera och försöka förstå den sanningen.

Detta är ingen tävling i att veta bäst, utan ett forum för att ställa många frågor. Det går alltid att scrolla förbi de inlägg som man inte gillar, det går alltid att ignorera.
Citera
2018-12-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, jag tror snarast att O under lång tid fått försynta frågor kring hur Agnes mår och Moa samt hur Hanna tar det. Samtliga inom den närmaste gruppen av kollegor känner hela familjen. När han med tiden blir mer påverkad av hemförhållanden har frågorna blivit mer dagliga "check-frågor" då man blir lite bekymrad.
Alla bildar sin en egen vaga bild av hur det ser ut hemmavid. Kanske att Agnes har mardrömmar och nattsömnen ständigt blir störd för både O och H? O gick till företagshälsovården och fick utskrivet sömntabletter enligt tråden.

Min erfarenhet av en mindre institution är att det utvecklas starka och förtroliga band. Som lärare som alla troligen varit mer eller mindre så behandlar man info som sekretess.

Inte vet jag, jag spekulerar utifrån min erfarenhet. Men att O skulle framkasta en dylikt påstående vid ett fikabord anser jag absurt.

Tror du inte att "Harperlee" var alltigenom ironisk i sitt inlägg om "fikabordet"?
Citera
2018-12-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Det är inget jag vet något om..
så jag kan inte svara på det... kan och svarar bara på sådant ( jag ) kan stå för.

Men Oskars chef Andreas har inte varit hemma och tagit emot polisen....

Läraren borde larmat från början om dem nu
var oroliga... kan ( jag) tycka

Tack Fogelram för att du bidrar med den fakta som du känner till!
Citera
2018-12-09, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tillhör det gäng som du antagligen syftar på - och ja, vi är en del personer som inte har låst fast oss i en bestämd uppfattning. Så länge inte ny, säker fakta har presenterats så är det fritt fram att låta tankarna bölja fram och tillbaka - att tänka "å ena sidan" och "å andra sidan." Att ställa upp hypoteser, att förkasta dem, att börja på ny kula, att ha olika utgångspunkter i olika tankeexperiment. Att tänka fritt. Genom ett sådant tänkande kan man ge varandra nya impulser och nya infallsvinklar.
Nej, jag syftar inte primärt på dig om du inte har låst dig. Jag syftar på de som låst sig och endast söker efter belägg för att O är ensam mördare, månad efter månad. Aldrig att de var det båda två, aldrig att H var ensam mördare, aldrig att något av barnen suiciderade. O var ensam mördare, punkt slut.
Citat:
Den dagen som polisen presenterar hela sanningen och alla fakta (om det nu någonsin kommer att ske - antagligen inte) kommer givetvis alla att acceptera och försöka förstå den sanningen.
Det låter sunt att acceptera och försöka förstå polisens presentation av sanningen. Tyvärr delar jag inte din uppfattning om att folk gör det eller kommer att göra det.
Citat:
Detta är ingen tävling i att veta bäst, utan ett forum för att ställa många frågor. Det går alltid att scrolla förbi de inlägg som man inte gillar, det går alltid att ignorera.
Absolut och det gäller även dig och alla andra.

.
Citera
2018-12-09, 14:49
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Det är inte sant överhuvudtaget. Vi vet inte mycket men det lilla vi vet är att det var ett gemensamt beslut av föräldrarna. All gegga om hypoteser osv handlar bara om vägran att erkänna att Hanna var medskyldig.
Citera
2018-12-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är inte sant överhuvudtaget. Vi vet inte mycket men det lilla vi vet är att det var ett gemensamt beslut av föräldrarna. All gegga om hypoteser osv handlar bara om vägran att erkänna att Hanna var medskyldig.

Du tänker så?
Det är egentligen fascinerade hur många olika sätt det finns att tänka på!
Citera
2018-12-09, 15:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

Det är ju lite märkligt om man nu kan säga så, vi har fått info men den infon tas inte emot av alla, polismeddelandet var glasklart, det lilla som sipprade fram i början stödde polisens uttalande men lik förbannat så hamnar diskussionen i att det måste vara O som är den skyldige.

Huvudet i sanden och förneka allt, det kan bara vara på det sättet att O är ensam skyldig.

Sorgligt att läsa.
Citera
2018-12-09, 15:43
Medlem
Citat:

Citat:
Nej, jag syftar inte primärt på dig om du inte har låst dig. Jag syftar på de som låst sig och endast söker efter belägg för att O är ensam mördare, månad efter månad. Aldrig att de var det båda två, aldrig att H var ensam mördare, aldrig att något av barnen suiciderade. O var ensam mördare, punkt slut.

Det låter sunt att acceptera och försöka förstå polisens presentation av sanningen. Tyvärr delar jag inte din uppfattning om att folk gör det eller kommer att göra det.

Absolut och det gäller även dig och alla andra.

.

Ja, men du har ju alldeles rätt om du syftar på mig! Jag tillhört definitivt "det gäng" som inte är hundraprocentigt övertygat om hur allt gått till - förrän polisen går ut och bekräftar att avskedsbrevet är äkta (namnteckningarna). Till dess har jag absolut ett litet tvivel. Men jag anser för den skull inte att jag - och de övriga som tycker som jag - är "primitiva."

Nog om detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in