2018-12-09, 01:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Jag tror inte heller han fick sparken och tvinga någon till sjukskrivning kan man inte göra så tänkte att han kanske blivit tvingad till omplacering eftersom han under hela hösten inte kunnat sköta sina arbetsuppgifter. Och det såg inte ut att bli någon bättring på den fronten. Vilket är förståeligt gjort av chefen för någon måste ju sköta föreläsningarna mm. Men O kanske inte accepterade detta. Bara lite tankar och spekulationer om vad som kanske fick bägaren att rinna över.

Ja så tänker jag också.
Hur hedervärt och viktigt det än är att någon prioriterar sitt sjuka barn och är borta mycket från jobbet, så är det ju inte något som gynnar karriären precis.
Det är väldigt karriärshindrande att ofta vara borta från jobbet vilket jobb man än har.
För högre tjänster och befattningar, fr a inom företagsvärlden där framgång, vinster och produktion är prio ett, är det oftast omöjligt.
Citera
2018-12-09, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Som sagt jag kan inte bedöma hur mycket detta rör Os arbetsområde. OM det handlar om Os arbetsområde kan det finnas flera anledningar till att man vill anställa en vikar. Som chef ser man kanske att det inte fungerar med arbetsuppgifter som ska utföras och att det behövs hjälp. Till exempel för att ordna undervisningen. Men jag går fortfarande utifrån att O var fastanställd och att han inte fick sparken. Men märkligt är det, därför att det pratades bara om 10% reduktion av arbetstid och inte något annat. Vem vet kanske LU brukar anställa korttids-lektorer för det ena eller andra.

O innehade en fast heltidstjänst som universitetslektor och därtill egna forskningsmedel.

Han var dessutom mycket meriterad och produktiv, att han skulle riskera någon konkurrens utifrån betraktar jag som helt uteslutet.

Kort-tids lektorer har jag aldrig ens hört existerar inom universitetsvärlden.
Att utföra det ena och det andra? Det kräver en doktorsexamen för det första, sedan finns dom inte att uppbringa och lektor innebär ren undervisning.

Just saying.
Citera
2018-12-09, 01:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det måste ju bara röra en annan tjänst. Oskar jobbade ju för fullt vid institutionen den 1/12 2017, om än bara 90% pga (påstått) sjuk dotter.
Lektorat utlyses till höger och vänster vid våra universitet, särskilt korttidsanställningar, deltid, halvtid osv, då olika smärre kurser ges med speciella inriktningar hela tiden. Det är ofta svårt för institutionerna att i förväg veta, vilka kurser som kommer att locka flest studenter. Pengarna som universiteten får för varje student som pluggar hos dem spelar in, liksom eventuell extern finansierning om det gäller särskilda projekt som prioriteras och ska studeras.
Det finns alltså många skäl att utlysa div. tjänster, utan att Oskars tjänst berörs öht.

Du som kanske vet. Hur många biträdande lektorstjänster i Indirekta skatter kan det finnas på Handelshögskolan i Lund som uppger sig ha totalt 30 medarbetare?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-09 kl. 01:50.
Citera
2018-12-09, 01:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det måste ju bara röra en annan tjänst. Oskar jobbade ju för fullt vid institutionen den 1/12 2017, om än bara 90% pga (påstått) sjuk dotter.
Lektorat utlyses till höger och vänster vid våra universitet, särskilt korttidsanställningar, deltid, halvtid osv, då olika smärre kurser ges med speciella inriktningar hela tiden. Det är ofta svårt för institutionerna att i förväg veta, vilka kurser som kommer att locka flest studenter. Pengarna som universiteten får för varje student som pluggar hos dem spelar in, liksom eventuell extern finansierning om det gäller särskilda projekt som prioriteras och ska studeras.
Det finns alltså många skäl att utlysa div. tjänster, utan att Oskars tjänst berörs öht.

Ja dom söker en till nu i januari 2019, så det är fantasierna igen som spelar ett spratt. Det är liksom en liten detalj sen är det igång med spekulationerna ända till månen.

https://lu.varbi.com/what:job/jobID:241151/
Citera
2018-12-09, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det var inte så.
Detta är de uppgifter som lämnats ut i media:
Läraren kom förbi under förmiddagen och ingen öppnade. Hen återgick till skolan och berättade om detta för rektorn. De beslöt att avvakta eftersom familjen kanske hade rest bort men glömt att meddela detta.

Oskars chef, som var engagerad i konferensen, ringde såväl Oskar som till Hanna när Oskar inte dök upp. Han kontaktade till slut polisen och ”efterlyste en hel familj”. Polisen kom och mötte honom vid villan. Polisen slog sönder ett fönster och gick in vid 16-17 tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm

Det stämmer att Andreas larmade polisen.... då han och många fler försökt nå Oskar och även hans fru Hanna sedan strax efter 08 på morgonen.

Oskar var plikttrogen och hörde alltid av sig om så om han bara var något lite försenad.....

21 December träffade Andreas så även andra arbetskamrater Oskar....

Ingen visste det var den sista gången som Oskar var på arbetet......

Ingen såg eller märkte något oroväckande alls på Oskar......

Allt stämmer bra förutom att Andreas Oskars chef inte var på plats och mötte upp polisen.....
Någon rektor var ej där enbart lärare men ingen öppnade...

Kan vara så att tidningar skriver någon mening fel.....?

Tjänsten som ligger ute är inte Oskars tjänst...
den är tillsatt för längesedan...

Min källa är Andreas
Citera
2018-12-09, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Det stämmer att Andreas larmade polisen.... då han och många fler försökt nå Oskar och även hans fru Hanna sedan strax efter 08 på morgonen.

Oskar var plikttrogen och hörde alltid av sig om så om han bara var något lite försenad.....

Allt stämmer bra förutom att Andreas Oskars chef inte var på plats och mötte upp polisen.....

Min källa är Andreas

Är enig med det du skriver. Att ingen märkte något specifikt just 21/12 är säkert korrekt, men de senaste åren med Agnes sjuk uppfattar jag ändå att de närmsta kollegorna måste varit medveten om hans oro för barnen och att den ev ökat ju längre tid det gick?

Hur många arbetade närmast OH?

Jag uppfattar att du känner Andreas men har du ngn kännedom om just LU och Handelsrätt?
Citera
2018-12-09, 03:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Min källa är Andreas

Tack för att du vill delge oss dina uppgifter!

Vet du vilken dag O*kar hördes av senast - efter den 5 januari?

Vet du vilken dag H*nna hördes av senast?
Citera
2018-12-09, 03:58
Bannlyst
Citat:

Min källa är Andreas

Vill tillägga om Oskars fru Hanna

Oskars fru Hanna var även hon plikttrogen och hörde alltid av sig om så om hon bara var något lite försenad.....

22 December träffade Hanna sin chef så även andra arbetskamrater..... innan Hanna gick på julledighet....
Utan cancer....

Ingen visste det var den sista gången som Hanna var på arbetet......

Ingen såg eller märkte något oroväckande alls på Hanna.....

Jag är ganska så övertygad att både....
Oskars så som Hannas chefer skulle slå larm.....
Om dem hade märkt något om så bara något lite....

Oskar och Hanna hade haft långa anställningar
på sin arbetsplats.... Dem båda är oerhört saknade av deras arbetskollegor.....

Min källa här är delvis också Andreas
Citera
2018-12-09, 04:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för att du vill delge oss dina uppgifter!

Vet du vilken dag O*kar hördes av senast - efter den 5 januari?

Vet du vilken dag H*nna hördes av senast?

Har bara dem 100 % svaren på datumen... som (jag) kan stå till svars för..
För Oskar den 21 December...
för Oskars fru 22 December...
Citera
2018-12-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
O innehade en fast heltidstjänst som universitetslektor och därtill egna forskningsmedel.

Han var dessutom mycket meriterad och produktiv, att han skulle riskera någon konkurrens utifrån betraktar jag som helt uteslutet.

Kort-tids lektorer har jag aldrig ens hört existerar inom universitetsvärlden.
Att utföra det ena och det andra? Det kräver en doktorsexamen för det första, sedan finns dom inte att uppbringa och lektor innebär ren undervisning.

Just saying.

Jag vet. Och det är därför jag reagerade.
Citera
2018-12-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag vet. Och det är därför jag reagerade.

Då kan du säkert svara på min fråga?

Den som har kontakt med universitetsvärlden vet att korttidsanställningar har blivit vanligt förekommande för lektorat. Det är till och med ett problem. Googla t.ex ”lektor svågerpolitik” men det finns mycket mera.

Jag har läst tråden, använt världens sämsta sökmotor, men ändå konstaterat att redan första dagarna var det frågetecken om vilken titel/anställning han hade. Hittar inga fakta i denna tråd.

Tittar man på LU:s hemsida så kan man jämföra med A.Hilling, samma ålder, bakgrund som varit lika länge på LU som OH och INTE är lektor utan forskarassistent och naturligtvis docent. Han ser ändå glad ut på bilden. Finns några till att jämföra med med samma resultat.

LU:s platsannons beskrivning av tjänsten tycker jag säger en del. En tillfällig anställning där man skall ha disputerat och typ gjort en postdoc eller lite till och sedan bra att man dessutom drar in egna anslag. Klart dom tycker man måste vara positiv då. Jag förmodar att annonsen bara är ett formellt krav att utlysa tjänsten och att stackaren redan sitter där och låtsas vara glad.

Vet du eller någon förresten hur många procent han arbetade innan han drog ned den 10%? Han kanske vabbade innan?
Citera
2018-12-09, 09:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Har bara dem 100 % svaren på datumen... som (jag) kan stå till svars för..
För Oskar den 21 December...
för Oskars fru 22 December...

Tack så väldigt mycket ”Fogelram” att du delar med dig av detta.

Har du några datum för när Agnes sågs, var hon på skolavslutningen?
Var Moa på sin skolavslutning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in