2018-12-11, 16:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Nä inte jag heller. Fattar inte heller hur båda föräldrarna fått depression heller. Angående döttrarnas sjukdom så borde det väl finnas vårdhem alt betala för assistenter som hade kunnat hjälpa dem?
Förstår du att du bor i Sverige? Vilka resurser finns för gamla och sjuka? Så gott som inga längre.

Det är fel beslut att döda barn. Alltid.

Det finns också alltid en väg. Pappan som ändå var frisk fysiskt hade psykologiska sårbarheter som gjorde att det slog slint. Det är inte försvarbart att döda barn.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-12-11 kl. 16:24.
Citera
2018-12-11, 16:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Men ge dig!!
Tänker varken döda mitt barn eller mig själv. Du skrev ju så klokt tidigare att det faktiskt var föräldrarna det var fel på.
Blir så förbannad!!!

Jag tycker givetvis inte att man skall mörda några sjuka barn, det jag skrev var med anledning av att andra skribenter uttryckte att just ME är en så otrolig svår sjukdom att man kan förstå om föräldrarna tyckte det var helt hopplöst.
Senast redigerad av harperlee 2018-12-11 kl. 16:25.
Citera
2018-12-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egonor
Vi vet (troligen) att mamman och pappan har kokat ihop det här tillsammans.

Men vi vet inte hur dom planlagt det här.

Jag kan inte förstå hur hon som gått med på att barnen och hon själv ska strypas, medvetet. Tycker oxå det känns konstigt att dom skickat "vanliga" sms till varandra sent på kvällen på fredagen och sen utfört detta dåd tillsammans.

Kan det ha varit så att dom var överens om att det skulle utföras, men på ett annat sätt, kanske senare. Men nått slant för pappan och han tog livet av allihopa genom strypning mens dom sov?

Så tänker jag att det kan ha varit. Eller om att de pratat om att ta livet av sig i framtiden om "x, y och x" händer. Kanske hittat en skruvad tröst i att lägga allt tillrätta gällande det, tex testamente och brev. Sen blev pappan arg av någon anledning. Försökte lura i frun och ena dottern lugnande, men han förstod att det var för lite. Sen strypte ha dom när de somnat. Polisen sa inget om de visste vem som mördade döttrarna.

Han var stringent och mamman intelligent. Jag tror att hon var helt införstådd med att alla skulle dö i framtiden genom mord och självmord så det är fortfarande ett unikt mord. Han kanske inte behövde lura mamman så mycket för att alla förberedelser gjordes.

Enligt en uppgift var hemmet stökigt och de hade på sig märkliga kläder. Det kanske stämmer. Sms:et är också knepigt... Det var det 5/1 som värmen drogs ner. Pappan kanske drog igång den på 6/1 så inget skulle frysa sönder och göra huset svårare att sälja sen.
Citera
2018-12-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker givetvis inte att man skall mörda några sjuka barn, det jag skrev var med anledning av att en annan skribent uttryckte att ME är en så otrolig svår sjukdom att man kan förstå om föräldrarna tyckte det var helt hopplöst.
Många upplever att livet är hopplöst och meningslöst. Men alla dom tar inte livet av sig. Det är ett stort glapp mellan känslor och handling, spec om man tänker döda barnen. Nån slags vansinne måste ha slagit till hos nån av föräldrarna. Känns som att mordet var planerat och utfört i affekt. Att döttrarna var sjuka, men inte döende. Knepigt fall. Förstår mindre nu än tidigare.
Citera
2018-12-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Nä inte jag heller. Fattar inte heller hur båda föräldrarna fått depression heller. Angående döttrarnas sjukdom så borde det väl finnas vårdhem alt betala för assistenter som hade kunnat hjälpa dem?

Eller hur...föräldrarna kan inte ha varit normala de hade ju pengar att betala assistenter. Det verkar inte som de varit så sjuka eftersom den yngsta dottern hade gått till affären tillsammans med pappan vid juletid eller nåt sånt. Man gör ju ALLT för sina barn o dessa mördar istället, så de var inte normala. Stackars barn <3 <3
Citera
2018-12-11, 16:28
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Men du dömer själv, de som dömer. OSMAKLIGT! Människor bedömer, urskiljer, värderar ständigt och pågående, likväl som de väljer, väljer de också bort. Diskussionsforumets förutsättningar är att man väger saker mot varandra och drar en slutsats. Det är att döma i moraliska frågor om rätt och fel, gott och ont. Exp. existerar det sämre och bättre föräldraskap. Det är inte bara en fråga om tycke och smak, utan något reellt. En del vuxna är mer eller mindre självcentrerade. En del föräldrar mer eller mindre uthålliga, beskyddande etc.

Däremot kanske det av dig uppfattas påfrestande att inte alla delar din åsikt, men det är en annan sak. Oavsett hur saker och ting känns, så finns det saker och ting man bara inte gör som förälder. Vanligtvis har föräldrar beskyddarinstinkt, vill värna om och hjälpa sina barn. Orkar man inte, så ber man om hjälp, eller fosterhemsplacerar barnen.

Och nej, huruvida jag har ME/CFS, är förälder, har sjuka barn etc. vet ingen på detta forum.

Det uppfattas inte alls påfrestande för mig, jag har alltid skrivit att "det här är vad jag tror osv."

Har inte lagt mig i heller vem som har någon sjukdom på det här forumet heller, så det sista vet jag inte varför du riktar till mig.

Min intention är att försöka förstå, men om någon inte begriper det utan kommer med tillmälen, då får de också svar utifrån det. Plötsligt ramlar det in folk i tråden som inte har läst någonting långt tillbaka.
Jag har aldrig hävdat att jag har rätt. Knappt nu efter polisens pressträff vet jag inte mycket mer om familjen mer än beskrivningen de gav.
Citera
2018-12-11, 16:32
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Så tänker jag att det kan ha varit. Eller om att de pratat om att ta livet av sig i framtiden om "x, y och x" händer. Kanske hittat en skruvad tröst i att lägga allt tillrätta gällande det, tex testamente och brev. Sen blev pappan arg av någon anledning. Försökte lura i frun och ena dottern lugnande, men han förstod att det var för lite. Sen strypte ha dom när de somnat. Polisen sa inget om de visste vem som mördade döttrarna.

Han var stringent och mamman intelligent. Jag tror att hon var helt införstådd med att alla skulle dö i framtiden genom mord och självmord så det är fortfarande ett unikt mord. Han kanske inte behövde lura mamman så mycket för att alla förberedelser gjordes.

Enligt en uppgift var hemmet stökigt och de hade på sig märkliga kläder. Det kanske stämmer. Sms:et är också knepigt... Det var det 5/1 som värmen drogs ner. Pappan kanske drog igång den på 6/1 så inget skulle frysa sönder och göra huset svårare att sälja sen.

Jag tror att det genom hudavskrap kan fastslås vem som ströp vem men det är ingen uppgift man går ut med.
Citera
2018-12-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Eller hur...föräldrarna kan inte ha varit normala de hade ju pengar att betala assistenter. Det verkar inte som de varit så sjuka eftersom den yngsta dottern hade gått till affären tillsammans med pappan vid juletid eller nåt sånt. Man gör ju ALLT för sina barn o dessa mördar istället, så de var inte normala. Stackars barn <3 <3
Ja de sinnessjukt men inte helt ovanligt. Ytligt bekanta till mig fick en handikappad pojke och har sen dess tagit avstånd från nära å kära. Så de är ju inte helt ovanligt typ som att man "skäms" för sin familj.
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Förstår du att du bor i Sverige? Vilka resurser finns för gamla och sjuka? Så gott som inga längre.

Det är fel beslut att döda barn. Alltid.

Det finns också alltid en väg. Pappan som ändå var frisk fysiskt hade psykologiska sårbarheter som gjorde att det slog slint. Det är inte försvarbart att döda barn.
Ja är medveten om att det är svårt, men dem hade ju kunnat stå för större kostnaderna själva tänker jag och någon av dem borde ju sökt hjälp för sina depressioner.
Citera
2018-12-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det var OHs och HBs föräldrar som var de lagliga arvingarna enligt ÄB (Ärvdabalken). Testamentet tog ifrån dem rätten till arv och gav arvet i lika delar till OHs syster och HBs bror. Och rätten till en bok till en kollega till OH (tydligen utan större ekonomiskt värde).

Om det nu är så att HB inte undertecknat testamentet inför paret Hansson så skulle någon av de fyra föräldrarna kunnat klandra det och i domstol fått testamentet ogiltigförklarat. Men så skedde inte. I bouppteckningen finns i stället antecknat att föräldrarna godkände testamentet.

Det är helt lagligt att göra så. Även ett "tveksamt" testamente kan accepteras och tillämpas om alla som berörs godkänner det. Om föräldrarna godkände testamentet trots att de visste att HB inte skrivit under i vittnenas närvaro eller att de faktiskt vet att hon skrev under i närvaro av dem, det vet inte vi här i tråden.

Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll.
Ja nu är det ju historia, men du har fångat vad jag menade. Det har funnits möjlighet att ifrågasätta testamentet och det har inte gjorts. Varför? Jo föräldrarna litade på testamentet. Varför litade de på testamentet? Jo för det fanns något mer som gav en rimlig förklaring - hälsningen/förklaringen. Tyvärr har jag inte kunnat läsa vilken typ av dokument det var, brev eller film, så det kan vi älta en tid till. Jag tror det var brev för en film hade känts väl starkt både för O och H och även för de efterlevande.
OT - dags att vi gemensamt i denna tråd sjunger we shall overcome?
Citera
2018-12-11, 16:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Många upplever att livet är hopplöst och meningslöst. Men alla dom tar inte livet av sig. Det är ett stort glapp mellan känslor och handling, spec om man tänker döda barnen. Nån slags vansinne måste ha slagit till hos nån av föräldrarna. Känns som att mordet var planerat och utfört i affekt. Att döttrarna var sjuka, men inte döende. Knepigt fall. Förstår mindre nu än tidigare.

Jag tror att föräldrarna inte tyckte att deras egna liv var meningsfulla längre när de var tvungna att ägna all tid åt sina sjuka barn. Förmodligen var de trötta på att vårda barnen och såg inget slut på barnens vårdbehov. De ville inte leva på det sättet. Barnen var de förstås "tvungna" att också ta livet av, det var ju de och deras sjukdom som var "problemet".

Att tro att ett barn som orkar följa med i hemundervisningen och gå till affären är ett hopplöst fall visar mer på deras människosyn än hur situationen faktiskt såg ut.

I klartext innebär ju deras slutord att barnen inte har ett meningsfullt liv på grund av sjukdomen, men föräldrarna har inte heller några meningsfulla liv eftersom de blir låsta att ta hand om barnen.
Citera
2018-12-11, 16:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det här pressmeddelande har den av Rappyt och Solglitter så omtalade patientföreningen gått ut med i dag angående Bjärred. Mycket intressant. Och stödjer inte Rappyts och Solglitters rapporter om svartmålning i tusentals inlägg alls.

http://rme.nu/sites/rme.nu/files/pressmeddelande-181211.pdf
Strandhäll utmålas som hjälte där o regeringens pressmeddelande. Jag har sett henne styvnackad i ett flertal debatter. Detta är en omvändning under bilan.

Regeringen ville få ned sjukdagarna och pressade denna grupp hårt.
Hade välfärden inte bara varit ett slagord för S så hade flickorna levt. Denna patientgrupp är värre än fibrogruppen. Där var det stofilerna till läkare som skrev SVBK. Här är det en regering som motarbetar en patientgrupp.

Bäring till mordet - i allra högsta grad.
Citera
2018-12-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du skriver att du inte förstår. Sedan använder du denna icke-föreståelse som bas för en massa påståenden. Tror du att det finns risk att du säger något som uppfattas som fel av andra?

Jag sympatiserar inte med föräldrarna utifrån det jag hört (som inte måste vara sanning). Däremot kan jag förstå att man hamnar där de gjorde. Hjärnan fungerar inte normalt när man är i så pressade situationer under lång tid. Då kan man komma fram till onormala lösningar som ligger utanför det som svensson normalt befattar sig med.

Vi kan enas om att vi tycker olika.

Med den bakgrund och livserfarenhet jag har så kommer jag aldrig förstå att dessa föräldrar inte gjorde mera för sina barn. Inte slutade jobba. Inte satt på akuten vid nyår och skrek på hjälp. Inte grät och sa; annars tar vi livet av barnen. Nej, en, eller ett par, tänkte bara på sin egen dödslängtan och såg barnen som en förlängning av sig själv/a.

Det enda jag är säker på är att en eller två föräldrar inte var psykiskt friska pga av annat än sina barns åkommor. Kanske till och med orsakade sina barns problem.

Jag tror faktiskt att dagens uttalande har skapat ett ännu större hat mot föräldrarna och jag är en av dem som känner så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in