Citat:
Då kan du säkert svara på min fråga?
Den som har kontakt med universitetsvärlden vet att korttidsanställningar har blivit vanligt förekommande för lektorat. Det är till och med ett problem. Googla t.ex ”lektor svågerpolitik” men det finns mycket mera.
Jag har läst tråden, använt världens sämsta sökmotor, men ändå konstaterat att redan första dagarna var det frågetecken om vilken titel/anställning han hade. Hittar inga fakta i denna tråd.
Tittar man på LU:s hemsida så kan man jämföra med A.Hilling, samma ålder, bakgrund som varit lika länge på LU som OH och INTE är lektor utan forskarassistent och naturligtvis docent. Han ser ändå glad ut på bilden. Finns några till att jämföra med med samma resultat.
LU:s platsannons beskrivning av tjänsten tycker jag säger en del. En tillfällig anställning där man skall ha disputerat och typ gjort en postdoc eller lite till och sedan bra att man dessutom drar in egna anslag. Klart dom tycker man måste vara positiv då. Jag förmodar att annonsen bara är ett formellt krav att utlysa tjänsten och att stackaren redan sitter där och låtsas vara glad.
Vet du eller någon förresten hur många procent han arbetade innan han drog ned den 10%? Han kanske vabbade innan?
Den som har kontakt med universitetsvärlden vet att korttidsanställningar har blivit vanligt förekommande för lektorat. Det är till och med ett problem. Googla t.ex ”lektor svågerpolitik” men det finns mycket mera.
Jag har läst tråden, använt världens sämsta sökmotor, men ändå konstaterat att redan första dagarna var det frågetecken om vilken titel/anställning han hade. Hittar inga fakta i denna tråd.
Tittar man på LU:s hemsida så kan man jämföra med A.Hilling, samma ålder, bakgrund som varit lika länge på LU som OH och INTE är lektor utan forskarassistent och naturligtvis docent. Han ser ändå glad ut på bilden. Finns några till att jämföra med med samma resultat.
LU:s platsannons beskrivning av tjänsten tycker jag säger en del. En tillfällig anställning där man skall ha disputerat och typ gjort en postdoc eller lite till och sedan bra att man dessutom drar in egna anslag. Klart dom tycker man måste vara positiv då. Jag förmodar att annonsen bara är ett formellt krav att utlysa tjänsten och att stackaren redan sitter där och låtsas vara glad.
Vet du eller någon förresten hur många procent han arbetade innan han drog ned den 10%? Han kanske vabbade innan?
Jag kan inget om Lunds U. Och den verksamheten jag har inblick i - och det har jag haft en stund - har jag aldrig sett en sådan annons med lektorat som utlyses för 6 månader. Men jag har jo lärt mig nu att vissa lärosäten gör så. I den verksamheten jag känner till är alla lektorat tillsvidare anställningar. Tillsättningar kan ta upp till 2 år, görs via lärarförslagsnämnden. Det finns inga lektorat på deltid för 6 eller 11 månader där. Men det verkar finnas på LU.
Har man en söktid på 5 dagar eller en vecka då har men en kandidat. Ingen tvekan kring det.
Biträdande lektor är numera en meriteringsanställning och är tidsbegränsad. Det karriärsteget hade O passerat. På grund av LAS kan man bara visstidsanställa samma person för samma tjänst för 2 år under en 5 årsperiod (tror jag det är). Vet ej om man fortsatt försöker att kringgå detta. Men i den verksamheten jag känner till har det fört till att man får en fastanställning efter 2 år.
Jag tror O hade en fast tjänst. Jag tror han jobbade 90%. Någon hade en källa på det med 90%. Så antar jag att de flesta på institutionen där som är docenter också har fasta tjänster, men så måste det vara så att några av lektorerna inte ha det.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-09 kl. 09:25.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-09 kl. 09:25.