2018-12-08, 15:18
  #16549
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Personligen tycker jag att de som inte kan eller vill kopa gor bast i att hyra en bostad. Tyvarr har Sverige sabbat sin hyresmarknad och kor med sovjetkoer och brist vilket forstas drabbar de som behover hyra.

Bostadsköerna är enorma. Det finns bara nyproduktion att hyra och det är långt över de flestas betalningsförmåga. Lån ger oftast en totalt lägre totalkostnad beror på kontantinsatsens storlek.

När det gäller invandring har 10 000 tals bostäder men låga hyror gått till invandrare direkt utan kötid. Vad är det för fel på dig som försöker förneka det uppenbara?
Citera
2018-12-08, 17:01
  #16550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bostadsköerna är enorma. Det finns bara nyproduktion att hyra och det är långt över de flestas betalningsförmåga. Lån ger oftast en totalt lägre totalkostnad beror på kontantinsatsens storlek.

När det gäller invandring har 10 000 tals bostäder men låga hyror gått till invandrare direkt utan kötid. Vad är det för fel på dig som försöker förneka det uppenbara?

Han har väll inte fel i att bostadsmarknaden är misskött och många hade kunna göra det bättre.
Men det är invandringen som gör att politikerna plötsligt vill bygga
och förstöra, men bara för deras älskade svartingar och kanske för vita kvinnor.
Vad han försöker göra är att tjäna pengar på invandring, han vill att det skall byggas billigare
så att man kan hyra till invandrarna.
Sedan är han dum i huvudet, vita riktiga svenskar har pengar, alla som inte kommer från malmö
eller någon annan vänsterkommun.
Vita svenskar brukade slussas i lägenheter för studenter om man inte var dum nog att vilja bo i Stockholm.
Dom enda som är fattiga i sverige är antingen idioter som bor i vänsterkommuner som Malmö
eller invandrare.
Citera
2018-12-08, 17:12
  #16551
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Men det behovs forstas inte, om du nu inte tanker dig att trycka in 24 miljoner manniskor i stockholms tatort. Det finns inga geografiska praktiska hinder for att ha generosa mangder bostader i Stockholm. Den kapphasten kan du helt enkelt slappa for den har inget med verkligheten att gora.

Det ar ingen ekvation, det ar vad som hander nar en massa manniskor - av girigt egenintresse - efterfragar bostader som de kan hyra ut. Byggforetagen bygger forstas sa mycket de kan salja. Problemet i Sverige ar att investerare ar forbjudna att agera i girigt egenintresse. Konkurrens fungerar helt enkelt - om den och dess grundforutsattningar tillats.

Och just darfor ar det vansinne att begransa vinsterna som folk kan gora pa att hyra ut bostader. Att aktivt motarbeta investeringar i hyresbostader nar det ar just hyresbostader...

Ja, precis de konsekvenserna ser vi ju i Sverige dar man sabbat sin hyresmarknad med en massa bisarra regleringar.

Hyrorna i Sydney var nagot hogre an normalt en period men det ledde ju - som det gor pa en marknad - till att de snabbt byggdes mer. Sen skall vi inte overdriva hyrorna i Sydney. Man kan inte bara jamfora rakt av med Sverige eftersom skatter och inkomster ser annorlunda ut. Historiskt ligger hyrorna mellan 25% och 35% av folks inkomst och dar ligger de fortfarande. Det finns gott om omraden i Sydney runt 25%.

I Sverige ligger hyrorna i snitt pa 28%. Sa - aterigen - har du helt enkelt fel. Marknadshyror leder inte till hogre kostnader for de boende.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallen-utgifter/hushallens-boendeutgifter/pong/statistiknyhet/hushallens-boendeutgifter/

En intressant fraga - nu nar du fatt veta att du hade fel och hur det egentligen fungerar - ar om du har intellektuell hederlighet nog att byta uppfattning eller om du kommer att fortsatta att tycka likadant; ungefar som en helt faktaresistent feminist eller antivaccare.
Jag tror det är klokast att låta bli att jämföra med andra länder, det är helt enkelt alltför många olika faktorer att ta hänsyn till. Om jag påpekar att boendekostnaderna är minst det dubbla i Sydney, så kontrar du med att lönerna är högre. Visst, med då kan jag påpeka att dessa löner måste användas till sjukvård, dagis och annat som är närmast gratis i Sverige. För en rättvis jämförelse vad gäller boendekostnader/löner/skatter/priser/andra utgifter och kostnader krävs en genomgång som inte ryms i detta forum.
Men om du har några intressanta åsikter om hur vi i Sverige, med våra förutsättningar, ska kunna ordna bostäder åt vanligt folk så är det säkert många som vill höra detta.
Citera
2018-12-08, 17:12
  #16552
Medlem
Så du vill alltså ha invandrare och du vill riva och förstöra allt grönt och gammalt för Sverigie skall bli lika fult som USA, och du vill ta hit invandrare som inte är som oss och som inte delar något med oss
för att du skall kunna spekulera i fastigheter.
Hur lyckliga skulle vi bli med den befolkingstätheten som finns i andra länder?
Tanken att invandrare ens skulle ha rätt att köpa, rätt att påverkar efterfrågan
på hus och boende så att det byggs på det sätt som kebab vill det är spyfärdigt.
Saudi-Arabien skulle köpa up Sverigie och pumpa det med Moskeer
med oljepengar. Tänk bara på hur mycket Ryssland eller vilket land som hellst hade kunnat köpa.

Jag tror inte det är så många unga svenskar som vill jobba,betala skatt eller lyda lagen
i ett sådant skitsamhälle där det inte finns något att leva för.
Du har hjälpt mig att förstå varför USA är så laglöst och kaotiskts.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Personligen tycker jag att de som inte kan eller vill kopa gor bast i att hyra en bostad. Tyvarr har Sverige sabbat sin hyresmarknad och kor med sovjetkoer och brist vilket forstas drabbar de som behover hyra.
............
Det ar forstas dessutom just nar man har hog invandring som det ar extra bra att ha ett bostadssystem som inte straffar eller forbjuder investeringar i produktionen av just de hyresbostader som invandrare efterfragar. Sverige lyckas kombinera en idiotisk bostadspolitik (hyresreglering) med en vansinning invandringspolitik. Klart att det gar at helvete.
Citera
2018-12-09, 11:49
  #16553
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bostadsköerna är enorma. Det finns bara nyproduktion att hyra och det är långt över de flestas betalningsförmåga. Lån ger oftast en totalt lägre totalkostnad beror på kontantinsatsens storlek.
Det betyder inte att det är en bra idé att ytterligare blåsa upp en av världens värsta bostadslånebubblor genom att köra en svensk variant av subprime. Det finns en massa människor som inte bör, kan eller vill köpa. (Det betyder inte att de aldrig skall köpa.)

Men visst, låt höra. Vad, mer precist, är det du faktiskt föreslår?

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
När det gäller invandring har 10 000 tals bostäder men låga hyror gått till invandrare direkt utan kötid. Vad är det för fel på dig som försöker förneka det uppenbara?
Var har jag förnekat något uppenbart? Vad har jag förnekat?

När jag skriver "vansinnig invandringspolitik" så menar jag att det tas in för många. Att ta in enorma mängder människor som mer eller mindre uteslutande bara är aktuella för hyrda bostäder samtidigt som man har en politik som aktivt motarbetar investeringar i hyresbostäder är galenskap.
Citera
2018-12-09, 11:56
  #16554
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tror det är klokast att låta bli att jämföra med andra länder,[...]
Jag tror vi alla förstår varför du inte vill jämföra med andra länder... samt varför det inte blev ett pip om de andra delsvaren... Vi får väl anta att den som tiger samtycker.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men om du har några intressanta åsikter om hur vi i Sverige, med våra förutsättningar, ska kunna ordna bostäder åt vanligt folk så är det säkert många som vill höra detta.
Det har jag skrivit flera ggr i tråden. I sammanfattning:
Gör det attraktivt att investera i och erbjuda hyresbostäder. Till att börja med genom att ta bort begränsningar i vad man får ta i hyra. Ett enkelt sätt att införa det är att det bara gäller för nya hyresavtal under en övergångsperiod om några år så alla får tid att ställa om. Eventuellt kan man helt undanta gamlingar, handikappade och liknande.
Citera
2018-12-09, 12:06
  #16555
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenplus
Så du vill alltså ha invandrare och du vill riva och förstöra allt grönt och gammalt för Sverigie skall bli lika fult som USA, och du vill ta hit invandrare som inte är som oss och som inte delar något med oss
för att du skall kunna spekulera i fastigheter.
Har du en diagnos av något slag och glömt ta dina mediciner? Jag röstade på SD innan Jimmy Åkesson ens var medlem. Jag har aldrig i hela mitt liv föreslagit något som ens liknar vad du påstår. Antingen är du korkad och klarar inte att läsa skriven text eller så lider du av någon sorts vanföreställningar.
Citat:
Ursprungligen postat av swedenplus
Hur lyckliga skulle vi bli med den befolkingstätheten som finns i andra länder?
Om du inte varit så gränslöst korkad eller helt enkelt mentalsjuk så hade du förstått att siffrorna om befolkningstäthet var till för att motbevisa tanken att det finns geografiska skäl till att det aldrig skulle kunna finnas generöst med bostäder i Stockholm. Jag har inte argumenterat för att Sverige skall ha extrem befolkningstätet.
Citera
2018-12-09, 14:07
  #16556
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tror det är klokast att låta bli att jämföra med andra länder, det är helt enkelt alltför många olika faktorer att ta hänsyn till. Om jag påpekar att boendekostnaderna är minst det dubbla i Sydney, så kontrar du med att lönerna är högre. Visst, med då kan jag påpeka att dessa löner måste användas till sjukvård, dagis och annat som är närmast gratis i Sverige. För en rättvis jämförelse vad gäller boendekostnader/löner/skatter/priser/andra utgifter och kostnader krävs en genomgång som inte ryms i detta forum.
Men om du har några intressanta åsikter om hur vi i Sverige, med våra förutsättningar, ska kunna ordna bostäder åt vanligt folk så är det säkert många som vill höra detta.

Det är relevant att jämföra med närliggande länder med liknande historia. Marknadshyror i Norge tex har lett till högre hyror enbart i Oslo i princip. I andra städer är hyrorna, i förhållande till inkomst, på lika nivå som i Sverige. Samma sak häller Finland och Helsingfors.

Samtidigt gör marknadshyror ingen större nytta så länge man gör det helt omöjligt att bygga. Vi kommer ALDRIG få "tillräckligt" med billiga bostäder oavsett system så länge de byggs med världens högsta bygglöner, med världens högsta lägstastandard, miljöregler, buller etc. Man kan inte begära att alla ska få köpa Teslor för 100k. Det faller på sin egen orimlighet.

Det som däremot skulle få utbudet att förbättras kraftigt iom marknadshyror pch slopad reavinstskatt är att det skulle sätta igång flyttkedjor. Svenskar har bland världens högsta antal kvm per person. Men det beror till stor del på att många sitter själva i gigantiska villor och/eller våningar. Jag har äldre bekanta som sitter på HR på attraktiva adresser i Sthlm ensamma på 100kvm var, och så har de särbos som gör samma sak. De har hyror på runt 8-9k. Det hade de inte tyckt det var värt om lgh kostat runt 20k i månaden. Antingen hade de bytt till kanske 50kvm eller flyttat ihop, alla vinner.
Citera
2018-12-09, 17:03
  #16557
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag tror vi alla förstår varför du inte vill jämföra med andra länder... samt varför det inte blev ett pip om de andra delsvaren... Vi får väl anta att den som tiger samtycker.
Jämförelser mellan olika länder är ointressanta och meningslösa eftersom olika länder har olika förutsättningar, olika kostnadslägen, befolkningstäthet, sociala skyddsnät, olika krav på boendestandard.
Oavsett vad som gäller i andra länder kan vi ju konstatera att i Sverige skulle marknadshyror innebära ökade kostnader för de boende och större vinster för fastighetsbolagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det har jag skrivit flera ggr i tråden. I sammanfattning:
Gör det attraktivt att investera i och erbjuda hyresbostäder. Till att börja med genom att ta bort begränsningar i vad man får ta i hyra. Ett enkelt sätt att införa det är att det bara gäller för nya hyresavtal under en övergångsperiod om några år så alla får tid att ställa om. Eventuellt kan man helt undanta gamlingar, handikappade och liknande.
Hur "ställer man om " från en hyra på 5000kr till en på 15000kr?
Om marknadshyror skulle innebära fler bostäder vet vi inte, det enda som är säkert är att hyrorna i de befintliga skull gå upp. Att bygga nytt innebär ju alltid en risk för fastighetsbolagen, men att höja hyran är helt riskfritt.
Citera
2018-12-09, 17:17
  #16558
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är relevant att jämföra med närliggande länder med liknande historia. Marknadshyror i Norge tex har lett till högre hyror enbart i Oslo i princip. I andra städer är hyrorna, i förhållande till inkomst, på lika nivå som i Sverige. Samma sak häller Finland och Helsingfors.

Samtidigt gör marknadshyror ingen större nytta så länge man gör det helt omöjligt att bygga. Vi kommer ALDRIG få "tillräckligt" med billiga bostäder oavsett system så länge de byggs med världens högsta bygglöner, med världens högsta lägstastandard, miljöregler, buller etc. Man kan inte begära att alla ska få köpa Teslor för 100k. Det faller på sin egen orimlighet.
Byggkostnader är svårt att göra något åt. Vi har ju ett annat kostnadsläge när det gäller byggmaterial än t ex Tyskland, förmodligen beroende på att Sverige är en mindre marknad och det geografiska läget. Kanske moms och sånt spelar in. Markpriser och bygglöner är svårt att göra nåt åt, lönerna är förhandlade fram av arbetsmarknaden parter och markpriserna styra av tillgång och efterfrågan.
Nån speciellt hög boendestandard känner jag inte till, jag bor i en lägenhet byggd på 60-talet. Man ska väl inte gå tillbaka till att ha toalett på gården och få varmvatten från en gasolvärmare?

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det som däremot skulle få utbudet att förbättras kraftigt iom marknadshyror pch slopad reavinstskatt är att det skulle sätta igång flyttkedjor. Svenskar har bland världens högsta antal kvm per person. Men det beror till stor del på att många sitter själva i gigantiska villor och/eller våningar. Jag har äldre bekanta som sitter på HR på attraktiva adresser i Sthlm ensamma på 100kvm var, och så har de särbos som gör samma sak. De har hyror på runt 8-9k. Det hade de inte tyckt det var värt om lgh kostat runt 20k i månaden. Antingen hade de bytt till kanske 50kvm eller flyttat ihop, alla vinner.
Reavinstskatten borde definitivt göras om. Har man bott mer än t ex 20 år i en bostad är det ju ingen vinst eller inkomst man gör den dan man säljer, och då borde ju inte detta beskattas som en vinstdrivande verksamhet eller lön.
Citera
2018-12-09, 18:21
  #16559
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Byggkostnader är svårt att göra något åt. Vi har ju ett annat kostnadsläge när det gäller byggmaterial än t ex Tyskland, förmodligen beroende på att Sverige är en mindre marknad och det geografiska läget. Kanske moms och sånt spelar in. Markpriser och bygglöner är svårt att göra nåt åt, lönerna är förhandlade fram av arbetsmarknaden parter och markpriserna styra av tillgång och efterfrågan.
Nån speciellt hög boendestandard känner jag inte till, jag bor i en lägenhet byggd på 60-talet. Man ska väl inte gå tillbaka till att ha toalett på gården och få varmvatten från en gasolvärmare?


Reavinstskatten borde definitivt göras om. Har man bott mer än t ex 20 år i en bostad är det ju ingen vinst eller inkomst man gör den dan man säljer, och då borde ju inte detta beskattas som en vinstdrivande verksamhet eller lön.

Jämfört med just Tyskland är miljökrav, bullerkrav etc mycket lägre där. Ska byggarna ha skyhöga löner måste någon betala. Antingen de som bor i det som byggs eller skattebetalarna. Sverige har också mycket mer rigorösa bestämmelser kring var man får bygga och i vilken "stil" husen ska byggas. Du vill ha kakan och äta den. Köra Tesla men betala för Dacia.
Citera
2018-12-09, 19:20
  #16560
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Har du en diagnos av något slag och glömt ta dina mediciner? Jag röstade på SD innan Jimmy Åkesson ens var medlem. Jag har aldrig i hela mitt liv föreslagit något som ens liknar vad du påstår. Antingen är du korkad och klarar inte att läsa skriven text eller så lider du av någon sorts vanföreställningar.

Om du inte varit så gränslöst korkad eller helt enkelt mentalsjuk så hade du förstått att siffrorna om befolkningstäthet var till för att motbevisa tanken att det finns geografiska skäl till att det aldrig skulle kunna finnas generöst med bostäder i Stockholm. Jag har inte argumenterat för att Sverige skall ha extrem befolkningstätet.

Sd är emot marknadshyror precis som mig, så du är inte en riktig sd:are.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in