2018-12-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför ska man fortsätta söka vård där det finns bristande kunskaper och behandlingar?

Familjen hade både pengar och kontakter för att kunna få bättre vård utomlands för sin dotter.
Nej, varför skulle man det? Dessutom tror jag också att de blev lite fartblinda. Att barnens sjukdomar (inbillade eller verkliga) tog sånt fokus från allt annat att föräldrarna inte begrep att även de borde behövt nån att snacka med. Nån professionell som kunde stötta i eländet. Sen vet jag av erfarenhet att för många människor är det jäkligt svårt att be om hjälp. "Kan själv"-syndromet är jag mycket väl bekant med. Sen kan det vara skamfullt att erkänna att man inte klarar av att sköta sin familj själv. Skam är en förödande känsla. Att låta någon se sitt såriga inre är inte lätt. Å andra sidan, de kanske mådde alldeles utmärkt, men insåg att deras framtida livskvalitet skulle minska mer och mer för att till slut helt enkelt försvinna. De såg två föräldrar sittande inomhus år ut och år in för att hålla två sängliggande barn sällskap i ett vaccum. Men fortfarande borde det funnits en spärr.
Citera
2018-12-08, 16:54
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför ska man fortsätta söka vård där det finns bristande kunskaper och behandlingar?

Familjen hade både pengar och kontakter för att kunna få bättre vård utomlands för sin dotter.

Och hur tycker du att det verkar ha gått för dem? Bra? Nöjda? Skänkte hopp och lindring?
Citera
2018-12-08, 16:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det fetade låter ju som något slags perverst socialporr. Jag vet inte exakt definition på psykisk sjukdom men någon markant brist finns typiakt i förmågan att intellektuellt och/eller känslomässigt hantera sitt varande i tillvaron. En psykiskt sjuk kan ha svårt att förstå om den är psykiskt sjuk, än mindre kanske att inse vad för typ av hjälp som är relevant. Och så är det väl även om personen råkar vara relativ välbärgad även om hälsoproblem typiskt sett drabbar människor på ett "ojämlikt" sätt. Jag tror på Rockkungen i det han sade att A var allvarligt sjuk. Vilket inte utesluter att O kan ha haft någon psykisk åkomma som förvärrats med stressen kring barnens sjukdomar. Jakten på bot för barnen kanske delvis var en flykt från egna hälsoproblem som inte var fullt medveten? Och det är trots allt lite "fult" att tänka på sig själv om andra, speciellt ens barn, har ett konkret lidande. Därför han kanske satte ett eget vårdbehov på något slags "gör det sen"-lista?
Vet inte om du missade ett senare inlägg av Rockkungen:
Citat:
- Nej du jag har inte skrivet Agnes var döds sjuk- jag har skrivet hon var sjuk och att jag var tvungen att smällta det-
- vet det är fler som inte kan förstå om sjuk -
- Sen sjuk och sjuk -?
- Moa ❤️ Agnes hade hela livet framför sig-
Citera
2018-12-08, 16:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det kan dock finnas ett värde av att då anmäla till Socialtjänsten som kan ta del av eventuella sjukjournaler. Allt skolan har att gå på är läkarintyget om att barnen behöver anpassad undervisning (eftersom man först försökt ordna med undervisning i skolans lokaler får man väl anta att läkarintyget i det här fallet inte specificerar att det måste vara just hemundervisning). Ponera att detta läkarintyg aldrig var avsett som ett slags carte blanche för att för evigt hålla barnen hemma. Inför vården kanske föräldrarna sedan hävdat att barnen mår bättre nu, men inför skolan har man hävdat något annat?

Skolan kanske anser att med tillgång till sjukjournalerna skulle man ha upptäckt att barnen som enligt föräldrarna var alltför sjuka för att komma till skolan en enda dag samtidigt inte var föremål för några insatser från vården?

Jag säger inte att det är så det har gått till men om skolan går ut och säger att det hade varit bra med mer överblick så kan ju det antyda att man i efterhand ifrågasätter om bilden av barnens sjukdomssituation så som den presenterats av föräldrarna verkligen var korrekt?

Intygen talar om vad barnet på grund av sjukdom inte klarar av, dvs funktionsbegränsningen, som skolan behöver veta (skolan får väl i detta veta mer än vad arbetsgivare får för sina anställda?). Dessa är väl daterade med viss giltighet. Intyg hade ju skolan, och tvekade man på senare inlämnade intygs giltighet (ifall man misstänker dem förfalskade) så hade man väl kunnat kontrollera just det hos behandlande läkare.

Jag tolkar inte de uttalanden som att man ifrågasätter barnens sjukdomssituation utan snarare om där fanns någon ytterligare utsatthet som hade kunnat uppmärksammas. Det hade det möjligtvis, kanske fått rätt på om de fått tillgång till föräldrarnas sjukjournaler. Men risken är väl då att folk drar sig undan vården, om halva byn ska få rota i sjukjournaler, vilket kanske på sikt ökar risken för barn på ett sätt som är övermäktigt för de stackars lärarna?
Citera
2018-12-08, 16:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Och hur tycker du att det verkar ha gått för dem? Bra? Nöjda? Skänkte hopp och lindring?

Ja, det fanns hopp fram till december.
Citera
2018-12-08, 17:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Jag missade inte inlägget och jag förstår också att hen har visst besvär att uttryckasig ledigt. Hen definierade inte vad hen avsåg med "allvarligt sjuk". Men jag har svårt att föreställa mig att man skulle talat om livskvalitet etc ifall det varit en smärre övergående åkomma.

Att någon som beräknas dö nästa vecka också har hela livet framför sig =d. v. s. man lever till man dör är väl också sant. Borde få vara sant ifall någon inte tar daga av en före dess. Rockkungens uttryck där är ganska intetsägande.
Citera
2018-12-08, 17:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Man kan vara allvarligt sjuk och ha hela livet framför sig. Det ena utesluter inte det andra. Det var säkert det Rockkungen menade. Ingen har väl någonsin sagt att barnen var dödssjuka?

De hade ett långt liv att se fram emot, tyvärr med allvarlig sjukdom.
Citera
2018-12-08, 17:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Utgångspunkten för diskussionen hamnar fel här kan jag tycka, för ingen i föräldrarnas omgivning hade uppfattat att de var vare sig självmordsbenägna och/eller vägrade ta emot hjälp.

HB hade heller inte cancer, enligt Fogelram. Så då är den trådsanningen ur världen.

Barn- och ungdomsmottagningen i L*mma kommun har med all sannolikhet erbjudit flickorna samtalsstöd. Möjligen även skolornas kuratorer?

Fetad stil: Nej, samtalskontakt är och bör vara frivillig. Det är klart att föräldrarnas mående påverkar barnet men varje myndighetsförklarad individ har rätt att själv välja att ta emot stöd eller avstå.
En krisbearbetning är alltid både individuell och högst personlig, att forcera fram reaktioner eller känslor är helt uteslutet och kan bli direkt förödande för en naturlig bearbetningsprocess - låt det ta den tid det tar.
En del anhöriga väljer att inleda en samtalskontakt med kurator, psykolog eller psykiatriker i något skede av processen, oftast inom ett år. Andra väljer att avstå helt - inget är rätt eller fel här. Mycket är avhängigt på hur ditt övriga sociala nätverk ser ut med släktingar, vänner och arbetskamrater.
Det finns de som klappar ihop efter ett par år och är först nu redo att ta itu med en smärtsam bearbetning, våra försvar fungerar olika och de fyller sin funktion. Här behövs tillit och respekt från omgivningens sida. Och ett - jag finns här.

Vad jag vill komma fram till är att det saknas en strikt mall för krisbearbetning. Vi har olika bakgrund, egenskaper, yttre förutsättningar, erfarenheter, inre resurser, nätverk.

Nej det är sant vi vet inte vilken hjälp föräldrarna erbjudits och tagit emot eller avvisat. Det jag menar är att det skall vara frivilligt men när två barn är direkt beroende av föräldrarna så skall en orosanmälan göras om föräldrarna nekar en samtalskontakt som i egenskap av sin professionalism kan avgöra om föräldrarna behöver hjälp eller ej.

Betr. vad fogelram säger om H:s cancer vet jag inte om vi kan tolka som sanning.
Citera
2018-12-08, 17:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag missade inte inlägget och jag förstår också att hen har visst besvär att uttryckasig ledigt. Hen definierade inte vad hen avsåg med "allvarligt sjuk". Men jag har svårt att föreställa mig att man skulle talat om livskvalitet etc ifall det varit en smärre övergående åkomma.

Att någon som beräknas dö nästa vecka också har hela livet framför sig =d. v. s. man lever till man dör är väl också sant. Borde få vara sant ifall någon inte tar daga av en före dess. Rockkungens uttryck där är ganska intetsägande.
Ja, ett visst tolkningsutrymme lämnas här. H*n skrev "mycket sjuk" som jag kommer ihåg det. Sjuk i bemärkelsen "kroppslig sjukdom" är en tolkning av flera möjliga.
Citera
2018-12-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Fasansfull förtvivlan eller ej, men om man visste att O hade dödat sitt barn och sina barnbarn finner jag det högst osannolikt — för att inte säga omöjligt — att föräldrarna till Hanna hade accepterat att bevilja deras dotters och hennes barns mördares sista vilja. Snarare hade väl att stoppa det varit det minsta man skulle vilja göra och jag har svårt att se att föräldrarna till den ensamme familjemördaren hade protesterat.
Det tror jag också du hade insett om du inte hade varit så mån om att — mot all förstånd och logik — förlägga all skuld på O.

Lägg ner! Du påstår att jag saknar allt förstånd och logik - Hur vet du något om detta överhuvudtaget? Du försöker (genom mentalisering kanske?) smeta någon slags uppfattning på mig. Jag har ingen aning om huruvida all skuld ska förläggas på OH eller inte. Min bedömning är att de fakta som meddelats hittills är inte tillräckliga för att ha någon uppfattning om detta. För egen del är jag inte så förtjust i idén att i likhet med den kände figuren Hercule Poirot mentalisera fram "sanningen". Jag hoppas att det kommer fram ytterligare fakta från polisen som kan klargöra vad som hänt. Så länge det inte sker är alla gissningar (mentaliserade eller ej) mer eller mindre sannolika.

Vad jag vet är att det är oklart för oss i tråden om HB skrev under testamentet i paret Hanssons närvaro eftersom hennes sista dag i livet inte är den 3 januari. HBs föräldrar har accepterat testamentet i bouppteckningen och arvskiftet är genomfört. Försök förstå det logiska i detta. Så svårt är det faktiskt inte.
Citera
2018-12-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och så kan lägga till det faktum att O´s chef ringde till polisen och efterlyste en hel familj när O inre dök upp på den stora konferensen. Det verkar ju som om chefen i tanken varit förberedd på att någonting tragiskt skulle kunna inträffa.

Efter att chefen och någon till själva besökt hemmet och ringt på. Bilarna var hemma och dom tittade runt huset, tyckte det var märkligt. Dom hade försökt ringa både O och H (tror t.o.m arbetet hennes).

Tror att O och H räknat med det agerandet. Att alla skulle hittas fort.
Citera
2018-12-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Utgångspunkten för diskussionen hamnar fel här kan jag tycka, för ingen i föräldrarnas omgivning hade uppfattat att de var vare sig självmordsbenägna och/eller vägrade ta emot hjälp.

HB hade heller inte cancer, enligt Fogelram. Så då är den trådsanningen ur världen.

Barn- och ungdomsmottagningen i L*mma kommun har med all sannolikhet erbjudit flickorna samtalsstöd. Möjligen även skolornas kuratorer?

Fetad stil: Nej, samtalskontakt är och bör vara frivillig. Det är klart att föräldrarnas mående påverkar barnet men varje myndighetsförklarad individ har rätt att själv välja att ta emot stöd eller avstå.
En krisbearbetning är alltid både individuell och högst personlig, att forcera fram reaktioner eller känslor är helt uteslutet och kan bli direkt förödande för en naturlig bearbetningsprocess - låt det ta den tid det tar.
En del anhöriga väljer att inleda en samtalskontakt med kurator, psykolog eller psykiatriker i något skede av processen, oftast inom ett år. Andra väljer att avstå helt - inget är rätt eller fel här. Mycket är avhängigt på hur ditt övriga sociala nätverk ser ut med släktingar, vänner och arbetskamrater.
Det finns de som klappar ihop efter ett par år och är först nu redo att ta itu med en smärtsam bearbetning, våra försvar fungerar olika och de fyller sin funktion. Här behövs tillit och respekt från omgivningens sida. Och ett - jag finns här.

Vad jag vill komma fram till är att det saknas en strikt mall för krisbearbetning. Vi har olika bakgrund, egenskaper, yttre förutsättningar, erfarenheter, inre resurser, nätverk.

Du är både klok och oklok samtidigt. Att skriva "Vad jag vill komma fram till är att det saknas en strikt mall för krisbearbetning. Vi har olika bakgrund, egenskaper, yttre förutsättningar, erfarenheter, inre resurser, nätverk." är klokt och vittnar om kunskap och fingertoppskänsla.

Att däremot skriva "HB hade heller inte cancer, enligt Fogelram. Så då är den trådsanningen ur världen." visar istället på en fantastiskt dålig logik, att avfärda en trådsanning med en annan trådsanning...

Att inte förstå att att barn bör behandlas annorlunda än vuxna, såväl beträffande omhändertagande som utifrån det lagstadgade ansvar som en vårdgivare har för barn, tyder nog mest på att du inte har kunskap om detta område men försöker applicera ditt kompetensområde på barnområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in