2018-12-08, 09:07
Medlem
Har det framkommit något nytt som är bekräftat? Vet vi om flickorna hade ME tex? Läste tråden när händelsen inträffade och lite då och då månaderna efter det men nu orkar jag inte följa den. Ser ut att vara samma ältande nu som då
Citera
2018-12-08, 09:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Jaha.... någon länk på det..?
Dem uppgifter är 11 månader gammla...
och så gott som allt det du skriver här kommer från anonyma skribenter inte från POLISEN.

Fogelram kan du svara på en fråga?
Är polisen färdig nu och har meddelat anhöriga avslutande fakta?
Citera
2018-12-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vem sjutton har sagt att jag skulle dödat min skadade kamrat? Jag var inte född när det hände. Att det gjorts under krig är fakta liksom att det inte bestraffats som brott likaså.

Du missförstår avsiktligt och grälsjukt!
Kan inte både du och Japanesa släppa fokus på mig och andra postare och istället ägna er kraft och tankeverksamhet åt bakomliggande orsaker till tragedin i Bjärred?
Det slukar alldeles för mycket energi att skrolla förbi textmassor med teaterspelande indignation över avsiktliga misstolkningar.
Det är dumhet som både du och Japanesa är alldeles för intelligenta för att hålla på med.

Fundera i stället över denna fråga: om barnen var så sjuka att de också uttryckt suicidtankar bägge eller den ena. Varför lät inte föräldrana barnen skriva avskedsbrev till mor- och farföräldrar? Till kusiner eller sina hemlärare, varav den ene också väntades och kom till villan stracks efter?
Varför tystades barnen i livet och efter sin död?
En 14-åring är nästan straffmyndig och kan tänka själv. Men Agnes var ”a girl has nothing to say”.
Om denna handling var något som skulle utgöra ett ”bra” avslut från en plågsam tillvaro för framför allt de påstått sjuka barnen - varför var det bara föräldrarna som fick uttrycka sina förväl?.

Jag förstår att du vill ha ett slut på diskussionen om vilka barmhärtighetsmord som skulle tänkas vara hypotetiskt befogade. Särskilt som du är den enda som väckt den frågeställningen. Jag förstår även att du har svårt att hänga med i resonemang och sätta dig in i andras syn på saker och ting när du scrollar förbi alla längre inlägg som som varande textmassor.

Vi har ingen aning om vilka avskedsbrev, filmer eller annat som fanns i villan efter tragedin. Det känns lite märkligt att diskutera frånvaron av något som vi inte vet saknades. Det är ytterligare ett tecken på den dubbla standard som du kräver för din egen del i tråden. Diskussionen ska utgå och utvecklas ifrån din teori men alla andras teorier ska stå tillbaka tills de bekräftats.

Jag tar mig fortsatt friheten att betvivla att någon soldat i något krig har fått medalj för att ha avrättat en vapenbroder. Det låter snarare som en skröna. Jag betvivlar inte att liknande händelser skulle ha skett men att det skulle dekorerats ser jag som ytterst osannolikt. Att man i det läget skulle räcka över sitt vapen till vederbörande så denne själv kan avsluta sitt liv, assisterat självmord, är nog så långt acceptansen skulle räcka ens i krig.

Det skulle annars öppna Pandoras ask.
Citera
2018-12-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Fast så fungerar vanligtvis inte så kallade altruistiska barnamördare. Det finns mycket sällan något större mått av rationellt tänkande i grunden. Handlingarna är relativt frikopplade från någon verklig föräldrainstinkt i normal mening. Personen agerar i en skuggvärld där det är ytterst tveksamt om de ägnar särskilt mycket tankemöda åt sina barns "bästa". Morden sker halvt på impuls. Inget av detta överensstämmer med den bild som målats upp i tråden av två vuxna som i det längsta kämpat på ett "normalt sätt" för sina barn för att sedan glida ned i en depression och metodiskt planera och genomföra en slags kollektiv eutanasi.

I det här fallet verkar flera skribenter i tråden ha accepterat att föräldrarna verkligen hade ett barmhärtighetsmotiv (barnens svåra sjukdom) och att det går att följa - om än inte acceptera - hur de så småningom närmast drivits att mörda sina barn (dålig sjukvård osv).

Andra - däribland jag - anser att barnens eventuella sjukdomar är ett lika otillfredsställande barmhärtighetsmotiv som att rädda familjen från djävulen eller inbillade pedofiler. Dessa föräldrarna är i mina ögon precis lika vanvettiga som andra barnamördare och tog livet av sina barn på precis lika lösa grunder.

Det finns därmed ingen anledning att till exempel granska eventuella vårdinsatser riktade till barnen för att hitta en förklaring till det inträffade. Det finns nämligen inget egentligt barmhärtighetsmotiv. Bara det som föräldrarna inbillade sig.

Ett mycket tänkvärt inlägg. Jag har fetat ett par meningar i början och tänker som du att "föräldrarna levde i en skuggvärld." Ja, det verkar som om en förälder (eller båda) inte riktigt delade samma verklighet som (vi) andra.

Frågan är: en psykotisk eller svårt deprimerad hjärna tänker väl inte på samma sätt som andras? Är det ens meningsfullt att ägna så mycket tid åt att försöka förstå hur föräldern (föräldrarna) tänkte?
Citera
2018-12-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det har förekommit en del resonemang om olika former av skam, eventuella karriärproblem och om O:s arbetsplats och arbetsförhållanden.

Apropå"den sista tiden förtjänade du inte..."

Om det skulle finnas någon skamlig, karriärstoppande komponent, så finns det en företeelse som jag inte kan dra mig till minnes att den skulle ha varit uppe här: Forskningsfusk.

Antag att O, eller någon av hans studenter utreddes för misstänkt, påstått forskningsfusk.

Det skulle, oavsett om O verkligen var inblandad/skyldig, eller om det "bara" var en utredning som sedan skulle fria honom, kunna vara något så skamligt, att en redan skör/pressad/deprimerad O till slut går över gränsen till att mörda sin familj.

Huruvida planerna och utförandet till slut är gemensamt mellan O och H är svårt att egentligen veta, så länge inte Polisen väljer att lätta på förlåten.

Att anklagas för forskningsfusk, är nästan det värsta som kan hända en karriärist inom akademin.

Om det visade sig att de eventuella anklagelserna om inblandning i forskningsfusk var osanna, så kan det förklara hur man senare hyllar O.

Intressanta tankegångar! Jag tror som du att det antagligen fanns inslag av "skam" i denna händelse. Och varför skulle det inte kunna handla om forskningsfusk, lika väl som om någonting annat?

Sedan har föräldern (föräldrarna) bestämt sig för att "barnens sjukdomar" ska vara den officiella förklaringen och det motiv som ska ges till allmänheten. Och antagligen får vi aldrig veta mer än så.
Citera
2018-12-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ett mycket tänkvärt inlägg. Jag har fetat ett par meningar i början och tänker som du att "föräldrarna levde i en skuggvärld." Ja, det verkar som om en förälder (eller båda) inte riktigt delade samma verklighet som (vi) andra.

Frågan är: en psykotisk eller svårt deprimerad hjärna tänker väl inte på samma sätt som andras? Är det ens meningsfullt att ägna så mycket tid åt att försöka förstå hur föräldern (föräldrarna) tänkte?
Du får ursäkta om jag tar mig friheten att svara och ge min syn. På din sista fråga skulle jag svara att det är fullständigt meningslöst att försöka förstå hur föräldrarna tänkte om man saknar förmågan att göra det utan att projicera in sina egna tankar.

För övriga är det helt väsentligt för att kunna begripa händelsen och hur man ska kunna förhindra liknande tragedier. Att bara onyanserat döma föräldrarna och fördöma deras handlande ger inte verktygen för att möta nästa familj i djup kris.
Citera
2018-12-08, 09:45
Medlem
Testamentet. Den ifrågasatta bevittningen. Det har väl inte överklagats? Kanske styrker det att någon form av hälsning (video eller annat) finns som ger sådan trovärdighet att man var överens om vad som skulle ske att man valt att godta testamentet.
Citera
2018-12-08, 10:01
Medlem
Om man utgår ifrån att föräldrarna (om det nu var båda) hade "ett annorlunda tänkande", så blir ju frågan: hur kom det sig att ingen i omgivningen anade detta? Tvingas vi konstatera att liknande tragedier sannolikt kommer att inträffa igen i framtiden, eftersom vi aldrig kan veta vad andra tänker?

Men, ändå: vad skulle man eventuellt kunna göra för att försvåra för "annorlunda tänkare" att utföra våldshandlingar? Jag har upprepade gånger varit inne på detta med familjens isolering. För att två personer med annorlunda tänkande ska bli fast i en gemensam idé så bör de antagligen få vara i fred och smida sina planer. Hade man kunnat "störa" dessa föräldrar mer?

Och gällande barnen: hade de kunnat berätta om omständigheter i familjelivet som hade gett en vink om att något var fel? Hade flickorna möjlighet att prata med någon utomstående som de hade förtroende för? Om fyra personer lever ganska isolerade i en villa under ett eller ett par års tid, så måste ju verklighetsuppfattningen till sist bli skev - särskilt för barnen; föräldrarna hade ju litet mer kontakt med omvärlden genom sina arbeten.
Citera
2018-12-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du får ursäkta om jag tar mig friheten att svara och ge min syn. På din sista fråga skulle jag svara att det är fullständigt meningslöst att försöka förstå hur föräldrarna tänkte om man saknar förmågan att göra det utan att projicera in sina egna tankar.

För övriga är det helt väsentligt för att kunna begripa händelsen och hur man ska kunna förhindra liknande tragedier. Att bara onyanserat döma föräldrarna och fördöma deras handlande ger inte verktygen för att möta nästa familj i djup kris.

Du har delvis rätt men:

Vi SKALL fördöma föräldrarnas handlande så att nästa familj i kris inte upprepar historien. Vi skall markera att föräldrar har ett ansvar att söka hjälp för naturligtvis hade de två flickorna i Bjärred levt om bara släkt o vänner fått komma till tals. Hade inte ens behövts adekvatsjukvård. Alla som lever i kris som läser detta skall vakna upp. Ingen får någonsin mera skylla på barnen.

Det är också lönlöst att gissa hur de tänkte. Alla mördare tänker på sitt eget sätt. Avskedsbrevet är beviset på att en eller två inte tänkte normalt. Troligtvis rationaliserade sitt handlande.

Det finns de som varit/är med i tråden som romantiserar föräldrarnas tankar och avslutar med att ”men för den skull är det är inte rätt att döda sina barn”. Några balanserar på ämnet på ett livsfarligt sätt.

Det är viktigare att ta reda på flera anledningar till att människor går in i väggen. Vi har ett ansvar att visa hur väggen kan se ut för alla verkar inte känna till det.
Citera
2018-12-08, 10:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vem sjutton har sagt att jag skulle dödat min skadade kamrat? Jag var inte född när det hände. Att det gjorts under krig är fakta liksom att det inte bestraffats som brott likaså.

Du missförstår avsiktligt och grälsjukt!
Kan inte både du och Japanesa släppa fokus på mig och andra postare och istället ägna er kraft och tankeverksamhet åt bakomliggande orsaker till tragedin i Bjärred?
Det slukar alldeles för mycket energi att skrolla förbi textmassor med teaterspelande indignation över avsiktliga misstolkningar.
Det är dumhet som både du och Japanesa är alldeles för intelligenta för att hålla på med.

Fundera i stället över denna fråga: om barnen var så sjuka att de också uttryckt suicidtankar bägge eller den ena. Varför lät inte föräldrana barnen skriva avskedsbrev till mor- och farföräldrar? Till kusiner eller sina hemlärare, varav den ene också väntades och kom till villan stracks efter?
Varför tystades barnen i livet och efter sin död?
En 14-åring är nästan straffmyndig och kan tänka själv. Men Agnes var ”a girl has nothing to say”.
Om denna handling var något som skulle utgöra ett ”bra” avslut från en plågsam tillvaro för framför allt de påstått sjuka barnen - varför var det bara föräldrarna som fick uttrycka sina förväl?.

Att be barnen skriva avskedsbrev vore väl i grymmaste laget.
Citera
2018-12-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Testamentet. Den ifrågasatta bevittningen. Det har väl inte överklagats? Kanske styrker det att någon form av hälsning (video eller annat) finns som ger sådan trovärdighet att man var överens om vad som skulle ske att man valt att godta testamentet.

Det var OHs och HBs föräldrar som var de lagliga arvingarna enligt ÄB (Ärvdabalken). Testamentet tog ifrån dem rätten till arv och gav arvet i lika delar till OHs syster och HBs bror. Och rätten till en bok till en kollega till OH (tydligen utan större ekonomiskt värde).

Om det nu är så att HB inte undertecknat testamentet inför paret Hansson så skulle någon av de fyra föräldrarna kunnat klandra det och i domstol fått testamentet ogiltigförklarat. Men så skedde inte. I bouppteckningen finns i stället antecknat att föräldrarna godkände testamentet.

Det är helt lagligt att göra så. Även ett "tveksamt" testamente kan accepteras och tillämpas om alla som berörs godkänner det. Om föräldrarna godkände testamentet trots att de visste att HB inte skrivit under i vittnenas närvaro eller att de faktiskt vet att hon skrev under i närvaro av dem, det vet inte vi här i tråden.

Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2018-12-08, 10:32
Moderator
Topic är händelsen i Bjärred.

Sväva inte ut i generella diskussioner om ME och andra sjukdomar.
Undvik att tjafsa om medskribenters moral i diverse frågor; det är de inblandades moral som kan vara topic, inte den egna moralen.

Gillar du inte vad en medskribent har postat; scrolla vidare. Ägna inte ett inlägg åt att berätta vad du anser om medskribenten som person.

Anser du att ett inlägg är OT eller innehåller annat regelbrott; rapportera det.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in