Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 14:16
  #493
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
suck... H.I blev påkörd i åtta knop snett framifrån. Den egna farten (17) i skrovriktningen hjälpte till att studsa undan.
Resultatet blev ett en stor undervattensreva av tankerns stävbulb.
När H.I kom i kontakt med fjordbotten så var farten noll.
Inget av detta behöver skapa att skrovet som helhet blir "ramsnett".

Så det är möjligt att skrovet går att reparera billigare än att bygga hela på nytt.

Allt inuti behöver givetvis bytas, men det måste även ett nybygge ha.

Suck på dig också. Nej det är inte möjligt att göra det menar jag. Nästan garanterat blev skrovet initialt skevt men även om det mirakulöst höll ihop spantmässigt så har det säkerligen skadats bortom all räddning efteråt med de krafter som vajrar och kättingar utsatt skrovet för i sjöhävning. Vi kan ju slå vad om du vill?
Citera
2018-12-07, 17:18
  #494
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Gräla med varandra gör man i PM.

/Moderator
Citera
2018-12-07, 18:46
  #495
Medlem
Vossevangens avatar
Marinen meldte for 2 dager siden at skroget var relativt uskadd bortsett fra den lange flengen fra kollisjonen. I linken er det ytterligere info, foto og grafikk vedr Ingstad:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._source=5V7Jj6
Citera
2018-12-07, 19:10
  #496
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Marinen meldte for 2 dager siden at skroget var relativt uskadd bortsett fra den lange flengen fra kollisjonen. I linken er det ytterligere info, foto og grafikk vedr Ingstad:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._source=5V7Jj6

Som ny i princip. Återstår då bara bärgning där det redan försvagade skrovet kommer att utsättas för extrema krafter förmodligen "sagging" , sedan totalsanering och blåsa ut all inventarie. Sedan återstår det lilla jobbet att slipa ner varenda kvadratcentimeter som börjat bli rostangripet. Sedan mönja på det och sedan ny sektion mellan spanten där hålet är. Sedan börja installera hela innandömet på nytt. Sist men inte minst hitta sjömän som är sugna på att mönstra ett sjunket skepp. Finns inte en snöbolls chans i helvete att de kan försvara en sådan plan.
Citera
2018-12-07, 19:14
  #497
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Marinen meldte for 2 dager siden at skroget var relativt uskadd bortsett fra den lange flengen fra kollisjonen. I linken er det ytterligere info, foto og grafikk vedr Ingstad:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._source=5V7Jj6
En sak vet jag om norska myndigheter, dom är dumsnåla och ja, jag har jobbat med dom.

Spara ett stålskrov, herrejösses allt annat måste skrotas och elektroniken går ej att få tag på idag utan det blir ett nytt projekt med ett nytt system för ett fartyg

Är glad om så blir fallet för alla företag som får lämna nya offerter för ett unikt system för ett fartyg
Citera
2018-12-07, 20:00
  #498
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
En sak vet jag om norska myndigheter, dom är dumsnåla och ja, jag har jobbat med dom.

Spara ett stålskrov, herrejösses allt annat måste skrotas och elektroniken går ej att få tag på idag utan det blir ett nytt projekt med ett nytt system för ett fartyg

Är glad om så blir fallet för alla företag som får lämna nya offerter för ett unikt system för ett fartyg
Du har fel. De är smartslösare. Smartare än den svenska varianten så att säga.

Så tar vi och stoppar in dagens händelseutveckling och lite till:

" 7. desember 2018 kl. 16:39 Forsvaret feilinformerte

KNM «Helge Ingstad» skulle aldri innom Haakonsvern, men segla innanskjærs for å øva, skriv BT. Dermed er informasjonen Forsvaret gav til NRK 12. november feil. Presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal opplyser at han først i dag blei klar over at Haakonsvern aldri var eit mål. – Det var informasjon eg oppfatta at var stadfesta, men det viser seg å vera feil. Det er sjølvsagt beklageleg og veldig uheldig.
[/i]"

Kan detta vara på riktigt?

https://www.nrk.no/hordaland/forsvar...rte-1.14330615
__________________
Senast redigerad av 80231 2018-12-07 kl. 20:03.
Citera
2018-12-08, 01:55
  #499
Medlem
Vossevangens avatar
Hver dag er 350 personer involvert i redningsarbeidet:

https://www.nrk.no/hordaland/mer-enn...ad_-1.14328769

Nederst i artikkelen er en liste over innleide underleverandører. Det var spørsmål tidligere i tråden om hvilke dette er.
Citera
2018-12-08, 01:59
  #500
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Hver dag er 350 personer involvert i redningsarbeidet:

https://www.nrk.no/hordaland/mer-enn...ad_-1.14328769

Nederst i artikkelen er en liste over innleide underleverandører. Det var spørsmål tidligere i tråden om hvilke dette er.
Ska det bli akkurat fixat så må de vare de holländarna
Citera
2018-12-08, 10:34
  #501
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men du vet ju för fan inget av dina löjliga påståenden. Att sedan stödja en nynazistisk sida som hävdar att alla kvinnor är värdelösa? Det gör dig till en fjant och tämligen värdelös. Fatta nu följande och alla dina gelikar som aldrig varit på sjön ; ett utkik har sett fel på lanterföring och bakomliggande ljus. Och???? Det är därför vi har radar och Ecdis jävla puckon. Förklara för mig då, era förbannade ryggbankade ufon varför två separata radar och Ecdis system med plottade mål (plus vektorer från AIS. Och nej den var inte avstängd, jävla landkrabbor, bara på envägs), hur fregatten girar babord. Jag har pratat med en lokal lots och han har hört rykten om U-båts jakt. Faktum är att strax utanför fjorden låg en rysk jagare. Hursomhelst era amatör-gissningar är skit och ingenting värda.
Inte fan bedriver man ubåtsjakt i en farled som inte är avlyst. Det handlar om dåligt sjömanskap och inkompetens.
Citera
2018-12-08, 13:11
  #502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte fan bedriver man ubåtsjakt i en farled som inte är avlyst. Det handlar om dåligt sjömanskap och inkompetens.

Jag bara väntar på de första rapporterna om flygande tefat
Citera
2018-12-08, 16:35
  #503
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte fan bedriver man ubåtsjakt i en farled som inte är avlyst. Det handlar om dåligt sjömanskap och inkompetens.
Ingen i norske media som har skrevet om ubåtsjakt.
Jeg har heller ikke sett påstand om ubåtsjakt i norske nettfora.

Ser ut som skribenten Swan er eneste kilde for at Helge Ingstad var på ubåtsjakt da ulykken skjedde.

Selv om ubåt-spekulasjonen skulle vært korrekt, gjenstår samme inkompetanse på broen på Ingstad der man blant annet verken er istand til å se et 250 meter langt tankskip rett forut på radar eller med egne øyne. Man fortsetter på broen å manøvrere i 17 knops fart på samme kurs selv om man over radio har blitt advart flere ganger om at man er på kollisjonskurs.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2018-12-08 kl. 16:50.
Citera
2018-12-08, 17:07
  #504
Medlem
80231s avatar
"7. desember 2018 kl. 09:39 Gigantkran til Tyskland
Kranlekteren «Gulliver» seiler ut fra Hanøytangen og reiser til Tyskland i dag, melder Forsvaret. Den skulle hjelpe til med hevingen av KNM «Helge Ingstad», men siden dette arbeidet er utsatt, har kranen tatt oppdrag andre steder.
"

Den ena kranförsedda pråmen ska tydligen bege sig till Tyskland. Bärgningen av el fregatto KNM «Helge Ingstad» lär dröja. Jag tror att man inte riktigt vet vad som ska göras.

https://www.nrk.no/hordaland/gigantk...and-1.14329505



Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag bara väntar på de första rapporterna om flygande tefat
Haha! Undervattensgående flygande tefat då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback