2018-12-07, 15:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
¨
Det är "föryngrande" emellan.
Det borde väl vara "egendomligt föryngrande effekt"??
Beror på om egendomlig(t) syftar på föryngrande eller effekt. Syftar det på adjektivet föryngrande blir det ett adverb med t på slutet, syftar det på substantivet effekt (n-ord) blir det ett adjektiv utan t på slutet, fast då bör man nog sätta ut komma mellan egendomlig och föryngrande. Så ser jag det. Båda fungerar i talspråk där kommat inte syns, men då avgör nog betoningen om t-et ska med.

Kanske var det inte rätt av mig att ange ordklasser istället för satsdelar (som jag är mer osäker på) i ovanstående resonemang, men du förstår nog vad jag menar.

Eller så tycker HE sig stå över sånt trams som att inkludera t på adverb. Sånt är det ändå bara pöbeln som bryr sina små huvuden med.
Citera
2018-12-07, 17:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Man lär sig ju ingenting heller. Jag är totalt ointresserad av att titta på Liv och Horace dricker öl, Liv och Horace tittar på kartan, Horace säger nej det ligger där borta, o.s.v. Bara en massa utfyllnad.
För 2½ år sedan diskuterades Liv och Horace i tråden. Jag undrar vad Liv känner för Horace nu när hon ser hans misogyna utspel till försvar för Arnault och mot kvinnor i Akademien. Skulle hon någonsin ställa upp på en till säsong med HE? Kommer hon ens att skicka ett julkort?
Citera
2018-12-07, 17:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Märkligt att Horace höll kvar den baltiska kvinnan så länge, har hört och läst en del av denna krigiska feminist. Horace däremot är en driven stilist som ibland ser ljuset. Dvs innehållet övertrumfar då formen. Hans tunna essä- och aforismbok som kom ut häromåret var ställvis lysande, särskilt hans ord om de ”oefterfrågade”.
Hon tog hand om honom. Det var inte förrän 2014 som han var redo att lämna boet och flytta hemifrån, efter en helvetisk tonårsperiod då han gjorde uppror med besked. Typiskt mamma/son-förhållande.
Citera
2018-12-07, 17:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Visst var det kul läsning, om mannen som plötsligt upptäcker att damerna är intresserade av just honom. Han fick ju sagt det med besked!

Nu är det bara för Horace att ta för sig. Han har mycket kul i sänghalmen att ta igen. Kanske en ny kull med barn, när så många fertila damer vill ha just honom, han som är så jämlik och ställde upp när sönerna var små?
Åh, så det kunde låta 2017-11-17, några dagar innan DNs artikel om kulturprofilen publicerades. Nu vill väl ingen ta i honom med tång ens.
Citera
2018-12-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För 2½ år sedan diskuterades Liv och Horace i tråden. Jag undrar vad Liv känner för Horace nu när hon ser hans misogyna utspel till försvar för Arnault och mot kvinnor i Akademien. Skulle hon någonsin ställa upp på en till säsong med HE? Kommer hon ens att skicka ett julkort?

SVT har tackat nej till en tredje säsong av ”Liv och Horace i Europa”
Citera
2018-12-07, 19:15
Medlem
pentrys avatar
I en mer politisk korrekt värld Sverige idag består i, i en fåraliknande ström att följa, är inte en mer intellektuell och alternativ man som Horace välkommen i. Dräneringen och stenkastningen mot ett alternativt synsätt, eller om du så vill, ett annat resonemangbetonat sätt att se den, är numera ej accepterat. En påhejad hysterisk värdegrund kan idag jämföras med 70-talets mossiga grupperingar flumproggare vi numera skrattar åt. Identitetsvärdegrundfeminizterna har samma öde att möta. Intellekt vs. Känsloporr. Horace kommer bestå.
Senast redigerad av pentry 2018-12-07 kl. 19:20.
Citera
2018-12-07, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Beror på om egendomlig(t) syftar på föryngrande eller effekt. Syftar det på adjektivet föryngrande blir det ett adverb med t på slutet, syftar det på substantivet effekt (n-ord) blir det ett adjektiv utan t på slutet, fast då bör man nog sätta ut komma mellan egendomlig och föryngrande. Så ser jag det. Båda fungerar i talspråk där kommat inte syns, men då avgör nog betoningen om t-et ska med.

Kanske var det inte rätt av mig att ange ordklasser istället för satsdelar (som jag är mer osäker på) i ovanstående resonemang, men du förstår nog vad jag menar.

Eller så tycker HE sig stå över sånt trams som att inkludera t på adverb. Sånt är det ändå bara pöbeln som bryr sina små huvuden med.

Det kan nog vara både och, ja. Han har ju inte skrivit ner det hela själv får man beakta.
Citera
2018-12-08, 15:30
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
När Horasets lägenhetsaffärer i Gamla Stan var uppe i media för ett par år sedan skall han ha blivit riktigt förbannad på en viss journalist. När Horace träffade journalisten sade han: "Du har rövknullat mig din jävel".

Bra sagt.

Snille och smak.

Även 2006 verkar han betett sig utan impulskontroll. Kan Horace ha någon form av neuropsykiatrisk störning som ger honom minskad impulskontroll. Typ någon varians av ADHD.
Citera
2018-12-08, 15:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
SVT har tackat nej till en tredje säsong av ”Liv och Horace i Europa”
Fritt fram för TV3 att ta över serien.
Citera
2018-12-08, 15:47
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Fast Horace har inte fått sin makt eller sin lön och förmögenhet baserat på den litteratur han producerat utan på sin person. Därför är det högst relevant att diskutera hur han är dom person.

Håller med dig i princip, om vi hade pratat om t.ex Östergren men i Horace fall är det för maktpositionen som han har som han beundras.
Kan du utveckla? Har fått för mig att gubben sedan typ ett halvt sekel bedrivit ett litterärt åtagande på akademisk nivå. Har det ingenting att göra med var han befinner sig idag rent ekonomiskt, eller gällande hans "makt"? Vilka belägg talar för att Engdahl beundras för sin maktposition snarare än hans litteratur? Låter som en subjektiv och vimsig åsikt bara. Men är faktiskt nyfiken, om du är kunnig, för har bara varit i kontakt med honom genom två av hans böcker och kanske ett vagt intresse för doktorsavhandlingen inom romantik.. Jo och hans kommentarer om Mare Kandre, i något program. Liknade henne vid Kafka om jag minns rätt.

Vad jag efterfrågar just nu är väl mer beteendepsykologiskt dock.
Citera
2018-12-08, 16:02
Medlem
Anita.Nilsdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Citat:
När Horasets lägenhetsaffärer i Gamla Stan var uppe i media för ett par år sedan skall han ha blivit riktigt förbannad på en viss journalist. När Horace träffade journalisten sade han: "Du har rövknullat mig din jävel".

Bra sagt.

Snille och smak.
Även 2006 verkar han betett sig utan impulskontroll. Kan Horace ha någon form av neuropsykiatrisk störning som ger honom minskad impulskontroll. Typ någon varians av ADHD.
Vilket skitsnack och rentav dumt förtal. Exempel på när Flashback är uselt.
Det där citatet med fult ord i stämmer inte alls, Engdahl har aldrig sagt så. Angående den journalist han angreps av tidigare i år - den Horace berättar om i Schulmans podd nyligen - så förföljdes han på ett sätt han upplevde som störande, och sa ifrån. Begripligt.
Citera
2018-12-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fritt fram för TV3 att ta över serien.

Jovisst, TV3 är ju kända för alla sina kulturprogram
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:TV-program_i_TV3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto