Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Om vi återgår till testamentet. Om jag skriver under ett sådant, och ser att barnen inte nämns, så hade jag reagerat kraftigt. Det går inte att förklara bort på ett trovärdigt vis. Hur tänkte vittnena egentligen?
De som bevittnar ett testamente behöver endast veta
att det är undertecknandet av ett testamente som ska bevittnas och se meningen om
vad som ska intygas, t.ex. en mening liknande denna:
Vi, som samtidigt närvarat och bevittnat ovanstående underskrifter, intygar härmed att XX och NN som vi personligen känner, av fri vilja och vid fullt förstånd för oss förklarat att detta testamente innefattar hans respektive hennes yttersta vilja.
Testamentets innehåll behöver vittnena inte alls se. Det är dessutom direkt olämpligt. Vittnena skulle ju annars kunna sprida uppgifter om innehållet. Testator måste, om han/hon så vill, kunna hålla innehållet hemligt för de som berörs. Det är endast de egenhändiga underskrifterna och det psykiska friska tillståndet hos den/de som testamenterar som ska intygas.
När det gäller paret Hansson är frågan som stör mig endast om de
verkligen såg HB skriva under. Om de gjorde det borde hennes "senast sedd i livet"-dag varit den 3 januari. Och det är den inte. Detta skulle kunna vara ett misstag av den som fört in uppgifterna, men borde väl i så fall ha rättats till.
Och
om nu inte HBs namnteckning bevittnats på ett korrekt sätt skulle någon av de förfördelade arvtagarna (HBs och OHs föräldrar) kunna ha väckt talan i domstol och begärt att få testamentet ogiltigförklarat. Men det gjorde gjorde de inte. Detta kan betyda att de antingen
vet att HB faktiskt var med hos Hanssons (och att dagen för "senast sedd i livet" är fel) eller att de accepterade testamentet
trots att paret Hansson inte såg henne skriva under och att det därför är okänt när hon dog och om testamentet verkligen var
hennes yttersta vilja. I bouppteckningarna finns båda föräldraparens accepterande av testamentet antecknat. Bouppteckningarna inklusive testamentet har därefter godkänts och arvskifte har skett.
Det finns en uppsjö av länkar till testamentsreglerna på nätet. Här är t.ex. en.
https://www.helpforsakring.se/Raettsomraaden/Arv-gaava/Juridiska-artiklar/De-viktiga-formkraven-naer-testamentet-bevittnas