2018-12-06, 09:20
Medlem
Om vi återgår till testamentet. Om jag skriver under ett sådant, och ser att barnen inte nämns, så hade jag reagerat kraftigt. Det går inte att förklara bort på ett trovärdigt vis. Hur tänkte vittnena egentligen?
Citera
2018-12-06, 09:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att stöd och hjälp uteblir lr kan ses som otillräcklig är ett mycket vanligt bekymmer; se psykiatrins begränsade resurser och hur illa föräldrar till ungdomar med missbruk och psykiatriska diagnoser far, se utebliven personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med hjälpbehov dygnet-runt - vilka inre och yttre resurser använder sig omgivningen av tror du, utan att ens snudda vid tanken på att mörda? Familjer eller ensamstående föräldrar, i vissa fall åldriga, är ofta tvungna att kämpa och strida för sina närmaste. Många av dessa har taskig ekonomi och saknar kanske verbala förmågor.

En tålmodig och ofta långvarig strid som kan kallas för kärlek - i ordets rätta bemärkelse.

De avstod uppenbarligen från att göra ett uppehåll i arbetet och karriären för att på sikt ordna ett tryggare liv för sina flickor och sig själva.

Här är ett exempel på hur en familj flyttar mer än 100 mil norröver för att flickan ska få den assistans hon enligt lag är berättigad.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7032026

/...../

Precis, folk kämpar vanligtvis på trots motgångar. Denna familjen har såvitt vi vet snarare bemötts med förstående (omfattande hemskolning, anpassning från arbetsgivare) än ytterligare svårigheter. Men någon kunde inte leva precis som den ville och då var det inte kul?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur vet du att inte också läkaren var inriktad på successivt mer skolgång för ex Agnes?
Eller att läkarintygen var formulerade för att barnet i möjligaste mån skulle gå i skolan, men att hemundervisning skulle ges när detta absolut inte gick?

Utifrån de insatser som skolan i första hand satte in så specificerar antagligen inte läkarintyget på exakt vilket sätt skolgången bör anpassas. De verkar ju ha prövat många olika anpassningar innan barnen blev hemmasittare.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Vi vet inte vilken sjukdom Agnes och Moa led av. Vi har ingen fastställd psykiatrisk diagnos på föräldrarna. Att Agnes o Moa led av ME är bara en trådsanning. Det är ju bra om tråden kan få vara fri och alla kan få komma till tals men sida upp och sida ner krigas det om något som ju inte är mer än en trådsanning. Den dag om den nu kommer när det fastslås att Agnes o Moa hade ME då kan ju den debatten bli aktuell. Nu vet vi inte om det är sjukvården, psykiatrin, skolan o.s.v som har missat varningstecken. Ett vet vi dock. Två föräldrar(eller en) har mördat sina barn!!

Sedan är det också så otroligt ovanligt att föräldrar mördar sina barn att det kanske är svårt att uppfatta att det finns varningstecken. Skolan ser en familj i kris och försöker stötta och man oroar sig kanske i första hand för att föräldrarna skall bli utbrända... Arbetsgivaren likaså ser kanske i första hand en slutkörd person som man antar behöver vila. Sedan vet man ju inte vad som varit triggern för morden. Kanske fanns det ett upplevt hot om påtvingad sjukskrivning/ytterligare utredningar av barnen/inblandning från fler myndigheter som blivit den utlösande faktorn.
Citera
2018-12-06, 09:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om vi återgår till testamentet. Om jag skriver under ett sådant, och ser att barnen inte nämns, så hade jag reagerat kraftigt. Det går inte att förklara bort på ett trovärdigt vis. Hur tänkte vittnena egentligen?

Vittnena brukar aldrig se själva texten i testamentet. De bevittnar bara rubriken "Testamente" och underskriften av den testamentet gäller. Det är det vanligaste vid testamentesbevittning.

Just dessa möjligen förslagna, mordplanerande juristföräldrar har väl antagligen noga sett till att inte väcka några konstiga tankar hos Hanssons och som brukligt säkert dolt texten.
Citera
2018-12-06, 09:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Precis, folk kämpar vanligtvis på trots motgångar. Denna familjen har såvitt vi vet snarare bemötts med förstående (omfattande hemskolning, anpassning från arbetsgivare) än ytterligare svårigheter. Men någon kunde inte leva precis som den ville och då var det inte kul?

I all sin brutala svartvita krasshet är det nog tyvärr det här det handlar om.
Kravspecen för barnen och familjelivet var inte uppfylld. Då tryckte man på delete.
Citera
2018-12-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vittnena brukar aldrig se själva texten i testamentet. De bevittnar bara rubriken "Testamente" och underskriften av den testamentet gäller. Det är det vanligaste vid testamentesbevittning.

Just dessa möjligen förslagna, mordplanerande juristföräldrar har väl antagligen noga sett till att inte väcka några konstiga tankar hos Hanssons och som brukligt säkert dolt texten.
Just det! Det är namnteckningarna som ska bevittnas och vetskapen att det är ett testamente. Men för att det skall vara giltigt skall alla som skriver under vara närvarande. Men det kan man ju fuska med.
Citera
2018-12-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan lägga denna länken om du inte sett den tidigare och för andra som missat.
Bilden på H kommer från denna valvaka 90 talet börja titta 7:07 och framåt
https://www.oppetarkiv.se/video/3309753/valvakan-1994

Men det här hade jag missat! Tack! En 25 år gammal film kan berätta något om personlighet.

Saklig och seriös. En mycket bestämd ung kvinna med förnuftiga slutsatser. Kanske svår att vara gift med om man inte delar dem. Henne lurade ingen.

Har svårt att tro att denna, nästan skeptiska, individ sökte behandling i Tyskland för sitt barn. Fast det kanske bara är ett rykte.
Citera
2018-12-06, 10:16
Medlem
Citat:
Just det! Det är namnteckningarna som ska bevittnas och vetskapen att det är ett testamente. Men för att det skall vara giltigt skall alla som skriver under vara närvarande. Men det kan man ju fuska med.

Rättar Solglittret lite. Man behöver inte se rubriken.

Vid ett tillfälle har jag varit med om att datum missats på en dag. Den som skrivit testamentet är jurist själv. Kanske inte ville kludda o ändra datum. Han frågade om alla kunde vara överens om missen innan vi intygade namnunderskrifterna. Alla var närvarande. Har mycket svårt att tro att någon skulle fuska med närvaron.
Citera
2018-12-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Rättar Solglittret lite. Man behöver inte se rubriken.

Vid ett tillfälle har jag varit med om att datum missats på en dag. Den som skrivit testamentet är jurist själv. Kanske inte ville kludda o ändra datum. Han frågade om alla kunde vara överens om missen innan vi intygade namnunderskrifterna. Alla var närvarande. Har mycket svårt att tro att någon skulle fuska med närvaron.
Man måste veta att det är ett testamente enligt vad jag kunde läsa mig till ute på nätet.
Citera
2018-12-06, 10:20
Medlem
Citat:
Man måste veta att det är ett testamente enligt vad jag kunde läsa mig till ute på nätet.

Ja, muntligt går bra. Det framgår också av texten under underskrifterna.
Senast redigerad av Fallskarmsjagare 2018-12-06 kl. 10:22.
Citera
2018-12-06, 10:29
Medlem
Citat:

De som bevittnar ett testamente behöver endast veta att det är undertecknandet av ett testamente som ska bevittnas och se meningen om vad som ska intygas, t.ex. en mening liknande denna:

Vi, som samtidigt närvarat och bevittnat ovanstående underskrifter, intygar härmed att XX och NN som vi personligen känner, av fri vilja och vid fullt förstånd för oss förklarat att detta testamente innefattar hans respektive hennes yttersta vilja.

Testamentets innehåll behöver vittnena inte alls se. Det är dessutom direkt olämpligt. Vittnena skulle ju annars kunna sprida uppgifter om innehållet. Testator måste, om han/hon så vill, kunna hålla innehållet hemligt för de som berörs. Det är endast de egenhändiga underskrifterna och det psykiska friska tillståndet hos den/de som testamenterar som ska intygas.

När det gäller paret Hansson är frågan som stör mig endast om de verkligen såg HB skriva under. Om de gjorde det borde hennes "senast sedd i livet"-dag varit den 3 januari. Och det är den inte. Detta skulle kunna vara ett misstag av den som fört in uppgifterna, men borde väl i så fall ha rättats till.

Och om nu inte HBs namnteckning bevittnats på ett korrekt sätt skulle någon av de förfördelade arvtagarna (HBs och OHs föräldrar) kunna ha väckt talan i domstol och begärt att få testamentet ogiltigförklarat. Men det gjorde gjorde de inte. Detta kan betyda att de antingen vet att HB faktiskt var med hos Hanssons (och att dagen för "senast sedd i livet" är fel) eller att de accepterade testamentet trots att paret Hansson inte såg henne skriva under och att det därför är okänt när hon dog och om testamentet verkligen var hennes yttersta vilja. I bouppteckningarna finns båda föräldraparens accepterande av testamentet antecknat. Bouppteckningarna inklusive testamentet har därefter godkänts och arvskifte har skett.

Det finns en uppsjö av länkar till testamentsreglerna på nätet. Här är t.ex. en.

https://www.helpforsakring.se/Raettsomraaden/Arv-gaava/Juridiska-artiklar/De-viktiga-formkraven-naer-testamentet-bevittnas
Senast redigerad av Clarabesched 2018-12-06 kl. 10:40.
Citera
2018-12-06, 10:39
Medlem
Vad tror ni: Hade modern fått tillbaka cancer? Så pass allvarlig att hon fick veta att den inte gick att bota denna gång? Varför ville man inte skriva om det i avskedsbrevet i så fall?

I pm:et och Avd 9:s sammanfattning spelar cancern en central roll i beslutet att döda barnen och begå självmord. I avd 9:s text förstår jag det som att Hanna känt av värk mm under hela 2017 och fått besked i slutet av året att ingen bot fanns.
Citera
2018-12-06, 11:11
Medlem
Tänker utanför medicinska teorier.

Enligt uppgifter i tråden har Hanna dragit det tyngsta lasset vad gäller hushållets inkomster.
Antar att hennes heltidslön betydligt översteg hans forskar-/docentlön.
Även flyttat till Bjärred p.g.a. Oskars arbetsplats. Detta trots att hon hade sin familj i GBG som kunde ha avlastat paret vid behov.
Många uppoffringar för familjen från Hannas sida.

Om det stämmer att Oskar hängde löst på LU hade kanske Hanna tröttnat på rollen som kassako?

Den efterlängtade professuren för Oskar blev inte verklighet?Oskars kvarskatt på ca. 300 000kr. ser också egendomlig ut.
Hur påverkade den ekonomiska obalansen Oskar? Herren i huset.

Den ekonomiska delen kunde han inte påverka? Ökade det hans kontrollerande av familjen - framför allt av döttrarna? Följde med (övervakade?) Agnes på fotbollsplan och Moa vid pianolektionerna.

Agnes fick sluta med fotbollen och Moa med pianolektionerna några år senare. Ungefär i samma ålder! Därmed försvann all stimulans och kontakt med yttervärlden för döttrarna.
Hur upplevde döttrarna detta?

Var det en bestraffning? Eller fick han inte lägga sig i tränares uppgifter och blev tillsagd att låta bli? Sak samma hos pianoläraren? Blev det en ärekränkning för den kontrollerande och kantiga Oskar?

Många frågor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in