Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Det verkar som att några försvunnit från partistyrelsen medan andra tillkommit; Felten, Jansson och Ahl är nya ledamöter i styrelsen, likaså Louise Ask från Malmö. Jag hoppas dem har "avpolletterat" Martin Hagwall för gott då denne knappast gjort något bra reklam för AfS!

https://alternativforsverige.se/partistyrelsen/

Tycker partistyrelsen ser ut som en bild av en klassåtersamlingsträff från en skolklass från tidigt 1980-tal. Ser bra ut.
Citera
2018-12-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Se på det extremt framgångsrika @Demokraterna” (D) i Göteborg. Oavsett deras politik så visar namnet mer vad de är. Folkpartiet bytte namn till liberalerna för att stärka deras identitet, vad de står för. Klara besked. Centern var först med detta. Folkpartiet blir som ”Vi är bra-partiet” betyder inget, framförallt inte om man är under 10%. ”Högerpartiet” på sin tid byttes till Moderaterna. Så, nej. Bättre med ett namn som förknippas med vad de vill. Jag säger inte att AfS ör optimalt. De kan däremot eventuellt behöva byta om politiken läggs om för att påvisa den ändringen.

Japp - Namnfrågan får väl en stämma hantera. Jag pekar bara på möjligheterna.

Men när Folkpartiet bytte varumärke så övergav de samtidigt sitt gamla inarbetade. Ett varumärke som många känner igen och har i grunden positiva eller neutrala associationer till.

AfS (Alternativ för Sverige) är då med ditt resonemang ett för långt, krångligt och innehållslöst varumärke. Alternativ till vad? Ett varumärke ska ju hålla över tid och borde teoretiskt kunna ha evigt liv, vilket Svenska Folkpartiet skulle kunna ha. Alternativ för Sverige fungerar t.ex. mindre bra i regeringsställning.

Svenska Folkpartiet har etnonationalismen inbyggt i varumärket vilket gör att man inte behöver förklara sig. Det sitter som en smäck inbyggt i namnet.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 14:43.
Citera
2018-12-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Men när Folkpartiet bytte varumärke så övergav de samtidigt sitt gamla inarbetade. Ett varumärke som många känner igen och har i grunden positiva eller neutrala associationer till.

AfS (Alternativ för Sverige) är då med ditt resonemang ett för långt, krångligt och innehållslöst varumärke. Alternativ till vad? Ett varumärke ska ju hålla över tid och borde teoretiskt kunna ha evigt liv, vilket Svenska Folkpartiet skulle kunna ha. Alternativ för Sverige fungerar t.ex. mindre bra i regeringsställning.

Svenska Folkpartiet har etnonationalismen inbyggt i varumärket vilket gör att man inte behöver förklara sig. Det sitter som en smäck inbyggt i namnet.
Men, det är väl etnonationalismen man vill bort från? Det har aldrig fungerat. Det är ren nationalism som är vägen frammåt anser jag. Det är försent för allt etno. Bara drömmar. ”Wunderwaffe”. Nu handlar det bara om att rödda landet från globalistiska EU och FN. Köttbullepatriotismen är död. 43% är invandrare nu i Stockholm, and counting. Fokusera på det som är räddningsbart. Det sker genom utvisning av kriminella, kontrollapparater runt id och bidragssystem, trista kåkar. En bra start. Inte genom firande avköttbullens dag 6/6 med blonda flätor. Nu är det hardcore som gäller. Jag följer med Spänning Rotchild-globalistens väg ut ur Elysee-palatset. Tyvärr har vi fortfarande det för bra i sverige i våra högt belånade bostäder o billig dansk fläskytterfile.
Citera
2018-12-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Frågeställningarna om detta har oyto redan svarat på, utförligt dessutom och för vilken gång i ordningen vet jag inte...

Vad jag talar om är att mentalt återerövra namnet svenskar och att söka renodla det från den större gruppen medborgare i Sverige.

Kan vara att det är en svår operation och att man måste arbeta med bryggor som etnisk svensk. Men att man ska behöva fundera kring termer som svennar eller pursvenskar tycker jag är ovärdigt när en svensk egentligen är en medlem av den svenska nationen.

Den svenska nationen kan man egentligen bara kan födas in i, adopteras in i, eller bli medlem av genom att bo och leva så länge med, att folk helt enkelt inte märker någon skillnad. Tänk bara på det självklara svenska uttrycket "De får väl för fan uppföra sig som folk". Där ligger en sann svensk visdom begravd.

Övriga grupper som bor i Sverige är i realiteten medlemmar i olika etniska diasporor till dess att de uppgår i folket eller flyttar hem. Och jag tror att de är medvetna om det och nöjda med det. De vill inte bli svenskar. Tänk på assyrier/syrianerna som bor i Södertälje och på andra platser. De har funnits i Sverige i mer än 50 år och många talar fortfarande dålig svenska, gifter sig inom gruppen och hejar på Assyriska som de ser som sitt nationslag.

Men om man pressar det negativa tillräckligt hårt så kommer man till slut igenom och omvandlar det till något positivt. Tänk bara av gayrörelsen lyckades med genom att konsekvent tala om bögar. Svenskarna måste göra motsvarande manöver.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 15:15.
Citera
2018-12-05, 15:10
Medlem
Citat:
Men, det är väl etnonationalismen man vill bort från? Det har aldrig fungerat. Det är ren nationalism som är vägen frammåt anser jag. Det är försent för allt etno. Bara drömmar. ”Wunderwaffe”. Nu handlar det bara om att rödda landet från globalistiska EU och FN. Köttbullepatriotismen är död. 43% är invandrare nu i Stockholm, and counting. Fokusera på det som är räddningsbart. Det sker genom utvisning av kriminella, kontrollapparater runt id och bidragssystem, trista kåkar. En bra start. Inte genom firande avköttbullens dag 6/6 med blonda flätor. Nu är det hardcore som gäller. Jag följer med Spänning Rotchild-globalistens väg ut ur Elysee-palatset. Tyvärr har vi fortfarande det för bra i sverige i våra högt belånade bostäder o billig dansk fläskytterfile.

Precis som Annie Lööf har en vision fjamåt som hon lever och verkar för (utan att avslöja den för kreti och pleti) så måste man se långsiktigt på frågan och ha en bättre vision.

Som du märkt så håller vinden på att vända så sakteliga. Det har tagit kanske 20 år för situationen att bli prekär och det kommer nog att ta lika lång tid att reversera merparten av förloppet. De punkter som du tar upp är förvisso nödvändiga, men köttbullens dag (fläskfärs 30 % obligatoriskt) är också något eftersträvansvärt.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 15:35.
Citera
2018-12-05, 15:17
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Vad jag talar om är att mentalt återerövra namnet svenskar och att söka renodla det från den större gruppen medborgare i Sverige.

Kan vara att det är en svår operation och att man måste arbeta med bryggor som etnisk svensk. Men att man ska behöva fundera kring termer som svennar eller pursvenskar tycker jag är ovärdigt när en svensk egentligen är en medlem av den svenska nationen.

Den svenska nationen kan man egentligen bara kan födas in i, adopteras in i, eller bli medlem av genom att bo och leva så länge med, att folk helt enkelt inte märker någon skillnad. Tänk bara på det självklara svenska uttrycket "De får väl för fan uppföra sig som folk". Där ligger en sann svensk visdom begravd.

Övriga grupper som bor i Sverige är i realiteten medlemmar i olika etniska diasporor till dess att de uppgår i folket eller flyttar hem.

Men om man pressar det negativa tillräckligt hårt så kommer man till slut igenom och omvandlar det till något positivt. Tänk bara av gayrörelsen lyckades med genom att konsekvent tala om bögar.

Kommande renodling kommer organiskt att sköta om sig själv utan att för den sakens skull ängsligt söka definiera sönder begrepp och definition.
Citera
2018-12-05, 15:18
Medlem
Citat:

"Etnonationalism" är som att skriva "släktfamilj", en tautologi. Ett hittepå-ord. Folk och nationer kommer tendera förenas av släktskap, av "blod", DNA och allt.

Hur förklarar du att en liten folkspillra etniska svenskar i Finland alla röstar på samma parti?

Och det märkliga är att det verkar vara samma personer som är mot "antisemitism" som underkänner svensk etnicitet som något värdefullt att ta fasta på. Har du hört någon jude dissekera sin identitet till att ANTINGEN handla om släktskap eller kultur?

Är det de eller "öppensvenskarna" som är korkade?
Senast redigerad av oyto 2018-12-05 kl. 15:29.
Citera
2018-12-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Kommande renodling kommer organiskt att sköta om sig själv utan att för den sakens skull ängsligt söka definiera sönder begrepp och definition.

Jo teoretiska kannstöperier får inte bli för långrandiga. Det är ju självklart vilka som är svenskar. Men man måste tyvärr borra sig ned till dess att man har fast mark under fötterna. Annars blir bygget ostadigt.
Citera
2018-12-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Att normalisera "svenskar" som en separat grupp i Sverige är inte fel och det är gäller att använda ordet "etnisk" vid rätt tillfällen. Men begreppen måste finnas där och måste kunna försvaras utan kallsvett eller gällt tonläge. För frågorna kommer. "Menar du alltså att svenskhet har med hudfärg att göra?" "JA! 1488!" är inte det mest lättsålda svaret på frågan, liksom "Nej, absolut inte" är ett direkt rasistiskt anspråk på icke-existens som organisk nation med inslag av släktskap som självklarhet.

Låt oss studera meningen: "Etniskt hat mot svenskar osynliggörs i dagens Sverige."

Det som sägs är att det finns etniska svenskar och att det finns ett hat mot dem som andra låter passera. Den som vill ifrågasätta eller problematisera existensen av svenskar har alltså gjort sig medskyldig till en tjej som våldtas på en skoltoalett, inte bara en hypotetisk spetsfundighet om kåldolmens ursprung.

"Varför är det OK att förneka etniskt hat mot just svenskar?" är ett sätt att förankra ett moraliskt tolkningsföreträde som "öppen svensk kulturentitet" inte är. Man är FÖR människor av kött och blod och den som invänder är samtidigt mot dem.

Det finns ingen anständig invändning mot att vilja försvara svenskar mot etniskt hat. SD har varit pliktförgätna som svikit "svennehoran" på skolorna och samhället i övrigt. "Öppen svenskhet" som doktrin är en del av osynliggörandet och ett kapitulerande av den populistisknationalistiska livsnerven.

Annars kanske det blir moderaterna och Hanif Bali som tillsammans med någon smart skribent på G-P eller Expressen som visar hur lätt det hela tiden varit för den som inte har autistisk begreppsmani på ett teoretiskt plan.

Svensk nationalism måste handla om svensk vardag idag, inte 1800-talsfilosoferande på punschverandan. Funktionell populism är att identifiera tomrum och efterfrågan på den politiska utbudssidan.

Det är en viktig fråga om etnicitet och den får inte tappas bort.

Det är inte så svårt egentligen.
Politik handlar inte att definiera saker exakt. SD fick kritik för "vem är svensk" men faktum är att få begrepp kan definieras exakt.
Vem är t.ex. "arbetare"? Visst är en fabriksarbetare en "arbetare". Men vad med en bonde? Eller alla Sveriges enskilda företagare? Frisören med en anställd?

På samma sätt vet vi alla här på Flashback vad vi menar när vi pratar om att någon "ser svensk ut". Det är inte nödvändigt ha en 100% exakt definition av begreppet.
Vi vet hur någon ser "arabisk" ut och när någon ser "afrikansk/mörkhyad" ut. Vi behöver inte definiera exakt när någon går från att se afrikansk ut till att se arabisk ut. T.ex.
Det är ju så med alla begrepp. Det innebär inte att de inte finns bara för att de inte kan definieras exakt.

Problemet är väl att rasbiologer en gång drev frågan, och det finns fortfarande sådana i NMR som talar om "svenska rasen". Faktum är att det finns ingen svensk ras, så att ta den debatten är en förlust. Ingen på flashback (av "folket" alltså) pratar om raser. Man pratar om att någon "ser svensk ut". Kan man föra den debatten så kan man också vinna folket.

Sen kan godhetsvänstern få klappa varandra om ryggen i sina lögner om att "det finns ingen etnisk svenskhet". De VET mycket väl vad det innebär att någon "ser svensk ut". De bara ljuger för sig själva och för oss andra.
Att våga säga att någon "ser svensk ut" är att säga det folk tänker. Dock måste man vara ärlig i att någon 100% exakt definition inte finns. Men så är ju livet och politiken. Det kan inte definieras exakt.

Citat:

AFS har ju redan ett namn. Namnet är det minsta problemet just nu.
De flesta har inget problem med namnet heller. Man vinner inte politik genom namnet.
Citera
2018-12-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är en viktig fråga om etnicitet och den får inte tappas bort.

Det är inte så svårt egentligen.
Politik handlar inte att definiera saker exakt. SD fick kritik för "vem är svensk" men faktum är att få begrepp kan definieras exakt.

AFS har ju redan ett namn. Namnet är det minsta problemet just nu.
De flesta har inget problem med namnet heller. Man vinner inte politik genom namnet.

Ger dig rätt i att definitioner sällan är exakta utom i matematiken.

Men det Oyto anger som väg är en retorisk position som anger hur man kan besvara en fråga från en fientlig ifrågasättande journalist. Dvs. med ett lika självklart klargörande att svensken finns som innebär ett ifrågasättande av frågan eftersom alla som lyssnar vet att det finns svenskar likväl som finnar, japaner och thailändare.

Jag försöker mig på att klargöra vad som kan vara en självklar position om vem svensken är. En position som både svenskar och icke svenskar bosatta i landet egentligen är ense om. Men som goda och anständiga svenskar inte vill kännas vid eftersom alla som har svenska pass väl ändå är svenskar. Det är alltså de goda och anständiga vänsterliberala svenskarna som är problemet.

Vad gäller namnfrågan så tyckte jag att jag hittat på ett bättre namn/varumärke som skulle lösa praktiska problem för partiet. Det här är ju Flashback och man kan ju spåna fritt.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 16:57.
Citera
2018-12-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Det verkar som att några försvunnit från partistyrelsen medan andra tillkommit; Felten, Jansson och Ahl är nya ledamöter i styrelsen, likaså Louise Ask från Malmö. Jag hoppas dem har "avpolletterat" Martin Hagwall för gott då denne knappast gjort något bra reklam för AfS!

https://alternativforsverige.se/partistyrelsen/
Ingen har någonsin blivit utesluten från AfS, ännu.
Citera
2018-12-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ger dig rätt i att definitioner sällan är exakta utom i matematiken.

Men det Oyto anger som väg är en retorisk position som anger hur man kan besvara en fråga från en fientlig ifrågasättande journalist. Dvs. med ett lika självklart klargörande att svensken finns som innebär ett ifrågasättande av frågan eftersom alla som lyssnar vet att det finns svenskar likväl som finnar, japaner och thailändare.

Jag försöker mig på att klargöra vad som kan vara en självklar position om vem svensken är. En position som både svenskar och icke svenskar bosatta i landet egentligen är ense om. Men som goda och anständiga svenskar inte vill kännas vid eftersom alla som har svenska pass väl ändå är svenskar. Det är alltså de goda och anständiga vänsterliberala svenskarna som är problemet.

Vad gäller namnfrågan så tyckte jag att jag hittat på ett bättre namn/varumärke som skulle lösa praktiska problem för partiet. Det här är ju Flashback och man kan ju spåna fritt.
Intressant. Många här hönger fortfarande kvar med ”svensk” och ”svenskhet” ni bara trasslar in er i abstrakta, i bästa fall teoretiska diskussioner som inte leder någonstans. Sveriges befolkning är inte intresserade av svenskhet. Då hade Riksdagen sett helt annorlunda ut. Rätt tröstlös läsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in