Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfenbenstornet
Håller helt med dig oyto. Man behövde inte ens lägga till "etnisk" om man är för kissnödig för detta. Alla förstår egentligen att det finns svenskar precis som det finns japaner eller somalier. Jag har tänkt på detta och låter inte egentligen ordvalet "etnisk" svensk också som att man förnerkar svenskarna samma självklara rätt att existera som alla andra folk på jorden? Detta skulle nationer i de flesta länder med rätta kunna bli våldsamma över.

Det är hela denna problematik kring svenskhet som gjorde att jag föreslog tidigare i tråden att man skulle kortsluta genom att helt enkelt byta namn till Svenska Folkpartiet - vilket ju bevisligen fungerar i Finland.

Genom att konsekvent tala om svenskar så kan man sedan bryta igenom skamvallen. Det finns förvisso svenska medborgare som alla har samma skyldigheter och rättigheter (lägg ordföljden på minnet) i landet Sverige. Men svenskar är en speciell grupp.

Vilka styrkor/svagheter ser tråden med ett sådant förhållningssätt?
Citera
2018-12-05, 13:05
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är hela denna problematik kring svenskhet som gjorde att jag föreslog tidigare i tråden att man skulle kortsluta genom att helt enkelt byta namn till Svenska Folkpartiet - vilket ju bevisligen fungerar i Finland.

Genom att konsekvent tala om svenskar så kan man sedan bryta igenom skamvallen. Det finns förvisso svenska medborgare som alla har samma skyldigheter och rättigheter (lägg ordföljden på minnet) i landet Sverige. Men svenskar är en speciell grupp.

Frågeställningarna om detta har oyto redan svarat på, utförligt dessutom och för vilken gång i ordningen vet jag inte...
Citera
2018-12-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfenbenstornet
Håller helt med dig oyto. Man behövde inte ens lägga till "etnisk" om man är för kissnödig för detta. Alla förstår egentligen att det finns svenskar precis som det finns japaner eller somalier. Jag har tänkt på detta och låter inte egentligen ordvalet "etnisk" svensk också som att man förnerkar svenskarna samma självklara rätt att existera som alla andra folk på jorden? Detta skulle nationer i de flesta länder med rätta kunna bli våldsamma över.

Citat:

Att normalisera "svenskar" som en separat grupp i Sverige är inte fel och det är gäller att använda ordet "etnisk" vid rätt tillfällen. Men begreppen måste finnas där och måste kunna försvaras utan kallsvett eller gällt tonläge. För frågorna kommer. "Menar du alltså att svenskhet har med hudfärg att göra?" "JA! 1488!" är inte det mest lättsålda svaret på frågan, liksom "Nej, absolut inte" är ett direkt rasistiskt anspråk på icke-existens som organisk nation med inslag av släktskap som självklarhet.

Låt oss studera meningen: "Etniskt hat mot svenskar osynliggörs i dagens Sverige."

Det som sägs är att det finns etniska svenskar och att det finns ett hat mot dem som andra låter passera. Den som vill ifrågasätta eller problematisera existensen av svenskar har alltså gjort sig medskyldig till en tjej som våldtas på en skoltoalett, inte bara en hypotetisk spetsfundighet om kåldolmens ursprung.

"Varför är det OK att förneka etniskt hat mot just svenskar?" är ett sätt att förankra ett moraliskt tolkningsföreträde som "öppen svensk kulturentitet" inte är. Man är FÖR människor av kött och blod och den som invänder är samtidigt mot dem.

Det finns ingen anständig invändning mot att vilja försvara svenskar mot etniskt hat. SD har varit pliktförgätna som svikit "svennehoran" på skolorna och samhället i övrigt. "Öppen svenskhet" som doktrin är en del av osynliggörandet och ett kapitulerande av den populistisknationalistiska livsnerven.

Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Frågeställningarna om detta har oyto redan svarat på, utförligt dessutom och för vilken gång i ordningen vet jag inte...

SD kunde ha tagit till sig budskapet och tjänat moraliserande rumsrenhet och röster på kuppen, redan för 6-8 år sedan. Om AfS ska ha en chans att etablera sig måste dessa misstag exploateras.

Annars kanske det blir moderaterna och Hanif Bali som tillsammans med någon smart skribent på G-P eller Expressen som visar hur lätt det hela tiden varit för den som inte har autistisk begreppsmani på ett teoretiskt plan.

Svensk nationalism måste handla om svensk vardag idag, inte 1800-talsfilosoferande på punschverandan. Funktionell populism är att identifiera tomrum och efterfrågan på den politiska utbudssidan.
Citera
2018-12-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

"Varför osynliggörs etniskt hat mot svenskar?" är en fråga som dussintals eller hundratals människor kan reproducera utan kostnad i sociala medier.

"Varför tiger SD om etnisk svensk utsatthet i områden där svenskarna är i minoritet?"

Idealet hade förstås varit om kompetenta AfS-representanter kunde lobba myndigheter och kanske hitta individuella fall att engagera sig i. Skapa en produktionsbolag som kunde göra filmer likt den för flera år sedan då en ung kvinna gick med dold kamera genom Bryssel, kanske i symbios med alternativmedia.

Alltså projekt och engagemang som är tillräckligt motiverande i sig, men med tiden skapar uppmärksamhet.

Men som sagt - att på fucking Twitter kritisera SD och andra partier för att osynliggöra svensketnisk utsatthet i det mångetniska Sverige är gratis och tillgängligt.

AFS gjorde ett bra framträdande i demonstrationen mot FNs flyktingavtal. Kasselstrand och Matikainen var med på Swebb TV. Matikainen tyckte att svenskar behöver mer "sisu"

Kasselstrand gjorde bra intryck tycker jag. Han behöver se till att vara lite ödmjuk för han är ju en rätt smart typ egentligen. Han måste lära sig tagga ner bara.

Swebb TV är en bra kanal för AFS. De är ju självständiga. Det är som Avpixlat var för SD.
AFS har inte kunskapen att starta ett eget projekt men de bör definitivt försöka använda sig av andras projekt.
https://www.youtube.com/watch?v=m1d0XYMG3QY
10k visningar på 21 timmar.

Stefan Torssell sa att SD vinner gratispoäng på demonstrationen. Och det har han rätt i. Andra demonstrerar och aktiverar sig, och folket går sedan och röstar SD trots att SD inte ens ville delta. Där har AFS ett bra läge.

Jag tror ju fortfarande på AFS. Det är därför jag skriver här i tråden. Man kan läsa mycket om AFS i andra kanaler. Folk tror på AFS. Det är upp till AFS att dra nytta av det bara.
Citera
2018-12-05, 13:25
Medlem
Citat:

”Svenska Folkpartiet” låter objektivt bra, men med den historik kring ordet ”Svensk” i högerextrema rörelser/partier så går det inte att använda. T ex BSS, Svenskarnas parti.
Jag förstår vad du menar, med ett samlande namn för svenska folket, men sverige ser inte ut så längre. Det hade kanske funkat för 40 år sedan. Nu är sverige en gulashgryta, det enda svenska kvar är skålen.
Citera
2018-12-05, 13:25
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det räcker med att ha flagellanten Jan Olof Bengtsson i partiet. Inga fler hanrejer, tack. Det är ju liksom det som är grejen med "alternativet", att man inte ska ens erkänna etablissemangets, regimens, anklagelser om "extremism", till exempel. Så fort man börjar tveka, om man ens tänker tanken att man måste rentvå sig, "göra sig anständig", be om syndaförlåtelsen, då är man inte längre ett alternativ till den rådande maktordningen. Då har man underkuvat sig fiendens moral. Vem är det egentligen som är extremisten? Är det den som vill bevara sin kultur och etniska särart, eller är det den som vill utrota svenskarna? Och dessa ska man då enligt cucken Jan Olof gå till mötes och uppvisa att man är helt oskyldig, ren som det vitaste lamm? Samma regim som vill utrota oss? Eh, nej jag tror inte det.
Vad av det jag sagt syftar detta på? Utbrott av den här typen bekräftar bara alternativhögerns och dess jargongs irrelevans för AfS. Det är synd att den utvecklades i denna riktning. En seriös alternativhöger skulle behövas.
Citera
2018-12-05, 13:31
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det här totalt akademiska synsättet är inte en framkomlig väg. Även om du skulle ha rätt i teknisk bemärkelse.

Det går inte att lära sig att cykla genom att analysera, beräkna och teoretisera fram en modell för hur balansen skall hållas i alla vinklar, hastigheter och situationer. Lika lite som ledarskap går att förvärva på en kurs. Eller hur en svensknationell politisk strategi ser ut i detalj.

Att göra, betrakta utfall, ändra och göra igen. En politisk styr- och reglerloop. Möjligen kan man förhålla sig till enkla regler:

Politisk aikido. Ta din motståndares stollerier och inkonsekvenser - kasta dem tillbaka på henne.

Utnyttja eller anspela på folklig intuition. Svenskhet kräver ingen akademisk förklaring eller utläggning.

Lägg dig aldrig till med att använda din motståndares politiska fackspråk. Ingen integrationspolitik. Ingen hbtq-politik. Ingen klimatpolitik.

Tala till massorna. Maximera antalet som förstår ditt budskap - redan innan de tagit ställning till det. Exkludera därför krångliga ord och krångligt språk. Trigga inte individer och töt inte bort dem genom att ha åsikter i politiska frågor där inga åsikter behöver innehavas. Israel/Palestina? Varg? Partiet tar inte ställning.
Alltså, vad jag gjorde här var att jag bemötte DameDeFers argument att vi bara bör försvara liberala värderingar som jämställdhet, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter o.s.v.
Citera
2018-12-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
”Svenska Folkpartiet” låter objektivt bra, men med den historik kring ordet ”Svensk” i högerextrema rörelser/partier så går det inte att använda. T ex BSS, Svenskarnas parti.
Jag förstår vad du menar, med ett samlande namn för svenska folket, men sverige ser inte ut så längre. Det hade kanske funkat för 40 år sedan. Nu är sverige en gulashgryta, det enda svenska kvar är skålen.

Ett parti med den inställningen verkar rätt jävla meningslöst.
Citera
2018-12-05, 13:45
Medlem
Det verkar som att några försvunnit från partistyrelsen medan andra tillkommit; Felten, Jansson och Ahl är nya ledamöter i styrelsen, likaså Louise Ask från Malmö. Jag hoppas dem har "avpolletterat" Martin Hagwall för gott då denne knappast gjort något bra reklam för AfS!

https://alternativforsverige.se/partistyrelsen/
Citera
2018-12-05, 13:53
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
EU-motstånd är ett utmärkt - och genuint - sätt för AfS att profilera sig på. Eller klassisk nationalism, som oyto skriver. En sådan kan appellera till såväl gammelsossar, liberalkonservativa och missnöjda sverigedemokrater som mer hårdföra nationella. Men man bör fokusera på det väsentliga och inte sväva ut i onödigt ideologiserande bara för sakens skull. Ingen gubbtöntig socialkonservatism eller flummiga vediska kastteorier tack.
Hur skiljer sig enligt dig "klassisk nationalism" som kan appellera till gammelsossar från socialkonservatism? Vad är flummigt i vad du kallar "vediska kastteorier"? De måste behandlas om man ska diskutera det traditionella samhället sådant det uppfattas av delar av den s.k. traditionalistiska skolan, något som var relevant här för det partiella försvaret av Motpol mot DameDeFers kritik av dess "auktoritära" ideologi och människosyn.
Senast redigerad av JOBengtsson 2018-12-05 kl. 14:19.
Citera
2018-12-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet

Nja - Det finns fortfarande kvar en klar majoritet svenskar som kan spåra sin rötter tillbaka i tiden till Hedenhös. Sen räknar jag ju in folk från Finland i svenskheten. Dels för att många är finlandsvenskar och dels pga. den gemensamma historien. Men även om jag ser att det etniska har en stor och kanske avgörande betydelse i långa loppet (jag tror mer och mer på genetiska skillnader som förklaringsmodell), så ser jag inte bevarandet av den ädla svenska rasen som det högsta i sig. Har sett uppgifter om att det bara är ca 5 % som gifter in sig i annan grupp per generation och det kan väl fungera över tid.

Men min tanke med Svenska Folkpartiet som ett nationalistiskt parti är att man genom att välja det "varumärket" faktiskt gör det till ett nationellt parti i sig. Man slipper kopplingen till AfD. Man kan snylta lite på det gamla varumärket Folkpartiet etc. Man kan peka på att namnet är helt OK i Finland. Ta bort alla kopplingar till etnicitet eller essens, men ändå självklart tala om svenskar och svensk kultur som den normerande.

Sen är det ju så att jag söker tänka två led i utvecklingen framåt. Om det värsta skulle inträffa att de globalistiska krafterna lyckas hindra den stora hemvandringen så kommer det att behövas ett etnonationalistiskt parti som få icke svenskar känner att de vill delta i. Man slipper då de problem som SD har när de inte vill stöta sig med sina icke svenska väljare. Den stora frågan som kommer att segla upp över horisonten är allehanda krav på positiv särbehandling av icke svenskar och det är där nästa stora slag i sådant fall kommer att stå.

Man behöver ju inte ha radikal politik inom alla områden. Det stöter bort många fler än det attraherar. AfS kan ju anta Folkpartiets partiprogram från 1990-talet och skriva om några centrala punkter så är det bra med det. För varje radikal punkt som man för in så stöter man bort ett antal väljare för vilka den punkten är något centralt.

Radikalisering kan växa fram gradvis om det behövs och är efterfrågat.
Citera
2018-12-05, 14:25
Medlem
Citat:
Nja - Det finns fortfarande kvar en klar majoritet svenskar som kan spåra sin rötter tillbaka i tiden till Hedenhös. Sen räknar jag ju in folk från Finland i svenskheten. Dels för att många är finlandsvenskar och dels pga. den gemensamma historien. Men även om jag ser att det etniska har en stor och kanske avgörande betydelse i långa loppet (jag tror mer och mer på genetiska skillnader som förklaringsmodell), så ser jag inte bevarandet av den ädla svenska rasen som det högsta i sig. Har sett uppgifter om att det bara är ca 5 % som gifter in sig i annan grupp per generation och det kan väl fungera över tid.

Men min tanke med Svenska Folkpartiet som ett nationalistiskt parti är att man genom att välja det "varumärket" faktiskt gör det till ett nationellt parti i sig. Man slipper kopplingen till AfD. Man kan snylta lite på det gamla varumärket Folkpartiet etc. Man kan peka på att namnet är helt OK i Finland. Ta bort alla kopplingar till etnicitet eller essens, men ändå självklart tala om svenskar och svensk kultur som den normerande.

Sen är det ju så att jag söker tänka två led i utvecklingen framåt. Om det värsta skulle inträffa att de globalistiska krafterna lyckas hindra den stora hemvandringen så kommer det att behövas ett etnonationalistiskt parti som få icke svenskar känner att de vill delta i. Man slipper då de problem som SD har när de inte vill stöta sig med sina icke svenska väljare. Den stora frågan som kommer att segla upp över horisonten är allehanda krav på positiv särbehandling av icke svenskar och det är där nästa stora slag i sådant fall kommer att stå.

Man behöver ju inte ha radikal politik inom alla områden. Det stöter bort många fler än det attraherar. AfS kan ju anta Folkpartiets partiprogram från 1990-talet och skriva om några centrala punkter så är det bra med det. För varje radikal punkt som man för in så stöter man bort ett antal väljare för vilka den punkten är något centralt.

Radikalisering kan växa fram gradvis om det behövs och är efterfrågat.
Se på det extremt framgångsrika @Demokraterna” (D) i Göteborg. Oavsett deras politik så visar namnet mer vad de är. Folkpartiet bytte namn till liberalerna för att stärka deras identitet, vad de står för. Klara besked. Centern var först med detta. Folkpartiet blir som ”Vi är bra-partiet” betyder inget, framförallt inte om man är under 10%. ”Högerpartiet” på sin tid byttes till Moderaterna. Så, nej. Bättre med ett namn som förknippas med vad de vill. Jag säger inte att AfS ör optimalt. De kan däremot eventuellt behöva byta om politiken läggs om för att påvisa den ändringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in