2018-12-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Ja, jag tror vi är överens här. Jag accepterar att utgångspunkten är populism och nationalism, liksom hos SD. Det är den kompromiss jag gjorde när jag valde att stödja detta parti som den mest - kanske den enda - framkomliga vägen idag utifrån mitt politiska perspektiv. Både populismen och nationalismen har viktiga budskap just i dagens världspolitiska situation (contra den problematiska typen av globalism), och kunde, tyckte jag, såtillvida bejakas, om än bara med försiktighet och under urskillning.

Men när jag upptäckte SD 2006 var deras nationalism inte ens särskilt populistisk, åtminstone inte sådan den kom till uttryck i programmet. Partiet hade under årens lopp gjort ganska mycket av den i ideologiska termer, och inom dess ramar fanns redan social- och kulturkonservatismen utvecklad. Jag tog därför fasta på det som där redan uppnåtts, och mitt projekt blev att försöka argumentera för att partiets ideologi från denna punkt skulle vidareutvecklas och fördjupas genom vissa modifikationer och kompletteringar.

För detta syfte försökte jag peka på några relevanta, outnyttjade ideologiska resurser och tanketraditioner: socialkonservatismen även som akademisk riktning alltifrån 1800-talet, den därmed sammanhängande historiska skolan inom nationalekonomin, och på ett mer filosofiskt och politisk-filosofiskt plan riktningar som idealismen, personalismen, och den s.k. värdecentrerade historicismen.

Övergången till att använda socialkonservatism som huvudsaklig ideologisk självbeteckning var ur detta perspektiv ett viktigt steg framåt. Både Karlsson och Emilsson, som Karlsson brukar hänvisa till som partiideolog, har definitivt "läst lite böcker", precis som partiets gamla nationalistiska intellektuella, även om det i stor utsträckning är andra böcker. Samtidigt gjorde den begynnande liberala anpassningen i vissa frågor, som inte har något med socialkonservatismen som jag definierar den att göra, att den ideologiska konsekvensen började mjukas upp, och inslaget av populism i problematisk mening blev därmed större.

Min förhoppning var att AfS, utan att uppge de just nu viktiga, giltiga värdena och delsanningarna i populismen och nationalismen, skulle uppta projektet av ideologisk utveckling utöver dem, utöver både SD:s "gamla första", nationalismen, och SD:s "gamla andra", den liberalpopulistiska anpassningen, i riktning mot en ny, avancerad, dynamisk socialkonservatism, förenad med en också delvis ny, Europaorienterad kulturkonservatism eller nyskapande traditionalism: det "nya tredje". En utveckling av detta slag är som jag ser det nödvändig för alla Europas populistnationalistiska partier för att de ska uppnå tillräcklig långsiktig klarsyn och stabilitet, och inte minst för deras nödvändiga samarbete. Bara populism och nationalism kommer helt enkelt inte räcka för att rädda Europa och de respektive nationerna. I sig själva kan de tvärtom lätt bli en svaghet, ja ett hot.

Just detta med urskillningen är väl dilemmat Karlsson i SD tagit sig an på sitt eget sätt och därför mötts av besinningslöst hat, ett hat som man inte behöver gräva särskilt djupt för att hitta på flashback eller för all del bara i den här tråden. AfS å andra sidan har nästan helt låtit bli att göra någon urskillning vilket bland annat visade sig på vissa torgmöten och vissa mer eller mindre lösa kopplingar, t.ex. till Dulny och NAH.

Om man ser på den "begynnande liberala anpassningen" (och jag vet inte exakt vad du syftar på) ur ett röstmaximeringsperspektiv så får man säga att den har varit relativt lyckad. Klagomål förekommer om att SD "cuckar" men antalet väljare som bryr sig om detta i en negativ bemärkelse vad gäller att rösta är försvinnande få. Risken finns naturligtvis att nya personer gör entré i partiet fast från andra hållet än de så kallade identitära och skillnaden mellan dessa nya personer och "identitära" är att de nya kan gå till andra partier medan de "identitära" inte kan det. Med det sagt vet jag ingenting om hur detta tagit sig uttryck internt i partiet om alls.

Rent allmänt så är bristen på, i brist på bättre ord, ideologi anledningen till att fenomen som Alt-Right och Unite the Right kommer till ljuset. Dessa personer är bara emot saker, de vet inte riktigt vad de är för. All energi de har är därför negativ och negativ energi tar sig uttryck i det som sedan utspelades i Charlottesville. Den så kallade Godwins lag (d.v.s alla online-diskussioner mynnar ut i Hitler-jämförelser) har även en annan tillämpning, nämligen att personer (unga män) som ifrågasätter systemet och den liberala ordningen går hela vägen, vi internet, ut till nazism. Problemet (ett av dem) SD har haft är att de har varit belägrade av media och opponenter och har ofta hamnat i positionen att de får stöd på grund av att folk överger de andra partierna. Detta lockar inte till sig särskilt många unga som söker efter svar på tillvarons större frågor. Jämför med Annie Lööf som pratar om sin egen ideologi (d.v.s hennes tolkning av den) hela tiden. Lite annorlunda är det borta i USA där "högern" från 90-talet till 2015/16 inte var mycket mer än en intressegrupp för rika människor/större företag som skor sig på svältfödda själar som egentligen är ute socialkonservatism och inte Lockeansk liberalism.

De amerikanska podcasts Christoffer Dulny lyssnat på för att komma till där han i dag är började jag lyssna på innan han gjorde det. Till skillnad från honom kunde jag snabbt urskilja de grova kunskapsluckor och ytliga resonemang som fördes och fortfarande förs i dessa. Dulny var alltså inte särskilt väl ideologiskt skolad eller intresserad trots sina sju(?) år i SD.

Återkommer med svar på ditt tidigare inlägg adresserat till mig.
Citera
2018-12-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är bara motsägelsefullt om man tror på etablissemangets definition av rasism, vilket är någon slags 1920-tals variant (eller kanske 1870-tals).
Det är som när Jan Björklund säger sig stå emot SD eftersom han har två adopterade barn från Indien.
Det förekommer liksom inte någon white flight från vita områden, oavsett om polacker eller britter flyttar in.
Har du sett någon på flashback skriva negativt om indiska ingenjörer? Jag har under mina år aldrig sett det. Det finns liksom inget starkt stöd för den typen av rasism som är emot folk enbart pga deras hudfärg. Vad man är emot är de folkgrupper som, som grupp, gör samhället sämre.

Vill man då ha folket med sig är det dessa grupper man bör kritisera. Man bör inte gör sig till en lätt måltavla för godhetsfolket genom att vara emot högutbildade sydasiater. Faktum är att de högutbildade utom-européerna fick rätt mycket stöd på flashback när MiV ville skicka hem några pga tekniska formaliteter.

Den definitionen är irrelevant. En svensk kan flytta till Polen och hans barn kommer bli polska och ses som polska. En polack kan flytta till Sverige och hans barn ses som svenska.
Lennart Matikainens föräldrar är från Finland. Ser du honom som svensk eller finne?

"Etnicitet" är ett förlegat begrepp om man syftar på grannländer. Det finns ingen "polsk etnicitet" eftersom man knappt kan se skillnad på en polack och en svensk.

Det är just den här typen av diskussioner man måste undvika. SD satt fast i den gyttjan länge. Vem bryr sig t.ex. om Zlatan är "svensk" eller inte?

Vad folk däremot ser framför sina egna ögon är hur deras bostadsområden tas över av araber och svarta som i många fall beter sig som apor. De bråkar och ägnar sig åt kriminalitet. Säljer droger, osv. På den punkten har ju rasismen faktiskt rätt.

Se på USA. Det påstås att det är "rasistiskt" men faktum är att det bara är mot svarta det finns historisk rasism. Det finns ju en anledning till detta. Och även i USA är man positiv mot de svarta som är "normala", t.ex. de högutbildade afrikaner som får stipendier i USA och blir läkare osv.

Vill man inte låta judarna vinna så måste man hålla debatten sansad. Samma sak med islam. Går man till överdrift så vinner de. Då kan de spela upp offerkortet.

Det är konstigt att de s.k. Sverigevänliga krafterna inte förstått det. Ingen har sympati för våldsamma skinheads.

Jag tycker helt klart man kan ta upp frågan om judar dominans i media, så länge man klarar av att sätta en gräns mot antisemitismen.

"Vit europée" är inte ett dugg mindre kontroversiellt än "etnisk svensk" ur ett "rasistiskt" perspektiv. Du har inte vunnit något på att skapa en gigantisk vit majoritetsbefolkning i Europa, istället för att lyfta fram varje liten nation som skyddsvärd och med folkrätt till sina respektive traditionella hemländer.

Tvärtom är din dikotomi mellan "vita européer" och resten mycket mer problematisk än att likställa olika folkslag och etniciteter med varandra. Det kanske passar dig personligen, men i USA beklagar man att det etniska anspråket inte riktigt finns på samma sätt som i Europa. Att man är den där rotlösa vita majoritetsbefolkningen som inte riktigt hör hemma på samma sätt som Europas folkslag.

Att bara slänga bort det detta lättförsvarade anspråk är otroligt vårdslöst och onödigt.

Och är du beredd att diskutera judisk överrepresentation i media - ja, då kommer du kallas antisemit. Vilket ju inte hindrar att det är klokt av dig att uttrycka dig eftertänksamt.

Tanken med att "certifieras" i kontroversiella frågor är nog ingen dum idé alls för partier som SD och AfS. Annars tror jag ju att det måste finnas NÅGOT att tänka och säga - för frågorna kommer.
Citera
2018-12-04, 17:15
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den fetade avslutningen gör också gällande att du bejakar populism och nationalism, även om resten av texten visar på betydande invändningar.
Jag bejakar dem på det sätt, i den utsträckning, med de definitioner och reservationer o.s.v. som jag delvis antydde i gårdagens svar till experten10.

Citat:
Tribalism och identitetspolitik vänder du dig från,
Ja, tribalism är förstås betydligt snävare än den idag hos oss mest aktuella formen av nationalism, den som är knuten till nationalstaten. När det gäller identitetspolitik missförstår du däremot. Jag skrev ju att "identitet i vid mening inte bara fungerar utan är viktigt i sig". Jag har ofta, mot den liberala och neokonservativa kritiska reduktionen av identitetspolitiken till den postmarxistiska vänsterns variant, hävdat att konservatismen bl.a. är ett slags identitetspolitik, att det inte minst är det som skiljer den från liberalismen. Så nej, jag vänder mig inte från all identitetspolitik. "Dock", som jag fortsatte, "finns också identitetspolitik som blir alltför snäv, rigid och inte minst historiskt godtycklig", d.v.s. även konservativ identitetspolitik kan bli problematisk på detta sätt.

Citat:
liksom "radikalnationalism".
Ja, radikalnationalism vänder jag mig från. Vad betyder citationstecknen? Du godtog ju termen?

Citat:
Min poäng är att den som inte gör anspråk på att kontrollera ordens konnotation heller inte egentligen utmanar om den politiska eller kulturella makten - som ju aldrig kommer skänkas godvilligt eller hederligt. Demos-populus-folk-nation är koncentriska begrepp för samma politiska legitimitet och kraftfält på denotationsnivån. Ändå ställs "demokrati" godtyckligt mot populism, folkrätt och nationalism av makthavarna, ägarna av tolkningsföreträdet.

Ordet demokrati som i sin tur användes i meningen "pöbelvälde" av en annan tids makthavare och alltså måste och kunde erövras och ges positiv laddning.

"Populism" har redan sett början på en sådan glidning och nationalism kommer efter. Den som inte skyr utan bejakar dessa skällsord har förstått mer om hur rumsrenhet kommer med makten, inte makten med rumsrenheten.
Jo, denna poäng är jag förtrogen med. Det du skrivit om detta genom åren tillhör det som gjorde att jag rekommenderade dina inlägg. Här vänder du dig väl inte heller med mig. Det finns ju historiska exempel på att inte bara nationalism utan även populism haft positiva konnotationer. Den enda invändning jag har här är att det inte räcker att rumsrenhet kommer med makten. Andra kriterier måste tillämpas på det för vilket du eftersträvar makt. Distinktioner måste göras mellan olika former av populism och nationalism.

Citat:
"Öppen svenskhet" är i grunden en rasistisk doktrin som bygger på att svensk nation är något annorlunda. Inte en normal, självdefinierande, organisk folkgemenskap att ta för given och anpassa politiken efter (klassisk nationalism) - utan något syntetiskt reglerbart som uttryckligen inte har med etnicitet att göra, eftersom en politiker dikterar det.
Här förbiser du ju helt den grundläggande distinktionen mellan etnisk och medborgerlig nationalitet. Vad jag skrev var ju att öppen svenskhet var "ett bra begrepp när man talar om medborgarskapets nationalitet. Problematiserandet av svensk etnicitet är något helt annat. Det är ohållbart i sak och i sig". Etnisk svenskhet är förvisso "en normal, självdefinierande, organisk folkgemenskap att ta för given och anpassa politiken efter"; endast medborgarskapets nationalitet är "något syntetiskt reglerbart som uttryckligen inte har med etnicitet att göra, eftersom politiker dikterar det".

Citat:
Har detta krumbuktande hindrat att SD kallas fascister?
Användningen av termen öppen svenskhet tror jag har gjort det, ja. Och i den utsträckning det verkligen har förekommit ett krumbuktande som inneburit att man hävdat att svensk etnisk nationalitet är "något annorlunda", att man förnekat den, har det säkert också gjort det, ja. Vilket inte innebär att detta krumbuktande inte är i sak, i sig, ohållbart.

Citat:
När jag obesvärat talar om svensk tribalism och identitetspolitik så är det alltså i den trygga förvissningen att denna politiska gravitation både är legitim och i längden oundviklig. Detta är allmänmänskliga beteenden och svensken är människa. Så varför skygga från orden?
Jag skyggar alltså inte från de ord du nämner här och ovan, anser bara tribalism mindre relevant, och även problematiskt, i det nationalstatliga sammanhanget.
Citera
2018-12-04, 21:42
Medlem
Citat:
Jag skyggar alltså inte från de ord du nämner här och ovan, anser bara tribalism mindre relevant, och även problematiskt, i det nationalstatliga sammanhanget.

Jag riktar detta till oyto främst (jag hittar inte inlägget i fråga): Det eventuella svenska tribalism som finns är djupt begravd. Måhända kommer den inte vara det om fyra decennier om men i dag är den inte relevant eftersom den helt enkelt inte existerar. Det går inte att önska fram den.

Det går att göra mycket identitetspolitik och på sätt och vis är SD ett identitetspolitiskt parti på det sättet att svenskar med en viss identitet röstar på det, vissa svenskar med en annan identitet absolut inte kommer att göra det men om man gör identitetspolitik så måste man veta vad man pratar om. "Svensk" enbart som identitet är en non-starter.

Tillägg här vad gäller AfS: AfS skulle kunna bedriva idenitetspolitik, men identitspolitiken är att rikta sig till en målgrupp i Sverige, en målgrupp som per nödvändighet är relativt liten. I valvakesegmentet av denna tråd framkom tydligt att AfS inget har att hämta på landsbygden. Vad AfS rikta in sig på är unga, mestadels män, i och runt större städer. Där finns det mycket att göra men inträde i riksdagen finns inte på kartan inom överskådlig framtid som jag ser det.
Senast redigerad av experten10 2018-12-04 kl. 22:00.
Citera
2018-12-04, 21:59
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag riktar detta till oyto främst (jag hittar inte inlägget i fråga): Det eventuella svenska tribalism som finns är djupt begravd. Måhända kommer den inte vara det om fyra decennier om men i dag är den inte relevant eftersom den helt enkelt inte existerar. Det går inte att önska fram den.

Hur mycket du än knyter näven i byxfickan och önskar att en svensk triblalism fortsätter tryckas ner och förblir dolt i skymundan så hjälper inte det. Ett alltmer bejakande av egen ingruppslojalitet kommer bara än mer förstärkas ju mer kostsam exkludering och självhat blir. Du kan inte önska bort det.
Citera
2018-12-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Hur mycket du än knyter näven i byxfickan och önskar att en svensk triblalism fortsätter tryckas ner och förblir dolt i skymundan så hjälper inte det. Ett alltmer bejakande av egen ingruppslojalitet kommer bara än mer förstärkas ju mer kostsam exkludering och självhat blir. Du kan inte önska bort det.

Det återstår att se exakt hur denna artar sig och vad som kan göras med den. Ett problem är att de känslor du beskriver kan fångas upp av opportunister á la Alt-Right och då blir det bortkastat. Kanaliseras det hela i sunk som JOB uttrycker det så är det också bortkastat.
Citera
2018-12-04, 22:10
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:

Det återstår att se exakt hur denna artar sig och vad som kan göras med den. Ett problem är att de känslor du beskriver kan fångas upp av opportunister á la Alt-Right och då blir det bortkastat. Kanaliseras det hela i sunk som JOB uttrycker det så är det också bortkastat.

Det är noterat du ser det som ett problem.
Ingruppsdynamik med egenomhuldad identitet är tvärpolitisk och verkar på parallella plan och samtidigt.
Citera
2018-12-05, 11:04
Medlem
Citat:
Jag bejakar dem på det sätt, i den utsträckning, med de definitioner och reservationer o.s.v. som jag delvis antydde i gårdagens svar till experten10.

Ja, tribalism är förstås betydligt snävare än den idag hos oss mest aktuella formen av nationalism, den som är knuten till nationalstaten. När det gäller identitetspolitik missförstår du däremot. Jag skrev ju att "identitet i vid mening inte bara fungerar utan är viktigt i sig". Jag har ofta, mot den liberala och neokonservativa kritiska reduktionen av identitetspolitiken till den postmarxistiska vänsterns variant, hävdat att konservatismen bl.a. är ett slags identitetspolitik, att det inte minst är det som skiljer den från liberalismen. Så nej, jag vänder mig inte från all identitetspolitik. "Dock", som jag fortsatte, "finns också identitetspolitik som blir alltför snäv, rigid och inte minst historiskt godtycklig", d.v.s. även konservativ identitetspolitik kan bli problematisk på detta sätt.

Ja, radikalnationalism vänder jag mig från. Vad betyder citationstecknen? Du godtog ju termen?

Jo, denna poäng är jag förtrogen med. Det du skrivit om detta genom åren tillhör det som gjorde att jag rekommenderade dina inlägg. Här vänder du dig väl inte heller med mig. Det finns ju historiska exempel på att inte bara nationalism utan även populism haft positiva konnotationer. Den enda invändning jag har här är att det inte räcker att rumsrenhet kommer med makten. Andra kriterier måste tillämpas på det för vilket du eftersträvar makt. Distinktioner måste göras mellan olika former av populism och nationalism.

Här förbiser du ju helt den grundläggande distinktionen mellan etnisk och medborgerlig nationalitet. Vad jag skrev var ju att öppen svenskhet var "ett bra begrepp när man talar om medborgarskapets nationalitet. Problematiserandet av svensk etnicitet är något helt annat. Det är ohållbart i sak och i sig". Etnisk svenskhet är förvisso "en normal, självdefinierande, organisk folkgemenskap att ta för given och anpassa politiken efter"; endast medborgarskapets nationalitet är "något syntetiskt reglerbart som uttryckligen inte har med etnicitet att göra, eftersom politiker dikterar det".

Användningen av termen öppen svenskhet tror jag har gjort det, ja. Och i den utsträckning det verkligen har förekommit ett krumbuktande som inneburit att man hävdat att svensk etnisk nationalitet är "något annorlunda", att man förnekat den, har det säkert också gjort det, ja. Vilket inte innebär att detta krumbuktande inte är i sak, i sig, ohållbart.

Citat:

Det går att göra mycket identitetspolitik och på sätt och vis är SD ett identitetspolitiskt parti på det sättet att svenskar med en viss identitet röstar på det, vissa svenskar med en annan identitet absolut inte kommer att göra det men om man gör identitetspolitik så måste man veta vad man pratar om. "Svensk" enbart som identitet är en non-starter.

Tillägg här vad gäller AfS: AfS skulle kunna bedriva idenitetspolitik, men identitspolitiken är att rikta sig till en målgrupp i Sverige, en målgrupp som per nödvändighet är relativt liten. I valvakesegmentet av denna tråd framkom tydligt att AfS inget har att hämta på landsbygden. Vad AfS rikta in sig på är unga, mestadels män, i och runt större städer. Där finns det mycket att göra men inträde i riksdagen finns inte på kartan inom överskådlig framtid som jag ser det.

För att inte fortsatt fastna i begrepps konnotationer och teoretisk begreppsförvirring i cirkel vill jag utgå från utspel på Twitter som moderaternas Hanif Bali gjort om våldtäkter mot svenska/europeiska/vita flickor och kvinnor i Sverige, Finland, England. Nebeltag relaterade dessa i mediakrigstråden.

Om inte det är ett ämne som ligger precis i den praktiska skärningspunten mellan begreppen "populism" och "nationalism", så menar jag att vi lika gärna kan låta blir att använda orden. Om detta inte är förkroppsligadet av AfS existensberättigande, är AfS inget parti som jag är intresserad av att rösta på. Driver man inte den frågan så är man mycket riktigt undermåliga populister och punschnationalister.

Dessa tjejer utses och utsätts för sin identitet, för vad deras kroppar signalerar och representerar bara genom att existera. "Etnoreligiöst" motiverad brottslighet, som Bali uttryckte det. Deras situation KAN inte korrekt beskrivas om man är rädd för att prata om hudfärg och etnicitet, inte bara på deras förövare.

Inget kan vara en mer brännande fråga ur ett nationalistiskt, identitetspolitiskt, tribalistiskt, primat-instinktinkt perspektiv: "Våra kvinnor våldtas". Inget äger samma populistiska sprängkraft mot svenska kvinnors indoktrinerande tankebojor: "Min flicka kan bli våldtagen".

Både på grupp- och individnivå.

Frågan är då om reaktion, retorik och politik då ska vara - "radikal"? Känner ni en "radikal" skyddsintinkt?

Observera att det inte handlar om gällt tonläge i en trimmad ljudanläggning eller kraftuttryck - utan om beslutsamhet och målriktning. Det är substansen och inte ytan jag talar om. Personligen skulle jag ändå uttrycka mig lågmält och precist - men ha ett konsekvent och just radíkalt fokus.

Töntiga, menlösa, tanklösa SD har kastrerat sig själva genom att inte ens kunna beskriva dessa kvinnor och flickor. Etniska svenskor, vita europeiska kvinnor. Om deras förövare ser deras hår- och ögonfärg, så måste deras försvarare också göra det.

Min poäng har genom alla år varit att kunna beskriva "svennehoran" och "svennejäveln" på ett tillräckligt precist för att tala i deras sak, praktiskt. Deras utsatthet är inte teoretisk, de kan inte beskrivas om de inte kan definieras som något annat än delar av en föränderlig, evigt öppen kulturentitet. De har kropp, utseende, fysisk existens på lika villkor med andra SYNLIGGJORDA offer för etniskt hat.

Möjligen är AfS inte tillräckligt seriösa, för flabbigt grabbiga. Men de har åtminstone inte avhänt sig möjligheten att driva frågan på grund av tankekonstruktioner.

Frågan för er är denna: Har SD genom att förtiga detta samhällsfenomen för att försöka ducka frågan om "ras" 1. vunnit röster eller 2. erövrat rumsrenhet? Jag har hela tiden hävdat motsatsen.

Vad kan vara anständigare än att göra sig till våldtagnas och etniska hatoffers politiska röst? Och vilket politikområde är mer övergivet för att marginellt parti som vill och måste vinna relevans?
Senast redigerad av oyto 2018-12-05 kl. 11:08.
Citera
2018-12-05, 11:14
Medlem
Instämmer med föregående talare. Men det verkar tyvärr inte finnas vare sig snack eller verkstad hos AfS.

Man kan inte driva politik utan resurser. Om man inte har pengar så samla personer. Får man personer så får man senare pengar.

Edit: AfS lyckades övertyga 20 000 svenskar att lägga sin röst på ett helt nybildat okänt parti som drev en valkampanj under en månad. Nu riskerar man att slösa bort hela den utvecklingen genom overksamhet.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 11:22.
Citera
2018-12-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Instämmer med föregående talare. Men det verkar tyvärr inte finnas vare sig snack eller verkstad hos AfS.

Man kan inte driva politik utan resurser. Om man inte har pengar så samla personer. Får man personer så får man senare pengar.

Edit: AfS lyckades övertyga 20 000 svenskar att lägga sin röst på ett helt nybildat okänt parti som drev en valkampanj under en månad. Nu riskerar man att slösa bort hela den utvecklingen genom overksamhet.

"Varför osynliggörs etniskt hat mot svenskar?" är en fråga som dussintals eller hundratals människor kan reproducera utan kostnad i sociala medier.

"Varför tiger SD om etnisk svensk utsatthet i områden där svenskarna är i minoritet?"

Idealet hade förstås varit om kompetenta AfS-representanter kunde lobba myndigheter och kanske hitta individuella fall att engagera sig i. Skapa en produktionsbolag som kunde göra filmer likt den för flera år sedan då en ung kvinna gick med dold kamera genom Bryssel, kanske i symbios med alternativmedia.

Alltså projekt och engagemang som är tillräckligt motiverande i sig, men med tiden skapar uppmärksamhet.

Men som sagt - att på fucking Twitter kritisera SD och andra partier för att osynliggöra svensketnisk utsatthet i det mångetniska Sverige är gratis och tillgängligt.
Citera
2018-12-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

"Varför osynliggörs etniskt hat mot svenskar?" är en fråga som dussintals eller hundratals människor kan reproducera utan kostnad i sociala medier.

"Varför tiger SD om etnisk svensk utsatthet i områden där svenskarna är i minoritet?"

Idealet hade förstås varit om kompetenta AfS-representanter kunde lobba myndigheter och kanske hitta individuella fall att engagera sig i. Skapa en produktionsbolag som kunde göra filmer likt den för flera år sedan då en ung kvinna gick med dold kamera genom Bryssel, kanske i symbios med alternativmedia.

Alltså projekt och engagemang som är tillräckligt motiverande i sig, men med tiden skapar uppmärksamhet.

Men som sagt - att på fucking Twitter kritisera SD och andra partier för att osynliggöra svensketnisk utsatthet i det mångetniska Sverige är gratis och tillgängligt.

Som Saul Alinsky konstaterar i Rules For Radicals så är t.o.m. en misslyckad handling bättre än en handling som inte företas eftersom en radikal rörelse hela tiden måste driva sin agenda mot etablissemanget framåt.

Overksamhet är det värsta eftersom rörelsen förväntar sig handlingar. Vid overksamhet så upplöses rörelsen.

Edit: Min tro är att om inte nationalisterna fångar upp det missnöje som jäser så blir det vänstern som kommer att fånga upp det inom kort. Då blir det riktigt knepigt.

Jag hoppas alltså fortfarande att Kasselstrand är den vite utmanaren. Men går inte AfS upp i ringen igen så finns det andra krafter som kommer att vara beredda att ta vid.
Senast redigerad av Ottokar 2018-12-05 kl. 12:06.
Citera
2018-12-05, 12:08
Medlem
Håller helt med dig oyto. Man behövde inte ens lägga till "etnisk" om man är för kissnödig för detta. Alla förstår egentligen att det finns svenskar precis som det finns japaner eller somalier. Jag har tänkt på detta och låter inte egentligen ordvalet "etnisk" svensk också som att man förnerkar svenskarna samma självklara rätt att existera som alla andra folk på jorden? Detta skulle nationer i de flesta länder med rätta kunna bli våldsamma över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in