Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Lars Bern säger bland annat att uppvärmningen påbörjades redan på 1860-talet, vilket han belägger med verifierad temperaturstatistik. Märk väl att han inte förnekar att det blivit något varmare sedan 150 år tillbaka. Han är bara väldigt skeptisk till att det har något med människans CO2 utsläpp att göra. Vad förklarar uppvärmningen mellan 1860 och 1960 innan vi på allvar började släppa ut CO2?
Här är två underlag som jag rekommenderar att du tittar på innan vi fortsätter:
Marcott et.al.:
A Reconstruction of Regional and Global Temperature for the Past 11,300 Years
Du kan hämta den här:
https://www.scienceintheclassroom.org/sites/default/files/research-papers/science-2013-marcott-1198-201.pdf
Där kan du se den naturliga variationen de senaste 11300 åren så att du sedan kan jämföra den med AGW.
Om du sedan plockar fram sex graferna (i ett pdf-dokument) som du kan hitta via den sista länken i min signatur och jämför:
1. Den samlade bilden av vad som hänt de senaste 11300 åren enligt Marcott et.al.
2. Bläddra igenom graferna i pdf-dokumentet tills du får en bild av vad som är stokastiskt och vad som inte är det. Skaffa en helhetsbild, men fokusera på de senaste 60 åren.
Vi har detaljerade resultat från mätningar av CO2 i atmosfären sedan 1959.
Jag hoppas att du nu har en bild av en temperaturökning de senaste 60 åren som:
– Är unik inom de tidsperspektiv som vi har detaljerad kunskap om.
– Innebär en ackumulering av energi i "systemet Jorden" som inte kan förklaras på annat sätt än med förstärkt växthuseffekt.
Det finns flera sätt att verifiera den förstärkta växthuseffekten. Spektrometri är en. Beräkningar på atmosfären baserat på bl.a. vad ändrad halt av CO2 och H2O orsakar är en annan.
–