2018-12-02, 19:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Källa på Hannas cancer?
Filmen är bekräftad av flera i tråden samt av Oskars arbetskamrater.
Polisens publicering av informationen i avskedsbrevet samt deras bekräftelse av den efteråt i media, är kanske den uppgift som har högst sanningshalt av allt vi vet, parallellt med att det verkligen är Familjen Henkow/Brenton som är döda samt att de dog i sitt hus i Bjärred.

Källa på det fetade?
Citera
2018-12-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vad bra att du nämnde något om vem som skickat detta PM. Man läser ju med andra ögon om man tror att det kan finnas en del sanning i det som skrivits. Jag har läst om PM't och om innehållet stämmer med verkligheten så måste dessa föräldrar verkligen ha mått fruktansvärt dåligt psykiskt. Jag tänker på att O satt och skrev en hel del brev (eller texter, i varje fall) där han antagligen beskriver hur hopplöst och meningslöst livet verkade vid tiden för skrivandet. Kanske skrev han för att det lättade för stunden medan han skrev ("terapi-skrivande") eller så ville han verkligen att alla runt omkring skulle förstå (och inte döma) den dag som familjen verkligen tagit det stora, sista steget.
Det var ju faktiskt synd att han inte postade något av breven...

När man mår så där fasansfullt dåligt kan man väl få en impuls att vända sig till sjukvården för att där få någon form av lindring. Vi vet inte mycket om föräldrarnas läkarkontakter för egen del. Kan det ha varit på grund av de (tydligen så) negativa erfarenheterna från vården i samband med flickornas sjukhuskontakter, som föräldrarna inte heller vill ha kontakt för sin egen räkning? Var de så totalt "brända" beträffande misslyckade kontakter inom sjukvården?

Jag har förstått att föräldrarna verkligen inte ville leva vidare, att det inte var något alternativ för dem. Jag undrar om de någonsin övervägde att skona flickorna. Jag tänker mig att dödandet av egna barn måste vara förenat med sådan ofattbar vånda och plåga, att föräldrarna väl stundvis kan ha övervägt att låta barnen leva, eller att bara "överlämna" sig själva till sjukvården. Det får vi aldrig veta och det spelar ju inte heller någon roll - det är som det är.

——————————————————————-
Reviews som fick PM’et gav en klok kommentar:

PM´et bygger på vad OH förmedlade till sina arbetskamrater under det sista halvåret.

Av PM´et framgår tydligt att en eller flera kollegor har återberättat OH´s historia, hans upplevelser och hans tankar. Samt vad de själva kunde observera.

Återigen är det OH som står i fokus.

Man skulle kunna se PM´et som en sammanfattning av tidigare trådinformation.
PM´et tillför således inga nya uppgifter, förutom ceremonin och utdelningen av digital post.
Påståendet om ME behöver heller inte stämma då det bevisligen är arbetskamraten som har yttrat sig utan att ha tagit del av läkarintyget.
Allt, precis allt i PM´et som rör Hanna och flickorna kommer ur OH´s mun, det är hans sanning som presenteras. Eller lögn.
Citera
2018-12-02, 20:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Empati till Oskars fru Hanna också som ni gjort
cancer sjuk.... Empati till deras barn också som ni gjort sjuka sjukare sjukast.....
Men jösses ”Fogelram” - det du skriver här är totalt omvälvande.
Du menar alltså att våra uppgifter i tråden om sjuka barn är felaktiga?
Att vi i tråden - felaktigt - framställt barnen som sjuka, sjukare, sjukast?
Men att barnen inte alls var (så) sjuka?

Men varför i hes..ke uppgav föräldrarna att det var därför de mördades?
Varför mördades de då ?? Av vem??
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-02 kl. 20:53.
Citera
2018-12-02, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Källa på det fetade?

Det kom ett PM för en tid sedan som flera skribenter gått i god för. I det PMet berättas om digitala inspelningar från Hanna och Oskar.
Citera
2018-12-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alla hade undrat varför, så lika bra att delge massan föräldrarnas förklaring. Men polisen har aldrig sagt att den är sanningen. De har alltid varit noga med att påpeka, att det är föräldrarnas förklaring (och inte polisens).

Exakt och var en en får välja om man tror på det eller ej. Vad gäller pm:et som alla snackar om nu så luktar det damage control som om det vore författat av O själv, eller nån som är mån om att hålla O högt. Jag köper det inte.
Citera
2018-12-02, 20:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Allt, precis allt i PM´et som rör Hanna och flickorna kommer ur OH´s mun, det är hans sanning som presenteras. Eller lögn.
Instämmer, se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Den som är utan skuld kastar den första stenen, i föreliggande fall så ock i tråden.

Men varför tar du åt dig ”Japanesa”?
”Missan27” hade i stort sett lämnat tråden när du inträdde - du hade ju inget att göra med bortjagande av ”Missan27” eller för den delen ”Scheele”?
Det var postaren ”Frank.Einstein” som angrep ”Missan27”. Hen var avstängd innan du dök upp.
Det var mängder av elaka påhopp från ”Frank.Einstein” mot ”Missan27” uppbackade av postaren ”Armstark”. Ungefär på samma sätt som ni gör nu, fast numera mot mig. Där har du verkligen tagit upp ”Frank.Einsteins” avkastade mantel.

Hade trådens tonläge varit mjukare, mer tillåtande och mer inriktat på att få fram allas kunskap och teorier, framför allt från dem som satt på mer inside info, hade vi kanske vetat betydligt mer idag. Men så fort någon teori kommer upp från ”fel” håll hoppar man på denna och gör sig gärna rolig över postaren.
Eller högljut moraliserar upprört. Att du ”Japanesa” moraliserar är märkligt eftersom du uttryckligen beskrivit att du ofta köper och använder narkotika och droger och kallar alla poliser för ”grisar” när de är nära att komma på dig. Det är märkligt att du nu här framhåller ”polisgrisarnas” uttalande som trovärdigt och pålitligt.
Din moraliska agenda framstår som mycket tvetydig.

Jag är övertygade om att uppgifterna i pm-et stämmer. Dessa kommer från arbetskamrater till Oskar. Men - det är den bild Oskar har förmedlat till dessa. Den bilden behöver inte vara sann.
En mastemind på duperingsförmåga och dimridåer kan naturligtvis lura sin omgivning under lång tid.
Om Oskar har gjort det kan jag inte avgöra.

Men Oskar och Hanna har definitivt lurat paret Hansson 3/1 om varför testamentet behövde bevittnas just då. Och sannolikt har de lurat sina släktingar runt jul.
Att det under längre eller kortare tid pågått ljug och lurendrejerier samtidigt som mordplanerna smiddes är nog, hur obehagligt det än framstår som, tyvärr sant. Minst en av de båda föräldrarna hade formulerat och skrivit testamentet i akt och mening att de alla snart skulle vara döda - och denne höll masken.
Medan mordplanerna smiddes hade väl antagligen föräldrarna kontakt med arbetskamrater, släktingar och barnens hemlärare. De lurade helt klart omgivningen.
Frågan är då hur länge det här lurandet och teaterspelandet pågått? Och i hur stor omfattning?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-02 kl. 20:40.
Citera
2018-12-02, 20:21
Bannlyst
Citat:
Det var inte konstigt att de gick ut med vad de visste då. Ur polisiär synvinkel är det viktigaste att ta fasta på och förmedla, att morden var ett gemensamt beslut av föräldrarna. Orsaken är inte lika viktig, "motiv är ett njutningsmedel för borgarklassen", eller hur det nu lyder.
Jag tror också att det viktigaste för polisen var att informera om att morden var ett gemensamt beslut.
Jag tror däremot att man hade låtit bli att skriva resten om man inte känt sig helt säker på det. Polisen är mycket noggranna när de skriver sina pressmeddelanden vid uppmärksammade fall. De är fullt medvetna om att dera ord vägs på guldvåg och nagelfars så de lämnar ingenting åt slumpen, inte en stavelse. Något som jag även tycker föreliggande välskrivna pressmeddelande vittnar om.
Citera
2018-12-02, 20:51
Bannlyst
Citat:

Vad får dig att tro att jag tar åt mig? Det är fullt möjligt att tycka att man ska låta bli att kasta den första stenen oavsett vad man själv har haft för förehavanden. Kalla det omsorg om medmänniskor om det gör det lättare för dig att förstå. Om samma omsorg hade visats mot familjen när de hade kontakt med sjukvården pga av deras ME-sjuka flickor hade denna katastrof kanske aldrig inträffat. Det hade varit lätt eftersom det redan 2016 hade konstaterats av Hälso- och sjukvårdsnämnden att omsorgen om den svårt sjuka patientgruppen brast och behövde förbättras avsevärt i sina grundvalar. Tyvärr lyssnade man inte, kanske för att det fanns okunniga läkare som inte förstod hur allvarligt läget var, kanske för att prestige och/eller pengar hindrade att ge den omsorg som ME/CFS-sjuka behöver. Det vi kan konstatera med all säkerhet, är att det funnits en mycket aggressiv agenda mot patientgruppen, både i den här tråden och på nätet för övrigt. För Agnes och Moa blev priset av denna aggressivitet väldigt högt. Min förhoppning är att deras offer ska lära människor i allmänhet och sjukvården i synnerhet något.
Vi behöver bli bättre på att ta hand om varandra.
Lex Agnes och Moa

Jag lämnar din fientlighet och dina ovänliga utfall därhän. Jag tänker inte delta i sånt och låter istället mina inlägg i ärendet tala. Men låt inte mig hindra dig fortsätta som du gjort genom hela tråden. Det är ingenting som rör mig i ryggen.
Citera
2018-12-02, 20:55
Medlem
Citat:
Instämmer, se nedan.

”Missan27” hade i stort sett lämnat tråden när du inträdde - du hade ju inget att göra med bortjagande av ”Missan27” eller för den delen ”Scheele”?
Det var postaren ”Frank.Einstein” som angrep ”Missan27”. Hen var avstängd innan du dök upp.
Det var mängder av elaka påhopp från ”Frank.Einstein” mot ”Missan27” uppbackade av postaren ”Armstark”. Ungefär på samma sätt som ni gör nu, fast numera mot mig. Där har du verkligen tagit upp ”Frank.Einsteins” avkastade mantel.

Hade trådens tonläge varit mjukare, mer tillåtande och mer inriktat på att få fram allas kunskap och teorier, framför allt från dem som satt på mer inside info, hade vi kanske vetat betydligt mer idag. Men så fort någon teori kommer upp från ”fel” håll hoppar man på denna och gör sig gärna rolig över postaren.
Eller högljut moraliserar upprört. Att du ”Japanesa” moraliserar är märkligt eftersom du uttryckligen beskrivit att du ofta köper och använder narkotika och droger och kallar alla poliser för ”grisar” när de är nära att komma på dig. Det är märkligt att du nu här framhåller ”polisgrisarnas” uttalande som trovärdigt och pålitligt.

Jag är övertygade om att uppgifterna i pm-et stämmer. Dessa kommer från arbetskamrater till Oskar. Men - det är den bild Oskar har förmedlat till dessa. Den bilden behöver inte vara sann.
En mastemind på duperingsförmåga och dimridåer kan naturligtvis lura sin omgivning under lång tid.

Men Oskar och Hanna har definitivt lurat paret Hansson 3/1 om varför testamentet behövde bevittnas just då. Och sannolikt har de lurat sina släktingar runt jul.
Att det under längre eller kortare tid pågått ljug och lurendrejerier samtidigt som mordplanerna smiddes är nog, hur obehagligt det än framstår som, tyvärr sant. Minst en av de båda föräldrarna hade formulerat och skrivit testamentet i akt och mening att de alla snart skulle vara döda - och denne höll masken.
Medan mordplanerna smiddes hade väl antagligen föräldrarna kontakt med arbetskamrater, släktingar och barnens hemlärare. De lurade helt klart omgivningen.
Frågan är då hur länge det här lurandet och teaterspelandet pågått? Och i hur stor omfattning?

Var de kanske hos släkten under julen? Elförbrukningen var nästan bara 20% under julhelgen också.
Den som författade och skrev ut testamentet kan lura alla om hen vill. Jurister skriver ofta testamenten.
Varför har pappan o äldre dottern synts den 5/1? Vet någon? Vad är så viktigt när alla ändå skall dö samma dygn?
Citera
2018-12-02, 20:58
Medlem
Citat:
Alla hade undrat varför, så lika bra att delge massan föräldrarnas förklaring. Men polisen har aldrig sagt att den är sanningen. De har alltid varit noga med att påpeka, att det är föräldrarnas förklaring (och inte polisens).
Du tror att dom valde att besvara ett kommande ”varför” med en osanning? Känns det som något polismyndigheten skulle göra?
Citera
2018-12-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Var de kanske hos släkten under julen? Elförbrukningen var nästan bara 20% under julhelgen också.
Den som författade och skrev ut testamentet kan lura alla om hen vill. Jurister skriver ofta testamenten.
Varför har pappan o äldre dottern synts den 5/1? Vet någon? Vad är så viktigt när alla ändå skall dö samma dygn?

Båda föräldrarna var jurister och hade varit anställda på EY i Göteborg innan dom flyttade till Lund. OH började forskarutbildning vid Lunds Universitet och Hanna fick en hög tjänst som skatteexpert på Skatteverket. Bosatte sig i Bjärred.

Tror nog båda var fullt kompetenta att skriva ett juridiskt giltigt testamente.
Citera
2018-12-02, 21:20
Medlem
Citat:
Instämmer, se nedan.

Du drev iväg Frank.Einstein. En av de vettigaste skribenterna i tråden. Jag håller med om att även Japanesa får till en och annan tanke som kan verka rimlig men det är långt ifrån Franks briljans.
Missan 27 bidrog med ett suddigt foto till tråden, det är allt.

Vad har skribenters drogvanor med trådämnet att göra?

Jag har börjat betvivla det omtalade PM;et, Jag tror att det är ett försök från någon att framställa H i bättre dager. Jag tror inte på något återfall i cancer, jag lutar mer åt att O spelade med i H;s psykotiska mordplaner med tron att han skulle kunna stoppa henne innan det blev verklighet. Men O kom hem till fullbordat faktum, grannen råkade se hans reaktion när han sprang ut från huset efter upptäckten.

Med O;s namnunderskrift på H;s testamente och avskedsbrevet hon fixat så hade han inget annat val än snaran. Vad skulle han annars ha gjort? Vem skulle tro på hans förklaring om att han bara spelat med i H;s skådespel för att hålla henne på gott humör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in