2018-12-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Nej dem har inte pratat med någon överhuvudtaget...
Men en annan avdelning har blivit nedringd
men kvinnan återkom aldrig den gången....

Var Hanna inte sjuk i cancer? Hur vet du att det inte finns en film? Om inte barnen var sjuka - varför mördade Hanna och Oskar dom?
Citera
2018-12-02, 17:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Var Hanna inte sjuk i cancer? Hur vet du att det inte finns en film? Om inte barnen var sjuka - varför mördade Hanna och Oskar dom?
Hanna hade varit sjuk i cancer, det är bekräftat.
Någon film är inte bekräftad.
Sanningshalten i avskedsbrevet - inte bekräftad.
Citera
2018-12-02, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Källa på Hannas cancer?
Filmen är bekräftad av flera i tråden samt av Oskars arbetskamrater.
Polisens publicering av informationen i avskedsbrevet samt deras bekräftelse av den efteråt i media, är kanske den uppgift som har högst sanningshalt av allt vi vet, parallellt med att det verkligen är Familjen Henkow/Brenton som är döda samt att de dog i sitt hus i Bjärred.
Citera
2018-12-02, 18:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Källa på Hannas cancer?
Filmen är bekräftad av flera i tråden samt av Oskars arbetskamrater.
Polisens publicering av informationen i avskedsbrevet samt deras bekräftelse av den efteråt i media, är kanske den uppgift som har högst sanningshalt av allt vi vet, parallellt med att det verkligen är Familjen Henkow/Brenton som är döda samt att de dog i sitt hus i Bjärred.
Jag har inte påstått att brevets existens skulle vara obekräftad. Däremot innehållet, föräldrarnas motiv etc. menar jag att man kan och bör ifrågasätta. Obs! inte att det står så i brevet, utan huruvida det är sant eller mördarnas sista lögn.
Citera
2018-12-02, 18:19
Bannlyst
Citat:
Jag har inte påstått att brevets existens skulle vara obekräftad. Däremot innehållet, föräldrarnas motiv etc. menar jag att man kan och bör ifrågasätta. Obs! inte att det står så i brevet, utan huruvida det är sant eller mördarnas sista lögn.

Jo, jag förstod att det var det du menade. Men vad är sannolikheten för att polisen skulle gå ut med informationen om innehållet i brevet, om de inte var bortom allt rimligt tvivel säkra på att de var sant, efter 10 dygns intensivt polisarbete och 50 förhör?
Senast redigerad av japanesa 2018-12-02 kl. 18:22.
Citera
2018-12-02, 18:59
Medlem
Citat:
Fogelram har hävdat att det pm som dök upp för ett tag sedan innehöll lögner. Därför ställde jag några frågor. Fogelram svarar inte.
Citera
2018-12-02, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Fogelram har hävdat att det pm som dök upp för ett tag sedan innehöll lögner. Därför ställde jag några frågor. Fogelram svarar inte.

Jag är också nyfiken på Fogelrams information om detta.
Citera
2018-12-02, 19:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jo, jag förstod att det var det du menade. Men vad är sannolikheten för att polisen skulle gå ut med informationen om innehållet i brevet, om de inte var bortom allt rimligt tvivel säkra på att de var sant, efter 10 dygns intensivt polisarbete och 50 förhör?
Det var inte konstigt att de gick ut med vad de visste då. Ur polisiär synvinkel är det viktigaste att ta fasta på och förmedla, att morden var ett gemensamt beslut av föräldrarna. Orsaken är inte lika viktig, "motiv är ett njutningsmedel för borgarklassen", eller hur det nu lyder.
Citera
2018-12-02, 19:22
Medlem
Citat:
Det var inte konstigt att de gick ut med vad de visste då. Ur polisiär synvinkel är det viktigaste att ta fasta på och förmedla, att morden var ett gemensamt beslut av föräldrarna. Orsaken är inte lika viktig, "motiv är ett njutningsmedel för borgarklassen", eller hur det nu lyder.
Skulle dom ha nämnt motivet om ”livskvalitet” och ”ingen framtid” om dom trodde att det kunde vara något annat? Det hade väl räckt om dom sagt att det skedde i samförstånd?
Citera
2018-12-02, 19:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skulle dom ha nämnt motivet om ”livskvalitet” och ”ingen framtid” om dom trodde att det kunde vara något annat? Det hade väl räckt om dom sagt att det skedde i samförstånd?
Alla hade undrat varför, så lika bra att delge massan föräldrarnas förklaring. Men polisen har aldrig sagt att den är sanningen. De har alltid varit noga med att påpeka, att det är föräldrarnas förklaring (och inte polisens).
Citera
2018-12-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Personen som skickade pm-et har haft kontakt med tre av Oskars arbetskamrater, alla som kände Oskar väl i en yrkesmässig relation.
Detta är till 100% tillförlitliga och kontrollerbara uppgifter.
Hur kan du veta/påstå att det inte stämmer?
Oskar jobbade med kollegor i flera länder, i Lund, höll i kongresser och föreläste på olika orter. Många personer har känt Oskar i flera år och haft en återkommande nära kontakt.
Har DU verkligen haft kontakt med alla dessa personer för att kunna uttala dig så tvärsäkert - och felaktigt?

Vad bra att du nämnde något om vem som skickat detta PM. Man läser ju med andra ögon om man tror att det kan finnas en del sanning i det som skrivits. Jag har läst om PM't och om innehållet stämmer med verkligheten så måste dessa föräldrar verkligen ha mått fruktansvärt dåligt psykiskt. Jag tänker på att O satt och skrev en hel del brev (eller texter, i varje fall) där han antagligen beskriver hur hopplöst och meningslöst livet verkade vid tiden för skrivandet. Kanske skrev han för att det lättade för stunden medan han skrev ("terapi-skrivande") eller så ville han verkligen att alla runt omkring skulle förstå (och inte döma) den dag som familjen verkligen tagit det stora, sista steget.
Det var ju faktiskt synd att han inte postade något av breven...

När man mår så där fasansfullt dåligt kan man väl få en impuls att vända sig till sjukvården för att där få någon form av lindring. Vi vet inte mycket om föräldrarnas läkarkontakter för egen del. Kan det ha varit på grund av de (tydligen så) negativa erfarenheterna från vården i samband med flickornas sjukhuskontakter, som föräldrarna inte heller vill ha kontakt för sin egen räkning? Var de så totalt "brända" beträffande misslyckade kontakter inom sjukvården?

Jag har förstått att föräldrarna verkligen inte ville leva vidare, att det inte var något alternativ för dem. Jag undrar om de någonsin övervägde att skona flickorna. Jag tänker mig att dödandet av egna barn måste vara förenat med sådan ofattbar vånda och plåga, att föräldrarna väl stundvis kan ha övervägt att låta barnen leva, eller att bara "överlämna" sig själva till sjukvården. Det får vi aldrig veta och det spelar ju inte heller någon roll - det är som det är.
Citera
2018-12-02, 19:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Polisen ville förmedla några saker i pressuttalandet:

1. det var ingen olycka med gasutsläpp eller liknande som skulle kunnat fått omgivningen rädd för samma typ av gasolyckor.
2. omgivningen hade inget att frukta - mördaren var död inne i huset.
3. polisen ville inte elda på en hatkampanj mot någon av de döda föräldrarna som skulle kunna drabba dennes släktingar
4. polisen ville inte ha spekulationer kring privata personliga eller moraliskt förkastliga bakomliggande orsaker till tragedin
5. polisen ville ha arbetsro
6. polisen ville inte heller framöver anklagas för helt felaktig information - därför lämnade man uppgiften öppen att man väntade på mer provsvar.

Avskedsbrevet innehöll uppgifter som ur polisens synvinkel var perfekta att lämna ut i kortfattad form. Dessa uppgifter i pressuttalandet uppfyllde polisens önskan under punkt 1-6.

Men nu när alla uppgifter och provsvar borde inkommit kanske situationen ser annorlunda ut även ur polisens synvinkel? Dags för nytt pressuttalande - för att stämma av att provsvaren bekräftade tidigare uttalande eller för motsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in