2018-12-02, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Iskallt? Inte om de var övertygade att de räddade barnen från något värre. Då kanske de tyckte att de uppoffrade sig pga sin stora kärlek för dem.
Hanna och Oskar - de barmhärtiga

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja så tror jag att situationen/uppfattningen var. Inte att dom ville göra sej av med barnen för att dom ev.skulle vara besvärliga.

Det tror jag också.
Som Japanesa skriver... så var föräldrarna övertygade om att dom verkligen "räddar" barnen från ett plågsamt liv.

Vi i tråden ser såklart detta som nåt avskyvärt.
MEN, föräldrarna gjorde nog detta av kärlek.
Barmhärtighets-mord.
Citera
2018-12-02, 09:46
Bannlyst
Jag kan förstå och i viss mån dela somliga trådskribenters starka indignation över föräldrarnas brott. Det finns något extraordinärt ont i att planera och sedan kallblodigt genomföra mordet på sina två barn. Att tankarna far till mass- och seriemördarnas iskalla makt- och sexualrelaterade tvång med psykologisk tillfredsställelse som starkaste motivation, är förståeligt. Min övertygelse är dock att man måste frigöra hjärta och hjärna från detta känslomässiga ursinne för att förstå vad som hände och bevekelsegrunderna bakom det. Annars kommer man inte längre än sin egen avsky inför brottet.

Det är svårt och kräver en stor portion av de förmågor som Armstark lyfter ovan. För några få tror jag att det är omöjligt. Det får vi leva med.
Citera
2018-12-02, 10:30
Medlem
Citat:
Jag kan förstå och i viss mån dela somliga trådskribenters starka indignation över föräldrarnas brott. Det finns något extraordinärt ont i att planera och sedan kallblodigt genomföra mordet på sina två barn. Att tankarna far till mass- och seriemördarnas iskalla makt- och sexualrelaterade tvång med psykologisk tillfredsställelse som starkaste motivation, är förståeligt. Min övertygelse är dock att man måste frigöra hjärta och hjärna från detta känslomässiga ursinne för att förstå vad som hände och bevekelsegrunderna bakom det. Annars kommer man inte längre än sin egen avsky inför brottet.

Det är svårt och kräver en stor portion av de förmågor som Armstark lyfter ovan. För några få tror jag att det är omöjligt. Det får vi leva med.
Det är paradoxalt nog så att det för några är ett tecken på begränsningar i känslolivet att någon kan tvivla på ondskan som huvusakligt motiv samtidigt som vi är några som tycker att det tyder på begränsningar i känslolivet att bara se ondskan som motiv.
Citera
2018-12-02, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Undrande87 som jag tycker verkade trovärdig med sin journalistkälla påstod ju bland annat :

- Hemmet var i kaos, en enda röra
- Inga uppgifter om någon film, bara brev
- Mamman hade bokat sig till en kurs dagar innan morden (vad för kurs undrar man?)
- Troligen inget gift pga blåmärken och/eller blod på barnen
- Det insinuerades också att kläderna var märkliga (vilket gav mig rysningar - för vilka kläder förväntar man sig, eller rättare sagt förväntar man sig inte??)

Jag kan inte släppa dessa uppgifter trots att de går helt på tvärs mot vad många andra säger, även det från trovärdiga källor. Det gnager och skaver i mig och snart har det gått ett helt år utan att jag kunnat släppa tanken på varför de stackars flickorna var tvungna att dö, mördas av sina egna föräldrar. Det är så oerhört tragiskt och obegripligt.

JA, denna skribent har satt griller i mitt huvud också faktiskt. (fått mig att tveka)
Jag tror verkligen inte att han/hon trollar.
Och jag tror på att personen har en pilsner-polare som jobbar på expressen.
Under en öl-hävar-tävling ploppade detta samtalsämne upp, och vår trovärdiga skribent får sin "fakta", som sen våran skribent delger oss här i tråden.
Det tror jag är sant, så ingen skugga över Undrande87.

Den stora frågan blir då......
Vart fick reportern sin info ifrån.
* Reportern har med säkerhet inte varit inne i villan, så det kan vi stryka.
* Har reportern ens varit på plats, och i så fall har han/hon pratat med en källa som personligen varit inne i villan?
* Har reportern varit på plats och fått sin info från en källa i 2:a hand, för i så fall hamnar Undrande87 i 4:e led, och då har känslor och eget tänkande blandats in i 4 led, och då blir helt plötsligt faktan "vinklad".
* Har reportern suttit i Stockholm på redaktionen och helt enkelt ringt en "poliskompis" som har läckt infon.
Frågan blir då om denna "poliskompis" själv har varit i villan, eller har fått sin info från en annan polis, eller har hört ett "rykte" om villan.

Jag betvivlar inte en sekund att Undrande87 har berättat vad han/hon fått till sig, men hur kom infon till Undrande87? (lång eller kort väg)

Infon med krossat glas som någon trampat på och sen trampat runt med är ju ganska harmlös info egentligen, och lika så med flickorna.... Om någon blöder så är ju risken stor att man får det på händerna, och i sin tur då på flickorna, men även jag kan få den att låta dramatisk....

- Reportern, hur såg det ut i villan? Var det stökigt, städat, hur såg det ut?
- Jag, Fy fan alltså.... Det var krossat glas, och blod överallt i hela huset.... till och med flickorna var blodiga...... osv osv osv

Berättas faktan på det sättet, så ser man på saken med andra ögon.

Jag försöker bara förstå infon som Undrande87 har lämnat, och jag är tacksam för den infon, och jag tror absolut INTE att det är ett troll.

Min slutsats,,, samma info som berättats på olika sätt och med olika vinkling.

Men, vad fan vet jag??
Citera
2018-12-02, 10:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Anledningen till att Hanna var den drivande, var för att hon också var väldigt sjuk.
Både med sin cancer, och psykologiskt (depression pga sin cancer och barnens lidande)
.

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Drogerna som jag nämnde klassas som "våldtäktsdroger" som försätter personen i hjälplöst tillstånd.
Vet inte om dessa ger bismak i drycken.
Dessutom kan de inte spåras efter ett dygn. Känner inte till dessa mer än att jag har läst om dem.
Mer kunniga i tråden kan säkert förklara bättre. Köpta på internet?

Men hur kunde den väldigt sjuka Hanna fortsätta jobba som vanligt, enligt uppgift på heltid?
Och väntas åter som vanligt efter julhelgerna, enligt hennes chef?

Droger som gör någon hjälplös eller söver någon och försvinner snabbt, efter något dygn - försvinner/metaboliseras bort hos en levande person. Hos en död stannar allt av och drogerna är kvar.
Citera
2018-12-02, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men hur kunde den väldigt sjuka Hanna fortsätta jobba som vanligt, enligt uppgift på heltid?

Droger som gör någon hjälplös eller söver någon och försvinner snabbt, efter något dygn - försvinner/metaboliseras bort hos en levande person. Hos en död stannar allt av och drogerna är kvar.

Mitt minne kan svika mig nu......
Info som jag har är att hon jobbade på som vanligt, 50% och möjlighet att arbeta hemifrån.

Så vill jag minnas att jag fått info, men jag vågar absolut inte "klä skott" på att det är helt sant.
Citera
2018-12-02, 11:07
Bannlyst
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du vet, vi som inte har fått en massa trovärdiga PM, vi som inte fått "filmen" bekräftad från 8-10 källor, vi som inte har kontakt med reporter på Expressen eller poliser som vistades i huset den kväll som familjen hittades - vi vet ju inte vad vi ska tro. Det är inte alltid helt glasklart vad som är trovärdigt och inte, i en tråd som denna. Förvirring kan lätt uppstå.

Citat:
Ja, väldigt gärna!

För någon vecka sedan började ett pm
florera som ett maratonlopp.....Här.
Som påstår sig komma från
Oskars arbetskamrater..... ”men”.

Oskars arbetskamrater har vare sig i skrift eller tal lämnat några uppgifter....... hur ska dem veta när inte inte polisen vet?

Varför du inte varit en av dem som
mottagit pm:et är säkert för att du inte.
Tillhör den skaran....att tävla leka om ett
mord vem som har (rätt) eller (fel).

Facit sitter polisen på inte Oskars arbetskamrater......

Någon:några vill stå i rampljuset här på första plakett... på bekostnad av ( 4 )döda...

Pm kan skada mer än göra nytta...

Problemet med detta är att personer tenderar till att göra egna ”slutsatser” och tolkningar av den ”informationen” som sedermera nästan ”alltid” resulterar i ”felaktigheter”. Det är som viskleken med Pm.

Det är just av denna anledning trådsanningar uppstår.

* Oskars arbetsplats
* Olika avdelningar i Region Skåne
* Grannar
* MM MM

Blir nerringda för det finns dem som
anser dem är ordsaken till familjens
död....

(De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.)

< Svar lögner film existerar inte påhitt från Oskars icke existerade arbetskamrater >

(Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?)

< Svar lögner och åter lögner >

(Det finns en film (eller flera) men den jag talar om är inspelad i olika sekvenser.)

< Svar återigen lögner film existerar inte>

Du/ni som ringer försök hitta på
något meningsfullt....
Försök njut av julen många kan inte
göra det......

”Empati till Oskars efterlevande saknar en del”.!
Citera
2018-12-02, 11:12
Medlem
Med tanke på brottets art har, en eller båda, föräldrarna inte resonerat som normala människor. Frågan är hur länge dom varit sjuka och hur har det påverkat döttrarna? Jag misstänker att det har pågått i flera år och att döttrarnas sjukdom i själva verket är en produkt av självmordsbenägna föräldrar, än en gång en eller båda föräldrarna.

Oavsett vad så måste det varit deprimerande att leva med dessa sjuka föräldrar. Redan i mars 2016 finns en bild av pappan som ser mycket sjuk ut. Mamman vet ju ju inget om men pappan ser verkligen olycklig och mager ut.

Ingen kan verkligen ha känt föräldrarna. Kollegorna beskriver pappans och mammans professionella personlighet och att de var jättetrevliga. Det var de också och många måste inse att de varit förda bakom ljuset

Jag är inte ens säker längre på att föräldrarna verkligen sökte någon alternativ vård utomlands utan kanske bara var något de sa. Spred allehanda uppgifter omkring sig som lät bra. Ingen kunde, eller kan, kolla upp såna andahandsuppgifter. Allt för att se ut som självuppoffrande föräldrar som kämpar. Isolerat familjen så ingen skulle märka hur dysfunktionell den var. Kontrollerat att lärarna bara pratade lärande och inget annat.

Har någon funderat på om det i själva verket var föräldrarna som var självmordsbenägna, under flera år, och till sist inte stod emot längre och tanken på att ta med sig hela familjen i döden växte? Fick den ultimata idéen när en dansk familj hittades död 9 januari 2016. Såg familjen som en ägodel. Lämna kvar ett mycket vackrare avtryck av sin död än självmord? De har ju lyckats med det enligt media i alla fall.
Citera
2018-12-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Mitt minne kan svika mig nu......
Info som jag har är att hon jobbade på som vanligt, 50% och möjlighet att arbeta hemifrån.

Så vill jag minnas att jag fått info, men jag vågar absolut inte "klä skott" på att det är helt sant.

Jag har också för mig att det stått i tråden att H arbetade 50%. Men redan detta (halvtid) tycker jag verkar ofattbart mycket om hon hade cancer, led av depression och var tyngd av flickornas sjukdomar och antagligen behövdes där hemma för att ta hand om de sjuka barnen. Man skulle ju ha kunnat tänka sig att båda föräldrarna egentligen hade anledning att arbeta 50% för att turas om att ta hand om barnen.
Citera
2018-12-02, 11:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
I denna artikel lyfter man upp vanliga skäl till att föräldrar dödar sina barn. Det första man tar upp är barmhärtighetsmord.

Som exempel på denna typ av barnamord tas just föreliggande fall upp.
Mycket klen artikel där författaren utan att blinka konstaterar att Bjärredfallet var ett barmhärtighetsmord. Hur vet han det? Har han mental-fantiserat sig till den slutsatsen eller har han lagt all sin heder och tilltro till mördarparets egna uppgifter?
En ytterligare svaghet är, att han inte med ett ord nämner att detta fall är unikt.
Citera
2018-12-02, 11:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag har också för mig att det stått i tråden att H arbetade 50%. Men redan detta (halvtid) tycker jag verkar ofattbart mycket om hon hade cancer, led av depression och var tyngd av flickornas sjukdomar och antagligen behövdes där hemma för att ta hand om de sjuka barnen. Man skulle ju ha kunnat tänka sig att båda föräldrarna egentligen hade anledning att arbeta 50% för att turas om att ta hand om barnen.
Det är en trådsanning att Hanna arbetade 50%. Var vaksam på trådsanningar!
Hon arbetade som vanligt fram till jul, det är vad som sagts. Hon hade också vissa möjligheter att arbeta hemifrån.
Citera
2018-12-02, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mycket klen artikel där författaren utan att blinka konstaterar att Bjärredfallet var ett barmhärtighetsmord. Hur vet han det? Har han mental-fantiserat sig till den slutsatsen eller har han lagt all sin heder och tilltro till mördarparets egna uppgifter?
En ytterligare svaghet är, att han inte med ett ord nämner att detta fall är unikt.

Artikeln refererar primärt till den forskningen som finns på området.

Somliga som brister i mentalisering brukar se det som något hokus-pokus när det i själva verket är det viktigaste verktyget männsikan har till sitt förfogande för att förstå sig själv och andra, även det något vetenskapen backar till 100%. Begreppet innefattar metakognitiva, neurobiologiska interpersonella och emotionella beståndsdelar och har ett mycket starkt överlevnadsvärde, fullt i klass med intelligens. Personligen tror jag att Oskar brast på området och även Hanna när hennes hälsoångest slog till med full kraft.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-02 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in