2018-12-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.

Som du säger, allt är motsägelsefullt. Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?

Barnen var så sjuka att de måste dö, men såvitt vi vet har de aldrig tillbringat ett enda dygn på ett (riktigt) lasarett?

Och dessutom skulle slumpen ha fallit sig så illa att två föräldrar som uppenbarligen båda är så mentalt instabila att de inte bara gemensamt utför utan dessutom spelar in dokumentärfilm om morden på sina egna barn skulle ha råkat få två döttrar med en omdiskuterad och svårdiagnostiserad sjukdom?

.. .och som rest på flera utlandsresor för att "med ljus och lykta" leta efter botemedel för sina barn, men som inte lyckats organisera och anpassa sitt vardagsliv där hemma, för att få tillvaron att bli så pass uthärdlig att barnen kunde få slippa döden...
Citera
2018-12-01, 23:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Iskallt? Inte om de var övertygade att de räddade barnen från något värre. Då kanske de tyckte att de uppoffrade sig pga sin stora kärlek för dem.
Hanna och Oskar - de barmhärtiga

Ja så tror jag att situationen/uppfattningen var. Inte att dom ville göra sej av med barnen för att dom ev.skulle vara besvärliga.
Citera
2018-12-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.

Som du säger, allt är motsägelsefullt. Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?

Barnen var så sjuka att de måste dö, men såvitt vi vet har de aldrig tillbringat ett enda dygn på ett (riktigt) lasarett?

Och dessutom skulle slumpen ha fallit sig så illa att två föräldrar som uppenbarligen båda är så mentalt instabila att de inte bara gemensamt utför utan dessutom spelar in dokumentärfilm om morden på sina egna barn skulle ha råkat få två döttrar med en omdiskuterad och svårdiagnostiserad sjukdom?

Det snurrar bara runt runt kring så många aspekter av den här händelsen. Hur uppgivenhet kunde leda till att planera "det perfekta mordet", med allt vad det innebär är svårt att förstå. Det måste handla om många timmar under lång tid som två personer sysslat med förberedelser och efterforskningar. Och sen diskuterat igenom testamentet och vad man skulle skriva och filma.

Jag undrar vilken hjälp familjen fått från sjukvården. Och jag undrar vilken hjälp föräldrarna sökt. Mest av allt undrar jag om föräldrarna valt bort insatser eller råd eller erbjudanden om samtalsstöd mm. Om det stämmer att Moas mående drastiskt försämrades under hösten och att Agnes försämrades kraftigt vid jul borde väl föräldrarna hört av sig till någon läkare?
Citera
2018-12-01, 23:19
Medlem
[quote=Avd.9|65994651]Hej likor
Självklart så har INTE jag alla svaren, och mycket av det du undrar över är fortfarande anledningar till att vi sitter här än idag.
Jag kan försöka svara på det jag vet och vad jag tror.

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Frågorna är många…
Polisen gick tidigt ut med att GM fanns i huset för att lugna allmänheten.
Lämnade uppgift om att det fanns ett ”avskedsbrev” i huset – undertecknat av båda föräldrarna.
Detta innan namnteckningarna granskats av NFC.
Med absolut största sannolikhet så är signeringen dokumenterad i en video, samt mycket annat av föräldrarnas "erkännanden"
Dom har tydligen även "erkänt" i andra typer av brev som ej skickats/mailats till folk.
Eftersom polisen var så säker och gick ut med detta, så har det nog spelats in på video

Oskar har enligt uppgift i tråden pratat med sin syster L dagarna innan morden upptäcktes.
Vad sas i detta samtal?
Kunde inte systern höra något oroande i samtalet? Hur väl kände dessa två varandra?
Vad visste L om familjens situation? Hur ofta träffade L familjen?
Det stämmer. Oskar pratade med Lisa den 7:e
Ingen vet nog vad dom talade om, eller om Lisa märkte något
Oskar och Lisa stod varandra nära och dom hade till och med bolag ihop

Hur var rollfördelningen i familjen? En styrande och tre medberoende?
Vad visste Agnes och Moas mor- och farföräldrar om rollfördelningen? Hur ofta träffades de för att veta hur familjen fungerade?
Vad jag vet så var relationen sämre med Hannas föräldrar.
Den var nog inte katastrofal, utan mer lite ansträngd
Det var nog Hannas önskan som uppfylldes i vardagen, och Oskar var den som åkte runt och fixade.

Enligt uppgifter i tråden var det Oskar som berättade om familjelivet – som han upplevde det. Hur sanna var dessa? Offerkofta?
Enligt kollegor så var han öppen mot dom som stod honom närmast.
Hanna var mer tyst av sig, på sitt jobb, om familjens problem. Däremot så berättade hon att familjen hellre umgicks tillsammans med familjespel eller liknande, istället för att ha näsan i mobiler eller Ipads.

Det finns sätt att försätta sina offer i hjälplöst tillstånd: det finns t ex GHB, GBL och Ketamin som orsakar medvetslöshet eller oförmåga att göra motstånd.
Dessa ska tydligen försvinna fort ur kroppen – inom ett dygn. Någon som vet mer?
Så det behöver inte vara sömnmedel som har använts för att fullfölja mördandet.
Vilket/Vilka mediciner som har använts har inte läckt ut... bara att dom har tagit en cocktail med mediciner/droger. Barnen dog lungt och stilla och båda föräldrarna var delaktiga, Hanna fick problem och dog INTE av cocktailen (samma som barnen) utan hon fick hjälp att dö. Oskar hängde sig efter att han förvissat sig om att alla var döda.

Funderar vidare…
Det gör vi alla.........detta stora VARFÖR
Ps. Vill minnas att någon nämnde att Agnes hade tics. Vad innebär det och hur påverkar det barnet?
Det är mer än vad jag vet... inte hört nåt om det.
Visst, kan det vara så, men det är inget jag har hört.
Ds.

Hoppas att du fick svar på någon av dina frågor.QUOTE]
Tack för ditt svar.
Jag är inte lika övertygad om namnteckningarnas äkthet som du.
I augusti skrevs det i media att allt inte var klart från NFC. Väntar på definitiva svar - om de kommer.

Om Lisa och Oskar stod varandra nära borde hon ha delgivits Oskars litanior liksom hans kollegor.
Hon kanske visste mer om familjen än som kommit fram? Och därmed orosanmält förhållanden i familjen.

Det är inte klarlagt varför relationen till Hannas föräldrar skulle varit sämre än till Oskars föräldrar.
Orsaken känner vi inte till. Skrev tidigare min misstanke om att Hannas föräldrar kanske hade kommenterat situationen i familjen och därför uteslöts. Kanske?
Tänk om Oskar var den som styrde sin familj med järnhand. Ville ha total kontroll över familjen.

För mig låter det misstänkt att Oskar har beklagat sig inför sina kollegor. Som om han försökte skylla sina tillkortakommanden på andra. Fel på alla andra. Inte friskt.

Drogerna som jag nämnde klassas som "våldtäktsdroger" som försätter personen i hjälplöst tillstånd.
Vet inte om dessa ger bismak i drycken.
Dessutom kan de inte spåras efter ett dygn. Känner inte till dessa mer än att jag har läst om dem.
Mer kunniga i tråden kan säkert förklara bättre. Köpta på internet?

Tics har skrivits om tidigare i tråden, även om OCD. Där kanske vi kan få hjälp av kunniga på området.
Detta tas upp i inlägg #26310 och #26323.

Är inte övertygad men tack för dina synpunkter. En kennel begravd här?
Citera
2018-12-01, 23:21
Medlem
Undrande87 som jag tycker verkade trovärdig med sin journalistkälla påstod ju bland annat :

- Hemmet var i kaos, en enda röra
- Inga uppgifter om någon film, bara brev
- Mamman hade bokat sig till en kurs dagar innan morden (vad för kurs undrar man?)
- Troligen inget gift pga blåmärken och/eller blod på barnen
- Det insinuerades också att kläderna var märkliga (vilket gav mig rysningar - för vilka kläder förväntar man sig, eller rättare sagt förväntar man sig inte??)

Jag kan inte släppa dessa uppgifter trots att de går helt på tvärs mot vad många andra säger, även det från trovärdiga källor. Det gnager och skaver i mig och snart har det gått ett helt år utan att jag kunnat släppa tanken på varför de stackars flickorna var tvungna att dö, mördas av sina egna föräldrar. Det är så oerhört tragiskt och obegripligt.
Senast redigerad av Zebrima 2018-12-01 kl. 23:30.
Citera
2018-12-01, 23:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Iskallt? Inte om de var övertygade att de räddade barnen från något värre. Då kanske de tyckte att de uppoffrade sig pga sin stora kärlek för dem.
Hanna och Oskar - de barmhärtiga
Nej, jag köper inte alls det. Man dödar inte sina barn så lättvindigt.
Endast skam kan vara ett rimligt motiv, tänker jag.
Citera
2018-12-01, 23:28
Medlem
[quote=likor|65996932]
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej likor
Självklart så har INTE jag alla svaren, och mycket av det du undrar över är fortfarande anledningar till att vi sitter här än idag.
Jag kan försöka svara på det jag vet och vad jag tror.

Tack för ditt svar.
Jag är inte lika övertygad om namnteckningarnas äkthet som du.
I augusti skrevs det i media att allt inte var klart från NFC. Väntar på definitiva svar - om de kommer.

Om Lisa och Oskar stod varandra nära borde hon ha delgivits Oskars litanior liksom hans kollegor.
Hon kanske visste mer om familjen än som kommit fram? Och därmed orosanmält förhållanden i familjen.

Det är inte klarlagt varför relationen till Hannas föräldrar skulle varit sämre än till Oskars föräldrar.
Orsaken känner vi inte till. Skrev tidigare min misstanke om att Hannas föräldrar kanske hade kommenterat situationen i familjen och därför uteslöts. Kanske?
Tänk om Oskar var den som styrde sin familj med järnhand. Ville ha total kontroll över familjen.

För mig låter det misstänkt att Oskar har beklagat sig inför sina kollegor. Som om han försökte skylla sina tillkortakommanden på andra. Fel på alla andra. Inte friskt.

Drogerna som jag nämnde klassas som "våldtäktsdroger" som försätter personen i hjälplöst tillstånd.
Vet inte om dessa ger bismak i drycken.
Dessutom kan de inte spåras efter ett dygn. Känner inte till dessa mer än att jag har läst om dem.
Mer kunniga i tråden kan säkert förklara bättre. Köpta på internet?

Tics har skrivits om tidigare i tråden, även om OCD. Där kanske vi kan få hjälp av kunniga på området.
Detta tas upp i inlägg #26310 och #26323.

Är inte övertygad men tack för dina synpunkter. En kennel begravd här?

Tics och OCD kan variera enormt i hur det tar sig uttryck, och också variera över tid hos samma person. Det är jätteviktigt att söka hjälp om barn visar tecken på tvångshandlingar eftersom de lätt kan accelerera och mer och mer begränsa barnet. Tvångshandlingar är ett sätt för barnet att få kontroll över starka ångestkänslor, men ju mer tvång desto större blir ofta ångesten. Ofta känner barnen skam över tvången. Tics som kommer och går, kanske blinkningar eller gester, brukar många barn ha utan att det innebär någon större ångest. Men det kan också utvecklas till något som verkligen påverkar barnets interaktion med andra.
Citera
2018-12-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Undrande87 som jag tycker verkade trovärdig med sin journalistkälla påstod ju bland annat :

- Hemmet var i kaos, en enda röra
- Inga uppgifter om någon film, bara brev
- Mamman hade bokat sig till en kurs dagar innan morden (vad för kurs undrar man?)
- Troligen inget gift pga blåmärken och/eller blod på barnen
- Det insinuerades också att kläderna var märkliga (vilket gav mig rysningar - för vilka kläder förväntar man sig, eller rättare sagt förväntar man sig inte??)

Jag kan inte släppa dessa uppgifter trots att de går helt på tvärs mot vad många andra säger, även det från trovärdiga källor. Det gnager och skaver i mig och snart har det gått ett helt år utan att jag kunnat släppa tanken på varför de stackars flickorna var tvungna att dö, mördas av sina egna föräldrar. Det är så oerhört tragiskt och obegripligt.

Av alla hemskheter fick de inläggen mig att rysa lite extra också. Men ingen annan har bekräftat något av de uppgifterna.
Citera
2018-12-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det snurrar bara runt runt kring så många aspekter av den här händelsen. Hur uppgivenhet kunde leda till att planera "det perfekta mordet", med allt vad det innebär är svårt att förstå. Det måste handla om många timmar under lång tid som två personer sysslat med förberedelser och efterforskningar. Och sen diskuterat igenom testamentet och vad man skulle skriva och filma.

Jag undrar vilken hjälp familjen fått från sjukvården. Och jag undrar vilken hjälp föräldrarna sökt. Mest av allt undrar jag om föräldrarna valt bort insatser eller råd eller erbjudanden om samtalsstöd mm. Om det stämmer att Moas mående drastiskt försämrades under hösten och att Agnes försämrades kraftigt vid jul borde väl föräldrarna hört av sig till någon läkare?

Ja, och vilken inställning hade familjen till vården? Det har flera gånger nämnts i tråden att O's syster var medlem i Face book-gruppen "Alternativ vård för psykisk ohälsa." Vi har givetvis ingen aning om ifall O delade sin systers inställning, men den nämnda gruppen verkar kunna sätta griller i huvudet på människor. Här är ett citat från sidan:

“Så blev jag fri från ADHD”
Sofie fick diagnosen ADHD och atypisk autism vid nio års ålder. Hon medicinerades med läkemedel som gav hemska och bestående biverkningar utan att fungera. Idag är hon 20 år, fri från både mediciner och diagnoser och mår mycket bättre, allt tack vare omega-3-tillskottet MorEPA.
Citera
2018-12-01, 23:37
Medlem
afKnollentotts avatar
En del hemfaller sig till att tro att slutresultaten bottnar i nån sorts kärlek. Det finns ingen förståelse för nåt dylikt inom vetenskapen.

Att, som det syftas till - barnen skulle blivit förgiftade och därigenom dött - är i allra högsta grad osannolikt. Med eller utan förskrivna läkemedel.

Som en direkt reaktion på händelsen skrevs det här:
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/att-morda-ett-barn-ar-aldrig-barmhartigt/

Rent generellt kan morden rimma med:
https://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn
Citera
2018-12-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och vilken inställning hade familjen till vården? Det har flera gånger nämnts i tråden att O's syster var medlem i Face book-gruppen "Alternativ vård för psykisk ohälsa." Vi har givetvis ingen aning om ifall O delade sin systers inställning, men den nämnda gruppen verkar kunna sätta griller i huvudet på människor. Här är ett citat från sidan:

Sofie fick diagnosen ADHD och atypisk autism vid nio års ålder. Hon medicinerades med läkemedel som gav hemska och bestående biverkningar utan att fungera. Idag är hon 20 år, fri från både mediciner och diagnoser och mår mycket bättre, allt tack vare omega-3-tillskottet MorEPA.

Nu vill jag inte dra igång någon me-diskussion. Jag tror att flickorna hade fått diagnosen me och att sjukdomen innebar ett enormt lidande för dom.

Efter hand, spec för den äldre flickan, kan också samsjuklighet uppstått. Tex me och depression. Jag har tidigare haft en tanke om att Agnes också drabbades av det som kallas atypisk depression. Den medför en extrem trötthet och en obehaglig tyngd i kroppen bland annat. När man blundar får man en känsla av att falla. Den kan i sig själv vara en mardröm och tar ofta längre tid att diagnostisera och är svår att bli fri från. Det kan också ofta misstas för utbrändhet. Om Agnes fick denna typ av depression utöver me:n och föräldrarna och läkarna inte förstod det eller om föräldrarna hade en skeptisk inställning till psykiatriska diagnoser och behandling med medicin, så är det inte så konstigt att hon blev sämre och sämre trots vila och hemundervisning. Obs! Bara spekulation.
Citera
2018-12-02, 00:21
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Det här är också intressanta frågor!

Det har ju blivit vanligare att folk som får barn ifrågasätter vacciner, mot barnsjukdomar, och det är som det finns en slags tro att det som de kallar "naturligt" skulle vara bättre, nyttigare, verkligare och mer effektivt. Vilket är naiv förståelse för naturen. Det beror på när blommor och frön skördas, hur har vädret varit, det kan variera i styrka från år till år.

Jag har varit inne på vaccinet Gardasil som ges till prepubertala flickor, (även om vården nu begriper att pojkar också kan bli drabbade av tonsillcancer, ja ni förstår sambandet). Har länkat en berättelse från P1 om hur fruktansvärt en tonårstjej mådde och hur hon och deras föräldrar blev misstänkliggjorda, för att flickan hade självskadebeteende, när det i själva verket var biverkningar av och i detta fallet allergiska utslag på armarna. Oj, vad de kämpade. Så det vaccinet har jag dubier kring.

Men...just ADHD och autism finns det ju de som tror på annat födointag osv.
Men visst, det kanske kan fungera för någon individ. Men det kan man ju inte bygga vetenskaplig evidens kring, om inte större studier gjorts.

Men som jag sagt tidigare i tråden, utöver att allt ska bli mer "naturligt" som folk säger så finns det ju också grupper som jobbar väldigt aktivt emot att de här diagnoserna faktiskt existerar, plus att vissa har en enorm antipati mot psykiatrin. Där kommer scientologerna in. Därför har nog mina tankar riktats åt det hållet, inte enbart av att familjen sökt alternativ hjälp utan också att det är ett riktigt fäste med scientologer i trakterna där.

Med det sagt, vet jag inte varför familjen just sökte alternativ hjälp,
1) Att de inte fått tillräckligt med hjälp av sjukvården.

2) Att det kring de sjukdomar som tråden kommit upp med här är svåra att konstatera och diagnostisera, mycket går in i vartannat. Det finns stora brister kring dessa, och har sett på nära håll, med min som får vård i Tyskland istället för i Sverige just nu, efter grundliga undersökningar gjorda i Sverige utan resultat. Jag som idrottar och haft skador har sjutton i mig inte genomlysts så mycket som han har gjort!

3) Eller de sökte alternativ hjälp på andra kliniker för att ett tryck från scientologer fanns, (vänner eller släktingar/kollegor som de hade kontakt med som möjligtvis var med i den sekten, och gav dem denna utväg) en utväg jag kan förstå att man tar om vanlig somatisk sjukvård fallerat att hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in