Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Ja, och vilken inställning hade familjen till vården? Det har flera gånger nämnts i tråden att O's syster var medlem i Face book-gruppen "Alternativ vård för psykisk ohälsa." Vi har givetvis ingen aning om ifall O delade sin systers inställning, men den nämnda gruppen verkar kunna sätta griller i huvudet på människor. Här är ett citat från sidan:
“Så blev jag fri från ADHD”
Sofie fick diagnosen ADHD och atypisk autism vid nio års ålder. Hon medicinerades med läkemedel som gav hemska och bestående biverkningar utan att fungera. Idag är hon 20 år, fri från både mediciner och diagnoser och mår mycket bättre, allt tack vare omega-3-tillskottet MorEPA.
Det här är också intressanta frågor!
Det har ju blivit vanligare att folk som får barn ifrågasätter vacciner, mot barnsjukdomar, och det är som det finns en slags tro att det som de kallar "naturligt" skulle vara bättre, nyttigare, verkligare och mer effektivt. Vilket är naiv förståelse för naturen. Det beror på när blommor och frön skördas, hur har vädret varit, det kan variera i styrka från år till år.
Jag har varit inne på vaccinet Gardasil som ges till prepubertala flickor, (även om vården nu begriper att pojkar också kan bli drabbade av tonsillcancer, ja ni förstår sambandet). Har länkat en berättelse från P1 om hur fruktansvärt en tonårstjej mådde och hur hon och deras föräldrar blev misstänkliggjorda, för att flickan hade självskadebeteende, när det i själva verket var biverkningar av och i detta fallet allergiska utslag på armarna. Oj, vad de kämpade. Så det vaccinet har jag dubier kring.
Men...just ADHD och autism finns det ju de som tror på annat födointag osv.
Men visst, det kanske kan fungera för någon individ. Men det kan man ju inte bygga vetenskaplig evidens kring, om inte större studier gjorts.
Men som jag sagt tidigare i tråden, utöver att allt ska bli mer "naturligt" som folk säger så finns det ju också grupper som jobbar väldigt aktivt emot att de här diagnoserna faktiskt existerar, plus att vissa har en enorm antipati mot psykiatrin. Där kommer scientologerna in. Därför har nog mina tankar riktats åt det hållet, inte enbart av att familjen sökt alternativ hjälp utan också att det är ett riktigt fäste med scientologer i trakterna där.
Med det sagt, vet jag inte varför familjen just sökte alternativ hjälp,
1) Att de inte fått tillräckligt med hjälp av sjukvården.
2) Att det kring de sjukdomar som tråden kommit upp med här är svåra att konstatera och diagnostisera, mycket går in i vartannat. Det finns stora brister kring dessa, och har sett på nära håll, med min som får vård i Tyskland istället för i Sverige just nu, efter grundliga undersökningar gjorda i Sverige utan resultat. Jag som idrottar och haft skador har sjutton i mig inte genomlysts så mycket som han har gjort!
3) Eller de sökte alternativ hjälp på andra kliniker för att ett tryck från scientologer fanns, (vänner eller släktingar/kollegor som de hade kontakt med som möjligtvis var med i den sekten, och gav dem denna utväg) en utväg jag kan förstå att man tar om vanlig somatisk sjukvård fallerat att hjälpa.