2018-12-01, 22:31
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Då skall vi reda ut det här så att även de som har problem med läskunnigheten hänger med. Jag skrev:

Då skall alltså en av dessa djupt deprimerade människor ha travat iväg till en läkare och lyckats få till exempel benso utskrivet utan att några varningsklockor ringde?

Det är inte så att man bara kan glida in på vårdcentralen och be om potentiellt beroendeframkallande sömnmedicin (om syftet är att mörda sina barn så måste man ha lite starkare grejer än antihistaminer eller melatonin). Det måste ändå vara svårt att få en läkare att skriva ut detta åt en utan att behöva förklara hur man har det och hur man mår. Därför undrar jag om det verkligen fanns receptförskrivna sömnmediciner i hemmet...

Att man inte bara glider in på en VC förstår jag väl mycket väl...

Det har väl blivit ett missförstånd i läsningen av våra respektive texter då...

Men om man ska gå på att Hanna hade cancer, som då spridit sig, och har en journal kring detta så är det inte så svårt att samla på sig askar om man inte använder dem så ofta. Dessutom med en sådan diagnos är det troligt att hon skulle ha fått det utskrivet, utan större diskussioner. Eftersom hon redan då torde ha haft det tidigare. Möjligtvis.

Det är inte barbiturater vi talar om, utan lätta benso, som när man använder dem sporadiskt när det är som jobbigast, inte alls är särskilt potenta.

Läskunniga tror jag nog att alla är här som skriver. Onödig kommentar.
Citera
2018-12-01, 22:32
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Tack Harperlee för detta inlägg, jag håller med om i stort sett varenda ord. Förutom att jag nog tidigt trott att båda föräldrarna var med på detta, på grund av polisens tidiga uttalande. Vilket egentligen bara gör hela saken ännu sjukare.

Däremot blir jag lite skeptisk när skulden nästan läggs starkare på Hanna istället. Som formuleringen att Oskar rycktes med. Något sånt här rycks man inte med i om man inte själv är mycket sjuk. Det tyder dessutom oftare på att Oskar haft mer kontroll i processen än Hanna. Testamentet fokuserar främst på hans bok och företag. Han sägs ha hjälpt Hanna dö och varit den siste som dog genom hängning, timmar efter de andra. Då rycks man inte bara med.

OBS, jag tror ändå att Hanna också ville detta och att mycket av det Avd 9 skriver säkert stämmer i sak MEN det är ändå så mycket som skaver och nästan slätas över... tycker jag i alla fall.

Man kan ju inte låta bli att känna att Oskar verkar vara den vars önskade liv minst gick att leva med två sjuka barn hemma i alla fall... Svårt att vara stjärnan på momshimlen om man måste vara hemma och ta hand om familjen i stället för att jobba hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Eftersom flickorna i Bjärred inte verkade vara vårdpaket, så var det väl inte "kört" för deras del. Det kunde ha blivit bättre. Man kan få en olustig tanke om att det var föräldrarnas livskvalitet som var i fara, och jag tror att det är därför som man blir så fruktansvärt starkt berörd.

Eller hur.
Citera
2018-12-01, 22:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tyvärr så kommer nog fler barn att mördas nästa år. Men det som är så unikt i det här fallet är att föräldrarna var överens om handlingen.

Någon som vet om det har hänt något liknande i Sverige i modern tid? Jag kan bara komma ihåg ett fall, och då var det inte båda föräldrarna utan mamma + mormor. De dödade en sexårig flicka och tog livet av sig själva; detta skedde någonstans i Skåne 1998 och flickans namn var Tanja. Anledningen var att flickan utnyttjades sexuellt av sin far när han hade umgänge med henne, och det gick inte att få slut på umgänget med lagliga metoder p.g.a. att alla myndighetspersoner trodde på pappan. Därför valde de denna sista utväg. Förmodligen saknade de de resurser som krävts (ekonomiska och andra) för att fly till ett land som inte hade utlämningsavtal med Sverige, och börja ett nytt liv där (vilket vissa av oss skulle ha gjort istället).
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-01 kl. 22:38.
Citera
2018-12-01, 22:34
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jo, det gör det. Till skillnad mot diverse fria fantasier i tråden är det en känd sanning att föräldrarna agerade i samförstånd. Det gäller ända tills polisen bekräftar att de inte längre tror det.

"Polisen" är rätt abstrakt att hänvisa till. Polisen i "sin" tur hänvisar ju till en blyertskludd på en servett, där OH, den skenhelige går i god för att familjen.... eh i alla fall dom vuxna var överens om att gå vidare... brödkniven - detta allroundverktyg....
Citera
2018-12-01, 22:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Polisen" är rätt abstrakt att hänvisa till. Polisen i "sin" tur hänvisar ju till en blyertskludd på en servett, där OH, den skenhelige går i god för att familjen.... eh i alla fall dom vuxna var överens om att gå vidare... brödkniven - detta allroundverktyg....

Ok, du mår uppenbarligen inte bra.
Citera
2018-12-01, 22:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Läkare är vanligtvis restriktiva med att skriva ut benso-preparat. För någon med mycket ångest kan det därför kännas som att man lyckats få medicin som verkligen hjälper om läkaren beviljar benso.

Om föräldrarna sökte hjälp för depression skulle jag gissa att de rekommenderades att i första hand testa vanliga antidepressiva, kanske melatonin och propavan för sömn och samtal. Vet ej om man kan ta livet av sig med en mix av detta.

Ja, det fluktuerar kring utskrivningen av benso och med påtryckningar så blir läkare tyvärr avvaktande att skriva ut lätta benso. Det drabbar tyvärr också dem som behöver dem.

Men du har rätt i att Propavan är en medicin som mycket väl kan användas vid sömnproblem. Sen beror det på om man har insomningsproblem eller vaknar upp många gånger under natten och får avbruten sömn. Mot det senare brukar Propavan hjälpa. Har man insomningsproblem är t ex Imovane lämpligt. Men skall givetvis inte slentrianförskrivas. Viktigt då hur sömnen blir störd. Melatonin är också ett icke beroendeframkallande läkemedel, men hjälper kanske inte alla.

Hur nu familjens hemsituation än såg ut så är det ju bara spekulationer från min sida om dessa preparat fanns överhuvudtaget. Men att ta livet av sig med Propavan och Melatonin gör man inte.

Och visst, mot depression i sig, tar man antidepressiva i första hand. Tyvärr ges sällan samtalsterapi pga brist på utbildade personer.
Citera
2018-12-01, 22:41
Bannlyst
Citat:
Då skall vi reda ut det här så att även de som har problem med läskunnigheten hänger med. Jag skrev:

Då skall alltså en av dessa djupt deprimerade människor ha travat iväg till en läkare och lyckats få till exempel benso utskrivet utan att några varningsklockor ringde?

Det är inte så att man bara kan glida in på vårdcentralen och be om potentiellt beroendeframkallande sömnmedicin (om syftet är att mörda sina barn så måste man ha lite starkare grejer än antihistaminer eller melatonin). Det måste ändå vara svårt att få en läkare att skriva ut detta åt en utan att behöva förklara hur man har det och hur man mår. Därför undrar jag om det verkligen fanns receptförskrivna sömnmediciner i hemmet...

Enligt min erfarenhet tenderar läkare att skriva recept på stora mängder sömnmediciner om vänner eller familj ber om något att sova på. Om familjen hade någon i bekantskapskretsen är det inte omöjligt att detta skedde. Utöver det är internet nerlusat av drogshoppar där du kan beställa vad du vill som bekvämt kommer hem med posten.
Citera
2018-12-01, 22:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag har inte sökt efter det själv men jag har hört att man kan köpa preparat på nätet, kanske från utlandet.
Citera
2018-12-01, 22:43
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du e allt vid sunda vätskor, du. Inte går det att tvinga någon till döds inte. NO WAY ! Att förgifta någon, alternativt bringa livet ur en, eller flera människor är svårt. Näst intill omöjligt - om man nu inte är momsexpert - förstås.......

Nej, varför skulle ett barn svälja saft som smakar räv? Finns inte på kartan tror jag.

Vem som har dödat vem, och hur, i hela den här historien, lägger jag ner mina funderingar kring. Det har jag ingen aning om, trots att jag följt tråden från början....
Citera
2018-12-01, 22:45
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Exakt så tänker jag om det finns en film. Så sjukt ,så vidrigt. Hur gick inspelningen till? Låg barnen redan döda när den spelades in? Var kommer påståendet ifrån att Hanna var drivande? Säger hon i filmen: Ja det här var min ide från början men jag lyckades övertyga Oskar om att det här är det enda rätta och Oskar sitter bredvid och nickar instämmande?
Jag tror inte någon misstror dina faktauppgifter avd 9 men vi tolkar olika beroende av hur vi tänker, var vi kommer ifrån. Dina uppgifter handlar väl om hur själva morden kan ha gått till och att ett brev plus film finns som bekräftar att föräldrarna var överrens. Allt annat är allas våra spekulationer.
Om grannar å ena sidan visste så mkt, att exempelvis Hannas cancer kommit tillbaka. Hur går den öppenheten inför grannar ihop med att familjen var helt isolerad och lyckats dölja sitt psykiska mående så totalt? Varför hölls anhöriga på avstånd? Många här sätter ju stor tilltro till ellie och hon har många ggr skrivit att anhöriga var ovetande om den totala misären.
Allt är så motsägelsefullt. Ju mer info, ju mer frågor.
Avd 9 skriver att dom kämpat i tre år. Agnes var 14 år. 11 friska år mot 3 sjuka. Kanske värt att kämpa i lika många år?
Om dessa högfungerande föräldrar kanske inte alls var så högfungerande i det privata. Agnes rektor sa: Föräldrarna låter oss bara se det dom vill att vi ska se...
Det är alltid lättare att upptäcka alkisen på parkbänken än den i dom fina salongerna.
Jag har så svårt att se att sjukvården, den somatiska och/ eller psykiatrin skulle ha nonchalerat familjen i tre år. Kan bara inte tro det. Inte om dom som det sägs sökt med ljus och lykta i tre år. Dom borde ha blivit lyssnade på någonstans. Nej jag tror att dom valde vilka dom skulle lyssna på och vilka dom skulle avfärda och sedan byggde dom sin egen lilla värld av vanföreställningar.
Jag har inga pm att luta mig emot utan bara mina känningar i journalistsvängen. så jag hoppas på att dom gör det jag inte kan. Gräver.
Avd 9. Ingen misstror dina faktauppgifter. Men dom tar oss inte ända fram. Där dina fakta slutar. Där börjar våra spek.
Men en sak har vi gemensamt😀5 barn!! Inte illa👍 Kram❤️

De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.

Som du säger, allt är motsägelsefullt. Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?

Barnen var så sjuka att de måste dö, men såvitt vi vet har de aldrig tillbringat ett enda dygn på ett (riktigt) lasarett?

Och dessutom skulle slumpen ha fallit sig så illa att två föräldrar som uppenbarligen båda är så mentalt instabila att de inte bara gemensamt utför utan dessutom spelar in dokumentärfilm om morden på sina egna barn skulle ha råkat få två döttrar med en omdiskuterad och svårdiagnostiserad sjukdom?
Citera
2018-12-01, 22:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon som vet om det har hänt något liknande i Sverige i modern tid? Jag kan bara komma ihåg ett fall, och då var det inte båda föräldrarna utan mamma + mormor. De dödade en sexårig flicka och tog livet av sig själva; detta skedde någonstans i Skåne 1998 och flickans namn var Tanja. Anledningen var att flickan utnyttjades sexuellt av sin far när han hade umgänge med henne, och det gick inte att få slut på umgänget med lagliga metoder p.g.a. att alla myndighetspersoner trodde på pappan. Därför valde de denna sista utväg. Förmodligen saknade de de resurser som krävts (ekonomiska och andra) för att fly till ett land som inte hade utlämningsavtal med Sverige, och börja ett nytt liv där (vilket vissa av oss skulle ha gjort istället).

Eller så kanske mormor och mamma var galna bägge två? Är det ställt utom allt rimligt tvivel att barnet verkligen blev utnyttjat?

För ärligt talat låter detta annars som ett klassiskt fall av "wackon går längre än vad normala människor kunde tro"...
Citera
2018-12-01, 23:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Enligt min erfarenhet tenderar läkare att skriva recept på stora mängder sömnmediciner om vänner eller familj ber om något att sova på. Om familjen hade någon i bekantskapskretsen är det inte omöjligt att detta skedde. Utöver det är internet nerlusat av drogshoppar där du kan beställa vad du vill som bekvämt kommer hem med posten.

I mitt ursprungliga inlägg så spekulerade jag just i olika metoder att få tag i medicin eller narkotika för att visa på hur beräknande föräldrarna måste ha varit. Att de skulle ha fixat preparaten illegalt var med på min lista. Rätt iskallt det med att sitta och Internetshoppa efter något att avliva sina barn med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in