Citat:
Nu vill jag inte dra igång någon me-diskussion. Jag tror att flickorna hade fått diagnosen me och att sjukdomen innebar ett enormt lidande för dom.
Efter hand, spec för den äldre flickan, kan också samsjuklighet uppstått. Tex me och depression. Jag har tidigare haft en tanke om att Agnes också drabbades av det som kallas atypisk depression. Den medför en extrem trötthet och en obehaglig tyngd i kroppen bland annat. När man blundar får man en känsla av att falla. Den kan i sig själv vara en mardröm och tar ofta längre tid att diagnostisera och är svår att bli fri från. Det kan också ofta misstas för utbrändhet. Om Agnes fick denna typ av depression utöver me:n och föräldrarna och läkarna inte förstod det eller om föräldrarna hade en skeptisk inställning till psykiatriska diagnoser och behandling med medicin, så är det inte så konstigt att hon blev sämre och sämre trots vila och hemundervisning. Obs! Bara spekulation.
Efter hand, spec för den äldre flickan, kan också samsjuklighet uppstått. Tex me och depression. Jag har tidigare haft en tanke om att Agnes också drabbades av det som kallas atypisk depression. Den medför en extrem trötthet och en obehaglig tyngd i kroppen bland annat. När man blundar får man en känsla av att falla. Den kan i sig själv vara en mardröm och tar ofta längre tid att diagnostisera och är svår att bli fri från. Det kan också ofta misstas för utbrändhet. Om Agnes fick denna typ av depression utöver me:n och föräldrarna och läkarna inte förstod det eller om föräldrarna hade en skeptisk inställning till psykiatriska diagnoser och behandling med medicin, så är det inte så konstigt att hon blev sämre och sämre trots vila och hemundervisning. Obs! Bara spekulation.
Jag fick en tankeställare av din berättelse om psykotisk hälsoångest. ME hos två barn skulle verkligen kunna vara en sjukdom som triggar igång detta hos en sårbar förälder. Särskilt om man då inte har en stabil, relationellt stark och empatisk partner som kunde utgöra en neutraliserande verklighetsanpassande motpart. Kanske blev O rent av smittad av H, en variant av Folie à deux kopplat till Hs vanföreställningar kring flickornas tillstånd? Och fanns inte heller sjukvården där som ett vettigt stöd ökade dessutom belastningen på de redan sargade föräldrarna. Till slut fanns bara barmhärtighetsmordet kvar som lösning på barnens plågor av bibliska mått som aldrig någonsin skulle upphöra. Vem vill inte rädda sina barn från djävulens käftar, kosta vad det kosta vill.