Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 09:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Strypning är en vanlig metod när prostituerade dödas av sina kunder, ofta är dessa ostraffade sen tidigare.

Precis! Se ovan! Och sett ur en ren statistisk synvinkel så träffade da Costa betydligt fler medelsvenssons som köpte sextjänster än hon träffade nedgångna missbrukare och flyttgubbar och därför går det att göra ett fullt rimligt antagande att det finns en övervikt åt hypotesen om en tidigare ostraffad nykter sexköpare som gärningsman.

Det fetade: är jag högst skeptisk till. Kan du länka till det statistiska underlaget som du refererar till, att en prostituerad skulle umgås mer med medelsvenssontorskar än missbrukande kamrater, hälare, becknare och langare? Eller ange vilken litteratur du fått uppgiften från, ifall det inte finns på nätet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-02 kl. 10:28.
Citera
2018-12-02, 10:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men det innebar väl knappast att det var rätt att stycka henne eller vart vill du komma?

Hur många av dessa blev styckade förutom da Costa?

Snart blev hon väl kanske inte ens styckad?

Teorin om strypsex som gick snett var på tal redan under 80 talet, långt innan Borgnäs gjorde entre i fallet. Man får nästan intryck att du vill strypa den fria debatten här i tråden?
Det kunde man ju nästan ana att du har fått det här från Borgnäs. Men från vem hade då han fått idén menar du?
Senast redigerad av Draifos 2018-12-02 kl. 10:13.
Citera
2018-12-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bajonett? Eller avses att knivryggen är bredare än "skärsidan"?

Protokollet är tydligt i detta fall. Det var troligen en kniv (platt på ovansidan).

Gärningsmannen var troligen en usel anatom, för det fanns många små hål i lårbenshalsarna.

Han visste nog inte vad han höll på med.

Han hackade sönder lårbenshalsarna.

Det var nog ingen dålig kniv.

Kuriosa: när den skräckslagna Monika pratade med snuten (1986) sa hon att det fanns "en mycket stor kniv" i lägenheten.

Jag gissar att det var Roberts.
Citera
2018-12-02, 12:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det fetade: är jag högst skeptisk till. Kan du länka till det statistiska underlaget som du refererar till, att en prostituerad skulle umgås mer med medelsvenssontorskar än missbrukande kamrater, hälare, becknare och langare? Eller ange vilken litteratur du fått uppgiften från, ifall det inte finns på nätet.

Nu försöker du förvilla, jag pratade om att da Costa kom nog i kontakt med och träffade med all säkerhet fler "vanliga medelsvenssons" under en dag eller vecka på Malmskillnadsgatan än hon träffade och umgicks med de olika missbrukare och flyttgubbar som ses som troliga gärningsmän i dina och Eremonas ögon.

Du ska också sätta det här i relation till vad GW uppgav i artikeln tidigare, dvs det vanliga är att de som stryper prostituerade är människor som är tidigare ostraffade för det är sett ur detta perspektiv som hypotesen om en tidigare ostraffad torsk som GM har mer bäring än ditt och Eremonas tröttsamma surr om allsköns missbrukare och flyttkarlar.

Nu vet dock inte vi om da Costa blev strypt men hypotesen har stöd av vissa omständigheter kring fallet och ren statistik eftersom strypförsök är vanligt förekommande inom denna yrkesgrupp, da Costas nära väninna och kollega Nordberg blev exempelvis dödad genom strypning som du kanske kommer ihåg?

Man kan dessutom fråga sig varför du är en så stark motståndare till hypotesen om att da Costa kan ha blivit strypt eller kvävd?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-12-02 kl. 12:23.
Citera
2018-12-02, 12:47
Medlem
Citat:
Nu försöker du förvilla, jag pratade om att da Costa kom nog i kontakt med och träffade med all säkerhet fler "vanliga medelsvenssons" under en dag eller vecka på Malmskillnadsgatan än hon träffade och umgicks med de olika missbrukare och flyttgubbar som ses som troliga gärningsmän i dina och Eremonas ögon.

Du ska också sätta det här i relation till vad GW uppgav i artikeln tidigare, dvs det vanliga är att de som stryper prostituerade är människor som är tidigare ostraffade för det är sett ur detta perspektiv som hypotesen om en tidigare ostraffad torsk som GM har mer bäring än ditt och Eremonas tröttsamma surr om allsköns missbrukare och flyttkarlar.

Nu vet dock inte vi om da Costa blev strypt men hypotesen har stöd av vissa omständigheter kring fallet och ren statistik eftersom strypförsök är vanligt förekommande inom denna yrkesgrupp, da Costas nära väninna och kollega Nordberg blev exempelvis dödad genom strypning som du kanske kommer ihåg?

Man kan dessutom fråga sig varför du är en så stark motståndare till hypotesen om att da Costa kan ha blivit strypt eller kvävd?

Nej, jag försöker inte förvilla. Jag tror inte på din hypotes att CdC umgicks mer med medelsvensson torskar än missbrukare. Låt säga att hon tog två, tre torskar per dag för att hålla sitt heroinbehov i kontroll. Däremellan verkar hon ha kontakt med diverse missbrukande vänner, ofta verkar det vara något fler än en som hon tillsammans med beger sig iväg för att köpa sina kabbar. Mellan varje torsk råkar hon på minst två eller tre missbrukarbekanta.

Och nu är det du som förvillar, jag är inte stark motståndare till att hon skulle ha strypts. Din uppfattning om att så skett motiveras väl att du vill utesluta alla andra möjligheter än ett "sexmord". Jag rankar det som mer sannolikt att det är fråga om ett missbrukarmord och därav är min tanke att det kan vara fråga om kraftigt våld mot huvudet. Men eljest är väl knivning också tämligen vanligt vid missbrukarbråk.

Nu försöker du ju argumentera att GM är torsk eftersom CdC blev strypt och gör en obskyr hänvisning till vad GW sagt (hans uttalande gäller väl fall där man på något sätt konstaterat att strypning är dödsorsaken). Och du tjatar om att CdC minsann var gatuprostituerad fastän de otvetydigt verkar finnas ett ganska tydligt samband mellan hennes knarkande och att hon väljer prostitution som sin försörjningskälla.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-02 kl. 12:58.
Citera
2018-12-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Protokollet är tydligt i detta fall. Det var troligen en kniv (platt på ovansidan).

Gärningsmannen var troligen en usel anatom, för det fanns många små hål i lårbenshalsarna.

Han visste nog inte vad han höll på med.

Han hackade sönder lårbenshalsarna.

Det var nog ingen dålig kniv.

Kuriosa: när den skräckslagna Monika pratade med snuten (1986) sa hon att det fanns "en mycket stor kniv" i lägenheten.

Jag gissar att det var Roberts.

Platt på ovansidan är väl de flesta knivar, även köksknivar, även om knivar avsedda för hantverkare samt de för jakt och friluftsliv typiskt sett brukar ha något kraftigare blad än en förskärare.
Citera
2018-12-02, 16:57
Medlem
Citat:
Platt på ovansidan är väl de flesta knivar, även köksknivar, även om knivar avsedda för hantverkare samt de för jakt och friluftsliv typiskt sett brukar ha något kraftigare blad än en förskärare.

Javisst. Hur som helst bör det ha varit en grov kniv. Inte en brödkniv iaf.

Man blir ju tokig på detta... Polisen hade massor att jobba med. Det fanns tom en grov knivprofil, och ändå sitter vi och gissar, 34 år senare...

Jag tycker att spetsen är ganska intressant. Om knivens spets höll för allt detta grovjobb, då var det en bra kniv.

Hade spetsen gått av hade man nog noterat det, pga av skadornas utseenden.

Både ryggraden, lårbenshalsarna och ena knät angreps nog med kniv.

Jag gissar att den var lång och tålig.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-12-02 kl. 16:57. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-12-02, 19:59
Medlem
Citat:

"Kilformade skador, avsmalnande på djupet" tror jag att man skrev på sommaren 1984.

Verkar ju onekligen vara en kniv.

Det lär ju knappast ha fattats knivägare i da Costas kretsar...
Citera
2018-12-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"Kilformade skador, avsmalnande på djupet" tror jag att man skrev på sommaren 1984.

Verkar ju onekligen vara en kniv.

Det lär ju knappast ha fattats knivägare i da Costas kretsar...

Kanske en sån som Rambo hade i First Blood, filmen kom 1982 (knivarnas motsvarighet till .357 Magnum). Är ganska stryktålig och kan användas som man använder ett stämjärn.

Kanske en bajonett, de är oerhört stryktåliga.
Senast redigerad av persephone 2018-12-02 kl. 20:50.
Citera
2018-12-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Kanske en sån som Rambo hade i First Blood, filmen kom 1982 (knivarnas motsvarighet till .357 Magnum). Är ganska stryktålig och kan användas som man använder ett stämjärn.

Kanske en bajonett, de är oerhört stryktåliga.

Ja, båda sortens knivar är tänkbara, men de flesta bajonetter är väl tveeggade...

En allroundkriminell person har oftast nån sorts kniv, och antalet bra knivar (som brukades både i slags och vid inbrott) var nog stort...

Snacka om nål i en höstack...

Monika bar fö också kniv (kallad fällkniv i polisens papper).
Citera
2018-12-03, 01:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, jag försöker inte förvilla. Jag tror inte på din hypotes att CdC umgicks mer med medelsvensson torskar än missbrukare.

Det beror helt på vad man menar med umgås, hon kom i kontakt med många fler okända män genom sin gatuprostitution än hon gjorde genom sina bekanta inom en snäv begränsad krets av missbrukare.

Citat:
Låt säga att hon tog två, tre torskar per dag för att hålla sitt heroinbehov i kontroll.

Däremellan kan hon ha samtal och diskussioner med ett större antal torskar men inte kommit överens om priset eller vilken typ av tjänster hon kunde tänkas ställa upp på.

Citat:
Däremellan verkar hon ha kontakt med diverse missbrukande vänner, ofta verkar det vara något fler än en som hon tillsammans med beger sig iväg för att köpa sina kabbar. Mellan varje torsk råkar hon på minst två eller tre missbrukarbekanta.

Vilka är då dessa missbrukarbekanta? Menar du hennes kollegor på Malmskillnadsgatan som också gick på droger?

Citat:
jag är inte stark motståndare till att hon skulle ha strypts.

Du är en stark motståndare till allt vad sunt förnuft heter, den mest troliga teorin har hela tiden varit genom alla år att CdC föll troligtvis offer för en torsk med mord i sinnet, strypning är också en het hypotes i detta sammanhang.

Citat:
Din uppfattning om att så skett motiveras väl att du vill utesluta alla andra möjligheter än ett "sexmord".

I det här specifika fallet så är hypotesen om ett sexualmord rätt sannolik

Citat:
Jag rankar det som mer sannolikt att det är fråga om ett missbrukarmord och därav är min tanke att det kan vara fråga om kraftigt våld mot huvudet.

Och jag rankar dig och ditt surr som rätt ovidkommande och ointressant. Man kan nästan tro att du slagit i skallen som du resonerar.

Citat:
Men eljest är väl knivning också tämligen vanligt vid missbrukarbråk.

En knivning hamnar väldigt långt ner på listan över möjliga dödsorsaker, det fanns inte tillstymmelsen av några avvärjningsskador som brukligt är vid denna typ av våld.

Citat:
Nu försöker du ju argumentera att GM är torsk eftersom CdC blev strypt och gör en obskyr hänvisning till vad GW sagt (hans uttalande gäller väl fall där man på något sätt konstaterat att strypning är dödsorsaken).

GW tror ju själv på en strypning i fallet CdC, låt oss lita på honom, jag menar, vad fan är du för viktigpetter som sticker ut näsan och inbillar dig att du vet bäst?

Citat:
Och du tjatar om att CdC minsann var gatuprostituerad fastän de otvetydigt verkar finnas ett ganska tydligt samband mellan hennes knarkande och att hon väljer prostitution som sin försörjningskälla.

Det stora hotet kom från torskarna på stritan, det bevisas väl inte minst av att flera av hennes väninnor och kollegor föll offer för sexköpare? Glömde du det?
Citera
2018-12-03, 11:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
GW tror ju själv på en strypning i fallet CdC, låt oss lita på honom, jag menar, vad fan är du för viktigpetter som sticker ut näsan och inbillar dig att du vet bäst?
GW är väl inne på att någon av hennes vänner kan ha haft med saken att göra, men har han verkligen sagt att han tror att hon blev strypt?
Senast redigerad av Draifos 2018-12-03 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in