2018-11-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag utgår lite från tanken på vilka motiv de två postarna kan ha i tråden.

Vad gäller MV har jag gått bakåt på fb och kollat historik. Där finns inlägg långt innan LWs mord och då i olika krim- trådar. Personen verkar ha god kännedom om hur utredningar bedriv, polisarbete, förhörsmetoder mm. Generellt sett mer än de flest skribenter i tråden.

Motivet till att släppa info till tråden kan vara flera. Jag vet inte vilket det är, men några som jag kan tänka på är (om personen har verklig info från utredningen vill säga):

- att vilja skapa diskussion runt info som personen släpper och på så sätt kanske få information från vittnen eller andra inblandade som inte kommit fram i förhör.

- polisen har som en del av strategin i utredningen att "fiska" i tråden

- Fb är ju ett anonymt forum och någon kanske vågar ta bladet från munnen...

- skapa oro hos gm, genom att visa att man vet mer om honom än han kanske vill tro

- om personen är en del av den tidigare utredningen som nu blivit flyttad, kan personen vilja skada utredningen

Personligen tror jag att MV har haft insyn från den tidiga utredningen och att h*n har fortsatt möjlighet att få information från någon med insyn. Jag har väldigt svårt att tro att någon med flit vill skada en utredning så till den milda grad att en mördare går fri, utan tror att personen enbart släpper sådant som inte kan skada utredningen.
Inte heller tror jag att om personen inte håller SD som trolig gm (dvs en person som man tror är oskyldig), skulle vilja skada en person som har familj på ett så allvarligt sätt som man gör genom att lägga upp delar av utredningen på fb.

Att tingsrätten skulle säga till mgm att han inte ljuger, att han talar sanning låter inte sannolikt. Vet inte hur du menar med "Infon att SD faktiskt inte skulle ljugit i förhör kan nog komma från TR.."
Om någon slirar på sanningen genom att som det verkar "undanhålla info", glida på tidpunkter mm, är det besvärande för den misstänkte, men knappast tillräckligt för att häkta någon på sannolika när det inte är en uppenbar lögn, som att man har ljugit helt och hållet om konversationen på mordkvällen.

Och hur skulle postaren här veta att det är sanningsenligt om det kommer TR, dvs direkt från mgm? För det var väl bara han som var med på förhandlingen?

Däremot har postaren VaianaMaui inte bara ett suspekt namn, ingen historik utan också en agenda som är otydlig för mig. Jag tror att personen känner de inblandade väl och att målet är att föra talan för att SD är oskyldig. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska tro, vad är sant/icke sant? Personen har en egen agenda eftersom h*n är vän med de inblandade.
Jo, men om åklagaren hävdar en sak och det finns klara bevis att så inte är fallet, så....
Åklagare brukar få sin vilja igenom, speciellt i inledningen av ett fall. Skulle SD ha suttit häktad i ett halvår utan att åklagaren kommer till åtal, då knorrar TR, men initialt?! Aldrig!

Nu satt SD en vecka, så frågan är på vad!
Och vad åberopade åklagaren som hon tyckte var sannolika som TR kapade?
Citera
2018-11-30, 13:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag utgår lite från tanken på vilka motiv de två postarna kan ha i tråden.

Vad gäller MV har jag gått bakåt på fb och kollat historik. Där finns inlägg långt innan LWs mord och då i olika krim- trådar. Personen verkar ha god kännedom om hur utredningar bedriv, polisarbete, förhörsmetoder mm. Generellt sett mer än de flest skribenter i tråden.

Motivet till att släppa info till tråden kan vara flera. Jag vet inte vilket det är, men några som jag kan tänka på är (om personen har verklig info från utredningen vill säga):

- att vilja skapa diskussion runt info som personen släpper och på så sätt kanske få information från vittnen eller andra inblandade som inte kommit fram i förhör.

- polisen har som en del av strategin i utredningen att "fiska" i tråden

- Fb är ju ett anonymt forum och någon kanske vågar ta bladet från munnen...

- skapa oro hos gm, genom att visa att man vet mer om honom än han kanske vill tro

- om personen är en del av den tidigare utredningen som nu blivit flyttad, kan personen vilja skada utredningen

Personligen tror jag att MV har haft insyn från den tidiga utredningen och att h*n har fortsatt möjlighet att få information från någon med insyn. Jag har väldigt svårt att tro att någon med flit vill skada en utredning så till den milda grad att en mördare går fri, utan tror att personen enbart släpper sådant som inte kan skada utredningen.
Inte heller tror jag att om personen inte håller SD som trolig gm (dvs en person som man tror är oskyldig), skulle vilja skada en person som har familj på ett så allvarligt sätt som man gör genom att lägga upp delar av utredningen på fb.

Att tingsrätten skulle säga till mgm att han inte ljuger, att han talar sanning låter inte sannolikt. Vet inte hur du menar med "Infon att SD faktiskt inte skulle ljugit i förhör kan nog komma från TR.."
Om någon slirar på sanningen genom att som det verkar "undanhålla info", glida på tidpunkter mm, är det besvärande för den misstänkte, men knappast tillräckligt för att häkta någon på sannolika när det inte är en uppenbar lögn, som att man har ljugit helt och hållet om konversationen på mordkvällen.

Och hur skulle postaren här veta att det är sanningsenligt om det kommer TR, dvs direkt från mgm? För det var väl bara han som var med på förhandlingen?

Däremot har postaren VaianaMaui inte bara ett suspekt namn, ingen historik utan också en agenda som är otydlig för mig. Jag tror att personen känner de inblandade väl och att målet är att föra talan för att SD är oskyldig. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska tro, vad är sant/icke sant? Personen har en egen agenda eftersom h*n är vän med de inblandade.

Bra skrivet. Jag vill poängtera att jag på intet sätt menade att Vaianas uppgifter skulle vara sanna utan ville enbart säga min åsikt angående hur mycket information anhöriga/vänner eventuellt kan få ut.

Jag har mina tvivel om Vaiana för att hon delar informationen här dock. Det är ingenting anhöriga/riktiga vänner gör, utan behåller det polisen sagt för sig själv.

För det andra har jag tyckt att Vaiana har varit suspekt från första inlägget hen skrev på grund av det mot Lena respektlösa nicknamnet. Ett sådant nicn tvivlar jag på att en riktig vän skulle ha valt.
Citera
2018-11-30, 13:26
Medlem
Citat:
Naturligtvis är man som nära vän intresserad av hur utredningen går.

Men att en polis med insyn (eller mer) i utredningen läcka något direkt till en misstänkts nära vänner, det är ju som att läcka direkt till den misstänkte.

Man kan helt enkelt inte som polis med insyn i fallet, diskutera det med vittnen och olika inblandade när man är i en privat situation. Då får man helt enkelt hänvisa till att man inte kan göra det av "sekretess skäl".

Nu vet jag inte om jag tror på denna uppgift att en polis har sagt detta. Men om det skulle stämma, att man diskuterar fallet privat med inblandade, då är det mycket allvarligt.

En person som är så nära bekant med LW och SD som det verkar här, är ju ett vittne. Denna person borde ha blivit förhörd.

Jättekonstig tråd det här.

Ja. det är ett och annat som är jättekonstigt här. Då är det väl inte helt fel om man lägger fram en bisarr fråga: om MGM inte på egen hand tagit livet av BO, kan en polis ha hjälpt honom? Därmed "har de inget" på MGM. Jag vill naturligtvis inte tro detta och knappast att sådant skulle ske i Sverige. Kommer dock ihåg polisen som trampade ihjäl en simpel tjuv för längesedan.
Citera
2018-11-30, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Lakritseventet som LW enligt VaianaMaui skulle ha varit på måste vara https://www.geocaching.com/geocache/GC7K9BQ_lakritsdagen-2018

Finns det några belägg för att hon skulle ha varit där? Jag hittar inga bilder därifrån, ingen har nämnt hennes närvaro i loggarna.

Jag har gått igenom ett 30-tal event hon deltagit på. På inget av dessa har hon loggat ett annat datum än övriga deltagare. Att hon skulle sparat eventet för att fylla en lucka ser jag därför som osannolikt. Om hon ville undanhålla för någon att hon varit där kan det knappast varit en geocachare då hon antagligen kände alla som var där. Med en så stor bekantskapskrets tror jag inte hon hade kunnat undanhålla det för någon alls.

Så varför skulle hon ha varit där utan att logga sitt deltagande?

Har du VaianaMaui något som styrker dina påståenden om det här eventet och resan hon ska ha gjort? Hur vet du att hon utövade geocaching på resan om hon inte har loggat något på nätet?

Mycket intressant fråga.
Citera
2018-11-30, 13:28
Medlem
Citat:
Men läckan bestod inte i att man meddelade att man inte hade tillräckliga bevis enligt postaren, utan:

"SD hade digital kontakt med LW på måndagen. Detta blev polisen medvetna om redan på tisdag lunch. Finns inget som tyder på att SD ljugit om detta i förhör enligt min källa inom polisen."

https://www.flashback.org/p65958372#p65958372

Detta är som jag med förstått det, polisen visste mycket väl att SD haft digital kontakt under måndagen och sett den konversationen.
Så vad är det MV menar är att SD ljög i förhör om???

Jag har sagt det förut, jag tror MV hört lite rykten och trott att det var att SD ljugit, men var egentligen bara en osäkerhet på exakta tidpunkter på olika meddelanden.
Citera
2018-11-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och om det visar sig vara UW eller någon annan anhörig som är skyldig och inte SD, hur bra är det då att berätta om utredningen?

De anhöriga är för länge sedan borta från intressesfären.
Citera
2018-11-30, 13:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Bullshit! Springare hade inte samma MGM som övriga. Han ville driva andra spår. (Min tolkning).
Han kritiserade utredningen. Därför fick han gå. Tänk vad rätt han verkar ha.
Betänk också att åklagaren var väldigt noga med att betona att inhämtningen av SD gjordes på hennes order. Hon bedrev alltså en egen utredning vid sidan av utredningen... Det har diskuterats i tråden. Åsa-gåsa har drivit fel spår i början när det var som viktigast. Hon har säkert upptäckt det vid detta laget. Men sällan att hon erkänner det.

Det där är praktiskt helt omöjligt. Åklagaren har inte resurser själv att kunna bedriva en utredning. Denne är helt och hållet beroende av utredarna från polismyndigheterna för att kunna göra det.
Citera
2018-11-30, 13:44
Medlem
Citat:
Jo, men om åklagaren hävdar en sak och det finns klara bevis att så inte är fallet, så....
Åklagare brukar få sin vilja igenom, speciellt i inledningen av ett fall. Skulle SD ha suttit häktad i ett halvår utan att åklagaren kommer till åtal, då knorrar TR, men initialt?! Aldrig!

Vad man åberopade som sannolika skäl vet ju bara de som var närvarande, inkl. MGM med advokat?
Citera
2018-11-30, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, tydligt är att man hittills inte lyckats få ihop tillräckligt för att häkta personen på sannolika (om jag har förstått det rätt; att om man hade haft tillräckligt på fötterna för det, då hade han blivit häktad nu??).

Det är väldigt intressant att få veta vad man hade i början, vad som ÅK tyckte var sannolika men inte TR.

Det känns tragiskt att en mördare går fri där ute. Att någon som är så kallblodig kanske aldrig behöver stå till svars. Denna person hade tid att besinna sig. Men gjorde det inte.

Lika tragiskt är det för anhöriga som förlorat en mor, en dotter, ett syskon och som kanske aldrig får ett svar.

Det kan inte var roligt att julen närmar sig. Det som blir en trevlig helg för många, särskilt barnen, blir en hemsk påminnelse om att en person fattas. En person som älskade dom och som dom älskade.
Citera
2018-11-30, 13:50
Medlem
Citat:
Detta är som jag med förstått det, polisen visste mycket väl att SD haft digital kontakt under måndagen och sett den konversationen.
Så vad är det MV menar är att SD ljög i förhör om???

Jag har sagt det förut, jag tror MV hört lite rykten och trott att det var att SD ljugit, men var egentligen bara en osäkerhet på exakta tidpunkter på olika meddelanden.

Kan det motsatta ryktet ha sin källa hos MGM och varför skulle i så fall han vara mer trovärdig än MV?
Citera
2018-11-30, 13:51
Medlem
Citat:
Några citat från Moralensväktare i frågan:

Tackar för svar/sammanställningen. Ja man kan ju konstatera att iaf postaren MV är övertygad om att polisen har absolut 100%-ig koll på alla mobiler avs deras rörelser och innehavare, inte bara inom den närmsta masten utan även avs omkringliggande.
Vet inte mkt om mobiler och om hur de spåras och sånt men dristar mig ändå till att vara lite skeptisk till att man har kunnat/haft resurser att så in i minsta detalj kunna kartlägga alla som varit aktiva under denna tid i området.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag uttryckte mig fel, det fanns säkert andra mobiler i området. Det är dock inte svårt att spåra samtliga och kunna utesluta dem som varandes cykeltjejerna. Tror jag.

Ok. Tror inte riktigt som du; se svar ovan.
Citera
2018-11-30, 14:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Med tanke på frågetecknen kring de sk. Nordsjö-ö-loggarna från 30 mars 2018, så finns det ytterligare en logg av SD där han nu retroaktivt nämner LW postumt:

Min urspungliga logg försvann av någon anledning och nu när jag hittat den största delen och loggar om så har några månader gått. Ser tillbaka med stort vemod. Det här blev sista gången jag och Soft möttes i en FTF-duell. Så många minnen, så mycket historia. Saknad, men aldrig glömd [<3]

Den är från 13 april 2018, då SD och LW enligt bådas loggar springer på varandra ute i naturen och gör en gemensam (?) FTF:

Senast redigerad av GilGrissom82 2018-11-30 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in